Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4F jarrupalat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 4F jarrupalat

    Syttyi jarrupalojen merkkivalo eli talvinen nelivedolla vedättely kostautui :)
    muutama kysymys:
    1. Olisiko kellään vinkkiä mistä ulkomailta saisi tilattua suomea halvemmalla jarrupaloja? Maksavat tuolla audin tiskillä noin 250 €/kierros.
    2. Minkä kokoiset jarrulevyt A6 -06 3.0 Tdi Q:ssa on?
    3. Kolmas kysymys sitten liittyy tuohon merkkivaloon, oletan että etupaloissa on vielä reippaasti pintaa, joten saako valoa sammumaan piuhan katkaisulla tms muulla pätevällä keinolla?
    nm. kysyy kun ei jaksais alkaa vielä rengasta irroittelemaan.

  • #2
    Muutama ajatus:
    1. Itse olen ostattanut "ei kiireellisiä" osia Audin tiskiltä Saksasta. On noin suunnilleen puolet halvempia (tai 60% hinnasta), kuin täällä marmorilta. Tarvii vaan tietää tarkka osanumero, kun muuten ei sisko ostoksissa pärjää. ;-) Ei nyt ehkä kaikkia osia kannata näin mutta kalliimmat kyllä.
    2. Luultavasti suht isot (>312mm halkaisija) kun A6 -01 2.4 on muistaakseni nuo 312mm.
    3. Ilmeisesti siellä palan sisällä on johtosilmukka. Jos pala kuluu niin paljon, että silmukka koskettaa jarrulevyä, valo kojetaulussa syttyy palamaan tai jos kuluu niin paljon, että johtosilmukka katkeaa niin sitten se tosiaan jää palamaan. Eli sen johtosilmukan pitää ilmeisesti olla ehjä. Ihan kokemusperäisesti havaittu.

    Comment


      #3
      3. Jos valo palaa, on joko palat loppu (sisäpuolelta) tai johto poikki.

      Comment


      • #4
        Ainakin oman kokemuksen mukaan 4F A6 3.0tdi saa monilla erikokoisilla jarruilla. Omassa perheessä 3 saman vuosimallin 3.0tdi:tä (yksi varaosina) ja kaikissa on erikokoiset jarrut. Eli kannattaa selvittää omasta autosta jarrujen koko.

        Comment


        • #5
          Mistäs ihmeestä tiedän mikä on oikea jarrupalojen osanumero A6 Avant -07 2.0TFSI Multitronic kulkineeseen? Joo sieltä "marmorilta" löytyy varmaan oikeat, muttaku....

          Comment


          • #6
            lisävaruste tarrasta löytyy jarrujen koodi. omasta autosta tuo löytyy takaluukusta akun vierestä, joillain kuulemma ollut huolto tai ohjekirjassa.

            Comment


              #7
              http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...14&postcount=2

              Siinä erittäin kattava lista. Kattoo auton/huoltokirjan tarrasta mitkä jarrukoodit löytyy ja eikun ostamaan.

              Comment


              • #8
                Noniin 1LG siellä näyttää olevan. Melkoisen vähän kyllä saa levyt kulua kun jo pitää vaihtaa... Onko käytännössä sama tilanne vai.....? Sitten onkos tässä 4F korimallissa myös takapaloissa kulumisenvaroitin vaiko vaan etupaloissa? Kun enhän minä ole vielä muuta "tutkinut" kuin merkkivaloa mittaristossa...

                Comment


                  #9
                  Takana ei ole kulumisvaroittimia.

                  Comment


                    #10
                    Kannattaa samalla tsekata, ettei jarrumäntä jumita ja tarpeen tullen herkistellä. Palat voi kulua myös toispuolisesti.

                    Comment


                    • #11
                      Mites tuo levyjen paksuuskysymys?

                      Comment


                        #12
                        Ite vaihdoin juurikin tuossa tehtaan kulumis rajassa olleet levyt uusiin muutama viikko sitten. Kyllä niissä vielä tavaraa on, mutta täyskierros ATEn osilla makso alle 400 joten kannattaa vaihtaa. Mulla vielä nuo 345/330mm levyt, joten pienemmät maksaa vähemmän vielä.

                        Comment


                          #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja miccomus Näytä viesti
                          Mites tuo levyjen paksuuskysymys?
                          Nikke laittoi, viesti #7:
                          http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...14&postcount=2

                          Comment


                          • #14
                            Nytpäs meni hankalaksi... 1LG on jarrujen tyyppinä, mutta tuntuu olevan tarjolla silti kahta eri kokoa. 156x74 ja 156x73... Kumpikos tuohon on oikea koko?

                            Comment


                              #15
                              Eli sun etujarrut on 1LG, ja takajarrut? ilmeisesti joko 1KD tai 2ED jos levy 302x12, jolloin varaosanumero olisi 4F0 698 451 D.

                              Jos levyt 330x22 (tuskin kun on etuveto 2.0TFSI), varaosanumero sama, mutta viimeinen kirjain F.

                              Comment


                              • #16
                                No etujarrut ovat vaan haussa. Esim. Motonetin sivua tutkiessa ei oikein tullut selvyyttä mitkä sopii... Sitten taas vertasin Tepon verkkokauppaa niin tuntui, että siellä on taas ihan eri koko tarjolla.

                                Comment


                                  #17
                                  Ok, sorry miccomus, ymmärsin väärin, kun pulla kertoi että takana ei ole varoitinta, my bad.
                                  Etujarrupalat 4F0 698 151 D. Tepon hinta sama kuin marmorilla 175 e, autchs
                                  Viimeksi muokannut Killeri; 27.9.2013, 18:44.

                                  Comment


                                    #18
                                    Kai Tepolla on tarjolla tarvikeosa?
                                    Fixuksella taitaa olla Remsan palat joku ~80€ ja toimii oikein hyvin. Ja sinne kun menee rekkarin kanssa, niin tulee varmasti oikeat osat.

                                    Comment


                                      #19
                                      Lainaanpa vähän topicia, mulla kanssa edestä ja takaa palat ja levyt lopussa.

                                      Mitä kannattaa hankkia tilalle ja mistä?

                                      Alkuperäistä vai..?

                                      Comment


                                        #20
                                        Ihan miten itse haluaa. Laadukas tarvike tai alkuperäinen, molemmat toimii yhtälailla.

                                        Comment


                                          #21
                                          Autonvaraosat24.fi ja ate:n osilla niin on varmasti hyvät tarvikkeet. Eikä oo kallista.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Onko ATE:n osat olleet nyt hyvät vaihtoehdot alkuperäisille? Itse laitoin boschin levyt ja vahingossa tuli jotkut huonot palat = jarrut vinkuu erittäin rasittavasti sekä levytkin menivät kieroksi eli nyt tarvitsee tehdä sama uudestaan. Melkein tekee mieli jo mennä pelaamaan varman päälle ja hakea alkuperäiset mutta etupäähän kustantavat noin 400€ kun taas ATE:n setti olisi noin 220€.

                                            Pelaisiko varman päälle alkuperäisillä vai ATE:n osilla hieman säästöä muihin projekteihin?

                                            Comment


                                              #23
                                              Omassa kutosessa joka nurkassa ATEn levyt ja palat. Ei vingu ja on suoranakin vielä. Ajettu nytten setillä n. 40tkm.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Käytin Motonetin paloja tällä kertaa (49,90e / etupää). Alvadi.ee on myös nopea ja tuota halvempi(?)
                                                Näin se meni:

                                                Eilen sain totesin että "nyt on kuunneltu tarpeeksi kauan jarrujen kiljumista" ...
                                                Töistä tultua ajoinkin sitten auton talliin.

                                                Irrotin oikean etupyörän ensin koska äänen lähde oli tuolta suunnalta.
                                                Tässä 2.7 A6:ssa jarrulevy on ns. kaksilevyinen, eli siinä on tuuletusvälit keskellä.
                                                Lisäksi se on varsin kookas (tehokas), jolloin myös jarrusatulalla on kokoa melko lailla.

                                                Irrotin jarrusatulan, kiinni 4 kpl XZN-kantaisella pultilla, eli tuohon tyssää jo ensimmäisen
                                                harrastajan pyristely. Onneksi mulla on kattava XZN & Torx -sarja ollut jonkun aikaa olemassa.
                                                Pultit eivät olleet "pahat", yhteen tarvitsi vähän lisäjatkovartta, mutta aukesivat ihan kuiviltaan/kylmiltään.
                                                Jarrusatulahan lähtee purkautumaan siitä sitten helposti kun vapauttaa peltiklipsin, jonka "jousilla"
                                                setti on kasassa. Sen jälkeen murikka on käsissä ja pääsee katsomaan palojen kunnon.
                                                No, sisempi pala oli kulunut melkein metallille, ulompi ei juurikaan... Vaihtokunnossa siis!

                                                Irrottaessa kannattaa huomioida, että tuossa sisemmässä palassa on kulumisanturi, josta lähtee
                                                johdinpari pyöränripustuksen suuntaan. Johdon katkeamisesta ei kuitenkaan ollut vaaraa kun se
                                                johto olikin jo kulunut poikki(!) Pistoke aukesi pienellä suostuttelulla. Osien puhdistuksen jälkeen
                                                uudet palat paikoilleen, pistoke kiinni, ja setti kasaan (metalliklipsi & 4 XZN-pulttia).

                                                Toinen puoli meni sitten jo nopeasti kun oli ekalla puolella "harjoitellut". Siellä oli sama havainto
                                                että tuostakin oli jo jarrupalan kulumisanturin johto poikki. Mitenkähän sen on tarkoitus tuolla edes kestää...

                                                Kuluminen oli hyvin saman tyyppistä, eli sisempi pala liki loppu (siihen painaa jarrumäntä) ja ulompi ei
                                                ole kulunut juuri yhtään. Tänään sitten kovaa ajoa ja tuntuu kuin autossa olisi uudet jarrut:)

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tuota noin, pakko kysyä miksi avasit nuo tähtikannat? Satula lähtee irti ottamalla takaa 2 kumitulppaa pois ja näiden alta liukutapit irti 7mm kuuskoloavaimella.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Onko 4F:ään useammanlaisia paloja? Itselläni on edessä palojen vaihto, kun varoitusvalo jo syttyi. Tai jos kyseessä on vain anturiongelma, niin voisihan nuo kuitenkin tilata valmiiksi.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Joo turhaa työtä aukoo ne tähtikannat. Diesel 4F:ää on tullu ainakin kaksilla eri jarruilla tehtaalta

                                                      Toisesta aiheesta lainattu tietopaketti jolla osaa ostaa autoonsa oikeat jarruosat pr numeroiden mukaan.
                                                      Etujarrut:

                                                      314mm levyt: Alkup. 25mm, Vaihtoraja = 23mm (PR 1LT)
                                                      321mm levyt: Alkup. 30mm, Vaihtoraja = 28mm (PR 1LG / PR 1LD)
                                                      347mm levyt: Alkup. 30mm, Vaihtoraja = 28mm (PR 1LH / 1ZL)
                                                      385mm levyt: Alkup. 36mm, Vaihtoraja = 34mm (PR 1LJ)
                                                      390mm levyt: Alkup. 36mm, Vaihtoraja = 34,4mm (PR 1LM, Brembo RS6)
                                                      420mm levyt: Alkup. 40mm, Vaihtoraja = Lukee jarrulevyssä (PR 1LN, Keraaminen)

                                                      Takajarrut:

                                                      302mm levyt: Alkup. 12mm, Vaihtoraja = 10mm (PR 1KD, 2ED)
                                                      330mm levyt: Alkup. 22mm, Vaihtoraja = 20mm (PR 1KW, 2EE)
                                                      356mm levyt: Alkup. 28mm, Vaihtoraja = 26,4mm (PR 1KJ, RS6 TRW)
                                                      356mm levyt: Alkup. 28mm, Vaihtoraja = Lukee jarrulevyssä (PR 1KK, Keraaminen)

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ei todellakaan ole tarkoitettu, että niitä tähtikantoja avataan palojen vaihdon yhteydessä. Sitä varten on, kuten aiemmin mainittu, ne 7mm kuusikolot muovitulppien alla takapuolella.

                                                        Jos joku lukee tätä topikkia ohjeena itselleen, älä tee kuten Zac73, vaan avaa nuo kuusikolot.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Selviääkö auton jarrujen koko siitä auton varustetarrasta?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kyllä vain, eli nuo yllämainitut PR-koodit ovat juuri varustetarran koodeja.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X