Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Etujarrusylinterin huoltoon liittyvät ohjeet ja vinkit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Etujarrusylinterin huoltoon liittyvät ohjeet ja vinkit

    Kirjoittelin jonkin aikaa sitten kysymyksiä ja kommentteja liittyen jarrujen liukutappien huoltoon ja siinä yhteydessä jo huomasin että apparin etujarrusatulan suojakumi oli haljennut. Vaihdoin silloin uuden suojakumin männän suojaksi, mutta ajanpuutteen vuoksi en purkanut/puhdistanut mäntää ruosteesta. Nyt apparin mäntä näyttää selkeästi jumittavan kun oikea etujarru kuumenee ajettaessa ja perstuntumallakin jo huomaa että jarru jumittaa.

    Viikonloppuna ois tarkoitus purkaa ja puhdistaa satula sekä mäntä. Uudet satulan tiivisteet löytyy, samoin kuin uudet jarrunesteet sekä jarrujen ilmauslaite. Googella löytyi jonkin verran ohjeita tähän hommaan, mutta oisko jollain antaa vinkkejä missä järjestyksessa purku ja kasaus tehdään ja onko jotain speciaalitoimenpiteitä mitä ois hyvä tietää ennen kuin aloittaa homman.

    Tässä esimerkkinä miten ajattelin homman tehdä, joten kommentoikaa jos menee ihan metsään (ja tää lähtee käyntiin siitä kun palat ja satulan kannakkeet on poistettu ja satula roikkuu mustekalan päässä jarruletku paikallaan) :

    1. Mäntä ulos jarrua polkemalla (sen verran tsekkasin jo aiemmin että mäntä ei ole totaalisen jumissa)
    2. Männän irroituksen myötä jarrunesteet taitaa tulla pihalle ja sen jälkeen jarruletku irti ja sen tulppaus
    3. Männän ja sylinterin puhdistaminen ruosteista/muusta moskasta esim. vesihiomapaperilla (1000+)
    4. Sylinterin ja männän voitelu jarrurasvalla ja uudet tiivisteet paikoilleen
    5. Jarrumännän painaminen/kiertäminen sisään joko mäntätyökalulla tai prässillä
    6. Sylinteri ja levyt paikoilleen
    7. Jarrunesteen pinnan tarkistus ja nesteen lisäys jos on vähissä
    8. Jarruletku kiinni satulaan ja ilmauslaitteen kiinnittäminen ilmausruuviin
    9. Jarrua polkemaan kunnes poljin on "kova"
    10. Ilmausruuvi auki ja tsekkaus tuleeko kuplia, jos tulee niin päästetään ilmat pihalle ja ruuvi kiinni. Sen jälkeen sykleittäin jarrua polkemaan ja ruuvia auki/kiinni kunnes ilmauslaitteen letkussa näkyy pelkkä jarrunestettä. Tarvittaessa työvaiheittein 9-10 aikana lisätätään jarrunestettä säiliöön, mikäli se alkaa hupenemaan niin paljon että on riskiä että ilmaa pääsee sisään letkuihin.

    Jos jaksan vaihtaa jarrunesteet kokonaan uusiksi niin ilmausjärjestys menee siten, että ekana apparin taka, kuskin etu ja kuskin taka sekä apparin etu..

    #2
    Kannake kannattaa myös kevyesti viilata jos on kovin kuoppaantunu. Palat ku ajan myötä "hakkaa" siihen koloja. Näin oon aina itte tehny. Pala ei tietenkää saa olla liian väljä kannakkeeseen. Ja liu'ut tietysti pitää putsata ja rasvata mahdollisesti mukana tulleella silikonirasvalla.

    Comment


      #3
      2. Männän irroituksen myötä jarrunesteet taitaa tulla pihalle ja sen jälkeen jarruletku irti ja sen tulppaus
      Käytä mielummin lukkopihtejä, melko helppoa rutistaa jarruletku kasaan heti kun mäntä on tullut ulos. Ja tietenkin se järki mukana kun sitä letkua puritaa kasaan, tarkoitus ei ole hajoittaa letkua..

      Comment


        #4
        Vois olla viisain panna joku pönkä painaan jarrua pikkusen ni ei tarvi letkua litistellä.

        Comment


        • #5
          Alkuperäinen kirjoittaja HoGaN Näytä viesti
          5. Jarrumännän painaminen/kiertäminen sisään joko mäntätyökalulla tai prässillä

          6. Sylinteri ja levyt paikoilleen
          8. Jarruletku kiinni satulaan ja ilmauslaitteen kiinnittäminen ilmausruuviin
          Männän pitäisi mennä käsin painamalla sisään.

          Jarruletku satulaan ensin kiinni ja sitten vasta satula paikoilleen.

          Itse puristan jarruletkun kasaan lukkopihdeillä, joissa on kärjet peitetty kumiletkun pätkillä. Ei jätä minkäänlaisia jälkiä letkuun.

          Comment


            #6
            Tännehän tuli muutama hyvä vinkki operaatioon. Kiitos näistä.

            Vielä pari tarkentavaa kysymystä liittyen ilmaukseen. Kandeeko suosiolla pyytää joku kaveri messiin polkemaan jarruja vai uskaltaako ilmausta kokeilla yksin? Ostin tätä operaatiota varten Bilteman ilmaustyökalun, jossa on takaiskuventtiilli ja sillä ilmaus pitäisi onnistua yksin.. mitenhän mahtaa käydä??

            Jos detailitasolle mennään ilmausprosessissa, niin eikö tuo ilmausruuvin aukaisu pitäisi tehdä nimenomaan juuri siinä vaiheessa kun poljin on "kova" ja kun avaa ruuvin, niin jonkun pitäisi samalla rauhallisesti painaa jarrupolin pohjaan asti ja kun pohjin on pohjassa, ilmausruuvi kiinni ja polkimen päästäminen takaisin ylös. Miten nuo kaikki vaiheet onnistuu yksin pelkän takaisiniskuventtiilin avulla?

            Comment


              #7
              Tuli pieni tenkkapoo Motonetin jarrumännän suojakumin asennuksen kanssa. Onko teillä kokemusta niiden asentamisesta?

              Paketissa tuli mukana uudet liukutappien suojakumit ja niiden päihin korkit sekä varsinainen pölynsuojakumi sekä yksi rengastiiviste. Tietenkään paketissa ei ollut minkään valtakunnan ohjeita miten ja mihin tuo rengas asennetaan. Kaiken lisäksi tuo tarvikesetti on ihan erilainen kuin mitä originaali. Sitten kun yritin ruuvata tiivistehässäkkää paikoilleen, niin vaikka miten päin tuota yritti asentaa, niin sylinterin ja tiivisteen väliin jää aukko..

              Tässä pari kuvaa, jotka toivottavasti selventää hieman ongelmaa. Kooltaan tuo rengas sopii kyllä sylinterin päässä olevaan hahloon (paikallaan ekassa kuvassa), joten pitäiskö suojakumi jotenkin venyttää sen alle?? Muuten en keksi tuolle renkaalle mitään hyötykäyttöä..



              Viimeksi muokannut HoGaN; 13.2.2011, 11:54.

              Comment


                #8
                Siellä seinämillä on se ura johon kumi tulee kiinni, eli kumi on männän ja satulan välissä. Siinä on yksi suuri "haista v*ttu homma" kun sun pitää ensin laittaa se suojakumi paikoilleen ja sitten painaa mäntä sisään.

                Comment


                  #9
                  Okei.. tää selventääkin asiaa. Itselläkin kävi jossain vaiheessa mielessä että tuo tiiviste tulisi juuri sylinterin sisään, mutta kun en vielä irroittanut mäntää, niin tää ei tullu koskaan esille.

                  Möiköhän ne 'mätänetissä' kuitenkin väärän sarjan kun tuo pölynsuojakumi ei millään istu tiiviisti paikoilleen??
                  Viimeksi muokannut HoGaN; 13.2.2011, 12:24.

                  Comment

                  Working...
                  X