Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Peilien vaihtaminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Peilien vaihtaminen

    Elikkäs ostin alumiinipeilit audiin ja tarttisin hiukan vinkkejä miten vaihto tapahtuu jos joku olis sattunut ko. homman tekemään.Peilit on tarkotus vaihtaa A8:siin vm.95, mutta jos ne on joku vaihtanut A3,A4,A6 jne. niin kai ajatus on varmaan melko lailla sama.Olis hyvä saada jotain neuvoja ettei menis opetellessa rikkomaan mitään...Ja en nyt tarkoita pelkkiä kuoria vaan kokonaiset peilit ja on mallia iso molemmille puolille.

    #2
    Omat 2c kun juuri samaiset Jarnon S6-peilit kokonaisena kantautuivat tänne.

    Kuskin puolen peilin vaihto menee aikalailla juuri ohjeen mukaan. Eli ei tarvitse muuta kuin itse pohjamuovi ja lasi irti + tietty lasin piuhat. Tämän jälkeen saa irroitella 3 ruuvia jolloin kuoren saa nostettua pois. Ja sama toisinpäin ja se on siinä. Tosin IMHO, helpoin konsti itse peilin lasin irroitukseen on avata pohjasta muovilevy, jonka jälkeen näkee peilin alapuolen pari kiinnityskohtaa jolloin sisäpuolelta pystyy avittamaan lasin alapuolen jo suoraan irti. Näin ei tarvitse minkäänlaista voimaa irroittaa itse lasia.

    Mutta apukuskin puoli onpi kinkkisempi, sillä useastihan alkuperäinen on lyhyempi malli ja ässän peili ainakin tässä tapauksessa on täyspitkä. Ensin mietin jos olisi porannut itse sisällä olevaan levyyn uudet reiät jolloin tähän olisi saanut uuden kuoren (kuoren kiinnityspisteet on aivan erilailla, lyhyessä peilissä koko kuori on vain yhdellä ruuvilla kiinni). Kuitenkin peilin kääntömekanismi siljaitsee aivan muualla missä pitäisi, joten sekin olisi pitänyt siirtää.

    Sainkin Jarnolta vinkin, että koko peili pitäisi pystyä swappaamaan + kysyä tarkemmin Roccolta. Lopulta kun kotona pöydän ääressä turasin noiden ässän peilien kanssa tajusin, että kyllähän tuon koko peilin äkkiä pystyisi pompsauttamaan sellaisenaan, jos ottaa akselista asti peilin irti. (ensin nuo S6n peilit näyttivät vähän hämäriltä kun ko. akseli on suoraan vain murrettu ja puolikas siitä on vielä itse peilissä kiinni). Joten;

    Peilin sisäosassa on n. 2-3cm kokonen jousi jonka päässä prikka ja sokka. Tämä asetelma tylysti auki. Tämän jälkeen ujuttaa lämmityksen sekä himmennyksen piuhat asetelman läpi jolloin jäljelle jää peilin säädön piuhat sekä mahdollisen taittomekanismin piuhat. Nämä joutuu katkaisemaan. Nyt peili pitäisi lähteä kokonaisuudessaan irti. Kannattaa olla tarkkana peiliä nostettaessa, sillä toista puolta vastassa on koko peilin kääntömekanismi sekä sellaiset hahlot jolla peilin saa väännettyä auton koria vasten. Tuo asetelman pää ei ole kuin vaseliinilla kiinni, joten on jo hyvä tsekata että vaihdettavan peilin kaikki tauhkat tulee oikeissa asennoissa pois. Sitten siinä vaiheessa kun uuden peilin mekanismin on kerran tiputtanut akselin päähän niin pystyy vertaamaan orggispeilistä tuon pään oikean asennon ;)

    Tämän jälkeen vain uusi peili tilalle (tietysti tarpeen mukaan poikkimennyt tappi täytyy yo. konstein poistaa tilalle tulevista peileistä myös), sitten vain piuhojen ujutus, ensin jousi ja tämän jälkeen ensimmäinen prikka jossa pieni rako jotta prikka pysyy paikallaan ja tämän jälkeen itse metallinen prikka ja sokka. Koko paketin saa kohtalaisen helposti kasaan ihan putkitongilla ja väliin vaan sitten vielä sokka. Itse tässä vaiheessa hieman demosin kuorta päälle, jottei yllätyksenä tule vahingossakaan, että em. asetelman pää ei ole vaihtanut asentoa ja peilin oikea asento onkin jossain ihan missä sattuu. Sitten lopuksi poikkaistujen piuhojen tinaus ja kotelon kasaaminen ja homma on siinä. Jos biilissä sattuu olemaan moottorisoitui koko peilin kääntösysteemi ei kannata säikähtää ylimääräistä klappia kun uusi peili on kiinni. Tuo mekanismi jotenkin ensimmäistä kertaa käytettäessä jumppaa peilin aivan ääriasentoihin, jonka jälkeen normiasennossa peili ei klonksu yhtään.

    Comment


      #3
      Tuo "ohje" peilin kuorten vaihtoon ei muuten ole ihan aukoton... On siellä kuoressa lasin takana yksi ruuvikin mikä pitää irrottaa ellei halua lisää muovin palasia maasta keräillä.

      Comment


      • #4
        Ainakaan omassa B7:ssa ei tarvinnut yhtäkään ruuvia irroittaa.. Peilinkuoressa näyttäisi olevan ikäänkuin ruuvinreikä, mutta ruuvia siinä ei kyllä ollut. Eli ilman työkaluja sujui vaihto, eikä muoviosia löytynyt maasta.

        Comment


        • #5
          Mä oon kyllä samaa mieltä Tuomaksen kanssa. Liekö sitten joku lisävaruste puuttunut tai jotain, mutta ainakin ehjänä lähtivät ruuviakaan avaamatta.

          Comment


          • #6
            Olisko jotain kuvia projektista? Minkä vuoden s6 peilit?
            Olisin itse kiinostunut vaihtaa myös peilit .

            Comment

            Working...
            X