Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mallimerkintöjen poistaminen / tummentumat?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mallimerkintöjen poistaminen / tummentumat?

    Kun noin 5-6 vuotta vanhasta masiinasta poistaa mallimerkinnät on maalipinta väistämättä tummempi mallimerkintöjen ja muiden mainostarrojen kohdalla.

    Mikä olisi paras kotikonsti näiden tummentumien häivyttämiseen, eli ilman myllytystä tai suurempaa maalipinnan hiomista? Omalla kohdallani voisi ehkä auttaa värivaha (PoorBoy Black Hole), mutta jotenkin epäilen. Toisaalta, jos myllytystä ei ole tehty vielä niin 5-6 vuotta voisi olla sopiva hetki siihenkin.

    Silti - onko muita poppaskonsteja (epäilen että ei). Omassa suunnitelmassa on poistaa takaluukusta kaikki merkinnät. Rinkuloiden tilalle ehkä sitten Gekko...

  • #2
    Eivät ne ole tummentumia, vaan alkuperäinen sävy. Sen sijaan merkkien ympäriltä väri on haalistunut. Tätä siis varmaan tarkoititkin.

    Veikkaan, ettei viiden kuuden vuoden ikäisen auton (lakattu) maalipinta vielä ole kovin pahasti haalistunut, mutta paha mennä sanomaan varmaa, koska maalipinnat ja olosuhteet ovat erilaisia. Jos sävy on haalistunut, merkkien kohdat saa varmaan kuitenkin häivytettyä ympäröivään maalipintaan kevyellä myllytystahnalla (esimerkiksi Autoglymin ja Fareclan aineita on hyvin saatavilla) ihan rätillä hankaamalla.

    Comment


      #3
      Kyllä minäkin laittaisin ihan vain hiontavahaa rättiin ja hankaamaan.

      Comment


        #4
        Fareclan G3 esimerkiksi ja sitten vaan kliineri ja perään kunnon vaha.
        Tietysti välistä voi jättää tuon kliinerin pois.

        Comment


          #5
          Voi lähteä ihan kevyesti hiovalla vahallakin tyyliin normaalit käyttövahat. Ei välttämättä tarvitse tuotakaan karkeutta.

          Comment


            #6
            Noissa omissa kinnereissä ollut yleensä pinttymiä tai tummentumia merkkien ympärillä/välissä. Merkin kun poistaa, niin maalipinnasta pystyy vielä lukemaan mallimerkinnän.

            Joskus ostin motonetistä tuota fareclan g3:stä naarmujen poistoon maalipinnasta ja toimii se tuossakin.
            Kun ei se vanhan auton maalipinta enää huonommaksi ainakaan voi mennä tuolla :)

            Comment


            • #7
              Joskus aikoinaan poistin Octavista tekstit noin 1,5 vuoden jälkeen (piti laittaa takas tekstillä "Cavio")ja näkyi kyllä "tummentumat", eli kombiaatio pinttyneestä paskasta ja alkuperäisestä väristä. Tummentuma on kyl ehkä vähän väärä termi... Eli miten poistan muun korin vaalennuksen :-)

              Sonus clay on tossa kaapissa, joten sillä sitten kokeilemaan vissiin.

              Comment


              • #8
                Tuli ajankohtaiseksi tämä vanha aihe, merkit lähti (yks oli irronnut).
                Sinolia ja peukalonkynttä tarjoilin ja loput, sellaiset pienet kellastumat lähtee valkaisevalla hammastahnalla hyvinkin hellästi.
                Eikä se g3: kaan liian rajua ole, kun varovasti hankailee. Ja tietysti vaha sitten päälle.

                Comment


                  #9
                  Tiedä sitten onko nykyisten maalien väripigmentit(kin) ihan oikeasti pelkkää paskaa vai mikä on. 6kk vanhasta Octaviasta (helmiäsmusta) poistin konevahauksen yhteydessä mallimerkinnät ja väri oli jo sen verran haalistunut että teksti jäi näkymään suht hyvin viistosti katsottuna, vaikka myllytin glymin 03:lla luukun vielä erikseen. Näitä koslia on kumminkin tullut vuosien varrella käsiteltyä satoja, mutta noin uudessa autossa en ole aiemmin vastaavaan pika haalistumiseen törmännyt.

                  Comment


                  • #10
                    ilmeisesti hiustenkuivaaja ja siima on todettu toimivaksi yhtälöksi?

                    Comment


                      #11
                      Siima on ihan käyttökelpoinen. Itse olen ottanut yleensä pienellä tasapää ruuvarilla mistä kärki on vähän taivutettu ja reunat hiottu pyöreiksi. Föönin kanssa kannatta olla vähän varovainen ettei lämmitä maalia ihan helvetin lämpimäksi koska se pehmenee samalla.

                      Comment


                      • #12
                        Juu sillä otin omastani merkit pois.. Lopuks vaan hankaa ylimääräset liimat jollain pois.. Ite käytin normaalia pyyhettä..

                        Comment


                        • #13
                          jotenkaa usko et föönil saisit maalipintaa vaurioitettuu... mut joo pitää olla varovainen ja ajan kanssa värkkää toi

                          Comment


                            #14
                            Ei fööni maalipintaa tärvele vaan mahdollisesti merkkien irroituksessa käytettävä työkalu jos on lämmittänyt maalipinnan kovin kuumaksi.

                            Comment


                            • #15
                              Käytin vielä apuna ylimääräisen liiman irrotuksessa ihan uutta mattopuukon terää. Eka siis hiustenkuivaajalla merkit lämpöseks ja siimalla vetästä sieltä merkin ja pellin välistä merkit irti. Sit kun pintaan jäi ylimäärästä liimaa annoin sen taas kovettua hetken ja otin varovasti isoimmat pois ihan uudella mattopuukon terällä ja loput hankasin jollain vanhall pyyhkeellä pois. Kannattaa tosiaan antaa liiman hiukan kovettua jos käyttää tota mattopuukon terää.. Lämpimänä vaan leviää pitkin perää.. Tuli sekin ensin kokeiltua.. :)

                              Comment


                              • #16
                                Liiman saa pois ihan tinnerillä pyyhkäisemällä.

                                Comment


                                • #17
                                  Vähän sinolia rättiin ja pyyhkii liimat poies. Sitten vaan vahaa perään, alkukesästä poistin omasta autosta merkintöjä joka on siis -04 ni ei jääny kyllä pahemmin tummentumia kun vahas vaan kunnolla.
                                  Viimeksi muokannut Syanid; 17.10.2011, 12:58. Perustelu: kirovire

                                  Comment


                                  • #18
                                    job done.

                                    kuivaaja ja bensa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Mallimerkinnän poisto

                                      Ilmeisesti föönillä ja siimalla kannattaa lähteä liikkeelle.
                                      Mutta onko jollain kokemusta millaisella liimalla on kiinni muutaman vuoden vanhoissa autoissa ja mikä on oikea aine sen irroittamiseen?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Itse avittaisin jollain vanhalla pankkikortilla tms. ohuella ja sitten vaan vetää hiljalleen. Leikkauksessa huonolla tuurilla jää kivenmuru väliin ja naarmut valmiit

                                        Comment


                                        • #21
                                          Näitä hommia on tullu muutamalle asiakkaalle tehtyä ja parhaaksi todettu tapa on...

                                          1. Suihkuta ensin sitruspohjaista pienpoistoainetta ensin mallimerkinnän reunoille jotta se pääsee vähän imeytymään tarraan
                                          2. Lämmitä mallimerkintää kuumailmapuhaltimella kohtuuden rajoissa
                                          3. Ota pätkä nylon-siimaa ja ujuta se mallimerkinnän alle ja "sahaa" sillä tarran halki. Lämmitä mallimerkintää tarvittaessa uudestaan
                                          4. Uita loput tarrajämät pienpoistoaineessa ja poista käsin ne mitkä saat irti ja loput toffeelaikalla
                                          5. Myllytä mallimerkinnän kohta, jotta pinnasta tulee siisti eikä mallimerkintä paista maalista läpi. :)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X