Veikkauksia profiilin a4 keulan kolahteluun.Apumiehen puoli,kolahtelee pikku montuissa.Käytin tänään pörhöllä,eikä löytynyt syytä.Kaikki nivelet ok,ja puslatkin myös.Autolla ajettu n.200 000,meinasi asentaja ,kolinan kuuluvan jo asiaan,näillä kilometreillä.Kaikki nivelet on uusittu(tukivarret)vuoden sisällä,ajettu n.15 000 km.Kolina alkoi syksyllä ennen pakkasia,katsastuksessa ei ongelmia.Eikä keula kolissut talvella,alkoi nyt taas ilmojen lämmettyä.Iskarit ovat vanhat,ei vuoda,mutta oliko siellä joku laakeri yläpäässä?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
a4 keulan kolina
Collapse
X
-
Voiskos iskarin yläpäässä oleva kääntölaakeri aiheuttaa moista? Siis jos näissä B5:ssa semmoinen on kun en ole perehtynyt näiden alustageometriaan. Joku viisaampi jatkakoon:)
-
Itse kaipailen apua vastaavanlaiseen ongelmaan.
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...7&postcount=42
Vaihdettuja osia: "koiranluut", raidetangonpäät, alatukivarret puslineen, alapallonivelet, iskarit, jouset, pohjaanlyöntikumit, yläpäänlaakerit, jarrusatulat eteen.
Comment
-
Lainataan aihetta lisää.
Auto käynyt nyt 2-kertaa työtakuussa laitettavana. Koliseminen jatkuu. Väittivät innokkaasti: "Vanhaan autoon nämä ovat tyypillisiä ominaisuuksia"
Autolla siis ajettu vasta 189tkm(mittarin ja huoltokirjan mukaan), mutta mikäpä tässä nyt sitten mahtaisi olla kolisemisen aiheuttajana? Voiko moottorin tukikumeilla olla osansa asiassa? Entäpä apurungon puslilla?
Täältä varmasti löytyisi asiantuntevampaa raatia, kuin käyttämässäni VW-merkkiliikkeessä. Koliseminen alkaa ajettaessa epätasaisella tieosuudella(kaivonkannet, töyssyt, hiekkatie yms..). Koliseminen tuntuu polkimissa, lattiassa sekä ohjauksessa. Edellisestä viestistäni näkee vaihdetut osat.
Etukäteen kiitos neuvoista, analyyseistä ja kokemuksista ongelman parissa taistelleilta tovereilta.
Comment
-
Itelläni 2000 vuoden quattro A3:sessa iha sama homma kolisee etupää just em. ajossa..
itelläni vaihdettu: rt-päät ulommat ja sisemmät, koiranluut joka nurkkaan..
katsastusmiehiä 2kpl tutki leimalla mistä johtuu ei saatu mitään selvyyttä asiaan. sano et on vähä väljää alapallonivelis mut ei saanu sitä siin leimal kolisee, mut heti ku o renkaat maas ni kolisee pienessäki epätasasuudessa ja töyssyis..
Ei paljo kiinnostas huviksee alkaa kaikkee vaihtaa ja arvuutella mistä se kolina tulee.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja stoupe Näytä viestiItelläni 2000 vuoden quattro A3:sessa iha sama homma kolisee etupää just em. ajossa..
itelläni vaihdettu: rt-päät ulommat ja sisemmät, koiranluut joka nurkkaan..
katsastusmiehiä 2kpl tutki leimalla mistä johtuu ei saatu mitään selvyyttä asiaan. sano et on vähä väljää alapallonivelis mut ei saanu sitä siin leimal kolisee, mut heti ku o renkaat maas ni kolisee pienessäki epätasasuudessa ja töyssyis..
Ei paljo kiinnostas huviksee alkaa kaikkee vaihtaa ja arvuutella mistä se kolina tulee.
Vaihdettujen osien luettelossa noita ei ole mainittu. Hinta kaiketi luokkaa á 5-10 € ja kaksi kappaletta menee.
Comment
-
Iskarin yläpään kiinnitys? Siis sen mäntävarren mutteri. Jos jäänyt löysälle niin pääsee kolisemaan. Tai jousilautasen kiinnitys siihen osaan jossa ylätukivarret on kiinni. Tai sen osan kiinnitys runkoon. Noi katselisin tarkasti läpi, jos ei löydy vikaa niin veikkaisin että iskari on tiensä päässä vaikka näkyvää vikaa ei olisikaan. Kummastuttaa vaan tuo että kolina riippuu keleistä.
Comment
-
Nostan aihetta kun omassa (a4 b5 -99 n.140tkm) vastaavaa kolinaa edestä. Katsastus ok ja huollossakaan nesteiden vaihdon yhteydessä ei mitään löydetty. Onko kenelläkään kolinan syy selvinny. Oma hieman vaeltaa tuulessa ja urissa (vakio 195 renkaat), joten oma veikkaus on ohjauksessa.
Miten todeta kolina esim. hammastangosta, iskareista tai vakaajasta. Esim. mikä iskarin ruuvi voi olla löysä. Voisko väljä hammastanko olla syyllinen, haulla löytyi juttua siitäkin.
Tukivarret ei kait oo syyllisiä kun ne katsastussetä tarkkaan syynäs, sekin huomas kolinan joten etsi kyllä vikaa (ei tarvinu erikseen pyytää..).
Comment
-
Oliko siinä iskari sen putken sisällä? Etutolpassa. Omassa b4 80 oli kolinan aiheuttajana se iskarin kiristys sinne tolpan sisään. Kannattaa ottaa julmat putkipihdit ja vääntää se korkki kunnolla kiinni.
Vaihdoin nimittäin itelle kaikki tukivarret keulaan ennenkun tajusin että se ääni tuli siitä "pherssonista".
Yläpään laakerit oli oma epäilys ensin mutta monen korjauksen jälkeen vika oli siinä tolpassa.
Comment
-
Melko varmasti siellä tukivarret kolisee.
Ei ne tukivarsien kolinat välttämättä tunnu vaikka niitä vääntelee. Kehotin katsastusmiestä etsimään omastani kolinan aiheuttajaa, mutta ei hän osannut sanoa mikä siellä sitä aiheuttaa. Vaihdoin taaemmat alatukivarret ja kolina väheni, muttei kadonnut kokonaan.
Viisain on vaihtaa kaikki tukivarret kerralla. Noihin b5 täydellinen setti maksaa slamitilla 299e. Saapahan tuon jälkeen ajella huolettomasti, eikä tarvi joka toinen kk olla jotain vartta sinne vaihtelemassa.
Comment
-
Comment
Comment