Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

80 Cabrio sähkökatto ei toimi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 80 Cabrio sähkökatto ei toimi

    Olen täällä usein kehuskellut kuinka varmatoiminen sähkökatto on ollut. No, on se 6 vuotta toiminutkin moitteetta. Mutta nyt se sitten heitti toimimasta.

    1) Kun katto on alhaalla ja nappulasta nostaa laittaakseen katon päälle niin läppä aukeaa 5 senttiä ja siihen sitten jää eikä nouse kokonaan pystyyn. Käsin auttamalla saa kyllä läpän pystyyn mutta katto ei lähde nousemaan kotelostaan. Kun nappulaa painaa alaspäin niin läppä menee kyllä kiinni ja lukittuu.

    2) Jos katon laittaa päälle manuaalisesti ja sen jälkeen aukaisee, nousee katto normaalisti ylös edestä ja takaa mutta jälleen läppä nousee vain 5 senttiä, pumppu surisee aikansa ja pysähtyy sitten hetken päästä. Siitä ei sitten pääse eteenpäin muuten kuin käsin.

    - Läpän lukot on voideltu ja lukkojen mikrokytkimet napsahtelevat kun lukkoja käsin liikuttaa.
    - Katon hydrauliöljysäiliö on tsekattu pinta on 5 mm min viivan yläpuolella (on muuten aika hankalassa paikassa peräkontissa oikealla verhoilujen takana pumpun alla).

    Muistaakseni joku täällä valitteli saman tyyppisestä viasta kerrattain mutten haulla löytänyt juttua. Ehdotuksia ?
    Viimeksi muokannut korhoesa; 8.5.2011, 20:00.

  • #2
    Vika löytyi. Peräkontti piti laittaa avaimella lukkoon. Ennen en ole moista ominaisuutta huomannut. Edelleen vilkuttaa hetkenaikaa käynnistyksen jälkeen katon varoitusvaloa. Vikaa koodeja luetuttamalla kuulemma löytyy mistä mikrokytkimestä koodi tulee. Case closed.

    Comment


    • #3
      Löytyisiköhän joltain täältä neuvoja ongelmaan, kun yllättäen ei enää katto toimi talven jälkeen. Katto on siis se hienompi sähköhydraulinen (yeah right...)
      Käsin katon saa taitettua alas ja ylös hienosti. Napista painamalla lähtee avautumaan, mutta stoppaa siihen vaiheeseen kun katon luukun lukkojen pitäisi avautua ja katto jää jumiin. Vasta virrat pois käyttämällä saa katon vedettyä käsin takaisin alas.
      Vikakoodiksi tulee jumittamisen jälkeen vain ja ainoastaan 00271.
      Measure blockeja katseltu ja sieltä löytyy seuraavat arvot kun katto on lukittuna ylhäällä:
      Block 001
      group 1 - 10110011__10100100__00000100__1100
      group 2 - 00000__00000000

      Netistä löytyi että samassa tilanteessa pitäisi näyttää seuraavalta:
      Block 001
      Group 1 - 10111011__10100101__00000100_1100
      Group 2 - 00000_00000000

      Mistä tätä lähtisi nyt seuraavaksi ratkomaan? Johtosarja oikealle puolelle luukkua olen korjannut vaihtamalla väliin noin 50cm uutta johtoa. Lukkopesä on purettu ja sen mikrokytkimet on molemmat todettu toimiviksi yleismittarin avustuksella.

      Comment


      • #4
        Joko tutustuit tähän?
        http://www.audifans.net/ftopic-34798-0.html
        Sieltä löytyy nuo selvennykset ja selviää mistä kannattaa lähteä tutkimaan.

        Onhan johtosarjan korjauksen jälkeen koodit nollattu katolta ja kokeiltu sen jälkeen uusiksi käyttää?

        Comment


        • #5
          juuri kyseistä aihetta on koitettu katsoa ja selvitellä, mutta ei vain aukea itselle.

          Johtosarja korjattu jo viimekesänä ja toimi silloin vielä niinkuin pitääkin. Koodia on koitettu nollailla, mutta tulee aina takaisin kun ajaa katon jumiin.

          Comment


          • #6
            Alkaa vaikuttamaan että tuo ohjainlaite on kärvähtänyt jotenkin talven aikana.
            Otin töpselit irti noilta sylinterien katkaisijoilta (löytyy kontista oikealta punainen 8 napainen) ja peräluukun lukitussolenoidilta (takaluukun kannessa 2x3 napaista töpseliä) jonka jälkeen block 1 näytti katto alhaalla 10100010__10100000__00000100__1100. Tämän jälkeen maadoitusjohdolla testasin läpi nuo kaikki pois kytketyt katkaisija suoraan ohjainlaitteelta. Lopputulemana kaikki toimii oikein paitsi lukkosolenoidin katkaisijat ja yhden katon taittosylinterin katkaisijat.
            Katkaisijat kuitenkin toimivat oikein kun johtosarjan puolelta testaa.

            Eli uutta ohjainlaitetta pitäisi ilmeisesti lähteä etsimään, mutta mietin että voisiko joku mahdollisesti testata tuota ohjainlaitetta autoonsa josko myös toisessa autossa näyttäisi measure blockit samoja arvoja kuin tässäkin?

            Comment


            • #7
              Mulla oli/on ihan samanlaista vaivaa aina talven jäljiltä omassa laitteessa.
              Ensimmäiset viisi tai kuusi käyttökertaa jämähtää katto johonkin kohtaan liikesarjaa, ja sen jälkeen voi toimia vaikka kuukauden putkeen jos vaan käyttää päivittäin. Mutta muutaman päivän käyttämättömyyden jälkeen menee taas mykäksi, yleensä halvaantuu juuri tuohon samaan hattuhyllyn luukun avaukseen.
              Parasta on että joka kerralla voi tulla aivan eri vikakoodi joten tuohon ohjainlaitteeseen viittaisi vika.

              En ole ehtinyt tai muuten vaan saamattomuuttani vielä paneutunut tuon boksin sielunelämään. Measuring blokeista on jo luettelo odottamassa syventymistä.
              Hommasin myös toisen ohjainlaitteen Englannista, mutta sehän pirulainen olikin uudemmalle 6 -mäntäiselle pumpulle ja mulla on vanha 8 -mäntäinen... Osanumero on sama paitsi että uudemmassa 6 -mäntäversiossa on perässä kirjain A.
              Nuo 8 -mäntäisen ehjät ohjainlaitteet alkavat olla jo aika arvossaan joten ajattelin kurkistaa tuonne boksiin sisälle josko sen joku elektroniikkaguru saisi jotenkin elvytettyä.

              Comment


              • #8
                Tahtoisitko mahdollisesti kurkata blokeja ja vertailla tuohon mun boxin antamiin lukemiin? Voisin vaikka lähettää tuon sulle? Saisi sitten tilata sen uuden boxin jos toisessakin autossa olisi samat viat.

                Tuo antaa joka kerta saman vikakoodin 00271.

                Hienoa laittaa se 250-300e tuohon ohjinlaitteeseen jos vika ei korjaannu, vaikka phjainlaitevialta se kyllä tuntuu pahasti.

                Comment


                • #9
                  Ei valitettavasti pääse blokeja tutkimaan ennen toukokuuta kun auto on talvisäilössä eri paikkakunnalla.
                  Mutta eiköhän asiaan palata sitten vapun jälkeen, kiinnostaisi saada kyllä katto toimimaan hieman luotettavammin...
                  Mulla on työkoneella muistissa se viimeisin pitkä lista vikakoodeista viime kesältä, ja voisin siihen koittaa syventyä vertailumielessä noihin englannin poikien ecuvikaisiin.
                  Seassa oli myös koodi 00271, mutta ei joka kerta.

                  Comment


                  • #10
                    Oletko kysynyt jostain hinta-arviota ohjainlaitteen korjaukselle? Kondensaattorit elektroniikasta yleensä ajanmyötä pettää.
                    Vaikka ne vaihtaisi varoiksi, niin ei ne hinnan kiroissa ole.
                    Käytetyllä ohjainlaitteella sama homma voi olla parin vuoden sisällä taas edessä.

                    Comment


                    • #11
                      Onkohan tässä jotain mitä pystyisi edes korjata, tiedä häntä. Vielä ei ole kyselty mistään korjausta.

                      Aikani kuluksi tein tuollaisen taulukon noista katon ohjainlaitteelle tulevista johdoista
                      Click image for larger version

Name:	katon ecu.jpg
Views:	1
Size:	582,3 Kt
ID:	1631885
                      Koodi:
                      D
                      1	N89 - solenoid on hydraulic pump
                      2	Boot locking solenoid
                      3	N94 - solenoid on hydraulic pump
                      4	N91 - solenoid on hydraulic pump
                      5	-31 - Ground
                      6	N90 - solenoid on hydraulic pump
                      7	-31 - Ground
                      8	+30 - Battery supply
                      9	Boot locking solenoid
                      10	Boot locking solenoid
                      11	N93 - solenoid on hydraulic pump
                      12	N92 - solenoid on hydraulic pump
                      13	N88 - solenoid on hydraulic pump
                      14	N186 - solenoid on hydraulic pump
                      15	N187 - Solenoid for convertible top release interlock
                      16	-31 - Ground
                      Koodi:
                      A
                      1	 Relay to raise windows
                      2	Roof indicator lamp
                      3 	F171 - Right lower Hydraulic cylinder switch to confirm top is stowed
                      4	F202 - Right lower Hydraulic cylinder switch to confirm top is forward
                      5	F199 - left compartment cover lock locked
                      6	F197 - left compartment cover lock unlocked
                      7	J321 - Relay for hydraulic pump
                      8	Relay to lower windows
                      9	F204 - Right upper Hydraulic cylinder bow stowed
                      10	F201 - Hydraulic cylinder on stow cover top confirming that the stow cover is up
                      11	F195 - left compartment cover lock
                      12	F203 - Right upper Hydraulic cylinder bow raised
                      Koodi:
                      B
                      1	F172 - Switch for convertible top locking in roof frame
                      2	F196 - right compartment cover lock
                      3	F205 - Switch for release of interlock N187
                      4	Roof down button
                      5	Hand brake switch
                      6	Roof up button
                      7	Center concole window switch - open
                      8	Center concole window switch - close
                      9	Central locking
                      10	Central locking
                      11	F198 - right compartment cover lock unlocked
                      12	F200 - right compartment cover lock locked
                      13	V53 - boot lock motor microswitch
                      14	V53 - boot lock motor microswitch
                      15	F206 - Boot closed switch
                      16	Vehicle speed signal
                      17	Diagnostics
                      18	Central locking
                      19	Central locking
                      20	+15 - Power from ignition switch
                      Koodi:
                      C
                      Ei liitintä
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Englannista tuli purkuautosta ehjä ohjainlaite hintaan 65gbp. Tänään laitoin paikalleen ja katto toimii niinkuin pitääkin. Koitin vielä vanhaa ohjainlaitetta paikalleen, mutta ei ollut pöydällä itsekseen korjaantunut.

                        Comment


                        • #13
                          Pumppu lähtee pyörimään, mutta mitään ei tapahdu. Nestettä on. Alkukesästä saattoi tapahtuakin.
                          Vikakoodeja vaihtelevasti, eikä välttämättä edes aina samaa. Viimeksi lid booth lock switch -- implausible signal.

                          Boksi avattu, ei mitään silmiin pistävää. Liittimien irrottelulla ei vaikutusta.

                          Ajatuksia?

                          Comment


                          • #14
                            Käsijarru? Ei omastakaan boxista mitään silmäilemällä löytynyt, mutta vaihtamalla korjaantui. Kun omassa oli tuo "mikrokytkin" ongelma, niin pumppu kyllä pumppasi, mutta mitään ei tapahtunut...

                            Comment


                            • #15
                              Käsijarru on kytkettynä ja ainakin mittariston valo syttyy. Täytyy huomenna lyödä boksi takaisin ja kokeilla lisää. Mahdollisesti mittailla johdotuksia.

                              Jännä ettei vikakoodeja ole, vaikka mitään ei tapahdu.

                              Comment


                              • #16
                                Mulla on tietysti tuo ohjainlaite jota voin lainata. Ei se toimi kokonaan, mutta sillä katto kuitenkin lähtee nousemaan ylös...

                                Comment


                                • #17
                                  VCDS:llä näkee kait kaikkien noiden katon toimintaan vaikuttavien kikkareiden arvot measuring blockeissa. Jossain brittiforumilla oli varsin kattavasti käyty vianhakuprosessi läpi.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Pyörittäisikö se pumppua ollenkaan jos kaikki ehdot ei täyttyisi että sallii katon liikuttamisen.
                                    Pitääkö kuskinpenkillä olla painoa (istua) että sallii käytön?
                                    Mutta eikös tuo vikakoodien vaihtelu viittaisi laatikko vikaan?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Sillä minä sen aukaisin.

                                      Kuskin pukilla ei ole pakko istua, että pumppu pyörii. Antiikkia, nääs. Boksi pitää olla paikoillaan, jos meinaa katon ikkunakarmin lukituksen saada auki.

                                      Joko vika on boksissa, tai sitten venttiililohkossa. Linjat kyllä paineistuvat, mutta liike puuttuu.

                                      Comment

                                      Working...