Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Led ajovalon korjaaminen 4F C6 + Valotehon parannus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #91
    Itku pitkästä ilosta vai miten se nyt meni.. Pari viikkoa sitten mittaristo vinkas et vasemman puolen parkki/päivänvalo rikki ja kas kummaa eihän se enää pala. Tutkin liitokset läpi ja vaikuttas et vika ois piirilevyllä. Toivottavasti ei ois ledi kärtsänny vaan irronnu juotoksestaan. Jos näin kuitenkin on niin nappaan varmaan toisenkin puolen vaan pimeeks.
    Lisäpitkien kytkentääkin pitää hieman tarkastella samalla kun tuntuu et joka kerta kaikki ei heräis.

    Sillon kun kaikki valot on päällä valoteho on kyllä uskomattoman hyvä, jopa pimeällä märän asfaltin kanssa.

    Comment


      #92
      Olipahan melkoinen savotta. Pari vuotta tuli projektin aloittamista lykättyä, mutta nyt se on tehty.

      Muutaman huomion voisin tähän kirjailla:
      Kaveri osti itselleen saksasta korjatut umpiot, jotka oli avattu eri tavalla. Itsekin avasin kuten ketjun alussa on kerrottu eli ensin kehys pois ja sitten kuumaksi ja mattoveitsellä (koukkuterä ehdoton!) ihan liimasaumaa auki. Ihan pelkällä lämmöllä en saanut liimaa antautumaan. Vaikuttaa ihan uretaaniliimalta/sikakitiltä, joka ei luovuttanut ennen kopan sulamista. Hommaa on moneksi tunniksi tällä tyylillä. Saksan rane oli leikannut kopan kylmästi katki muutaman millin taaempaa ulokkeen juuresta ja sitten sikakitillä vetänyt umpeen. Näin homma lienee huomattavasti nopeampi ja lopputulos on siistimpi. Tosin ei tullut tutkittua miten kannakkeiden kohdalla on toimittu.

      Linssiyksikkö on helpoin purkaa irti niin, että kehyksen irroittaa kielekkeistään umpion sisällä. Takaisin sitten on laitettava ujuttelemalla yhtenä osana. Kehän lovet tulevat suoraan ylös ja toinen auton keskilinjan puolelle. Hetken vaatii ujuttelua ja oikean asennon etsimistä asennuksessa, mutta kyllä se sinne menee vähän painamalla.

      D2S ballastin sovittaminen uudempaan umpioon on ihan hanurista. Tiivistettävää on paljon ja säälle alttiina ollut valualumiini on ikävä pinta tiivistettäväksi. Vanhasta umpiosta ballastin liittimen purkaminen vaatii vähän väkivaltaa myöskin, kun ei se oikein sieltä mahdu pois puhumalla.

      Mulla on nyt Pasin tekemä kontrolleri ohjaamassa ledejä. Sen puolesta homma toimii hyvin. Toisen umpion korjauksessa tai ledeissä tai jossain lienee jotain vikaa, koska 40% tai yli pwm-dutyllä alkaa ledirivi hetken päästä välkkymään ja sammuu lopulta. Tuli varmistettua, että vika on tosiaan umpiossa eikä ohjauksessa. Motivaatiota avaamiseen on pyöreä nolla, joten nyt päivajovalo on sitten niin pienellä ettei sammuile. Pasin härveli hoitaa myös päiväajovalon himmennyksen vilkuttaessa. Huijausvastukset polttimovalvontaa varten tarvitaan ja ne asensin tuulilasikaukaloon jäähtymään. (6kpl 47ohm 5w, parkeille 1, drl 2 rinnan kytkettynä).

      Ledit on tosiaan pohjastaan tinattu piirilevylle eli niitä ei saa irti kuin särkemällä ja kuumalla ilmalla tai mekaanisesti hiomalla. Uuden asennus niin että se on vastavasti kiinni, vaatiikin sitten vähän nokkeluutta. Tässä kohdassa joku omistani on saattanut saada liikaa lämpöä tai sitten ledipiirilevyllä on joku muu ahdistus. Mene ja tiedä.

      Nyt autossa sitten on tosissaankin pitkät valot. Miinuspuolena mainittakoon, että auton edessä tie on ihan helvetin kirkas, joka ei edistä pitkälle näkemistä. Evoluutio aiheesta voisi olla jonkun todellisen valonheitinheijastimen sovittaminen siihen h7 paikalle.

      Nyt jännittää enää onko umpiot tiiviit vai onko kohta akvaario ja lisäremontit ajankohtaisia. Tein varmaan pienen virheen, kun vedin ensin vain muutaman sikaliima-palon sinne tänne, että olisi mukamas helpompi tarvittaessa avata. Kaveriksi sitten saumaan palko (x2) päälle tiivistykseksi. Lopputulos jättää tiiviyden vielä hieman epävarmaksi vaikka sadetin kyllä letkullakin testiä ihan huolella.

      Olin aiemmin aika tyytyväinen auton lyhyisiin ajovaloihin, mutta nyt ne kaipaisivat jotain parannusta :)

      Comment


        #93
        Pitkien kantavuutta saa 55w xenonilla ns. riittävästi. Kirkasta latua on n. 300m, ilman lisäpitkiä vastaava matka on 30m.. Ongelmana 55w on vaan lämmöntuotto, mutta vuodenpäivät ne on nyt kiinni olleet ilman ongelmia tuossa suhteessa.

        Comment


          #94
          Onko se kaukovalo heijastin yhtäpuuta sen kehyksen kanssa vai onko irtonainen niinkun linssiyksikkö?

          Comment


          • #95
            Samaa valua tuo on

            Comment


              #96
              Onko faceliftin umpion kaarrevalot samanlaiset kun pre-facelift:n umpioissa että käykö ohjauselektroniikka suoraan niihin vai meneekö linssiyksikön vaihtamiseks vanhasta uuteen?

              EDIT: Entäpä jos ostaakin vaan ilman kurvivaloja tuollaset faceliftin umpiot ja siirtää linssipaketin ja sähköt vanhasta umpiosta?
              Viimeksi muokannut Nikke_; 1.1.2013, 20:33.

              Comment


              • #97
                Alkuperäinen kirjoittaja porkkis
                Pari vuotta tuli projektin aloittamista lykättyä, mutta nyt se on tehty.

                Nyt autossa sitten on tosissaankin pitkät valot.
                porkkis: Mitä siis teit?

                Nyt kun tämä tuli itsellekin ajankohtaiseksi niin alkoi kiinnostamaan. Vaihdoit linssit johonkin toisen mallisiin? Kuten moneen kertaan täälläkin jo sanottu niin nuo 4F:n xenonit on lähinnä huono vitsi tämän tasoisessa autossa. Lyhyet on ihan ok, mutta pitkät masentaa joka kerta kun ne laittaa päälle.
                Viimeksi muokannut Tero V.; 1.1.2013, 21:57.

                Comment


                  #98
                  Porkkiksen puolesta vastaten vaihtoi facelift mallin umpiot johon tämä topikki perustuu :)

                  Jos Terolla on prefacelift mallinen 4f voidaan verrata mikä ero on noihin faceliftin valoihin. Prefaceliftissä kun ei ole oikeita pitkiä vaan oikeastaan vain valokeilan leventäjät :D

                  Comment


                  • #99
                    Jaajaa, eli tuo umpioiden avaaminen on tehty vain ledien korjaamiseksi.

                    Minun kutoseen on vaihdettu RS6 xenonit keulalle ja olettaisin niiden olevan faceliftin kanssa samalla tasolla. Onko prefacelift valot vielä huonommat siis? Voiko olla edes? :)

                    Comment


                      Joo vain ledien takia auki. Rikkinäisiä umpioita kun sai ainakin aikanaan tosi halvalla.

                      RS6-valoissa lienee sisällä sumuvalo kuten S6:ssakin? Ei voittoa valoparannusta ajatellen. Normimallien facelift-umpioissa on sisemmät h7, joita käytetään vain kaukovalovilkulle. Tässä suunnitelmassa h7 korvataan kiinaksenonisatsilla.

                      Comment


                      • Sumarit on erikseen puskurissa ja ajovaloumpiossa lienee se H7 kaukovalovilkku kuten normaalissakin A6 umpiossa. S6:ssa on ne Ledit siellä puskurissa sumarien tiellä, joten siinä on varmaan sen vuoksi nostettu ne sumarit ajovaloumpion sisälle.

                        Comment


                          Niin sinulla. Vaan RS6:ssapa ei ole. Lienee siis se sumari siellä umpiossa.

                          Comment


                          • Kappas, eihän siellä 4F Risan puskurissa olekaan sumareita. Seison korjattuna.

                            Sumuvalo ajovaloumpiossa, kas kun ei katolla. Mitähän sieniä Audilla on syöty noita kaikkia eri versioita 4F ajovaloumpiosta suunnitellessa? Luulisi että edes joku niistä olisi ollut toimiva, kun kuitenkin ihan järjellä varustettuja ihmisiä siellä on ollut asialla kun katsoo muita ratkaisuja autossa. Tuon kokoiseen umpioon ei luulisi olevan edes vaikeaa tehdä toimivaa valaisinta.

                            Comment


                            • Faceliftin kääntyvä AFS2 valo ei sitten sisällä lisäpitkää vaan sisemmässä umpiossa on kiinteästi vinoon sivulle näyttävä valo joka sytytetään kun ratissa on sopivasti kulmaa ja bixenonia on ensin käännetty tarpeeksi. Nerokasta, mutta saksalaiset tykkää kovasti.

                              Prefacelift AFS korvaaminen facelift suoraan näyttävällä onnistuu vaihtamalla AFS/LWR purkki LWR purkkiin hanskalokeron alta, mutta joutuu vetämään 4 johtoa purkilta per umpio, koska AFS:ssä menee ohjaus sub-can:lla umpion sisälle ensin AFS power moduleen ja siitä vasta korkeussäätömoottorille, mutta suoraan näyttävässä tavan +-12V:lla suoraan umpion liittimeltä korkeussäätömoottorille. Osa pinneistä uusiksi ja purkin liittimen runko vaihdettava.

                              Huomioina että facelift orkkisledit haluavat n. 100hz pwm:ää ohjaukseen prefaceliftin umpion johtosarjan tfl-karvaan ja +12v parkkikarvaan. Täten halvimmat tsi moduulit ohjaukseen eivät toimi koska ne ovat 50hz.

                              Muuten tuossa ei tarvitse umpion liittimeen koskea tai umpion sisälle vaihtaa johdotuksia ja kaikki elektroniikat pystyy tekemään mittariston alla sisätiloihin J519 central electronicsin johdoista haaroittamalla. 33ohm vastukset ainakin riittävät sammuttamaan parkin ja tfl:n polttimohälyn.

                              Pitäkää huolta että korjauksen jälkeen umpio on erittäin vesitiivis, nimittäin umpion pohjaan asennettu ballastin kaulus on tiivis, mutta ballastin päällä oleva liitin ei ole tiivis. Tästä sitten saa helposti aikaan sen että ballasti on täynnä vettä ja kärähtää.

                              Comment


                              • Kiitos tuosta ylläolevasta tiedosta Antti, itse ihmettelin kaarrevalollisessa faceliftissä, ettei taaksepäin vedettäessä syty keskimmäiset valot, mutta tuo kaarreominaisuus selittääkin.. Omasta mielestäni nuo faceliftin valot ovat ihan kohtuulliset, mutta silti olisi kiinnostanut laittaa kiinaxenon keskelle avuksi, vaan ei taida olla mahdollista.

                                Comment


                                  Eli toisin sanoen minä en voi parantaa oma kipon valoja kuin rumilla lisävaloilla tai puukottamalla drl:n pois ja siihen esim tuommonen faceliftin h7 heijastin tai sitten perus halogeeni umpion h1 heijastin..

                                  Edit: siis jos haluan pitää kaarrevalot toiminnassa ja miks en haluais, ovat ihan pätevät..
                                  Viimeksi muokannut Nikke_; 2.1.2013, 13:00.

                                  Comment


                                  • Nikke jos sinulla on prefacelift AFS:t nyt niin voit tehdä niinkuin minä eli vaihtaa faceliftin suoraan näyttäviin led-tfl-umpioihin joissa h7 lisäpitkä keskellä. Vaatii tosiaan korkeussäätöpurkin vaihdon, johdotuksen siitä umpioille ja saman J519 vaihdon facelifti led-kelpoiseen tai itse tehdyn kontrollerin ledin pwm syöttöön kuin suoraan näyttävistä hehku-tfl:stä suoraan näyttäviin led-tfliin.

                                    Minulla on vanhat täydelliset prefacelift AFS umpiot aihioiksi tuolla myyntiosiossa ylimääräisenä, jos haluaa joku ruveta rakentamaan niiden tfl heijastimen tilalle jotain evoluutiota pöydällä.

                                    Comment


                                      Joo tosiaan afs:t löytyy. Lisää valoa kyllä olis hyvä saaha pimeille taipaleille. Itsellähän on ostoilmoitus ns. räjähtäneistä umpioista joista löytyis joko h1 tai h7 heijastin jonka puukottais drl:n tilalle.

                                      Comment


                                        prefacelift pitkät ovat todellakin pelkkä vitsi. Valaisevat vain vähän puitten latvoja, mitään muuta eivät tee.

                                        Comment


                                          Nikelle Antin vanhat kopat, jotka leikkaat auki ja sovitat etukautta 21W DRL-kuppiin jonkun asiallisen ja sopivan kokoisen kirkaslasisen lisäpitkän niin eikös siinä olisi ihan suunnitelma? DRL:n voi sitten koodata pois käytöstä. Parkkivalo pitää rakennella jotenkin johonkin. Jos ei muuta niin vaikkapa irtonainen annelin silmä linssin ympärille.

                                          Jos nyt siis tahdot halvalla tehdä. Facelift-reitti maksaa joka tapauksessa muutaman satasen tai vähän enemmän.

                                          Yksi tutkimuksen arvoinen reitti voisi olla halogeeniumpioon linssiyksikön sovittaminen. Ei saata vain olla ainakaan helpompi reitti se.

                                          Antin juttua sen verran epäilykseni pohjalta korjaan, että uudemman led-yhteensopivan central electricsin käyttäminen aiheuttanee h7-polttimohälyn, josko ne korvaa ksenon-kitillä.

                                          Mulla olisi nyt jouten faceliftin D3S-linssiyksiköt, joita voisi kuvitella vielä käyttävänsä, jos ne nyt on tosiaan niin paljon paremmat...

                                          Comment


                                            Mietinkin joku aika sitten että ostaisin ne pois ja sovittaisin ihan kunnollisen lisäpitkän sinne. mutta originelli look:n jos haluais pitää niin se h7 tai h1 heijastin olis oiva, mutta jos on kiinteää valua nii ei sitten ehkä. Oisko kellään kuvia umpiosta purettuna kun ei omasta kehtais repiä irti ihan vaan ihmettelyä varten kun ovat sen verran ikävät irrottaa..

                                            Comment


                                              Joku on nyt tainnut hoksata tehdä tuninkia, jossa on järkeä:
                                              http://www.ebay.de/itm/360508392701

                                              Josko nyt ymmärrän oikein, alkuperäisestä D2S pre-facelift -umpiosta käytetään säätömoottori ja ksenonin linssiyksikkö (tai ainakin poltin+sähköt). Umpio osaa itse sisäisesti hoitaa DRL-himmennyksen jne ja vaikka tuosta sisemmästä valosta ei puhuta mitään niin arvaanpa sen olevan H1 tms lisäkaukovalo.

                                              Arvaan että autosta pitää disabloida kääntyvyyshommat, jos sattuu moinen varuste olemaan. Siltikin verraten vaivaton ja edullinen vaihtoehto voisi olla tuossa.

                                              Comment


                                              • Eikös esim slamitilta oo saanut tuota jo hetkenaikaa, vai onko eri lamppu kyseessä?

                                                Comment


                                                  Pitkään jo on ollut myynnissä tuninkia tehdashalogeenien tilalle. Näyttää slamit ilmoittavan myös, että ei ole hyväksyntää päiväajovaloille. Ebay:ssa tarjolla oleva on siis pre-faceliftin tehdasksenonin tilalle ja siinä on päiväajovalohyväksyntä. Ei pitäisi olla siis samasta kamppeesta kyse.

                                                  Comment


                                                  • Tuollaisia orkkis xenonien tilalle laitettavia taitaa tosiaan olla olemassa, ainakin löytyy jostain kaupoistakin:
                                                    http://shop.mein-tagfahrlicht.de/pro...4f--xenon.html

                                                    Saa myös mustana:
                                                    http://shop.mein-tagfahrlicht.de/pro...4f--xenon.html

                                                    Tuon "valmistaja" AuCo tehnyt oikein hienot nettisivutkin: http://drlinside.com/

                                                    Lieneekö tämä sama kromisena, ei AuCo merkintöjä mutta 40e halvempi hinta:
                                                    [COLOR=#000000]http://shop.mein-tagfahrlicht.de/pro...-08-chrom.html[/COLOR]

                                                    Ehkä kehitetty tästä samannäköisestä halogeeniversiosta:
                                                    http://shop.mein-tagfahrlicht.de/pro...i-a6--4f-.html

                                                    Noissakaan ei mainintaa mikä sisempi poltin on, näyttää hieman H1:ltä. Olisi kiva myös tietää miten sähkökytkennät todellisuudessa menee.

                                                    Kovin kummasti kuoret näyttävät 1:1 D-Lite tai Dectanen halogeenejä vastaavilta:
                                                    [COLOR=#000000]https://www.dectane.de/SCHEINWERFER/...HT-chrome.html

                                                    Kaikissa näissä kiinatuningeissa on säästetty linssin koossa, pinta-alaa varmaan vaan puolet orkkikseen nähden, täten valotehokin kyseenalainen.
                                                    [/COLOR]
                                                    Viimeksi muokannut an13; 9.1.2013, 10:33.

                                                    Comment


                                                      Tuohon kutoseen minusta sovi ulkonäöllisesti tuollaiset tuninki umpiot. Sen verran tuossa tutkailin halogeeniumpiota että siitä on turha ruveta siirtämään kaukovalonheijastinta drl:n tilalle, on samaa valua ajovaloheijastimen kanssa. Nuo xenonien drl umpiot taas näyttää siltä että voisivat irtautua ilman uskomatonta väkivaltaa, tai ainakin saa leikattua sen siististi poikkeen.

                                                      Comment


                                                      • Oisko: www.audiled.eu
                                                        Odottelen josko jollain olisi jo kokemuksia ko. puljusta.
                                                        Meinasin itelle lätkästä Hellan 200FF xenonit väliaikaisesti.
                                                        Olisi hyvä jos joku keksisi valmiin ratkaisun tuohon valojen surkeuteen.
                                                        Itellä on kyl umpiotkin (linssi) aika sumea. Siksi odottelen hyviä ratkaisuja kun ei ite kerkee tuunailee vaan olisi hyvä löytää ns. bolt on setti.

                                                        Comment


                                                        • Suora linkki noihin: http://audiled.eu/sklep/catalog/prod...products_id=36

                                                          Comment


                                                            Tilasin muorin A6 4F:n bixenon valot led-päivävaloilla(699€+60€ postit) kyseisestä puljusta. Pari viikkoa kesti toimituksessa. Puolan posti kuulemma hitaampi kuin etana, ja se tuli todistettua. Valot pyöri viikon puolassa ennen Suomeen lähtöä.
                                                            Mutta itse valot ok, kasattu uudenkarheista osista ja tärkein että nyt näkee pitkilläkin ajaa. :)

                                                            Umpioissa käytetty pre-facelift takaosa(linssi yms.) joka yhdistetty faceliftin "lasiin" ja led-runkoon sikamassalla tms.

                                                            Comment


                                                            • Myös Amerikan forumeilla on kokemuksia audiled:stä:
                                                              http://forums.audiworld.com/showthread.php?t=2794064

                                                              http://forums.audiworld.com/showthre...6#post24290126

                                                              http://audiforum.us/threads/a6-led-h...e-6#post-99078

                                                              Kaikki kokemukset eivät heillä ole ollut positiivisia.

                                                              Osaatko Beiza kuvata tarkemmin tuon sähkökytkennän, miten puolalaiset ovat toteuttaneet prefaceliftin sähköihin tuon umpion ohjauksen.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X