Projektina -02 vuosimallin A3, halogeeniumpiot nähneet reilun 200 000km aikana kaikkea mitä lasiin tienpäällä kolisee.
Jälkiasennus xenon valot peilaa umpion ulkopintaan ikävästi kivenhakkaumaa ja syö sen myötä huomattavasti valotehoa.
Kokeilin pienellä alueella ensin kun tahnassa oli maininta "ei sovellu PC eli polykarbonaatille" ja umpiossa stanssaus "PC coated"
Mitään yhteensopimattomuutta ei kuitenkaan ilmennyt..
Tarvikkeet
- Viimeistely "xerapol scratch remover" (15 eur / kärkkäinen)
- 1200 hiomapaperia arkki (1,20 eur)
- 1600 hiomapaperia (tulee xerapolin mukana pari palasta, riittänee kahteen lamppuun)
- "Lampaankarvainen" hiomalaikka (8 eur)
- hiomakone jossa säädettävä nopeus, esim. 950W / 0-10 000rpm (35 eur)
- kukkien kasteluun tarkotettu suihkepullo (5 eur)
- Aikaa, muutama tunti
How-to
- Ajovalo puhdistetaan liasta esim. karkealla rätillä ja tuulilasinpesunesteellä.
- Ympäristön maalipinta suojataan esim. maalarinteipillä
- Lämmintä vettä suihkepulloon ja kostutetaan ajovalo ja 1200 hiomapaperi
- Koko hionnan ajan suihkutetaan lämmintä vettä suihkepullosta, vesi huuhtelee samalla hiontapölyn pois.
- Hiotaan pyörivin liikkein tasaisesti koko alueelta.
- Välillä kuivataan ja katsotaan paikat missä näkyy vielä kiveniskemiä.
Kun pinta on tasaisen samea ja kiveniskemiä ei enään ole näkyvissä, vaihdetaan paperiksi 1600 ja viimeistellään pinta.
Kuivataan puhtaalla rätillä kunnolla ja annetaan kosteuden haihtua n. 15min
Tämän jälkeen levitetään scratch remover tahna koko alueelle sormella tasaisesti.
Lampaankarva hiomalaikka ja kierroksia hiomakoneeseen sen verran että jaksaa pyörittää laikkaa.
Pariin kertaan ajoin koneella laikan reunalla edes takas ja pesin puhtaaksi.
Ajatuksena on vielä joskus käyttää umpiot irti ja kokeilla jotain fairy-vesi huuhtelua jotta sisäpuoleltakin sais pölyn ym. lian pois.
Ensimmäisessä kuvassa on konkreettinen "ennen-jälkeen" vertailu.
Lopputulos yllätti satunnaisen harrastajan.
Käsittelyn jälkeen ei erota umpiota uudesta kuin alalaidan halkeamista.
Jälkiasennus xenon valot peilaa umpion ulkopintaan ikävästi kivenhakkaumaa ja syö sen myötä huomattavasti valotehoa.
Kokeilin pienellä alueella ensin kun tahnassa oli maininta "ei sovellu PC eli polykarbonaatille" ja umpiossa stanssaus "PC coated"
Mitään yhteensopimattomuutta ei kuitenkaan ilmennyt..
Tarvikkeet
- Viimeistely "xerapol scratch remover" (15 eur / kärkkäinen)
- 1200 hiomapaperia arkki (1,20 eur)
- 1600 hiomapaperia (tulee xerapolin mukana pari palasta, riittänee kahteen lamppuun)
- "Lampaankarvainen" hiomalaikka (8 eur)
- hiomakone jossa säädettävä nopeus, esim. 950W / 0-10 000rpm (35 eur)
- kukkien kasteluun tarkotettu suihkepullo (5 eur)
- Aikaa, muutama tunti
How-to
- Ajovalo puhdistetaan liasta esim. karkealla rätillä ja tuulilasinpesunesteellä.
- Ympäristön maalipinta suojataan esim. maalarinteipillä
- Lämmintä vettä suihkepulloon ja kostutetaan ajovalo ja 1200 hiomapaperi
- Koko hionnan ajan suihkutetaan lämmintä vettä suihkepullosta, vesi huuhtelee samalla hiontapölyn pois.
- Hiotaan pyörivin liikkein tasaisesti koko alueelta.
- Välillä kuivataan ja katsotaan paikat missä näkyy vielä kiveniskemiä.
Kun pinta on tasaisen samea ja kiveniskemiä ei enään ole näkyvissä, vaihdetaan paperiksi 1600 ja viimeistellään pinta.
Kuivataan puhtaalla rätillä kunnolla ja annetaan kosteuden haihtua n. 15min
Tämän jälkeen levitetään scratch remover tahna koko alueelle sormella tasaisesti.
Lampaankarva hiomalaikka ja kierroksia hiomakoneeseen sen verran että jaksaa pyörittää laikkaa.
Pariin kertaan ajoin koneella laikan reunalla edes takas ja pesin puhtaaksi.
Ajatuksena on vielä joskus käyttää umpiot irti ja kokeilla jotain fairy-vesi huuhtelua jotta sisäpuoleltakin sais pölyn ym. lian pois.
Ensimmäisessä kuvassa on konkreettinen "ennen-jälkeen" vertailu.
Lopputulos yllätti satunnaisen harrastajan.
Käsittelyn jälkeen ei erota umpiota uudesta kuin alalaidan halkeamista.
Comment