Onko työvälinettä taikka niksiä millä kynnyskotelon sais maalattua sisäpuolelta? Aika isot paikat joudun hitsaamaan, joten maali sinne sisäpuolelle olisi saatava, ettei tarviisi joka vuosi uudelleen hitsata.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Helmakotelon maalaaminen sisäpuolelta
Collapse
X
-
-
Kyllä parempi tulis jos sais maalin sinne alle ja kotelomassa sitten sen päälle. Olis sitten niin kuin vyö ja henkselit.
Comment
-
Maaleista ei ole mihinkään alustan tai koteloiden suojaamisessa.
Koteloista on syytä huomioida, että ne voivat olla osittain useampikerroksisia, siis jonkinlanen pienempi kotelomainen rakenne vielä siellä sisällä. Samat vesireijät, joten ylimääräinen suoja-aine valuu ulos ja sitten luulee suojanneensa sen osan mitä hitsasi, vaikka aine jäikin toisen sisemmän pinnan sisälle...
Edulliset tee-se-itse ratkaisut:
Pellavaöljyä ja/tai kotelosuojaa suosittelisin. Pitkällä putkella, päässä jotain, mikä toimii joka suuntaan hajottavana suuttimena, maaliruiskulla tms. puhaltaen. Lisäreikiä kannattaa tehdä (harmittomiin kohtiin ja kumi-muovitulpalla sitten kiinni), että saa kunnolla tavaraa sisään.
Alustan ulkopintoihin laadukas tappirasva (ei vesiliukoinen = sitä punaista tai sinistä vaseliinia) reilulla kerroksella antaa hyvän suojan, jos ei tule fyysistä kulutusta.
Kiveniskusuoja myös jokseenkin toimiva pohjassa, kunhan on hyvä pinta mihin tarttua. Tarvitsee useamman kerroksen, että sekään mitään kiviä kestää.
Comment
-
Menee pelkästään ylimääräisen pelleilyn puolelle jos haluaa maalia kotelon sisäpuolelle, työnnä reippaasti kotelo suoja-ainetta helman sisään, niin kestää.
Toki voi sitä maaliakin sinne työntää, mutta oleellinen hyöty on suurin piirtein pyöreä 0.
Nimimerkillä: "parit" kiinan purkit oon hitsannut kasaan...
Comment
-
Maalin työntäminen ennen kotelosuojaa ei välttämättä mitenkään paranna ruostesuojausta. Pahimmassa tapauksessa tekee vain kalvon, jonka päälle kotelosuoja jää ja jonka alla ruoste muhii.
Tai ainakin itse en ole vakuuttunut siitä, että maali olisi parempi asia pohjalle, jos pohjaa ei pääse ensin putsaamaan kunnolla.
Comment
-
Pahimmassa tapauksessa tekee vain kalvon, jonka päälle kotelosuoja jää ja jonka alla ruoste muhii.
Ajatus leikkiä....
Comment
Comment