Jotain löysin vanhoista aiheista mutta sellasta tyhjentävää vastausta en löytänyt. Auto on -89 satku. Jarrupoljin kuulemma "nypyttää" ja etujarrut jumittuvat. Voiko tuo johtua viallisesta "pommista"? Jarruosia on tarkasteltu ja levyt on uusittu joten ne voi kai sulkea pois. Voiko olla niin että etuset jumittuvat auton käydessä? Takajarrut on ok.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Lötkön jarruvika.
Collapse
X
-
-
-
Viallinen pommi ei johda jarrujen jumiamiseen, vain tehostuspaineen varaus puuttuu sen myötä. Itsellä joskus jarrut jumittivat viallisen tehostinsylinterin vuoksi, ja veljen autossa porsineen etupyörän jarruletkun vuoksi. Jarruletku on halpa ja tehostinsylinteri ei.
Comment
-
Ei painevika tee sitä ongelmaa vaan porsinut tehostimen männänrengaskumi joka päästää paineen männän taakse vaikkei jarrua painakaan.
Paineet huonosta muistihatusta vedettynä, jarruille 160bar ja ohjaukselle 50bar
Ja tarkennuksena: vika ei ole jarrupääsylinterissä vaan tehostinsylkässä joka on jarrusylkän kaulassa. Jos jarrupääsylinterissä on vika, ei ole jarruja - nyt on liikaa jarruja joka johtuu vika-automaattijarruista.
Comment
-
Minä en veikkaisi suoraan sitä tehostinta. Tuon voi toki tarkastaa nappaamalla tehostinpumpun hihnan irti ja polkemalla paineet pois. Jos vielä jumittaa, niin sitten tehostin. Rakenne on hyvin yksinkertainen: jarrusäiliön alla on jarrupääsylinteri, joka on kiinni kahdella pultilla jarrutehostimessa, joka on kiinni rintapellissä ja polkimessa. Sylinterin ja tehostimen vällillä ei kulje nestettä vaan ovat kaksi itsenäistä piiriään eli voi purkaa erikseen. Ovat yhdessä toisiinsa vain työntötangon verran.
Tehostinpiiriin paineet on 150/75, mutta ihan riittävän tontille :) Eipä niitä juuri tarvitse kyllä mittailla. Niitä joko on tai ei, ja sen kyllä huomaa ilman mittariakin kun tehostukset uupuu.
Comment
-
[QUOTE=siilimies;765444]. Auto on -89 satku. Jarrupoljin kuulemma "nypyttää" ja etujarrut jumittuvat.
Mulla jarrupoljin tärisee, kun poljen parkissa olevan Audi100 vm. 1987 quattron jarrupoljinta moottorin ollessa tyhjäkäynnillä.
Moottorin sammuttamisen jälkeen saan painaa 15-20 kertaa jarrupoljinta, ennen kuin painevaraajaan varastoitunut paine on purkautunut ja jarrupoljin muuttuu jäykäksi.
Jarrun punainen merkkivalo (facelift -mittaristo, ympyrän sisällä ! -merkki) vilkkuu aina, jos paineanturin johdot ovat paikoillaan. Tarkoitan paineanturilla jarrunestesäiliöstä tuulilasiin päin, rintapellin lähellä olevaa kaksinapaista anturia, joka on hydrauliöljysäiliöön menevän ohuen letkulähdön vieressä.
Nestettä on valkoisessa pyöreässä jarrunestesäiliössä max -merkkiin saakka.
Kun valkoisen jarrunestesäiliön pohjassa olevassa anturissa on johdot kiinni ja paineanturin johto irti, merkkivalo ei pala. Tässä tilassa ostin ja katsastin auton. Katsastuksen jälkeen huomasin irrallaan olevan paineanturin liittimen ja sen paikoilleen laiton jälkeen tuli tämä merkkivalon vilkkumisongelma.
Epäilen että jarrutehostimen tai pumpun paine on liian alhainen ?
Mulla on jemmassa jarruiltaan ilmeisesti toimiva etuveto audi 100 varaosa-auto.
Kannattaisiko siitä vaihtaa ensiksi paineanturi ko. quattroon ja jos vika ei korjaannu paineanturin vaihdolla, niin sitten vaihdan tehostimen pumpun ja ohjaustehostimen ja mineraaliöljysäiliön letkuineen yhtenä ehjänä kokonaisuutena quattroon ? Samalla pääsin eroon läpinäkymättömästä valkeasta muovista tehdystä öljysäiliöstä.
Comment
-
Saakos siihen tehostussylinteriin jostain uutta tiivistettä?
Profiilin autossa on sellainen vika että jonkin aikaa ajelee niin alkaa työntää jarruja päälle.
Kaikkia tasaisesti, eli ei ole letkuissa vika ja pommi on just vaihettu.
Kattelin hintoja sille sylinterille ja voin sanoa että on kohdillaan.
Comment
-
mulla oli satasessa juurikin sama vika..hetken ajeltua,ni jarrut alkoi laahata.korjaantui tehostin sylinterin vaihdolla(siis se mihin tulee kaikki jarruputket/jarruneste säiliö)..automaatissa on erilainen "pääsylinteri"
ja ei ole korjattavissa tuo pääsylinteri.uutta/käytettyä tilalle..uus on aikas hintava!
Comment
-
Miuta kyllä epäilyttää että vika olis tehostajassa eikä pääsylkässä.
Ajon jälkeen löysää jarrut taas auki kun hetken odottaa.
Comment
-
Tehostimen voi kyllä purkaa ja tiivistää. Siellä on vain yksi erikoinen osa, kuten hammastangossakin; muovinen akselin stefa. Itse teetätin Tiivistekeskuksella. Maksoi jotain ~50e. Seuraavat kappaleet olisi luonnollisesti olleet halvempia, jos olisi usemman ottanut.
Comment
-
Juu arvelin että sen vois korjata kun on kerta hytikkapuolen juttuja.
Varmaa ei vielä ole kummassa osassa vika on, tehostimen jos tiivistäis ja pääsylkän ostais uuden.
Vielä pitäis saada mitattua se akselin paksuus siitä pääsylinteristä että onko siinä 23,8 vai 25,4 mm akseli/mäntä.
Auto on kuitenkin 100 quattro, 2.3 nf kone, 98kw/134hv. Autossa on abs ja hydraulitehostin "pommi".
Meinasin tänään käydä löysää pääsylkän ulos että mittais sen akselin/männän.
Comment
-
Mittasin sen ja se oli n. 23,5 eli 23,8 sylinteri vois olla oikea.
Pitää alkaa jäljittää sellasta jostain.
Comment
-
Onneks herr Kuhn pelasti taas!
Kauhee läjä jarruosaa tulossa saksasta, toivottavasti ees joku käy paikalleen?!
Onneks ei maksanu juur mitään, ja saa varmasti myytyä eteenpäin jos ei käy omaan autoon.
Comment
-
Samanlaista vikaa oli lötkössä vuonna 05, jos jarrutti, jäi tehostus päälle. Ajossa huomasi kun alkoi ufot haisemaan ja ahtopaine oli 0.5 Baria isompi tasaisella tiellä.
Tässä vika oli kylläkin pääsylinterissä jossa jäi mäntä jumiin ja sitä kautta tehostus päälle.
Comment
-
Pääsylkkään on korjaussarja tulossa ja jarrutehostaja myös matkalla.
Hinta oli tosiaan edullinen niin ei malttanu jättää saksaan.
Comment
-
Osat olis hyllyssä mut ei huoli vaihtaa kun tuntuu et olis vika korjaantunu itsestään?!
Kerrankin näinpäin, oli varmaan vaan kaikki satulat niin jumissa tai joku roska systeemissä.
Odotellaan, eiköhän se ala kohta taas jumia, pääsee remppaamaan.
Comment
Comment