Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Renkaan pulttilukko napsahti. mikä neuvoksi?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Audissa aluvanteille tietääkseni 120Nm on ohjearvo. Taitaa olla aika pitkälle nykyään kaikille aluvanteille?
    Täysin turhaa alkaa halkomaan tässä yhteydessä hiuksia että onko se 110 vai 120Nm. Vai tietääkö joku että onko se esim. annettu kuivalle pultille vai voidellulle, jos voidellulle niin millä aineella? Navan kierteitäkään ei varmaan kukaan aja kierretapilla puhtaaksi ennen joka kiristystä, joten sanoisin että tuossa on toimintatavasta riippuen sellainen +-20Nm heitto vähintään siinä, mihin momenttiin pultit ihan oikeasti tulee.

    Ei se kiristäminen momentilla silti väärin ole, tulevatpahan ainakin kaikki suurinpiirtein samaan kireyteen, eikä mene liikaa.

    Comment


      #32
      :) Pitihän se kurkata. Ensinnäki mainitaan että "Note! Never use an impact wrench to mount wheels!" eli tossahan se menee jo lähtökohtasesti aika monella vituiks. Sitten luonnollisesti kun on tarkastettu/putsattu pyöränpulttien kierteet ja pyörännavassa samat, niin niihin pultteihin laitetaan Optimol TA Paste -G 052 109 A2-. Ja pyörännapahan pitää putsata öljyistä, rasvoista, liasta tai ruosteesta ja siihen sitten suojaksi vahasprayta -D 322 000 A2-. Sitten vanne paikalleen ja kiristetään esim ristikkoavaimella 50Nm momenttiin jonka jälkeen lopulliseen momenttiin momenttiavaimella :)


      Koodi:
      Model / Type Tightening torque 
      All Audi models except for the following: 120 Nm 
      RS 2 130 Nm 
      A3 Cabriolet 120 Nm 
      RS 4 (Type 8D) 140 Nm 
      RS 4 (Type 8E) 120 Nm 
      S4 120 Nm 
      A4 B8 (Type 8K) 120 Nm 
      A5 B8 Coupé (Type 8T) 120 Nm 
      A6 allroad  120 Nm 
      S6 120 Nm 
      RS 6 120 Nm 
      R8  120 Nm 
      Q5 140 Nm 
      Q7 160 Nm 
      PAX wheels, A6 120 Nm 
      PAX wheels, A8 140 Nm 
      A6 (Security) 120 Nm 
      A8 (Security) 140 Nm
      Että näin :) Eli ristikkoavaimella niin tiukalle kun haukkarista irtoaa niin se on sitten sen ~120Nm. Näillä mennään.

      Comment


      • #33
        Harmi vaan, että jos vetää niin kireälle mitä haukkarista irtoaa niin saattaa avain vääntyä ;)

        Comment


          #34
          Joo, näin kävi kerran minulle :) Paitsi että olin avaamassa jonkun idiootin kiristämiä pultteja. Vääntövarttakin oli enemmän kuin normaalilla rengasavaimella, niin poikkihan se meni.

          Comment


          • #35
            Munkin tarina perustuu ihan tositapahtumiin. Muijan -88 corollasta oli yks pultti niin tiukassa, että vääntyi avain. Tais siinä vähän corollan kulmakin nousta ilmaan :)

            Comment


              #36
              andre tarkoitti varmaan normaalilihaksilla varustettuja ihmisiä..

              Comment


                #37
                Eikun mulla on vaan niin pehmeet office kädet ja vahva ristikkoavain :D On totakin ristikkoavainta väännetty varren kanssa joten epäilen että se Heikinkin käsissä kestänee ;) Jossain messuilla Lahti (sillon Raute) Presicionin kädenvääntökoneesta tuli lapulle että iteltä löytyy 127Nm, joten sehän ylittää ton 120Nm kevyesti :D

                Comment


                  #38
                  Lainataanpas aihetta eli lukkopultin avain "katosi".

                  Onko kellään hajua mikä lukkopulttityyppi olisi kyseessä kuvien perusteella ?
                  Attached Files

                  Comment


                  • #39
                    Oisinkohan hiplaillu lauantaina just tuon näkösiä pultteja Tuurin kyläkaupalla, merkki ei nyt just tuu mieleen mutta luulis löytyvän perusvaraosaliikkeistäkin jos kerta keskiselläkin oli.

                    Comment


                      #40
                      Joo täytyy hiukan kierrellä varaosat ja rengaspuljut.

                      Comment


                        #41
                        Kokeile lyödä Mikko hylsy tuohon vain. Vaikka tuumakoon hylsy.

                        Comment


                          #42
                          Joo täytyy silloin ettiä 12 kulmainen hylsy, istuu paremmin tohon, jos siis rengasliikkeissä ei löydy avainta.

                          Comment


                            #43
                            No joo, pultit lähti osaavassa rengasliikkeessä muutamassa minuutissa sopivalla työkalulla, joten tästä tullaankin siihen, että mitä noilla lukkopulteilla ylipäätänsä tekee... Aukesi siinä ajassa missä normipultti.

                            Jää lukot nyt pois mulla.

                            Comment


                              #44
                              joten tästä tullaankin siihen, että mitä noilla lukkopulteilla ylipäätänsä tekee...
                              Itse elän siinä toivossa, että lukkopultit karsii ns. narkkari varkaat pois. Eli piripäät ottavat mielummin sellaiset vanteet joissa ei ole ylimääräisiä hidasteita edessä.

                              Mutta noita ammatti varkaita se ei tosiaankaan karsi, jos onnistut löytämään sellaiset lukkopultit mitä ammatti varas ei saa auki, niin se vie koko auton :)

                              Comment


                              • #45
                                Ei lukkopultin poistamiseen sen ihmeempiä työkaluja tarvitse, työpaikalla pieni sarja (5 erikokoista holkkia) ja ei vielä tullu vastaan lukkopulttia mikä olis enemmän aikaa vaatinut ja poistanut niitä lukematon määrä.

                                Comment


                                • #46
                                  Muutama lukko mutteri jouduttu poistamaan mm: Omistaja häittäny sen avaimen tai ei tullut auton mukana.
                                  Järeä hylsy joka suurinpiirtein passaa vasaraa perään (ryssän pultti) ja aukeaa. Tai hitsi täpillä jotain kiinni mistä saa kiinni et saa väännettyä auki. Näin menty meillä...

                                  Comment


                                  • #47
                                    Lukkopultin voi kaasupillillä lämmittää, jolloin se tippuu sulana klönttinä pois ja vanne pysyy ehjänä. Kaverilla kävi "onni onnettomuudessa" tilanne. Asiakkaan autosta oli lukkopultin avain kadonnut ja laakeri piti uusia. No sitten soitto omistajalle, että nyt joudutaan leikkaamaan vanne, kun ei ole avainta: "no ei kai siinä muu auta"! No kaveri rupes kaasupillillä lämmittämään sitä pulttia vielä kokeeksi ja kas, sehän suli pois ja tippu sulana mössönä pajan lattialle. Sit vaan poraamaa pultin jämät pyörännavasta ja uudet jengat. Ei taida toimia muissa kuin alumiinivanteissa, että kannattaa varmistua mistä ne rissat on valettu.

                                    Niin ja tosta kiristämisestä, lukkopultithan jätetään aina vähän löysemmälle, kuin muut. Kuitenkin niin, ettei niitä tarvitse ristikkoavaimella tms. yrittää irrotella. Pulttipyssyllä kun oli kaveri ampunut hylsyt kiinni, niin halkes viime keväänä ristikkoavaimesta hylsy, kun joutu vääntää. Jäi muuten renkaat vaihtamatta sinä iltana.
                                    Viimeksi muokannut jta; 29.4.2011, 23:12. Perustelu: samaankin mahtuu

                                    Comment


                                    • #48
                                      Niin ja tosta kiristämisestä, lukkopultithan jätetään aina vähän löysemmälle, kuin muut.
                                      Ei, ne lukkopultit kiristetään ihan samaan momenttiin kuin muutkin pultit, eli tehtaan suosittelemaan. Jos on niin paskat lukkopultit että niitä ei voi vetää 120neevttoniin, niin ehkä on parempi jättää ne kaupan hyllylle.

                                      Comment


                                        #49
                                        Niin ja tosta kiristämisestä, lukkopultithan jätetään aina vähän löysemmälle, kuin muut.
                                        Ei, ne lukkopultit kiristetään ihan samaan momenttiin kuin muutkin pultit, eli tehtaan suosittelemaan.
                                        Tuohonhan on kahta koulu kuntaa, itse suosin sitä että jätän lukkopultin hitusen löysemmälle. Noita lukko pultteja kun on mennyt pyöreeksi ihan sillä että omistaja on yrittänyt avata pultin ristikko avaimella ja rengaskausi on imassut pultin kiinni "sopivasti".

                                        Sama se kummalla tyylillä laittaa, pää asia on se että rengas pysyy kiinni ja se että pultit aukeaa.

                                        Comment


                                        • #50
                                          No mä teen niinkuin ammattimies neuvo, jätän hitusen löysemmälle, niin pääsee vähän helpommalla jos käy huonosti lukkopulttihylsylle.

                                          Comment


                                            #51
                                            100 Nm riittää mainiosti, vaikka ohjearvo on omaanikin 130 Nm. Duralumiinisia muttereita ei viitti enempää kiristää, vaikka kestävätkin.

                                            Comment


                                            • #52
                                              No joo, pultit lähti osaavassa rengasliikkeessä muutamassa minuutissa sopivalla työkalulla, joten tästä tullaankin siihen, että mitä noilla lukkopulteilla ylipäätänsä tekee... Aukesi siinä ajassa missä normipultti.

                                              Jää lukot nyt pois mulla.
                                              Sen tietää sitten, kun auto keikkuu pöllien päällä. Itä-Suomessa ja pk-seudulla useimmiten lähtee itärajan taa jos on vähänkin paremmin pintaa rilloissa. Lukot on ja pysyy.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Ottamatta kantaa noihin Newtonmetreihin sanoisin etten kyllä suosittele muita kuin vw omia lukkopultteja, niitä harvemmin saa rikki ja jos hukkaankin menee avain niin lähimmässä merkkihuollossa ne aukeaa ihan laillisesti ja maksuttomasti, niillä on kaikki avaimet kondiksessa ja myös uuden avaimen tilaaminen tapahtuu kivuttomasti, vähintään 2 päivän sisällä löytyy. Tuonkin suhteen on kokemusta...

                                                Kokemuksia on myös noista mainostetuista McGuard pulteista, sellaiset joskus myyjä työnsi mukaan. Ilmeisesti ne hyvällä tuurilla "toimivat" muutaman renkaanvaihdon kiitettävästi mutta sitten tuli "tunnit täyteen", takapyörät vielä sain irti kuten ennenkin mutta edessä kuului se tunnettu "riks", eli se lapsellisen kaitainen kuvio petti koska se on liian matala, ilmeisesti on kuviteltu että se on vaikeampi avata laittomin keinoin kun siihen ei saa otetta omallakaan avaimella. Niinpä sitten pitkän linjan rasvanäppinä otin ne laittomat keinot käyttöön ja aukesihan ne, mutta ei enää koskaan sellaisia...

                                                Comment


                                                  #54
                                                  McGardit saa kyllä aivan hyvin 120Nm momenttiin varmaan lähes maailman tappiin asti. On tuo 120Nm sen verta löysässä vaikka se riittääkin. En kyllä lähtis löysempään noita jättämään. 3 vuotta paikalleen ja pois noita nyt ruuvaillu eli 6 kertaa (ja enemmänkin kun erinäisissä operaatioissa joutunu ottamaan renkaita pois, totuus varmaan jossain 10-15x paikkeilla) ja ihan vastaavat kuin uutena.
                                                  Viimeksi muokannut Kotzi; 30.4.2011, 23:39.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Kokemuksia on myös noista mainostetuista McGuard pulteista, sellaiset joskus myyjä työnsi mukaan. Ilmeisesti ne hyvällä tuurilla "toimivat" muutaman renkaanvaihdon kiitettävästi mutta sitten tuli "tunnit täyteen", takapyörät vielä sain irti kuten ennenkin mutta edessä kuului se tunnettu "riks", eli se lapsellisen kaitainen kuvio petti koska se on liian matala, ilmeisesti on kuviteltu että se on vaikeampi avata laittomin keinoin kun siihen ei saa otetta omallakaan avaimella. Niinpä sitten pitkän linjan rasvanäppinä otin ne laittomat keinot käyttöön ja aukesihan ne, mutta ei enää koskaan sellaisia...
                                                    Väittäisin että tämäkin todistaa sen että laatu osissakin tulee vastaan maanantai versioita.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Uninen:

                                                      Sen tietää sitten, kun auto keikkuu pöllien päällä. Itä-Suomessa ja pk-seudulla useimmiten lähtee itärajan taa jos on vähänkin paremmin pintaa rilloissa. Lukot on ja pysyy.
                                                      Juu vissiin et ymmärtänyt mun pointtia, jos kuka tahansa jamppa saa vaikka Biltemasta hankittua yleisavaimen, jolla lukkopultit aukeaa samoin kuin tavallisetkin, niin kyllä se perus ryssäkin sen hiffaa. Olkoon vaikka kuinka narkki mutta jos auton osaa laittaa pöllien päälle niin osaa varmasti oikealla hylsyllä avata kivuttomasti lukkopultit.

                                                      Muutenkin noita vanteita kun vaihtelee kesän aikana useasti, niin tuo "turha" lukkopultti aina hiukan rassaa siinä hommassa.

                                                      Uskoisin hälyissäni olevan tasontunnistimen tekevän riittävän epämukavuustekijän vorolle, jos vanteet mielessä pääsee tunkkaamaan asti.

                                                      Pysyn ilman lukkoja :)
                                                      Viimeksi muokannut vayne; 1.5.2011, 10:42.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Onko kokemuksia lukkopulttien vaikutuksista varkaustapauksen sattuessa vakuutusyhtiöiden korvauksiin, onko mitään merkitystä? Eli toisinsanoen onko noitten lukkopulttien hyöty se että on varmemmin auto siinä kunnossa että sillä pääsee aamulla duuniin.
                                                        Viimeksi muokannut andre_; 2.5.2011, 09:54.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Itsellänihän on ovelasti tuollaiset Audin rinkuloilla varustetut muovikannet joiden alla pultit ovat piilossa kaiken maailman piripäiltä. Ei tarvitse lukkopultteja kun eivät ole näkyvissä =).

                                                          Tämä oli sitä huumoria, nyt tosiosuus:

                                                          En ole viitsinyt pitää lukkopultteja noissa 16-17" renkaissa enää, en tiedä oikein kelle ne kelpaisivat.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja vayne Näytä viesti
                                                            jos kuka tahansa jamppa saa vaikka Biltemasta hankittua yleisavaimen, jolla lukkopultit aukeaa samoin kuin tavallisetkin, niin kyllä se perus ryssäkin sen hiffaa.
                                                            Ai McGardeihinkin yleisavain biltemasta? Tuskin.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              En osioinut lukkopultteja tarkemmin. Oikea yleisavain löytyy "muistaakseni" Biltemasta ja myös HongKong:ssa tullut vastaan. Toki nettikaupoista myös merkkituotteita myös.

                                                              En tiedä pulteista tarkemmin mutta jos lukkopultin oma avain menee pultin päälle/ympärille avatessa niin ne aukeaa yleisavaimella kivuttomasti.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X