Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 hammastangon suojakumin ja tiivisteiden vaihto?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 hammastangon suojakumin ja tiivisteiden vaihto?

    Eli on tuo ohjaustehostimen pitkä haitarikumi on päässyt irtoamaan/hajoamaan ja näin ollen tehostimen päästä on hajonnut stefa ja se vuotaa ihan kiitettävään tahtiin tehostajan öljyä ulos.

    Onko tuon stefan ja haitarikumin vaihto isokin operaatio? Täytyykö purkaa puoli konehuonetta että tuon tehostimen saa irti?

    #2
    Mulla olisi ehjä B3 kasikympin tehostettu ohjausvaihde kaupan 50 eurolla. Ei varmaan siihen verrattuna paljon kannata osia ostaa ja yrittää remontoida.
    Ei käy B4:ään, jossa painelinja on ohjausvaihteen päällä. Tässä on molemmat liemiliitokset siellä rattiakselin lähellä vierekkäin.

    Comment


    • #3
      Tosiaan mullahan on tuo b4 korinen. Täydensin tietoja kun se sieltä puuttui.

      Comment


      • #4
        Koska Audissa ei ole käyttöä haittaavia vikoja, on aika laittaa pikkuviat kuntoon. Eli autona 80 b4 ja hammastangon suojakumi täytyy vaihtaa, sillä vanha on rikkinäinen. Onko kenelläkään, joka on homman joskus tehnyt, heittää ohjeita? Mitä pitää purkaa ja missä järjestyksessä? Muuta huomioitavaa remonttiin liittyen?

        Comment


          #5
          Jos sinulla ABT/ABK kone akkutelineen pohjassa on luukku mistä pääsee irrottamaan raidetanko ja sitä kautta pujotat sen suojakumi. Kiristyspannan kiristys toisessa päässä vähintään haastava.
          Motonetistä tai fixukselta saa.

          Comment


            #6
            Cabriolettiin viime talvena tein tuon ja ulkomuistista juuri noin että akku pois ja sen alta löytyy luukku mikä irroitetaan. Ohjauksen kääntää oikeaan kohtaan ja sen jälkeen se onkin naurettavan helppoa.Siinä on joku levy muistaakseni mikä piti naputella pois että saat sen suojakumin pujotettua paikalleen. Muutoin ihan perustyökaluilla toteutettavissa.
            Muttereiden alla pitäisi vissiin olla sellaiset peltilevyt/prikat josta on kulmat taitettu ylös joiden tarkoitus on estää muttereita pyörimästä auki.Omasta ne puuttui mutta kyllä ne nyt jo 10tkm on kestäneet siellä aukeamatta. Lukitetta laittaisin silti jos ne puuttuu..

            Comment


            • #7
              Tattis, kiitoksia ohjeista. Pitää alkaa lähiaikoina ihmettelemään tuota.

              Comment


                #8
                Helppo nakki. Rohkeesti vaan kimppuun. 2kpl pultteja ja 2kpl lukkomuttereita, jolla saa raidetangot sivuun. Tuon pidikerenkaan irroittamisessa on joskus vähän haasteita, se ei irtoa pyörittämällä. Raidetankoja yhdistävää mötikkää on helppo käyttää "ulosvetäjänä", jahka vaan ensin asettaa sivuun operaation valmistelua varten. Muista laittaa pidikerengas(linkin kuvasssa nro 4) uuteen haitarikumiin ennen kuin pujotat takaisin tuonne paikoillensa.

                Jaa räjäytyskuva helpottaa parhaiten. https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+80.../422-422040/#4
                Viimeksi muokannut Killeri; 10.2.2018, 13:31. Perustelu: Linkki vaihdettu. Realoem:ssä bitcoin louhija.

                Comment


                • #9
                  Irrotin tässä aikani kuluksi 80 B3 ohjausvaihteen, joka oli vuotanut melko reilusti öljyä vaihdelaatikon päälle. Hammastangon haitarikumi oli rikki, ja sieltä sitä oli ilmeisesti tullut. Purin nyt koko laitoksen palasiksi, ja siinähän siis hammastanko on ikään kuin hydraulisylinterin varsi. Oikealle käännettäessä öljyn paine tulee varren puolelle eli se kuormittaa myös läpiviennin tiivistettä josta öljy on päässyt läpi. Kuuluuko siinä olla ohivuotoa jonka haitarikumi kerää ja palauttaa pienen reiän kautta ohjausvaihteen runkoon vai onko haitari pelkkä pölysuojakumi jonka sisälle ei öljyä pitäisi tulla lainkaan?

                  Comment


                    #10
                    Ei kuulu, haitarikumi on pelkkä pölysuoja.

                    Comment


                      #11
                      Ei se ny mikään citroeeni oo...

                      Comment


                      • #12
                        ^Näin arvelin, vielä on Audilla matkaa kohti teknisen kehityksen kärkeä :) Nyt pitäisi siis kiskaista jostain sellainen ihmeen tiiviste (ei mikään stefa vaan kovaa muovia oleva rengas) ohjausvaihteeseen 811422065F (ZF 7881.955.133)

                        Comment


                        • #13
                          Tämä oli yksi niistä tapauksista joissa etukäteen luulin tiivistesarjan löytyvän helposti ja edullisesti. No, eipä oikein ollut. Vuotavan renkaan selvittely mittojen perusteella ei nyt oikein innostanut, joten tilasin käytetyn samanlaisen ohjausvaihteen Ovokolta, alle 50€ kotiin toimitettuna.

                          EDIT: Kukaan ei huomannut että vasemmalle käännettäessä paine tulee varren puolelle :)
                          Viimeksi muokannut Hezekiel; 14.8.2024, 19:31.

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viesti
                            Mulla olisi ehjä B3 kasikympin tehostettu ohjausvaihde kaupan 50 eurolla. Ei varmaan siihen verrattuna paljon kannata osia ostaa ja yrittää remontoida.
                            Ei käy B4:ään, jossa painelinja on ohjausvaihteen päällä. Tässä on molemmat liemiliitokset siellä rattiakselin lähellä vierekkäin.
                            Sopiiko b3 coupeen b4:n ohjausvaihde, olisi tarkoitus saada samalla vähän kevyempi/nopeampi ohjaus? S2:ssa ilmeisesti ainakin nopeampi, onko myös tehokkaampi? Niitä vaan ei ole oikein tarjolla. Olisiko V6 mallissa eroa?

                            Comment

                            Working...
                            X