Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 b5 abs ongelmaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 b5 abs ongelmaa

    Morjesta

    Äitini omistaa kyseisen auton, eli a4 1.8 quattro -97. Autossa alkoi palamaan abs valo kesken ajon pari kuukautta sitten. Välillä valo syttyy palamaan käynnistäessä jo ennen liikkeelle lähtöä, välillä ei syty ollenkaan. Jos valo ei pala, niin sen saa joskus syttymään tekemällä abs-jarrutuksen, eli kun abs alkaa rätisemään niin valo syttyy.

    Vikakoodit luettiin kuukausi sitten, taisi kone ilmoittaa jotain tähän suuntaan: Katkos kytkentätaulussa, väliaikainen. Taisi vielä lukea jotain, että vikakoodi 42, ja liitäntä f3 tms. Tämä vikakoodi nollattiin, mutta ei se mitään auttanut.

    Eli mitä tämä kytkentätaulu tarkoittaa? Sulakkeet kävin lävitse, seuraavaksi epäilen abs-boksia tai mittaristoa. Antureissahan tämä vika ei mielestäni voi olla.

    Kiitän jo etukäteen, jos joku osaa vastata !

    #2
    Terve,

    Haulla löytyy muutamia ketjuja joista voisi lähteä vikaa paremmin tutkimaan.
    Tarkemmat vikakoodit auttaisi päättelemään vikaa.
    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=32017
    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=49785

    Ongelmat voi johtua abs hammaskehästä, antureista tai sitten ihan abs yksiköstä.

    Comment


      #3
      Eli mitä tämä kytkentätaulu tarkoittaa?
      Sitä että koodit on luettu huonosti suomenetulla vikakoodinlukijalla.
      Varmin veikkaus on että boksi on rikki. Lue tuo läpi http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=32017

      Comment


      • #4
        Ok, kiitoksia näistä tiedoista.
        Itselläni oli ennen myöskin a4, jossa oli abs-anturi hajalla. Piippaukset tuli vasta parinsadan metrin jälkeen, ja tästä päättelin, ettei antureissa ole vika jos ennen liikkumista piippaa. Ja tuo vikakoodin lukija oli vuoden vanha laite joka ei nyt ihan halvimmasta päästä ole(paikallinen ammattikoulu).

        Mutta tutkiskelen vikaa kunhan kerkeän, ilmoittelen tänne jos jotain selviää, niin voi auttaa muitakin!

        Comment


          #5
          Ja tuo vikakoodin lukija oli vuoden vanha laite joka ei nyt ihan halvimmasta päästä ole(paikallinen ammattikoulu).
          VAG-COM eli VCDS on paras VAG-konsernin autoihin ei tartte arvuutella noiden idioottimaisten suomennusten kanssa.

          Voisin melkein lyödä vetoa, että ABS-boksista on lankabondaukset katkenneet, ne menee vm. 97-01 bokseista. Ei kannata ite räplätä, jos ei todella tiedä mitä tekee.

          mokaus mahdollisuudet:
          1. avataan väärä kansi
          2. Avataan oikea kansi, mutta sohlataan hiuksen paksuisia johtimia poikki.
          3. tökitään suojageeliin ja katkotaan lisää johtimia
          4. ei tiedetä missä on vika ja katkotaan lisää johtimia.
          5. löydetään vika ja katkotaan viereisiä johtimia.
          6. saadaan kolvattua netistä löytyvien ohjeiden mukaan, Kestää puoli vuotta, kun tina ei pysy alumiinissa.
          7. huonosti avattua kantta ei saada tiivistettyä -> vedet sisälle boksiin
          ...

          Tasasin väliajoin mulle tulee boksien joukossa niitä joita on yritetty ensin ite ja sit lähetetty mulle korjattavaks, ikäväkyllä ne yleensä päätyy mun korjaukselvottomien hyllylle.

          Comment


            #6
            Alkuperäinen kirjoittaja amalin Näytä viesti
            Tasasin väliajoin mulle tulee boksien joukossa niitä joita on yritetty ensin ite ja sit lähetetty mulle korjattavaks, ikäväkyllä ne yleensä päätyy mun korjaukselvottomien hyllylle.
            Harmi kun siitä ei edes saa mitään muuta kuin kynätelinettä väsättyä tai paperipainoa. Kelloksi on vähän turhan ruma, mutta ehjänä kallis. abs boxi maksaa muistaakseni karvan alle tuhat oiroa.

            Comment


              #7
              Tasasin väliajoin mulle tulee boksien joukossa niitä joita on yritetty ensin ite ja sit lähetetty mulle korjattavaks, ikäväkyllä ne yleensä päätyy mun korjaukselvottomien hyllylle.
              OT:n puolelle menee:

              Voin kuvitella kun olet sopinut että korjaat esim 70€:llä boxin ja pöydälle ilmestyy joku rävelletty paketti, eikä siitä korjaus kokeilusta ole kerrottu.

              Ai että sitä v*tutuksen määrää kun menee sopimaan homman X hintaan €€ ja kun kun homma tulee paikalle niin siinä onkin X,Y,Z ja vielä vähän päälle, korjattavana ja "hinta on sovittu jo" ainakin asiakkaan mielestä...

              Comment


              • #8
                Itse en mene ainakaan sörkkimään tuon boksin sisältöä, saa nuo sähköhommat jäädä noihin soittimiin ja kaiuttimiin autojen osalta.

                Alkuviikosta menen käymään tutulla, jolta löytyy VAG-COM, jos selviäisi jotain. Jos vika löytyy tuosta boksista(mitä olen koko ajan epäillyt), niin pitää ohtaa yhteyttä amaliniin, joka taitaa näitä korjailla vähän enemmänkin !

                Comment


                • #9
                  Noniin eli pari päivää sitten kokeiltiin vag-comia ja eipä saanut yhteyttä ABS:ään. Tänään valo ei vilkkunut, niin kokeilimpa uudestaan laittaa koneen kiinni, ja nyt sai yhteyden.

                  Vikakoodi oli seuraava:
                  01203 - Electrical Connection between ABS and Instrument Cluster 03-10 - No Signal - Intermittent

                  Eli mitä tuosta vikakoodista löytyi nopeasti tietoa, niin todennäköisin vika olisi juurikin tuossa abs-ohjainboksissa, mutta, vika voi myös olla mittaristossa? Amalin on tainnut tämän vikakoodin kanssa ennenkin leikkiä ?

                  E: Tuo Boschin laite ilmoitti saman vian: 04b3 Abs kytkentätaulu, sähköinen vika Katkos
                  Viimeksi muokannut kymppi; 16.1.2011, 16:01.

                  Comment


                    #10
                    99,99% varmuudella boksissa vika. Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin :)

                    Comment


                      #11
                      amalin on oikeassa. Vihdoinkin kun saat boxiin yhteyttä ja tarjoaa tuota vikaa.. on boxissa perus ongelma päällä. Ei kun boxia lähtettämään amalin pöydälle. viikon pari pystyt helposti ajelemaan ilman tuota boxia. Muistat vaan suojatan tuon autossa olevan yksikön kunnolla, niin ei happettumia pääse tulemaan. muovi pussi ja jeesusteippi toimii patenttina. Aavustuksen ärsyttävä tuo on tuolta kaivaa, mutta jossain oli muistaakseni ohjeetkin irroittamiselle.

                      Comment


                      • #12
                        Missäs olisi mahdollista näitä bokseja korjauttaa? -99 A4 ilmoittaa ettei boksiin saa yhteyttä ja ennestään oli jäänyt koodi että yhteys katkoksia tai jotain sinne päin. Olen aika varma että boksissa vika on, mutta korjaajaa olisin vailla. Elektromekalle olen yrittänyt soitella, mutta ei ole vastannut.

                        Comment


                          #13
                          Pistä mun profiilin sähköpostiin kyselyä, niin eiköhän tuo saada kuntoon.

                          Comment


                          • #14
                            Mites jos on korjannu ton boksin, mutta esim takapyörän anturirengas tai anturi on rikki, hajoaako boksi sillon uudestaan?

                            Comment


                              #15
                              Ei se sitä boksia riko, eikä vaikuta siihen mitenkään. ABS:t vaan ei toimi.

                              Comment


                              • #16
                                No siihen on ehtiny jo tottua. :)

                                Comment


                                • #17
                                  Kerronpa tarinan:

                                  Kesäkelien myötä tuli lämmin ja vikakoodi 01203. Aamusella töihin lähtiessä kaikki ok, mutta kun lämpötila pellin alla nousi niin absit hävis. Joskus myös isomman töyssyn jälkeen piipitys ja absin valot vilkkumaan. Eli melko selvästi jossain huono kosketus tai juotos irti. Anturit, johdot yms testailtiin, välillä ei saanu etes vikakoodin lukijalla yhteyttä.

                                  ABSin boksin vaihtoon, romikselta halvin ois ollu 180 euroo, mut ei yhtään nelikkoon sopivaa. Marmoritiskillä väittivät että boksia ei saa irrallisena. No netistähän se sitten uutena löyty http://speed-autoteile.fi/, kiitoksia vaan Tepolle. Vajaa tunnin homma vaihtaa eikä oo sen jälkeen ollu probleemaa. Nyt ois sitten viallinen boksi (8E0614111A) jos joku seppä haluaa kunnostella. Sopii A4 quattroon -98 (ja kait vuodet siinä ympärilläkin)

                                  Comment


                                    #18
                                    Mulle kelpaa viallinen boksi, pistä profiiliin sähköpostiin infoa, nii ostan pois.

                                    Ihan hyvä ettet ottanu romisboksia, se ois hajonnu ihan samalla tavalla. Mulla on tullu korjaukseen semmosia tapauksia, että oon korjannu just vaihetun romisboksin.

                                    Hyvä olla aina varaboksi hyllyssä, kun joku kuitenkin uteliaana tai "teen itse ja säästän"-asenteella rikkoo oman boksinsa korjauskelvottomaksi.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Minulta irtosi impulssipyörän hammasratas

                                      Voiko se valurautainen hammaspyörä takanavassa olla liimattu kiinni, näyti ihan siltä. Ratas oli ehjä mutta irti. Ihan kuin olisi ollut liimattu. Hitsasin paikoilleen parilla hepillä että pysyy ja vaikuttaa taas toimivan.

                                      Kurjaa vain kun oli kalvanut anturin pään urille. Liekköhän anturi herkkä vikaantumaan mutta ainakin vielä se anturin toimi. Perästä alkoi kuulua ajoittain heikko outo vikinä ja narina. Kun veti navan laakerista ulos, putosi mokoma turhake välistä pois.

                                      Tietäisköhän kukaan, mihin se ABS:n anturin johto johtaa. Jos vaikka pitää se anturi joskus uusia, eli mistä löytyy pistoke? Siinä pyörän navan luona ei mitään näyttänyt olevan.

                                      No todellista laatua vaikutta olevan eli rassaamista riittää. On se niin hyvä kun ei ruostu....

                                      Comment


                                        #20
                                        Eiköhän se hammaskehä ole ihan puristussovitteella kiinni, kehää kun on lämmittänyt niin lähtenyt helposti irti. En nyt muista onko sinne tehtaalta laitettu mitään liimaa väliin, epäilisin että ei.

                                        Anturin johto menee runkopalkin sisälle ja sen kautta sisälle takapenkin istuinosan alle mistä löytyy pistoke.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ahaa, siis piuha on varsin pitkä. Mistähän se etupyörän anturin pistoke vastavasti löytyy. Jostakin kojetaulun alta ?

                                          Comment


                                            #22
                                            pyöräköteöon läpiviennin takaa, eli revi läpivienti irti pyötäkotelosta.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Millainen sitten on tämmöinen vekotin jarrutella, jos ei ABS:ät ei ole toiminnassa? Mittaritaulun saa pimenemään ainakin helposti, kun ottaa lampun pois. Onhan tuota jo pärjännyt kohta 30 vuotta ilman ABSia ja Audiakin. Toimiiko Audin jarrut kuinka normaalisti tai epänormaalisti? Vikoja näyttää piisaavaan, kun näitä lukee?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Lukkoon menee jarrut. Toimii "normaalisti" kun abs ei ole käytössä. En tiedä sitten miten tuo luistonesto toimii, kun ei saa tietoa pyöriltä, ainakin osassa on tuo ABS ohjattu systeemi. Tuo anturi ongelma on ilmeisesti pahempi näissä vanhemmissa missä anturi on itse sovitettava oikealle etäisyydelle. Uudemmissa on sitten satulaan pulttikiinnityksellä joten menee vakioetäisyydelle ja pysyy siinä. Jossain vaiheessa B5:een vaihtunut myös tuo kiinnitystapa.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Luistonesto on samassa ohjaimessa ABSin kanssa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Eli autolla voi ajaa aivan normaalisti myös ilman ABS:ja? Vaatikos joku rahastuspykälä, että ne pitää olla kunnossa, jos kerta sellainen autoon on alun perin kuuluva?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ekomies..haloo..auto on tyyppihyväksytty ABS:llä,sama juttu airbagien kanssa, ei niitä voi noin vaan poistaa.
                                                      Toki auto toimii ongelmitta, jarrutkin.
                                                      Nimimerkki melkein vuoden ilman abseja.

                                                      EDIT katsastukseen sitten hain uuden abs-boksin.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mikähän vaisto tuostakin jo varoitti?

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X