Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 B5 jarru upgrade

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #91
    Nyt on jarrut paikallaan ja kaikkien aiempien bolt-on ratkaisujen (ja niitä löytyy mun autosta paljon) sijaan nämä todellakin olivat bolt-on. Ainoat asiat mitä piti tehdä niin oli tuo pulttien lyhentäminen ihan muutamia millejä ja vähän piti laikkaa näyttää pyörännavan rungolle "upright":lle mikä tuon nimi sitten suomeksi onkaan. Ylä- ja alapuolelta piti vähän hioa pois, ettei ota levyyn kiinni. Samat laikkaohjeet löytyy myös JHM:n sivuilta.
    Pultit vedettiin isomiesjatkovarrenpäässä- momenttiin eli tiukassa ovat. Muttereiksi jäi nyt nuo normimutterit niin niillä mennään toistaiseksi.

    Ainoa asia mikä jäi vähän vaivaamaan on jarruletkujen pituus. Mielestäni olisi voinut olla reilusti lyhyemmät mutta mitä muut sanovat onko liian pitkät? RS4 B7 letkut tilasin.

    Ainakin nuo ML55 levyt keskittyivät kutakuinkin täydellisesti. Mitään old vs new kuvia en jaksanut räpsiä kun niitä on netti pullollaan.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Mikse; 14.9.2012, 12:09.

    Comment


      #92
      Nyt on koeponnistettu EBC ML55 amg turbo groove levyt Nyrrellä. Ihan hyvin ajoivat asiansa ja samantien huomasi tuon ilmaripa-asian livenä. Kuumenee meinaan sen puolen levy ihan eri tavalla, missä ne rivat on ns vääriän päin. Huomasi mm siitä, että venttiilin hattu suli mössöksi siltä puolen :) ja muutenkin hohkasi kivasti.

      Mutta pääasia oli, ettei jarrut häipyneet kertaakaan kovan rääkin alla, joten Yellow stuff palatkin ajoi asiansa kuumuudessa hyvin ja pintaa jäi paljon.

      Näillä kokemuksilla uskaltaisi suositella, ilmaripa asia ainoana varjopuolena. Joka tapauksessa rata-ajoa mielessä pitäen kannattaa jotkut kaasu-uralliset levyt hommata, vaikka ei EBC tuotteita käytä.

      Comment


        #93
        Laita vielä EBC:lle mailia tuosta sulaneesta venttiilihatusta :) Aika kuumana se käy kerran tuollainen pääsee sulamaan vaikka ei ihan kiinni olekaan.

        Comment


          #94
          Juu ja hävis siitä vanteesta se keskikuppikin samasta syystä :)

          Mutta EBC luottaa mersun suunnitteluun edelleen :)

          Comment


            #95
            Laita mailia suoraan mersulle tai AMG:n tehtaalle. Olisi kiva kuulla kenen suunnitteluun AMG:llä luotetaan.

            Onko vaynellä kokemusta sileistä levyistä miten kestää rataa vrt. uritettuihin?

            Noista ECS ja JHM levyistä niin ei tuo JHM:n laatu/maine ole paljoa parempi. Jos cayennejarruttajat meinaatte laittaa 2-osaisia levyjä niin girodisc taitaa tällä hetkellä olla paras (kunnes toisin todistetaan) mitä on saatavana. Tekevät levyjä moniin muihinkin autoihin.
            http://www.girodisc.com/Girodisc-Fro...er_p_6416.html

            Comment


              #96
              Tommosen jarrukimppatilauksen laitoin pystyyn:
              http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=116472
              Stoptechissä ainakin mainostetaan jäähdytyksen olevan kunnossa ja jopa rivat oikeaan suuntaan :)
              Ja levyt on kelluvat, eikä kiinteästi pultatut, niinkuin noissa ECS ja JHM seteissä.

              Comment


                #97
                Joo onhan Stoptek hyvä vaihtoehto, toki hinnakas myös mutta miten tuo kellunta eroaa JHM tai ECS kaksiosaisista levyistä ? Noissakin sentään jäähdytysrivat on oikein/isot, sekä muutenkin kevyet levyt (vaikkakin kokemuksen puolesta ehkä liiankin kevyet jos kerran vääntyy...).

                Varaosienkin puolesta ECS tuotteet kannattaa jättää hyllyyn.

                Nuo mersun levyt on siis AMG mallin eli AMG:n OEM levyissä myös rivat päin h.......ä eli eiköhän tuo ole tiedossa tehtaillakin, tuotannon mukaan varmaan valinneet tekemisensä.

                Ratakäytössä kaasu-uran kautta pääsee jarrutuksessa syntyviä kaasuja vapautumaan ja pitänee puhtaana paremmin. Ei varmaan kestossa suurta eroa ole sileisiin mutta ääriolosuhteissa = radalla siis, toiminee optimaalisemmin. Läpireiät sen sijaan lisää levyn heikkoutta eli tavallisessa käytössä ei niin hyvä tilanne keston kannalta. Kisavehkeissä jossa levyt vaihdetaan usein tilanne eri.

                Comment


                  #98
                  mutta miten tuo kellunta eroaa JHM tai ECS kaksiosaisista levyistä ?
                  Ei ole faktaa, mutta olen saanut sellaisen käsityksen, että eikös ECS levyt ole ihan kiinteesti pultattu keskiöön, ei siis kelluvia? Kun taas kelluvissa levyissä on pieni liikevara sivuttaissunnassa.

                  Comment


                    #99
                    Ihan mielenkiinnosta kattelin $ hintoja stoptechille niin villi veikkaus suomialennuksineen on cayennesettiin verrattuna luokkaa 3x. Tosin saa siihen hintaan paremmat levyt.

                    Pitää kattoa onko noissa omissa Brembon levyissäkin rivat ketullaan kunhan ilmaan jarrut kohta vai ovatko ymmärtäneet enempi tuon päälle levyjä tehdessään.

                    Comment


                      Ihan mielenkiinnosta kattelin $ hintoja stoptechille niin villi veikkaus suomialennuksineen on cayennesettiin verrattuna luokkaa 3x. Tosin saa siihen hintaan paremmat levyt.
                      Riippuu vertaatko itsekyhättyyn settiin vai ECS JHM settiin. BBK 332mm ST-40 satuloilla on ~samanhintainen, mutta ST-60 355mm levyllä on jo hinnakkaampi, mutta ei sekään lähellekään 2x kalliimpi.
                      Viimeksi muokannut amalin; 21.9.2012, 13:26.

                      Comment


                        Juu ja kun nyt on kokemusta kelluvista sekä halpis kiinteistä levyistä, niin enpä huomannut käytännön eroa ajossa noilla. Painoeroahan noilla kiinteillä on rutkasti enemmän mutta omalla harrastusajolla ei irronnut eroja.

                        Eli siinä mielessä hyvät satulat on kaiken a/o ja stoptek sekä possu tarjoaa hyvät molemmat. Possuun saa jarrupaloja jonkin verran, eli jotain ebc ja ferodo malleja possun omien lisäksi.

                        Ei nyt kuitenkaan mutuilla kelluvilla levyillä, kaikki nuo valmistajat väittää omiaan kelluviksi. Onhan mulla noi varastossa roikkumassa vielä eli täytyy tarkastaa, mielestäni liikkumavaraa oli sivusuuntaan ja niin on mielestäni useissa kaksiosaisissa toki.

                        Comment


                          Voi tuo ripa asia olla ihan tietoinen juttukin, jonka siis epäilen tässä mersu tapauksessa olevan vahvasti takana. Ei ole katsottu tarpeelliseksi lähteä tekemään kahta erilaista levyä, kun ei ole kilpa-autoista kyse. Päästään yhdellä nimikkeellä, logistiikka ketjukin kevyempi. Koko ketjun kannalta kustannustehokkaampi vaihtoehto.

                          Valumuoteilla kai nuo aihiot valmistetaan ja siinäkin on sitten säästetty joku kymppikiloeuro/kpl (mikä nyt ei autoteollisuudessa varmasti ole ollut päätökseen vaikuttava tekijä).

                          Comment


                            Mikäköhän idea on sitten tehdä kaarevat rivat kun toinen puoli on väärinpäin? Suorilla rivoilla olis ainakin kumpikin puoli yhtä huono

                            Comment


                              On suunniteltu ensin toinen puoli ja todettu, että toisen puolen suunnittelu on liian kallista. Tähän sopii mersun slogan: the best or nothing.

                              Comment


                                Eipä sillä suunnittelun kanssa kyllä ole mitään tekemistä, kun ainoa tarvittava toiminto olisi ollut peilata rivat toisenkätiseksi. :)

                                Autotehtaat eivät varmaan juuri jarruja suunnittele itse, vaan lähes poikkeuksetta jarrukamat tulevat alihankkijoilta. Tehdas on speksannut jarrunsa ja kilpailuttanut alihankkijat. Jollakin alihankkijalla on löytynyt sopiva jarrulevy sopivaan hintaan. Sattumalta siinä nyt on ollut tietynkätinen rivoitus. Levy on otettu tehtaalle testiin ja todettu suorituskyky riittäväksi niin rivat oikeinpäin kuin myös rivat väärinpäin.

                                Tässä vaiheessa kuvaan ovat astuneet pavunlaskijat ja homma on edennyt Markon edellä kuvailemalla tavalla: yksi nimike jne. Itsestään selvää on se, että jarrualihankkijalla on sitä toisenkin kätistä rivoitusta saatavilla. Ei vaan haluta tehdä sitä logistista panostusta edellämainituista syistä.

                                Asiasta sen verran, että onko muita toimittajia kuin JHM jotka tekevät 2-osaista levyä bitukan vakiomitoilla? Asia kiinnostaa itseäni sikäli, että sattumoisin omassa Audi 90 erikoishenkilöautossani on etujarrulevyinä biturbon laikat. Stoptech-levyt ovat epäilemättä hyviä, mutta niitä ei taida saada 2-osaisena pienempänä kuin 335mm. Tämä taas tarkoittaisi jarrukannakkeiden tekemistä uusiksi, joka ei välttämättä huvittaisi.

                                Comment


                                  Alkuperäinen kirjoittaja amalin Näytä viesti
                                  Riippuu vertaatko itsekyhättyyn settiin vai ECS JHM settiin. BBK 332mm ST-40 satuloilla on ~samanhintainen, mutta ST-60 355mm levyllä on jo hinnakkaampi, mutta ei sekään lähellekään 2x kalliimpi.
                                  Joo siis vertasin itseparsittuun settiin, mulla Z18 jäi JHM:n hintaan verrattuna alle puoleen ;) Cayennen setit 330mm/350mm on samanhintaisia eli jos ei ole tarve 17" vanteelle niin samaan rahaan saa isomman setin. Levy/palakombinaatiosta riippuen saadaan itseparsitullekin nopeasti 3-400€ lisää hintaa.

                                  Comment


                                    Onkos kukaan kokeillut phaetonin ilmanohjaimia:
                                    http://www.mdracing.co.uk/gallery_rs...rake_ducts.asp

                                    Menisköhän nuo samalla tavalla ässään.

                                    Ja mitäs jarrukilpiä olette käyttäneet noiden isompien jarrusettien kanssa

                                    Comment


                                      On ja menee S4:eenkin

                                      Comment


                                        Mulla on Phaetonit ja meni pienellä viilauksella kiinni. Vaikutus on positiivinen, samalla radalla loppui jarrujen ylikuumeneminen.

                                        Comment


                                          Cayenne BBK DIY

                                          Uhkasin tuossa aiemmin kirjoittaa vähän kattavamman sepostuksen DIY Cayenne BBK kitistä jos joku on aikeissa parsia oman setin niin tässä kutakuinkin kaikki mitä itselle tuli eteen tai mieleen.

                                          Cayenne satulat:

                                          Saatavana Z17 tai Z18 versioina, joista Z17 mahtuu 17" vanteen sisälle ja Z18 vaatii 18" vanteen. niconce omassa projektissaan tosin uhkaa kumota tämän väitteen spacerin avulla ja laittaa 17" vanteen Z18 päälle eli katsotaan mikä on tuomio. Cayennessa satulat ovat navan etupuolella "leading" kun S4:ssä takapuolella "trailing". Tarkempaa teoriaa tai syytä en osaa sanoa
                                          mutta nyrkkisääntönä oli, että pienemmät männät pitää olla alapuolella ja isoimmat ylimpämä. Homma hoituu vaihtamalla satulan linkkiputki ja ilmausnipat päittäin. Jos ei tätä tee niin ilmeisesti palat kuluvat epätasaisesti.
                                          Jos joku osaa selittää asian paremmin ja syvällisemmin niin otetaan tieto ilolla vastaan.

                                          Jarrupalat:

                                          Z17 ja Z18 satuloille on molemmille omat palat/osanumerot mutta ovat keskenään vaihtokelpoisia. Paljon luin, että Z18 palat "roikkuu" ainakin ML55 levyn sisäkehän ulkopuolella
                                          mutta Z17 pala on lievästi matalampi ja pitäisi istua paremmin. Täällä kuvia, joissa palojen istuvuutta on havainnollistettu kuvien kera:

                                          http://www.audizine.com/forum/showth...-rotors/page19

                                          Tuon perusteella päätin itse otaa Z18 satulan kaveriksi Z17 palat. Ferodon Premier paloista löysin pelkästään positiivista palautetta ja näissä autoissa kuulemma kestänyt ratapäiviäkin eli omaan käyttöön varmasti riittävät.

                                          Jarrulevyt:

                                          Z18 satuloille menee ~350mm levyt kuten JHM setissä mutta jos ei kalliita kaksiosaisia levyjä halua vaan tyytyy halvempaan/painavampaan peruslevyyn niin W163 koppaisen ML55 AMG
                                          levyt koossa 345mm menee hyvin. Ilmeisesti myös S4 B6:n levyt menee heittämällä mutta offsetissä saattaa olla muutaman millin ero. pipo_esalla on näistä levyistä kokemusta.
                                          Audin levyn keskireikä on 68mm ja mersussa 67mm eli keskireiän joutuu isontamaan tavalla tai toisella. Jos hyllystä löytyy luiskakaralaikka alias virsikirja sopivan kokoisena niin
                                          onnistuu sillä, mutta itse en keneltäkään löytänyt enkä halunnut maksaa 10-15€ siitä vaan käytin levyt koneistamossa jossa pientä korvausta vastaan suurensivat keskireiät. Muuten mersun levyt on bolt-on.

                                          Noista ECS kaksiosaisista levystä on monelta rataharrastajalta tullut karua palautetta, että ovat ihan kuraa. JHM:n levyt ovat paremmassa maineessa ja ehkä ovat sitä myös laadultaan mutta muutamia huonoja kokemuksia on tullut vastaan myös noista levyistä. Ahkerampaan rataajoon kannattaa harkita Girodiscin (http://www.girodisc.com/Rotors_c_984.html) levyjä.

                                          Jarruletkut:

                                          jarruletkuiksi käy RS4 B7 letkut. Jos haluaa itse askarrella niin satulanpuoleinen pää 90° mutkalla.

                                          Pultit:

                                          JHM myy pulttisettiä hintaan 65$ mutta aika suolainen hinta neljälle pultille/mutterille. Pulteiksi käy 10.9 tai 12.9 kovuuden pultit. Itsellä meni tilaustavaraksi M14x1,5x60mm pultit 12.9 kovuudella kun oli ainut vaihtoehto. Noita joutuu 3-4mm lyhentämään että ovat optimipituiset. Cayennen satulat ovat alunperin kiinnitetty M16 pulteilla, joten Audin M14 pulttien kaveriksi tarvii 14x16x20mm soviteholkit. Helpoin ratkaisu lienee mennä laakeriliikkeeseen ja ostaa ko. mitoilla olevat liukulaakerit. Itse kävin mallaamassa noita liukulaakereita mutta jostain syystä 14mm sisähalkaisijaltaan oleva laakeri oli omaan makuun liian väljän tuntuinen M14 pultin päällä. Hytikkaliikkeestä sain romulavalta 14x18mm rosterista tarkkuusputkea joka oli paljon jämptimpi pultin päälle. Sitten sattui naapurista löytymään sorvi, jolla otettiin putken pinnasta 1mm.

                                          Asennus itsessään meni lähes bolt-on ja tuosta mun edellisestä viestistä selviää mihin nuo pari laikattavaa kohtaa, ettei ota levy pyörännavan runkoon kiinni.

                                          Uuden setin hinta ECS/JHM on ~1900$ ja siihen päälle lähetyskulut ja verot niin ollaan noin 2000€ kun on paketti käsissä. Itse hommasin kaikki osat mistä halvimmalla sai, yleensä puljun tarjoushinnoin.

                                          Hinnat sisältävät kaikki kulut:

                                          Z18 Cayenne jarrusatulat................525€ (Teilecar)
                                          ML55 AMG Brembo jarrulevyt............157€ (Mister-auto)
                                          Ferodo Premier Z17 jarrupalat............70€ (Oilman.co.uk)
                                          HEL Performance RS4 B7 jarruletkut....49€ (Mamasan)
                                          M14x1,5x60mm pultit/mutterit/prikat...20€
                                          1l jarruneste....................................5€
                                          -----------------------------------=====
                                          yht............................................... 826€

                                          Mielestäni aika edukas setti. Suurimman eron hintaan tekee se millä levy/pala kombinaatiolla ottaa.
                                          Viimeksi muokannut Mikse; 26.9.2012, 22:58.

                                          Comment


                                            Jos ei tätä tee niin ilmeisesti palat kuluvat epätasaisesti.
                                            Jos joku osaa selittää asian paremmin ja syvällisemmin niin otetaan tieto ilolla vastaan.
                                            Palan "johtoreuna" puree paremmin, niin mäntien koolla sitten passataan.

                                            Comment


                                            • Esimerkilllinen ohje Mikse, hienoa! Jos itelle tulee jarrupäivitys eteen niin tähän tullaan nojaamaan vahvasti.. ;)

                                              Comment


                                                Pultit bemarin osana 07119906184 M14x1.5x60 10.9

                                                Mutterit ruuvilinja http://www.ruuvilinja.fi/ruuvinet/po...uote=303514150
                                                Nordlockit ruuvilinja http://shop.ruuvilinja.fi/popup.php?tuote=413114

                                                Comment


                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Sleepy2 Näytä viesti
                                                  Palan "johtoreuna" puree paremmin, niin mäntien koolla sitten passataan.
                                                  Joo S:n tapauksessa on kääntämisen jälkeen pienin mäntä on alhaalla "ensimmäisenä" niin käy järkeen mutta cayennessa kun satula on etupuolella ja pienin mäntä myös alimpana niin ei enää käy järkeen tai sitten ovat tehneet suunnitteluvirheen ;) ?
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja TSami Näytä viesti
                                                  Esimerkilllinen ohje Mikse, hienoa! Jos itelle tulee jarrupäivitys eteen niin tähän tullaan nojaamaan vahvasti.. ;)
                                                  Tänks. Tää menee kyllä muille jo liian helpoksi parsia setti mutta kait se kuuluu foorumin perusperiaatteisiin jakaa tietoa ;)
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja pipo_esa Näytä viesti
                                                  Pultit bemarin osana 07119906184 M14x1.5x60 10.9

                                                  Mutterit ruuvilinja http://www.ruuvilinja.fi/ruuvinet/po...uote=303514150
                                                  Nordlockit ruuvilinja http://shop.ruuvilinja.fi/popup.php?tuote=413114
                                                  Kiitokset Esalle tarkennuksesta ja linkeistä.

                                                  Comment


                                                    Todella hieno ohjeistus Mikseltä, tätä saatetaan vielä tarvita! Toivottavasti jossain vaiheessa selkenee, tuo että mahtuuko Z18 satulat 17" vanteen alle!

                                                    Comment


                                                    • Ainakin ATS DTM 9x17 sopiija ilman spaceria, mutta on jo niin lähellä, että ei voi yleistää että kaikki 17" menee.

                                                      Comment


                                                        Hieno ohje kyllä kieltämättä! Itse olen nyt kääntymässä noiden ML55 levyjen suuntaan, hinnan ja saatavuuden vuoksi. Tarkoitus olisi juu sovittaa nuo Z18 satulat ja ässän orkkis 17" Avukset keskenään, katsotaan miten käy :p

                                                        Comment


                                                          Avukset on melko tilavat, mahtuvat ongelmitta RS4 B5 takajarrujen päälle toisin kuin esim. RH:n ZW1. :)

                                                          Comment


                                                            Mitenkäs muuten 8P S3:n 345mm laikat soveltuisi Cayanne/Touareg/Q7 Z18:n seuraksi? Onko mitat ihan poskellaan?

                                                            Comment


                                                              Alkuperäinen kirjoittaja vayne Näytä viesti
                                                              Yllättäen satulan ja vanteen puolien väliin jäi enemmän tilaa, kuin vakioilla.

                                                              Eli menee 18" vanteille myös helposti (Rs4 B5 Replica ja R8 Replicoihin ainakin).
                                                              Eli voisko tuosta päätellä, että jos vannevalmistaja ilmoittaa 18" vanteen käyvän orkkissatulan päälle niin pitäisi mennä myös cayennen päälle?

                                                              Eräs 7,5x18" ET35 on harkinnassa mutta vähän epäillyttää sopivuus..

                                                              Voisko joku mitata HP2 satula ulkoneman pyörännavasta mitattuna niin voisi antaa vähän osviittaa mikä vanne voisi mahtua. Cayennen ulkonemaksi mittasin 45mm.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X