Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Aurauskulmat - Caster

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Aurauskulmat - Caster

    Mulla Casterina 5,27 ja 4,57 eli iha päin hittoa.
    Ohjearvot B5 taitaa olla 1,25.
    Mitä osaa siirtämällä tää säätyy?

    Jousen yläjalkaa siirtämällä ulospäin sai ainakin ~puolen asteen muutoksen camberiin.

  • #2
    Ööh, caster? Mitä olet muuttanu sinne että olet saanut casterin noin paljon muuttumaan? Mitä pintapuolisesti tunnen tuota tuentaa, niin ei pitäisi pystyä casteria muuttamaan? Toisaalta en kyllä näkis että tuo on huono asia, kun vaan saisi molemmat samaan. :)

    Comment


    • #3
      Apurunkoa siirtämällä saanee jonkun verran säädettyä?

      Comment


      • #4
        Mulla on säätöpaprun mukaan 5,30 ja 6,00 mitään ei noista ainakaan mainittu pyöränsuuntauksessa ja paperissa ei edes ohjearvoa ole.

        Comment


          #5
          Varmistahan toi ohjearvo! Mulla muistaakseni päälle 5 vakioarvo B5 S4:ssa. Ettet olis kattonut ohjearvon camberille?

          Comment


          • #6
            Casterin ohjearvo on tältä forumilta, joku kollannu autodatasta vuonna 2006. Löytyy hakusanalla CASTER.
            Vika on siis se että eturenkaiden sisäreunat kuluu. Camber ja kulmat ok. Auto on kolhittu ja kolaroitu useammasta kohtaa, vika varmaan siinä. (vian syntytapa tuskin vaikuttaa korjaukseen kuitenkaan?)

            Comment


            • #7
              En näe syy-yhteyttä caster-kulman ja renkaiden sisäreunojen kulumisen välillä? Jos ensimmäisen postin arvot on asteminuuteissa, niin eroakaan ei eri puolten välillä ole kuin puoli astetta.

              Comment


              • #8
                Emmä keksi oikeen muutakaan, iskarit on uudet ja muut kulmat on iha ok. Ei IVJ mut sinne päin.

                Osaaks joku kaivaa jostain '98 FWD a4b5 pyöränkulmien ohjearvot?

                Comment


                  #9
                  Laita nyt ne camberit ja aurauskin tänne jos vaikka kuitenkin niistä löytyis syy. Casteri yksin ei kuluta rengasta. Camberi tai auraus voivat yksistään taas kuluttaa rengasta. Camberin ja aurauksen yhteisvaikutus vaikuttaa renkaan tasaiseen kulumiseen eniten ja tietenkin rengaspaineet


                  Jos sisäkulmat kuluneet niin vaikuttais että harittaa tai camberia liikaa. Onko auto ihan tontissa?
                  Viimeksi muokannut ola; 4.4.2011, 13:29. Perustelu: isoja kirjaimia

                  Comment


                  • #10
                    Ei se ihan, jäi vielä pari senttiä varaa runkopalkista.
                    Camber 1,48 ja auraus 0,07, camber on yhen asteen yli ohjearvon mut en jaksa uskoo et se yksin jyräis renkaat, bemareissa ollu paljon enemmän.

                    Comment


                    • #11
                      2.4 fwd vakioalusta

                      Tarkastusarvot - Etupyörät

                      Kuormituspisteet : Kuormaamaton
                      Polttoainesäiliön täyttöaste % : 100
                      Auraus (N = negatiivinen) mm : 1,10 - 3,40
                      Auraus astetta : 0 10' - 0 30'
                      Auraus astetta 1/100 : 0,17 - 0,50
                      Camber-kulma astetta : 0 10'N -1N
                      Camber-kulma astetta 1/100 0,17N - 1N

                      Asetusarvot - Kaikki pyörät

                      Kuormituspisteet : Kuormaamaton
                      Polttoainesäiliön täyttöaste % : 100
                      Auraus (N = negatiivinen) mm : 2,30 +/- 0,50
                      Auraus astetta : 0 20' +/- 4'
                      Auraus astetta 1/100 : 0,33 +/- 0,07
                      Camber-kulma astetta : 0 35'N +/- 25'
                      Camber-kulma astetta 1/100 0,58N +/- 0,42
                      Maks. Camber-kulmien ero v/o astetta : 0 30'
                      Maks. Camber-kulmien ero v/o astetta 1/100 : 0,50
                      Camber säädettävyys : Ei säädettävissä
                      Caster säädettävyys : Ei säädettävissä
                      Kääntöharitus 20 ast.kääntök. astetta : 1 20' +/- 30'
                      Kääntöharitus 20 ast.kääntök. astetta 1/100 : 1,33 +/- 0,50
                      Takapyörän auraus mm : 2,30 +1,70/-1,15
                      Takapyörän auraus astetta : 0 20' +15'/-10'
                      Takapyörän auraus astetta 1/100 : 0,33 +0,25/-0,17
                      Takapyörän auraus/säädettävyys : Ei säädettävissä
                      Takapyörän Camber-kulma astetta : 1 30'N +/- 20'
                      Takapyörän Camber-kulma astetta 1/100 : 1,50N +/- 0,33
                      Maks. Caster-kulmien ero v/o astetta : 0 30'
                      Maks. Caster-kulmien ero v/o astetta 1/100 : 0,50
                      Takapyörän Camber-kulma/säädettävyys : Ei säädettävissä
                      Viimeksi muokannut panu; 4.4.2011, 13:16.

                      Comment


                      • #12
                        Camber 1,48 ja auraus 0,07, camber on yhen asteen yli ohjearvon mut en jaksa uskoo et se yksin jyräis renkaat, bemareissa ollu paljon enemmän.
                        Kyllä tuolla camberilla oman ässän renkaat syödään sisäreunoista ja huolella. Säädettäviä kalikoita olen miettinyt, kun rengassarjoja on mennyt jo useampi.

                        Comment


                        • #13
                          Täytyy sit koittaa vetää niin suoraks ne camberit kun saa ja toivoo et ei ihan alkukesäst menis kumit loppuun.

                          Comment


                            #14
                            Sitten sun pitää nostaa alustaa jos sattuu olemaan säädettävä alusta. Ei näissä ole säädettäviä palikoita vakiona camberin säätöön. Toinen vaihtoehto on lisätä aurausta jolloin kuluu tasasemmin. Onko toi 0.07 nyt sisäänpäin? Jos on ulospäin niin sekin syö rengasta mutta harvemmin laitetaan haritusta tieliikenteeseen.

                            Muistin väärin ton S4 B5 oletusarvon vaikka sitä en vieläkään mistään löytänyt mutta taitaa olla 4 astetta tyypillisesti.

                            Säädettäviä ylätukivarsisarjoja saa noin 500dollares jenkeistä eli kulujen jälkeen vähän vajaa 500eur Suomeen?

                            Comment


                            • #15
                              [COLOR=blue]"harvemmin laitetaan haritusta tieliikenteeseen." [/COLOR][COLOR=black]Mihinkäs tämä perustuu ?[/COLOR]

                              Comment


                              • #16
                                Aurausta oli.

                                Comment


                                  #17
                                  Siihen että harituksella tuppaa olemaan levoton nopeassa ajossa, kun taas radalla sillä voi saada auton kääntymään mutkiin paremmin.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eikä pyri palauttamaan rattia niin iisisti jos harittaa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Löytäisikö joku jostain A6 C5 quattron (1999) etupään caster ohjearvoja? Myös jos joku viitsisi katsoa oman suoraan menevän A6:n pyöränsuuntauslapusta että mitä toteutuneet casterit ovat olleet?

                                      Ongelmana on se, ettei auto mene suoraan vaan puoltaa joko vasemmalle tai oikealle. Kuvitteellisen luotisuoran tien ajaminen on mahdotonta ilman, että tekee jatkuvia korjausliikkeitä. Olen tonnilla vaihtanut alustapalikoita, käyttänyt kolmesti pyöränsuuntauksessa ja ongelma esiintyy sekä kesä- että talvirenkailla. Olen itse pyöränsuuntauslapusta spotannut tuon ison caster-eron ja nyt viimeisimmällä pyöränsuuntauskeikalla perjantaina kyselin suuntaajalta asiasta, hän oli sitä mieltä että ainakin Mersuissa caster-poikkeama aiheuttaa puoltamista. Vastaava mielipide löytyi täältä.

                                      Saisikohan tuon asteen heiton korjattua apurunkoa kääntämällä? Onko kokemusta?

                                      Oman auton casterit:
                                      vasen 4°43'
                                      oikea 3°45'
                                      eli siis asteen ero!

                                      Kaverin vastaava A6q:
                                      vasen 4°18'
                                      oikea 4°21'

                                      Comment


                                      • #20
                                        Itse hain aamulla PHA:sta auton ja sain lapun tehdyistä muutoksista mukana. Oma vuoden 2001 A6 C5 Q ja etuakselin Caster oli:

                                        vasen 5°14'
                                        oikea 4°49'
                                        eroa siis 0,25 astetta.

                                        Tavoitetietokohdassa luki vain 0°00' mutta eipä tuolle kohtaa mitään oltu tehty. Voin kyllä laittaa kuvana tuon koko taulukonkin, jos kiinnostaa.

                                        Vein auton tuonne siksi että auto täristi (koko auto, ei vain renkaat) ärsyttävästi 95-125 nopeuksissa. Viikonloppuna ehtii testailemaan että löytyikö sille nyt ratkaisu vai onko kyseessä muualla foorumillakin pohditut ongelmat.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Täysin mahdollista että asteen heitto casterissa tekee puoltamista. Miltäs se viimeisin suuntauslappu näytti noin muuten? Periaatteessa apurunkoa kääntämällä voisi saada korjattua, mutta en osaa sanoa miten käytännössä kun en tunne c5 alustarakennetta kovin syvällisesti. Myös mahdollisesti sitä yläpään tötteröä voisi koittaa siirtää, sitä missä on ylemmät tukivarret kiinni.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja hyokyran Näytä viesti
                                            vasen 5°14'
                                            oikea 4°49'
                                            eroa siis 0,25 astetta.
                                            Eroahan on asteina siis 0,42°, kun ero minuutteina on 25'.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Liitteenä kulmalappu. En kylläkään jaksa uskoa että vika on säädössä koska tuo on minun omistuksen aikana säädetty kolmesti.

                                              Nyt reilun viikon ajelun jälkeen on alkanut tuntua, että vika voisi olla ennemmin ohjausvaihteessa kuin tuossa casterissa. Pitää tutkia kun ehtii...

                                              Myös mahdollisesti sitä yläpään tötteröä voisi koittaa siirtää, sitä missä on ylemmät tukivarret kiinni.
                                              Siinä ei taida olla ollenkaan säätämisvaraa siinä yläpäässä muuten kuin vinguttamalla reikiä suuremmaksi.
                                              Attached Files

                                              Comment


                                              • #24
                                                Joo ihan asialliseltahan tuo lappu näyttää. Sellainen tuli mieleen, että kuiva vetonivel voi tehdä tuollaista kanssa. Jos nyt siis ymmärsin oikein, että puoltaa vasemmalle -> korjaat -> puoltaa oikealle -> korjaat, uudelleen ja uudelleen? Omassa kiulussa oli vastaava vika viime talvena. Varmaan myös ohjausvaihde voisi jumitellessaan tehdä vastaavaa oiretta. Tuon caster-eron pitäisi ilmentyä niin, että vetää jatkuvasti toiselle puolelle vaan.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ajattelin lopulta laittaa kuvan tuosta omasta "kulmapaperista" tänne saataville ja huomasin että autoni arvot ovat tuon paperin mukaan C6 -Audille...omahan on C5.

                                                  Noh, ohessa tuo printti nyt kuitenkin. Pitänee huomenna mennä käymään liikkeessä.

                                                  Edit: kävin liikkeessä aamulla ja tiskillä tarkistettiin kahdestakin eri lähteestä että arvot ovat kuulemma samat molemmille. Olisi kiva kuulla näkemyksiä tähän, eli ovatko C5 ja C6 -mallien alustat niin samanlaisia, että samat arvot toimivat molemmille? Auton viennin alkuperäinen syy oli ravistaminen tietyissä nopeuksissa ja se ongelma meni tällä säädöllä parempaan suuntaan vaikkei kokonaan poistunutkaan. Nyt auto ravistaa lievemmin ja vain ajoittain noin 125 - 140 mittarinopeuksissa entisen 95-115 sijaan.
                                                  Attached Files
                                                  Viimeksi muokannut hyokyran; 26.6.2013, 13:55. Perustelu: Lisätty tietoa.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X