Totta tuokin että vetotavan merkitys korostuu koko ajan kun auton teho ja/tai paino lisääntyy. Siltikään se yhteenlaskettu kuluma ei missään vaiheessa kohtaa, jos nyt oletetaan että ajetaan normaalisti.
Väitän edelleen näitä satoja, ehkä tuhansia sarjoja myyneenä ja asentaneena että jos otetaan kaksi samalla moottorilla olevaa autoa, toinen etu- ja toinen neliveto, niin akselia päikseen vaihtelemallakin nelikolla saa merkittävästi paremman ajosuoritteen samoista renkaista.
Tuo takarenkaiden kuluminen on yleensäkin etu- ja nelivedossa aika vähäistä. Kuluuhan ne takavetoistenkin autojen eturenkaat suhteessa enemmän kuin etuvedon takanakit.
Minun teoriani on, että etupyörä käännettynä kaasun painallus aiheuttaa etuvedossa pidon menetystä jolloin pyörä joko lyö tyhjää (ja kuluu) tai sit ESP rajoittaa vedon siihen renkaan pidon maksimirajalle jolloin ei sudita mutta eipä se helppoakaan renkaalle ole.
Nelikolla pitoa ajetaan vastaavassa tilanteessa takapyörille jotka ovat suorassa ja muutenkin kiihdytystilanteessa painonsiirron takia paremmalla pidolla. Vähänkin sutiva pyörä kuluu valtavan paljon enemmän kuin sutimaton vaikka olisi miten paljon tai vähän voimaa takana.
Väitän edelleen näitä satoja, ehkä tuhansia sarjoja myyneenä ja asentaneena että jos otetaan kaksi samalla moottorilla olevaa autoa, toinen etu- ja toinen neliveto, niin akselia päikseen vaihtelemallakin nelikolla saa merkittävästi paremman ajosuoritteen samoista renkaista.
Tuo takarenkaiden kuluminen on yleensäkin etu- ja nelivedossa aika vähäistä. Kuluuhan ne takavetoistenkin autojen eturenkaat suhteessa enemmän kuin etuvedon takanakit.
Minun teoriani on, että etupyörä käännettynä kaasun painallus aiheuttaa etuvedossa pidon menetystä jolloin pyörä joko lyö tyhjää (ja kuluu) tai sit ESP rajoittaa vedon siihen renkaan pidon maksimirajalle jolloin ei sudita mutta eipä se helppoakaan renkaalle ole.
Nelikolla pitoa ajetaan vastaavassa tilanteessa takapyörille jotka ovat suorassa ja muutenkin kiihdytystilanteessa painonsiirron takia paremmalla pidolla. Vähänkin sutiva pyörä kuluu valtavan paljon enemmän kuin sutimaton vaikka olisi miten paljon tai vähän voimaa takana.
Comment