Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Xenon korkeussäätöpotikka

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Xenon korkeussäätöpotikka

    Audi TT on seisonut nyt täyshuollossa reippaan viikon ja ainoa ongelma jota ei saatu kaverin korjaamossa hoidettua oli oikeanpuoleisen ajovalon toimimattomuus. Huoltomies osasi kertoa että koska autossa on ollut aikaisemmin niin radikaalisti pudotettu alusta, niin valonsäädön potikka on ollut extreme asennossa ja jäänyt puristuksiin sekä ilmeisesti hajonnut sen myötä kokonaan.

    Ilmeisesti tuli keikka Audin huoltokorjaamoon, mutta päätin vielä yrittää jos teiltä löytyisi apua tämän ongelman korjaamiseen. Eli onko tiedossa matalan alustan aiheuttamat ongelmat ja saako noita osia jostain muualta / pystyykö korjaamaan itse?

  • #2
    Tietoa tarvittaisiin täälläkin. Missä tuo "potikka" sijaitsee? Autoon on asennettu madallussarja valot näyttävät aivan eteen.

    Comment


      #3
      Potentiometrit on yleensä vasemmassa alatukivarressa (edessa ja takana). Kutosessani vajaa 50mm madallus ei aiheuta ongelmaa valojen toiminnalle.

      Comment


      • #4
        Kiitos! Täytyypä tutkia onko potikka tullut tiensä päähän. Jos tarvitsee hommata uusi niin mistäpä tuon edukkaimmin saisi?

        Comment


          #5
          Ebaystä tilasin juuri potikan eteen, koska se sieltä puuttuu jostain syystä. 25e oli hintaa :) Marmorilla ilmeisesti 80e anturi + 20e varsi.

          Onko jollain tietoa tai jopa kuvaa mihin kohtaan se tulee B5:ssä kiinni? Kohta tukivarressa ja kohta rungossa? Ei tahtonut järki riittää kun sitä tuossa viikonloppuna pähkäilin..

          Comment


            #6
            Etupään tukivarsikiinnitystä on helppo muuttaa matalissa autoissa. Tarkoitan siis TT ja vastaavat. Siellä on kulmarauta alatukivarren vakaajakiinnitysessä (vanha vakaaja, uudemmissa ilman ksenonia tyhjä tehltaalta). Kulmarautaan voi kiinnittää jatkopalan ellei pellissä riitä mitta uudelle reiälle sopivassa kohdassa.
            Umpio/ohjain sanoo "out of range" tai "adaptation not possible" tms jos lepotila on liian kaukana anturinäyttämän keskikohdasta.

            Comment


            • #7
              Itellä kans matalassa b5 S4:ssä ilmeisesti sama vika, kun vasen(penkiltä katsoen) ajovalo näyttää ihan alaviistoon. Saako näitä ollenkaan säädettyä manuaalisesti vai onko se väkisin toi potikka joka on rikki? Onko potikka vain toisella puolella ja edessä ja takana? Olisko jollain laittaa linkkiä vaikka Ebayhin ko. osaan tai OEM osanumeroo?

              Comment


                #8
                Potikan osanumero ompi 4B0907503 ja sen yhdysvarren 8D0941299B.

                Anturit löytyy kuskin puolelta, edestä yksi ja takaa toinen. Viitsitkö Sami napata siitä jonkunlaisen kuvan jos sinne kurkistelet muutenkin?

                Comment


                  #9
                  Sami: Jos vain vasen valo jää alas, lienee vika umpion korkeudensäädössä.

                  Comment


                  • #10
                    Mistäs umpion korkeudensäätö löytyy? Yritän muistaa ottaa kuvaa, jos joskus saan aikaseks alkaa tuota vaihtaa..

                    Comment


                      #11
                      Ne on siinä umpion yhteydessä olevat kuuskulma muoviset säätönipukat. Korkeuden säätö säädetään suoraan umpion yläpuolelta uloimmasta sivusta (siinä on aukko keulan yläpalkissa säätöä varten) ja sivuttaissäätö umpion takaa päin vastaava homma.

                      Comment


                        #12
                        Niin se sähköinen korkeudensäätömoottori on umpion sisälä. Ota umpio rohkeasti käteen, niin näet toiminnan.

                        Comment


                        • #13
                          Voiko tuo korkeudensäädin pitää tiheästi räpättävää sirittävää ärsyttävää ääntä, joka kuulostaa aivan kuin joku hinkkaisi peltiä vasten todella tiuhaa tahtia?

                          Itse epäilin ensin ohjaustehostinta, mutta kun testasin sitä niin että käännän rattia joka suuntaan hitaasti/nopeesti paikallaan, niin ei kuulunut mitään. Mutta silloin kun auto on liikkeessä, varsinkin epätasaisella alustalla, niin samainen ääni saattaa syntyä tai sitten ei kun autoa kääntää. Jotenkin kohdistaisin sen epätasaiseen tiehen ja sitä kautta valojen säätöautomatiikkaan eli tuohon säätömoottoriin. Saatan olla ton osalta väärässä ja se ääni tulisi ohjaustehostimesta, mutta miksi sitä ei synny paikallaan rattia käännellessä koskaan?

                          Comment


                          • #14
                            Eikös xenon-umpio pidä "nollata" ton korkeudensäädön toimivuuden takia vakkomilla jos umpio on ollut irti?

                            Comment


                            • #15
                              Samaa potikkavaivaa täälläkin. Löysin DIY-ohjeen, jos on kiire saada auto kuntoon ja kolvi pysyy kädessä. Itsellä vielä kokeilematta, mutta laitan viestiä kun olen kokeillut.

                              http://forums.quattroworld.com/allroad/msgs/45450.phtml

                              Tuossa on käytetty vähän turhan paljon lämpöä purkuvaiheessa ja olisi parempi juottaa tuohon levylle uudet vedot ohuilla kuparisäikeillä, mutta menetelmänä tuo varmaankin toimii monessa tapauksessa.

                              Comment


                              • #16
                                Koodi:
                                Potikan osanumero ompi 4B0907503 ja sen yhdysvarren 8D0941299B.
                                Mielestäni ei kannata asentaa vakio tankoa madallettuun autoon vaan hakee tarvikeliikkeestä sopivat päät ja kierretankoa, josta tekee varret niin että auton ollessa pyörillään, on liikevaraa sopivasti molempiin suuntiin, ei mene anturilta niskat nurin.

                                Comment

                                Working...
                                X