Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrunesteen vaihtotyö A6 C5

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jarrunesteen vaihtotyö A6 C5

    Eli tarkoituksena olisi vaihtaa jarrunesteet ko. kulkineeseen ja onkos tässä operaatiossa nyt mitään erikoista huomioon otettavaa seikkaa? Onkos se itse jarruneste DOT4 vaiko DOT5.1 tyyppiä? Paljonko suunnilleen tulisi varata nestettä tuohon operaatioon?

    #2
    DOT4 ja DOT5.1 voi sotkea keskenään ilman huolta.

    Olikohan korjausoppaan ohje 0,5l per nurkka. Todellinen kulunki ei vaihdossa välttämättä ole ihan noin suuri, mutta eipä lopu kesken operaation jos varaat sen 2l nestettä.

    Comment


    • #3
      Vastausnopeus oli aivan ennätysluokkaa..! No kumpaakos nestettä sinne nyt kannattaa laittaa jos koko järjestelmän menen tyhjäillen ja ilmaten?

      Comment


      • #4
        jos autossa esp niin ATE SL.6 (dot4)

        Comment


        • #5
          Autossa on ASR

          Comment


            #6
            Ei mitään väliä. Toinen vähän kalliimpaa kuin toinen. 5.1 ominaisuuksiltaan aavistuksen kehittyneempi lantrinkin, mutta täysin käypäistä 4:nenkin. Vaihdettaessa riittävän pitkä läpinäkyvä letku ilmausnippaan ja ohjaat ylöspäin nousevan mutkan kautta astiaan. Siitä näkee kyllä selvästi, milloin alkaa kirkastumaan, kun uudet nesteet ehtivät sinne asti.

            Järjestykseksi yleensä annetaan takaoikea, takavasen, etuoikea, etuvasen eli pisimmästä linjasta lyhimpään. Eipä tuollakaan nyt niin väliä ole.

            Comment


              #7
              Tärkeintä on huolehtia säiliön nestetasosta pumppauksen aikana, ettei horahda ilmaa linjaan ;)

              Comment


                #8
                Järjestykseksi yleensä annetaan takaoikea, takavasen, etuoikea, etuvasen eli pisimmästä linjasta lyhimpään.
                Ei ole käytännössä mitään väliä missä järjestyksessä noita ilmaa. Väitteeni perustuu ~30 vuoden käytännön kokemukseen.

                Comment


                  #9
                  Ei olekaan. Jos horahtaa ilmat sekaan, niin ei sekään katastrofi ole. Työmäärä vain lisääntyy reilulla kädellä ja tarvitset VCDS:än ABSien pyörittämiseen.

                  Comment


                  • #10
                    ja ei kannata pumppailla turhan takia, letkut kiinni ilmausnippaan ja pieni lenkki ylämäkeen ja sieltä putkeen.
                    ilmausruuvi auki ja painovoima hoitaa homman vallan mukavasti - kunhan vaan muistaa huolehtia että jarrunestesäiliö on kokoajan täysi.

                    Comment


                    • #11
                      Onkos tuo ABSien pyörittäminen välttämätön toimenpide tässä operaatiossa? Eiku joo siis sitten vasta jos ehtii säiliö mennä tyhjäksi ja ilmaa järjestelmään... ymmärsinkö oikein?

                      Comment


                        #12
                        Omaani vaihdoin (turhaan) pääsylinterin enkä missään välis käyttäny vag-comia ja hyvin tuli ilmat pois.

                        Comment


                          #13
                          Vain, jos järjestelmä pääsee tyhjäksi. Pääsylkyn vaihtamisessa ei mene ABS-pumppu tyhjäksi, eikä siten niin vaadi pyörittämistä. Kyllä ne ilmat sieltä ilmankin tulee ajan kanssa, jos tykkää ilmailla parin päivän välein :)

                          Se oikeastaan vaatii kaverin sitten tueksi, jotta saa ilmattua niin kuin pitää tai takaiskuventtiilisen ilmauslaitteen. Jarrupoljinta nimittäin pitää jonkun painaa pumppua vasten ABSien ilmauksen ajan.

                          Comment


                            #14
                            Jarrunesteen vaihdossa on kivasti apua sellaisesta jarrunestesäiliön paineistajasta. Tuo siis kaikessa yksinkertaisuudessaan jarrunestesäiliön korkki, jossa paineventtiili, jonka kautta voi työntää paineilmaa jarrunestesäiliöön. Ehdoton apuväline jarrunestehommiin, mutta sen käyttö tietty edellyttää paineilman saatavuutta. Pitää myös varoa, ettei räjäytä jarrunestesäiliötä liian suurella paineella. Näinkin on tiettävästi tapahtunut :) Sopiva max. paine hommaan on ~0,5bar. Noita ilmauskorkkeja myy hyvin varustetut autotarvikeliikkeet.

                            Comment


                              #15
                              0,5bar ei tahdo riittää ihan takapyörille asti. 1bar olen aina itse laitellut. Itsellä on sellainen nestesäiliön korkki, josta lähtee letku, minkä päässä venttiilikierteet. Etupyörästä paineet alas ja letku kiinni. Tosin tarvitsee siihenkin sitten paineilmaa, että saa renkaan taas täyteen :)

                              Ei kannata sitten unohtaa paineita säiliöön ja irrottaa satula levyiltä. Meinaan kuuluu vartin päästä posh, ja lorinaa. BTDT :)

                              Comment


                                #16
                                Omakohtasta kokemusta. Marmorilla joskus vaihdatin omaani nesteet ja säiliö sano poks. Onneks oli vesiletku lähellä niin ei käyny kuinkaa. Kuulemma vanhemmat A4:t on herkkiä hajoamaan. Kannattaa vaihtaa säiliö jos meinaa paineella vaihtaa eikä oo tietoa onko säiliö vaihdettu.

                                Comment


                                • #17
                                  Mites jos ihan absittomasta ilmoja ottaa pois takapyörista, niin onko väliä missä asennossa se paineentasausventtiili ( vai mikä sen oikee nimi on ), siis on, vai onko sen asennolla mitään väliä?

                                  Comment


                                    #18
                                    Kapaz, helpoimmalla pääset kun jumitat mahdollisimman tiukalle sen jousen. Muuten ei takasatuloista tahdo tulla mitään pihalle.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X