Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi TTq vm. 2000 "mutkittelee" suoraan ajessa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi TTq vm. 2000 "mutkittelee" suoraan ajessa?

    Moro

    Otsikko oli hankala muotoilla, mutta ongelma on siis se, että muijan TT on hirveä ajettava liukkaalla kelillä. Tuntuu, että lähtee käsistä ihan justinsa kun auto vaeltaa sivusuunnassa. Outoa on se, että se ei tee tätä aina.
    Joskus voi ajella liukkaalla kelilläkin ihan huoletta.

    Renkaat on kitkat 225/17, tosin aika huonot. Renkaiden kunto voisi olla yksi syy ajettavuuteen, mutta kummallista kun vaeltelua ei tapahdu kokoajan.

    ABS ja EPC-valot syttyvät välillä palamaan jonkin matkan jälkeen, ei tosin nekään joka kerta. Tällä ei ole mitään vaikutusta mutkitteluun.

    Auto on katsastettu kesällä, ja silloin ei mitään väljää alustasta löytynyt. Iskarit yms. kunnossa.

    Mistä tässä "vian" etsinnässä kannattaisi lähteä liikkeelle? Uudet renkaat ja nelipyöräsuuntaus vai voiko tuolla voimansiirrossa olla jotain häikkää, kun vaiva ei esiinny aina?

    Kiitos jo etukäteen!

  • #2
    Pyöränkulmat olis vahva veikkaus jos ei ihan selvästi joku pyöräntuennan pala ole armahtanut.

    Comment


      #3
      Renkaat on kitkat 225/17, tosin aika huonot.
      Eka kulmat ja tukivarret syyniin ja sen jälkeen osta ihmeessä kunnon talvirenkaat. Kokemuksesta voin sanoa, että kannattaa.

      Comment


      • #4
        Samaa oli alkanut esiintymään. Kitkat on täälläkin ja pito ei meinaa piisata joten nastoja pitäisi vääntää alle joka tapauksessa kohta puoleen. Itse epäilen myös pyöränkulmia jotka olen aikeissa tarkistaa itsekin kunhan ehdin, samoin kuin raidetangon päät. Tuntuu ilmeisesti siltä että kaasuttaessa kovempaa alkaa etupää hakea, eikö?

        Comment


        • #5
          Emännän A4 (näitä uusia) alkoi vikuroida loppukesällä. Ei ehditty tehdä sille mitään paitsi vaihtaa sitten talvirenkaat ja kiemurtelu loppui siihen paikkaan. Elikkäs vaikutti siltä, että sinänsä aika tasaisesti kuluneet mutta aika kuluneet kesärenkaat jotenkin aiheutti tuon kiemurtelun. Tosin en ymmärrä miksi.

          Comment


          • #6
            Eiköhän se vika nyt kuitenkin ole jossain muualla kuin siinä että kitkoissa ei riitä pito.

            Comment


            • #7
              Pitänyt joskus samasta aiheesta kysellä -03 A4q:n osalta kun joskus tosi liukkaalla tasaisella sileällä jäällä alkaa peräpää hieman ikävästi "kiemurtelemaan", pyöränkulmat ainakin ohjearvojen sisällä ja välyksiä ei ole, autoa madallettu KW:n satsilla.

              Onko muilla kokemuksia? kun olen ajatellut että onko jonkinlainen ominaisuus vai pitäiskö kulmia säätää kummiskin johonkin suuntaan, huonot renkaat ja "tosiliukkaus" tuota ilmiötä ovat korostaneet mutta eivät nämä nyt saisi mielestäni syitä olla mutta ovatko vaan?

              Comment


              • #8
                Kulmikkaaksi kulunut rengas voi hyvinkin alkaa uraherkäksi. Siihen vielä liukas keli + huono pito + ESP + siihen tottumaton kuski + neliveto = haasteita. Itselläni on ensimmäistä talvea ESP:llä varustettu auto alla ja vähän väliä tekee mieleni napsauttaa se pois päältä, kun kuski ja automatiikka korjaavat samaan suuntaan, automagiikka vaan tappaa nopeuden. On vaan yllätyksissä niin korvaamaton apu, että harvoin raaskin. 'Harjoitellessa' tietty.. =)

                Itse ainakin lähden helmikuussa Tahkolle treenaamaan.

                Comment


                • #9
                  Perheen toinen auto, Chrysler Voyager AWD oli kesärenkailla ihan mahdoton ajettava, "haki" koko ajan ja oli erittäin herkkä tien pinnan muutoksille, renkaina erittäin jäykkäkylkiset GoodYearin "Run Flat" renkaat 235/55/17 kokoisina, talvirenkailla (ensin oli kitkat, nyt nastat) ongelmaa ei esiintynyt. Syyksi paljastui liialinen haritus etupäässä. Pyrki siis muuttamaan kulkua aina siihen suuntaan kummalla puolella oli parempi pito.

                  Comment


                  • #10
                    Ite huomasin kans muistaakseni ekana talvena haldexilla tuota käärme-efektiä kun ESP oli päällä. Pois päältä otettaessa efekti hävisi. Sitä tosin tapahtu just semmosissa paikoissa kun oli ihan peilijäätä urissa. Oli vähän erilainen talvi kuin tämä talvi, sillon kun sahattiin kokoajan nollan ja muutamien asteen pakkasten välillä. En oo huomannu tuota ainakaan tänä talvena enkä muistaakseni viime talvenakaan.

                    Mitään muita aisioita jotka tohon mahdollisesti vois vaikuttaa ei ole sen jälkeen tehty kuin: Vaihdettu vakaajan pystytukitanko takaata, edestä toiselta puolelta laakerin vaihto, edestä jommalta kummalta puolelta raidetangonpään vaihto ja nelipyöräsuuntaus.
                    Viimeksi muokannut Kotzi; 26.12.2010, 14:09.

                    Comment


                    • #11
                      Itselläni oli sama vika joka korjaantui ohjauskulmien ja eturenkaiden vaihdolla.Auraus oli 9mm pielessä ja renkaista sisärakenteet rikki.

                      Comment


                      • #12
                        Itse huomannu kans ton perän vaeltamisen, kun tiet menee "peilijäälle". On aika ikävä ajella, kun koko ajan tuntee miten auto ja etenkin just perä mutkittelee. Renkaina ollu aina kitkat ja nyt alla aivan uudet ja huomannu saman niilläkin. Kulmat vasta säädätin ja niveleitäkin vaihdetaan joka vuos, mutta ei tuota tunnu muutenkaan saatavan nautittavaksi ajaa.

                        Comment


                        • #13
                          Vaikka takapään kulmat olisi toleranssin sisällä, ei se välttämättä riitä. Yleensä säätäjät pyrkinevät säätämään kulmat just puoliväliin toleranssia, mutta takana auraus saisi mielestäni olla hyvin lähellä sitä pienintä arvoa. Eli mahdollisimman vähän aurausta. Ääriliukkailla keleillä käytös on muuten juurikin tuollaista kiemurtelua vaikka muut alustan osat olisivat kunnossa.

                          Comment


                          • #14
                            Ite huomasin kans muistaakseni ekana talvena haldexilla tuota käärme-efektiä kun ESP oli päällä. Pois päältä otettaessa efekti hävisi. Sitä tosin tapahtu just semmosissa paikoissa kun oli ihan peilijäätä urissa.
                            Tämä se näköjään on kyseessä minullakin. Korostuu vaan kun aurausta en laittanut kovin paljoa madalluksen jälkeen. Siellä on vaan joissakin kiihdytyspaikoissa niin pirun liukasta ja urilla tie. Nastojen laitto odottaa vain enää motivaation puuskaa, niin pääsee noissa peilijää risteyksissä helpommin eteenpäin valoista.

                            Comment


                            • #15
                              Tuli tuossa aamulla töihin ajaessa huomattua, kuinka auto luikerteli paikassa, jossa oli hyvin pakkautunut lumi ajettu karhulla urille. Semmoista huojumista se meno oli, muttei kyllä ollut olo, että olisi ollut karkaamassa. Auto (8Lq) on katsastettu eilen, eikä katsuri ainakaan löytänyt mitään, joten ei kai alusta ainakaan ole ihan loppu. Renkaat on Gislan NF5 nastat 225/45/17 -koossa OE-vanteella.

                              "Raiteilta" auto tahtoo välillä nousta aika kulmikkaasti ylös, välistä perä ensin. Mahtaa näyttää huimalta varsinkin vastaantulijan vinkkelistä, kun auto on selvästi sladissa. =) Nätisti se on tähän mennessä oiennut ilman sen ihmeempää teatraalisuutta, joskin maantienopeuksissa moinen tahtoo vähän sykähdyttää. Kapeammallakin tassulla tulisi toimeen..

                              Comment


                              • #16
                                coupe quattro t89 perä vie ajossa

                                Olipa epämiellyttävä kokemus ajella 13 ja 4 tietä, kun oli sulanut tienpinta ja jäätynyt. Perä tahtoi vikuroida ja hallita ajamista, kokoajan sai pieniä korjausliikkeitä tehdä. Ikinä ennen ei quattrolla varsinkaan omalla ole ollut yhtä veemäinen ajaa.

                                Kuivalla asvaltilla ja lumella menee nätisti, mutta jos tien pinta on "peili" eli sulanut vesi jäätynyt pintaan, alkaa perä hakemaan heti. Tuntui kuin takakelkka olisi käännellyt välillä ja pyrkinyt kääntämään menosuuntaa milloin oikealle ja milloin vasemmalle. Urat pahentaa menoa ja mutkassa saattaa jäädä kaartamaan.

                                Autolla ajettu 283tkm, alla 05-leimatut hakkapeliitan nastattomat kitkat. Perään uusittu kallistuksen vakaajan välitangot ja eteen samat+raid. tangon päät+pallonivelet+puslia. Takakelkka on mallia "ruosteessa" eikä puslia tiemmä uusittu. Etukelkka oli joulukuun alussa irti konerempan takia ja oik. tukivarteen uusittiin pultit. Kesällä alustarempan yhteydessä tehty nelipyöräsuunt. Alla alkup. audin sportalusta, edessä jouset+iskarit uudet.

                                Taskulampun kanssa ei mitään näkyvää vauriota puslissa. Katsastettu joulukuussa, viime lauantaina tehty Joutsan klubireissu, mutta omasta mielestä ei mitään särjetty, eikä silloin ajossa huomannut ongelmaa. Pitää pestä alusta huomenna ja tutkia lisää. Mikä vikana, vai onko ominaisuus? Ei tuolla isolle tielle uskalla lähteä ennen kuin selviää vika...

                                Comment


                                • #17
                                  Mulla toi B6q rupes hakemaan urissa eikä muutenkaan menny enää suoraan. Sitä sitten tutkittiin ja funtsittiin että apurunkojen etummaiset puslat on entiset (240tkm). Tilasin sitten ne uudet etummaiset puslat etu- ja takakelkkaan, jonka jälkeen vaihdatin ne samassa paikassa missä asiaa tutkittiin mutta eri asentaja hommissa. Joku osa puuttui niin soittivat siitä ja samalla kysyi että miksi apurunkojen puslia vaihdetaan kun ovat samannäköisiä kun uudet. Sanoin että vaihdetaan nyt vaan. Niin vaan loppui urissa vetely kun vaihdettiin uudet puslat. Eli niitä apurungon puslien kuntoa on ilmeisesti aika vaikea selvittää ellei ole totaalisen lopussa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eli puslajumppaan saa alkaa. Samalla tulee vaihdettua kaikki takakelkan ja korin väliset puslat. Laskinko oikein, että neljä puslaa eli takakelkan etuosassa 2 ja takana 2 t89ssä? Takatukivarret näyttää melko tuoreilta ja puslat niissä iskussaan.

                                    Renkaina on siis Nokian Hakkapeliitta RSi:t 05 vuodelta, ja ovat kyllä jo saattaneet kulua kulmikkaiksi, varsinkin jos väärillä paineilla on tullut ajeltua. Ja normi lumikelillä menee aivan hyvin ja kuivalla varsinkin, nyt oli taas noin -2ast. ja tienpinnat aivan luistinrataa niin huhuh kun olikin melkonen kärmes viedä tuo vempula.

                                    Comment


                                    • #19
                                      A4B6

                                      Mulla vuosmallia -02 oleva A4 B6 2wd sedan, joka on viimeaikoina muuttunu tosi kettumaiseks ajaa. Perä tuntuu olevan kokoajan irti jos tie on jäässä! Lähes pelottava ajaa! Renkaat on hakkapeliitta 4, melko slikseinä, mut jotenkaan en jaksa uskoo et oireet johtuis kumeista! Tänään oli auto nosturilla, ja rengasraudan kanssa kokeilin takapään puslia ja niveliä, mut munmielestä ei väljää tunnu? autolla on ajeltu 175tkm.

                                      Millä ootte saanu ongelman korjattua? mistä puslista/nivelistä kantsii lähtä alottamaan? Alustasarjan asennus on edessä tässä kuussa (kuhan kerkeen) ja senjälkeen tottakai pyörien suuntaus. Mut turhahan sinne suuntaukseen on mennä, jos jossain puslissa on "piiloväljää". Ei vaan viittis kaikkia vaihtaa turhanpäiten, varsinkin kun Saksalais inssi on niitä kylväny melko huomattavan määrän tonne Diudin alle!

                                      Comment


                                      • #20
                                        Itellä tungettu pirssiin taakse paremat renkaat kun eteen, ja tottakai eripari sarjaa ja rupesi myös soutamaan urissa.. renkaitten vaihdoilla selvis.. edessä renkaat loppu / ajettu kulmikaaksi ja takana uudehkot.

                                        km takana 140tkm vuodessa joten tuntumaa on ko.autosta..

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kaivetaan vanha aihe esille, kun talvi tulossa. Tosiaan tohon muijan autoon laitettiin nastat alle+puslajumppa (joku oli rikki vaikka leimalla ei näkyny). Rupes toimiin :)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X