Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Voiko päivä paremmin alkaa... renkaiden vaihdossa napsahti pulttilukon avain.
En edes vääntänyt kovin kovaa...
Mikä on edullinen neuvosi tällä hetkellä?
Viimeksi muokannut arto s; 17.4.2011, 09:57.
Perustelu: Turha noituminen ja allekirjoitukset pois
Marmorilta saa tilattua avaimia ja pultteja. Myös tuurilla löytyy korjaamonpuolelta sopiva, että saavat avattua ne pultit.
Muuten sitten iso torx avain lyömällä pultin sisään on toiminut avatessa, mutta kovin kalliita vermeitä ei tuohon kannata uhrata sillä kertakäyttöinen avain tuossa hommassa.
Ajat jonnekin rengasliikeeseen tai merkkihuoltoon ja pyydät avainta lainaan.
Avaat pultit siinä liikkeen pihalla, heität metsään ne ja normipultit tilalle.
Sama jo tehä kyllä noin jos ois jostain syystä lukkopultit johonkin InterActionin vanteisiin laitettu :D Ei mee hyvä pilalle ja saa nopiaan vanteen irti :D
Merkkiliikkeessä on jokainen originaali lukkopulttiavain. Tiedän koska syksyllä ostamaani autoon ei kuulunut avain toimitukseen ja kävin merkkiliikkeen salkut läpi että osattiin tilata oikea.
Onko jollaki joskus napsahtanu McGardin avain poikki? Jos on niin oliko pultit pistetty momenttiin vai hampaat irvessä kiristetty? Aattelin vaan ku tuntuu jotenki hepposelta tuo avain vaikka on kestäny kovaa vääntöä.
Onko jollaki joskus napsahtanu McGardin avain poikki? Jos on niin oliko pultit pistetty momenttiin vai hampaat irvessä kiristetty? Aattelin vaan ku tuntuu jotenki hepposelta tuo avain vaikka on kestäny kovaa vääntöä.
Mulla ollu samat McGardin pultit ja avain 6 vuotta ja hyvin toimii edelleen.
Käyttää järkeä vaan noiden kanssa. Aina momenttiin ja pistää ekana sen avaimen pulttiin kiinni jonka jälkeen vasta rengasavaimen eikä niin, että laittaa rengasavaimeen tuon avauspultin ja sitten hajottaa sen pyrittelemällä sitä pultin päällä.
Mutu momentilla tullut tuhottua McGardin avain, jos käyttää 100-120Nm kuten pulteille suositellaan vanteesta riippuen, niin avaimetkin kestää. Sitten kun mennään pulttipyssyllä hups 200Nm tai 1.5 jatkovarrealla, niin kuuluu pieni "krak" ja avaimen sisuskalut rikki.
Airportin audi centerissä pojilla on salkku missä on yleis mallin orkkis lukkopultti avaimia. Kurvaa aamulla pikahuoltoon poistattamaan lukkopultit ja vaihdat normit tilalle.
Jos joku ne vanteet haluu niin kyllä ammittilaiset työkalut saa netin kautta, millä avata lukkopultit hetkessä. Vakuutus korvaa uudet ja jos on kalliimmat vanteet kannattaa keskustella vakuutus yhtiön kanssa niistä että ne myös korvaavat vanteiden oikean arvon kun ne pöllitään.
Eilen vaihtelin renkaat ja kuulu juuri tuo "krak" viimesen lukkopultin kohdalla. Ei lähtenyt pulttipyssyllä irti ja sitten pitkällä räikällä se korkkas.
Onneksi lähti irti kun hakkasin sen lukkoavaimen aivan pohjaan ja väänsin rauhallisesti auki.
Kuka nyt edes pellivanteita pöllis maaseudulla auton alta?
Minulla on Golfissa myös alkuperäiset lukkopultit ja niiden oma hylsy on kyllä todella rasittava kapistus. Tykkää tyssäytyä käytössä, jonka seurauksena ulkopintaa joutuu hiomaan, että mokoma menee edes paikoilleen. En ole muistanut / jaksanut hakea uutta vaikka monesti on käynyt mielessä.
Tuo momentti riippuu ihan Audista, samalle vanteelle on annettu kaksi eri momenttia riippuen korimallista. Näin siis aftermarketvanteella, vaikka täysin samoja pultteja käyttävät kaikki ABE/TÜV papereiden mukaan.
Ite laittanu joo siihen 120Nm momenttiin, mutta neropatit korjaamolla oli vetäny niin tiukkaan kun kädestä (tai jopa pyssystä) lähtee. On ollu tapana vaihtaa lukkopultti normiksi jos tietää, että rengasta irrotetaan korjaamolla. Oli vaan eräänä kertana unohtunu kyseinen toimenpide.
Vaatiko vakuutus yhtiö lukkoppultteja vanteille että alkavat korvaamaan jos varastetaan?
Itellä tulee aina laitettua pultit 109NM momentti sauvalla ja pultti pyssyllä normi pultit, lukko pultit kiristän käsin ja tykillä auki kunnolla painaen.
Syy miksi pyrin teettämään rengastyöt sesongin ulkopuolella: pultit on edes sellaisessa momentissa, että ne saa ilman jatkovartta irti.
Tuntuvat aina vetävän niin tiukkaan kuin saa oli sesonki tai ei, oli rengastyöt tai ei. Tossakin mulla oli kyseessä muistaakseni laakerin vaihto, rengastyö ei ainakaan ollu kun aina ite vaihtelen. Yhtä tiukassa on ollu muillaki kerroilla, mm. jakohihnan ja pumpun vaihto. Eri liikkeetkin vielä kyseessä.
Tuossa rengasliikkeessä missä itse olen asioinut, niin ovat aina pistäneet momenttiavaimella kiristyksen. Kotona vedän käsivaralla tuolla varsiavaimella sen mitä kevyesti saa. Kohtuu lähellä on oikeaa momenttia ja pulteissa tervat niin ei jämähdä.
Juu, minunkin käyttämässäni rengasliikkeessä kiristävät lopuksi momenttiavaimella. Viimeisellä kerralla kyllä meni hermot ja käskin tehdä homman uusiksi, koska ne on aina ollut jumalattoman tiukassa sen jälkeen. Huomasin että kun työntekijä ne momenttiavaimella viimeiseksi kiristi, ei yksikään pultti liikahatanut. Elikkä ensin vedetään pyssyllä siihen 300Nm kireyteen ja sitten käydään 120Nm säädetyllä momenttiavaimella läpi, eihän tossa oon järjen häivääkään (ainakaan mulle, mutta rengasasentajille ilmeisesti on)...
Itse vedän aina pyssyllä renkaat huulille, ja sitten momentilla lopuksi läpi. Tosin tutulla pulttipyssyllä nyt pääsee aika tarkkaan haluttuun momentiin, mutta mielestäni asiat kuuluu tehdä kunnolla.
Comment