Testailin levikepaloja rouvan kauppakassiin, 20mm joka nurkkaan. Taakse piti vaihtaa kymppimilliset kun raapi kaariin. H&R:n ruuvattava alusta joka takapäässä ylimmässä asennossa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Stance, stretch, poke yms renkaan venyttely ja vannegoatse
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja TMK-83 Näytä viestiTuosson kuva 9.5x19 setistä 235 leviällä gummilla. Pittää laittaa myöhemmin kuvia miten istuu ku auton alle sovittelu alkaa.
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...postcount=1111
Comment
-
Semmoinen tuli tähän aihepiiriin liittyen mieleen että miten inssit on suhtautuneet näihin juttuihin?
Spacereistahan linjan pitäisi olla se että jos kalikat ei ole vannevalmistajan omat, ja sarjaan kuuluvat, niitä ei hyväksytä. Mutta entäs muuten jos on kummi ulkona ja vähän leveää vannetta kapeahkolla kumilla. Voiko inssi vedota ROHS(?) suosituksiin ja pistää hylkyyn?
Jostain olin joskus lukevinani että nuo suositukset on vain suosituksia eivätkä näin kelpaa hylkäysperusteiksi.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Gousti Näytä viestiEikös noi TMK-83 vanteet oo VMR V718 värinä signature mesh??
Comment
-
Tässä tallinnan lastissa eibachin alusta, persus ruuvattu pohjaan jo valmiiksi ja keula sen mukaan. Alla 235/35/19, takana 9,5" et35. Tuon jälkeen piti vielä hieman lisätä kuormaa.
Motarilla meni vielä hyvin, mutta rouvan siirryttyä tytön seuraksi taakse, piti oikealta puolen ottaa pari lavaa eteen parkkiin, sekä liikenneympyrässä onnistui ottamaan vanteen ulkokehä hieman kaariin :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja LongJohn Näytä viestiSemmoinen tuli tähän aihepiiriin liittyen mieleen että miten inssit on suhtautuneet näihin juttuihin?
215/40/R17 Nankang NS-2 @ 9,5x17"
http://img151.imageshack.us/img151/5935/rengas.jpg
Viimeksi muokannut Goldust; 5.5.2012, 12:43.
Comment
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja Goldust Näytä viestiHyvinkin inssikohtaista: toista kiinnostaa, toista ei. Itse otin varmanpäälle ja kävin leimaamassa nypityillä vanhoilla nastarenkailla.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viesti
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja -03 tq Näytä viestiStro sivu 2:
"STRO:n rengassuositukset eivät ole kaikenkattavia. Ne pohjautuvat terveeseen järkeen ja kokemukseen ja antavat täten renkaan käyttäjälle mahdollisuuden saavuttaa renkailla ja pyörillä tyydyttävä käyttötulos. Suositukset antavat vain yleisiä ohjeita , eivätkä käsitä kaikkia erikoiskäyttötarkoituksia. Stro:n suositusten käyttö ei vapauta renkaan käyttäjää omasta vastuusta."
"Henkilöautoon tarkoitetut sisärenkaattomat radialrenkaat sa asentaa ainoastaan vanteille, joiden rakenne estää reunakaapelin luistamisen pois vannekartiolta."
Eli mun käsityksen mukaan saa omalla vastuulla laittaa 225/40 18 renkaan vaikka 11" vanteelle (STRO suositus max 9"). Ja pitäs olla laillinen jos pinta kaaren sisässä ja load index riittävä?!
Edit: Jos tuntuu että tästä lakipuolesta keskustelu ei sovi topicin alle tämän voisi minusta siirtää sitten omaksi topicikseen. Liittyy kuitenkin aika olennaisesti stretch ja stance puolen asioihin ja olisihan näihin harrastajien näkökulmasta hyvä löytää joku linja johon voi nojata käytännön tilanteissakin satunnaisen inssin sattuessa kohdalle.Viimeksi muokannut LongJohn; 7.5.2012, 08:55.
Comment
-
Sivu 31, kohta D6. Katsastusmies voi silmämääräisesti todeta että eihän toi passaa = hylätty.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viestiSivu 31, kohta D6. Katsastusmies voi silmämääräisesti todeta että eihän toi passaa = hylätty.
Vanhaan "hyvään" aikaanhan inssi katsoi asiakkaan lärviä ja jos se ei miellyttänyt autosta löytyi vikaa ja saatiin hylätty - tavalla tai toisella. :)
Comment
-
Itse luen tuota katsarin ohjetta niin, että jos se silmämääräisesti näyttää yhteensopimattomalta, niin yhteensopivuus voidaan tarvittaessa varmistaa STRO-normista. Jos sieltä ei löydy auton alla olevalle yhdistelmälle hyväksyntää, tulee hylsy katsastuksessa.
Tässä sitten yksi keventävä kuva aiheeseen liittyen.
http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=97236
Comment
-
Tulipas ura herkkä C4q:sta kun laitto 9x18" ET31 Rial Imola Racet 235/45R18 Kumho KU39 renkailla alle.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viestiItse luen tuota katsarin ohjetta niin, että jos se silmämääräisesti näyttää yhteensopimattomalta, niin yhteensopivuus voidaan tarvittaessa varmistaa STRO-normista. Jos sieltä ei löydy auton alla olevalle yhdistelmälle hyväksyntää, tulee hylsy katsastuksessa.
Samalla tavalla jos mennään suositusten mukaan hylkäämään voidaan sanoa että renkaissa pitäisi suosituksen mukaan olla minimissään 3-4mm pintaa ja sen alle voisi suosituksen perusteella antaa hylyn. Laki sanoo 1,6mm ja se kyllä riittää katsastuksessa vaikkei suosituksen mukainen olekaan.
Sikäli jos STRO normisto on vain määrätyn skandinaavisen instanssin suosituslista tuolta jakkaralta voisi potkia jalat pois niin ei tarvitse turhaan narista katsastuksessa. Se että kyseessä on vakiintunut käytäntö ei tee siitä ainakaan maalaisjärjellä sen kestävämpää suositusta verrattuna vaikkapa tieliikennelakiin.
Esimerkiksi tuo katsastuksessa käytetty 80mm minimimaavarahan perustuu siihen logiikkaan että korinosien ei saa ottaa maahan kiinni jos rengas tai renkaat tyhjenevät. Periaatteessa tämän voisi kiertää sillä että laitetaan niin matalat kissannahat alle ettei se laske 80mm jos renkaat tyhjenee - kaikella logiikalla maavara saisi olla matalampi mutta se edellyttäisi taas periaatteen vuoksi kirjausta otteeseen ettei tämän alustan kanssa sitten käytellä kuin x profiilisia renkaita tai matalampia.
Kai näitäkin käytäntöjä kohtaan voi olla kriittinen ja tarkasteleva - ovat sitten miten parkkiintuneita käytäntöjä tahansa. Minua ainakin kiinnostaa se mihin todelliseen ja pitävään pykälään vaikkapa katsastusmies voi asiansa oikeasti perustella. Entisaikojen mielivaltainen "lärvi ei miellytä - tavalla tai toisella hylky" metaliteetti ja valtava katsastusmiehen "herranpelko" alkavat olla kuolleita käsitteitä.
Edit: No pistin tiedustelun suoraan sylttytehtaalle, katsotaan mitä ne sieltä vastaa.Viimeksi muokannut LongJohn; 10.5.2012, 08:37.
Comment
-
Katsoin wikipediasta että normi = standardi. Lisää lukemista standaridsta ja normista: Standardi, mikä se on?
Comment
Comment