Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Raidetangon uloimpien nivelien vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Raidetangon uloimpien nivelien vaihto

    Onkohan mitenkin inhottava homma vaihtaa ko. nivelet? Onnistuiskohan tällaiselta tavalliselta pulliaiselta?

  • #2
    Eihän tuossa ole mitään erikoista kun ottaa mutterit auki, lyö kiilaruuvin pois ja vanhan nivelenkin voi koputella olkavarresta irti, eihän sitä tarvii säästellä. Niveltä irroittaessa laskee kierrokset kun irrottaa sen sisemmän nivelen varresta ja kierittää uuden yhtä monta kierrosta takasin paikalleen. Näin pyöränkulmat ei mee aivan perseelleen, kannattaa kummiskin lisäksi käydä teettämässä pyöränsuuntaus. Elä sitten laita mitään kiinalaista niveltä siihen, muuten saat tehdä saman homman jopa 5000km päästä. Mutterit saattaa olla tiukassa.

    Comment


    • #3
      Alkuperäinen kirjoittaja Mörssäri Näytä viesti
      Niveltä irroittaessa laskee kierrokset kun irrottaa sen sisemmän nivelen varresta ja kierittää uuden yhtä monta kierrosta takasin paikalleen. Näin pyöränkulmat ei mee aivan perseelleen, kannattaa kummiskin lisäksi käydä teettämässä pyöränsuuntaus.
      Todennäköisesti auraus menee aivan perseelleen, jos kierroksia vain laskee. Metrimitalla saa aurauksen kohdilleen.

      Comment


      • #4
        Toiset laittaa millilleen, toiset sentilleen... ;-) No, ajatuksena oli että teettää pyöränsuuntauksen mahdollisimman pikaisesti. Jussi on kommentissaan ihan oikeassa. Mittaamalla saa varmuuden ettei auraus ole pielessä kovin montaa milliä.

        Comment


        • #5
          Rahamies sitten vaihtaa yhden kerrallaan ja säädättää kulmat välissä ennenkuin se toinen kohta on vaihtokunnossa :)

          Comment


          • #6
            Tosi rahamies uusii pari rengassatsia vielä ennen tota ensimmäistä kulmansäätöä. :P

            Comment


            • #7
              Heh joo tuli itekki viime vuonna vaihdatettua vaan toiselle puolelle ja sitten suuntaukset. Nyt rupee olemaan toisella puolella vaihto edessä. Aattelin ite mitata/merkata ja vaihtaa. Eikai ne aurauskulmat siitä miksikään muutu kun tasan samaan kohtaan laittaa.

              Comment


              • #8
                Vaan kun se wanha nivel o löysä, ni mistä kohtaa saat tarkan mitan?

                Kierteillä laskien on tullut yritettyä, mutta eipä sekään auta jos tarvii vetästä vaarnapultti poikki, että saa pään prässin alle irroitukseen...

                Comment


                • #9
                  Jos yhdelle puolelle kerrallaan vaihtaa, niin kyllä sen ratista huomaa sattuko takasin kohadalleen.

                  Comment


                  • #10
                    Ja kyseessä kun on tuolla alustalla oleva auto niin reisillehän se joka tapauksessa menee.
                    Molemmat vaihtoon ja kulmat kohilleen.

                    Comment


                    • #11
                      Ja kun on raidetangon päät saanu vaihdettua ja on hyvä fiilis niin kohta menee koiranluut. No siinä ei mitään isompaa tapahdu paitsi että tolppa pitänee ottaa irti, jos pulttia ei ole käännetty jossain vaiheessa.
                      Muistelen, että kun sisemmän pultin pyöräyttää ympäri niin saa noi koiranluutkin vaihdettua ilman koko tolpan irrottamista.

                      Siksi kai noita myydään 12 osan korjaussarjoina noita tukivarsia :)

                      Comment


                      • #12
                        Kannattaa myös harkita samalla raidetangon sisäpäiden ja hammastangon suojakumien vaihtoa. Melkein samalla vauhdilla ne menee (saattaa vaan joutua ottamaan iskaritolpan irti että mahtuu kädet väliin), ja selviää yhdellä kulmasäädöllä.

                        Comment

                        Working...
                        X