Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C5 jarrun "kovettuminen"?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 C5 jarrun "kovettuminen"?

    Huomasinpa tuossa kärryä vekslaillessa, että esim.jyrkkää mäkeä alas hiljalleen valutellessa useasti jarrua painellen poljin muuttuu about viidennen painalluksen jälkeen kivikovaksi, jää siis liian ylös eikä mikään poljinvoima tunnut riittävän auton pysäyttämiseen.
    Tästä ihmettyneenä testailin samaa pumppailua ilman kuormaakin ja sama juttu: poljinta pumppaamalla jarruteho häipyy olemattomiin ja poljin ottaa liian nopeasti (ei painu senttiäkään).

    Tuskin lienee normaalia? Sylkkä pashana? Vettä nesteen tilalla? Kaurapuurot syömättä?

  • #2
    Kyllähän se tekee noin. Mielestäni aivan normaalia.

    Comment


    • #3
      Hassua jos tosiaan noin. Tulee äitiä ikävä kun rapiat 500kg soraa kärryssä ja puolivälissä mäkeä vekslaillessa jarrutehoa ei olekaan...

      Comment


        #4
        Eihän se tehostus saisi noin hävitä, ainakaan koneen käydessä. Lie tehostinpumppu tai ainakin paineakku (pommi) vainaa. Jos taas siinä on alipainetehostin, se vuotaa jostakin taikka mahdollinen alipainepumppu (viestissä ei mainita moottorityyppiä!1) on Kuallu.

        Comment


        • #5
          Kyseessä siis AKN-koneinen vm. 2000 V6 tiisseli. Testailin perheen kakkosautolla (vanha Mazda) jossa polkimen kovettumista pumppaamalla ei tapahdu.
          Jotain lienee siis pielessä.

          Comment


          • #6
            Mulla on ollu samanlaista ominaisuutta. Selkein ilmenemismuoto on kun peruuttaa reippaammin, niin poljin menee täysin kovaksi. Mutta myös jarrua pidempään pohjassa pitämällä ilmenee. Jarrunesteitä on vaihdettu säännöllisesti.

            Epäilisin että joku alipaineletkun suuntaventtiili falskaa. Itsellä on automaatti, joten siinä voi olla myös tuossa vacuum boosterissa häikkää.

            Comment


              #7
              Saako noita takaiskuja mistä?
              Voisin itsekkin kokeilla vaihtaa omaani, jos se vaikuttais jarruihin.

              Comment


              • #8
                Kyllähän niitä saa marmoritiskiltä. Ovat vaan aika arvokkaita. Ebay kannattaa katsoa.

                Comment


                  #9
                  Mulla meni myös poljin kovaksi joku aika sitten. Moottoritieltä poistuessa. Omassa BES-koneisessa oli vika tuollaisessa 078133701AD suction jet pump alipainejärjestelmän osassa. Siinä t-haara falskasi tai irtosi välillä kokonaan. Sen sai asetettua takaisin paikalleen, mutta ei se siellä kunnolla pysynyt. En kyllä osaa sanoa onko AKN:ssä vastaavaa osaa.

                  Comment


                    #10
                    Mulla meni myös tuo suction jet pump-imuutin palasiksi tuosta Hannun mainitsemasta T-haarasta, oli kasassa jesarilla jonkun aikaa. Tehostus hävisi heti auton sammuttua ja poljin oli muutenkin ihmeellisen tuntuinen. Piti myös selvästi havaittavaa suhinaa kuunneltaessa konepelti auki. Aavistuksen hasardia ajelua, kun ei koskaan tiennyt milloin tehostus häviää.

                    On muuten käsittämätön se T-haaran "liitin". Jotenkin kiertämällä sen ilmeisesti pitäis lukittua, mutta ei mun päähän ainakaan mahtunut miten se tapahtuisi. Uusi osa vaan paikalleen varovasti, ettei liitin vahingossa irtoa. :) Melko arvokasta muovia sekin kikkare.

                    Comment


                      #11
                      Se on varmaan vaan puristeliitoksella tai jotenkin kuumaliimattu. Ei kierteitä eikä mitään lukitusnapsahduksia tai muuta. Mulla on se vanha laatikossa, josko koettais putsata sen ja liimata vaikka aralditilla kasaan. Varaosaksi. Vaikka eihän tuo ollut kuin jotain kuudenkympin kalikka marmorilla.

                      Comment

                      Working...
                      X