Uusimmassa TM:ssä oli ylemmän keskiluokan autot kilpasilla, a4, lexus is 250, c-mersu ja s60. Mesessä ja Audissa oli sama AL-merkkinen linssivalo, mutta audissa oli vertailun huonoimmat- ja mersussa parhaat valot. Audi oli porukan ainoa jossa ei ollut edes halogeeni lisäpitkää, mesessä sensijaan voiton toi ihan pikkuruinen h7:llä toteutettu halogeeni pitkä. Että noinkin pienellä modilla kuin olemassaolevien apupitkien käyttöönotolla audi voisi parantaa valaistusta, jos tahtoisi..
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Led ajovalon korjaaminen 4F C6 + Valotehon parannus
Collapse
X
-
No niin - sanoista tekoihin. Kliksuttelinpa iltasella ledivialliset "CP"-umpiot itellenikin. Katsotaan koska niille jotain ehtii tekemään.
Päiväajovalon ohjauksen jos annan olla vanhasta bixenonista pl himmennys niin eikös se ole ihan ok? Vai faceliftissä ei ole perinteistä parkkia ollenkaan?
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viestiNo niin - sanoista tekoihin. Kliksuttelinpa iltasella ledivialliset "CP"-umpiot itellenikin. Katsotaan koska niille jotain ehtii tekemään.
Päiväajovalon ohjauksen jos annan olla vanhasta bixenonista pl himmennys niin eikös se ole ihan ok? Vai faceliftissä ei ole perinteistä parkkia ollenkaan?
Comment
-
Pakolliset modit mitä joudut tekemään jotta valot toimii:
1. Lediyksikölle menevien (pun. ja valk.) johtojen yhdistäminen, koska toinen näistä on "päävirta" ja toinen on ohjausvirta, eikä autosta tule virtaa kuin jompaankumpaan johtoon kerrallaan
2. Vanhan päivävalon johtoon pitää laittaa vastus jotta polttimoherjan saa pois, se kun on alunperin 21w kuluttava hehkulamppu ja tilalle tulee vain 6w edestä ledejä.
Nuo molemmat temput kannattaa tehdä ajovalon sisällä niin tulee kunolla suojaan.Viimeksi muokannut sakarivo; 19.1.2011, 18:41.
Comment
-
Itse asiassa kaveri tuota asiaa jo vähän tutki ja lienee himmentimelle kytkentäkin jo olemassa ja simuloitu toimintaakin jne :)
Toinen johto on hänen selvityksensä mukaan syöttö ja toiseen tarjotaan PWM, jolla määritellään kirkkaus. Yhteen kytkemällä on aina 100% siis. Omaan ratkaisuuni siis näillä näkymin tulee joku lisäpurkki, johon inputit, drl, vilkku, parkki ja se syöttää sopivaa pwm ledipiirilevylle.
Oletko koittanut kikkailla ohjainlaitteen koodauksen kanssa, jos polttimohälyn saisi pois?
Hankkimasi dragonit on tyypiltään LW W5SG? Noitakin kun tuntuu olevan vähän eri sävyisiä ja virrankestoisia. Esim 700mA löytyy myös, joka varmaan olisi enemmän ikuinen kuin 350mA.
Comment
-
Joo noita LWW5SG 350mA tuohon laitoin, ei ollut heti muuta tarjolla enkä enempiä sitten etsiskellytkään. Kun ledejä testailin, eri vastusarvoilla tuon dimmaus kirkkauden löytämiseksi, niin havaitsin että nuo hankkimani osramit olivat hieman punertavat kun tarpeeksi himmensi. Orkkikset pysyivät kokoajan valkoisina mutta kuitenkaan sävyeroa ei enää ole kun poltetaan isommalla jännitteellä.
Taloudesta ei löydy vielä kuin vag-com 311.2... ei paljon can-väylästen bittejä muutella. Kuitenkin jos ajattelisi että tuo drl-toiminto on oltava käytössä jos mielii sitä ledien toiminnassa hyödyntää, niin ei kai sen pois koodaaminen (jos mahdollistakaan) ainakaan auta asiaa?
Tuossa videonpätkä kuljettajan paikalta katsottuna. Valokuvion keskellä näkyvä mänty on n. 80m päässä ja vastarinteessä, ihan hyvin silti tuolla vielä valoa on.
Comment
-
-
Kunhan Porkkiksen valot saapuvat, niin tutkitaan asiaa paremmin. Lisäpurkin tosiaan tuossa jo ehdin simuloimaan, ei ole mikään mahdottoman monimutkainen laite. Kerron kyllä lisätietoja, kun homma alkaa selvitä.
Polttimohälyn kohdalla oli ajatus mitata oskilloskoopilla, että miten se diagnostiikka toimii. Jos jollain on tuo jo selvillä, niin kertokaa ihmeessä. Oon päättäny, että jos mie tuohon jonkun pimpulan rakennan niin siihen ei tuu 1 kW:n edestä huijausvastuksia. :) Jotenkin muuten se on onnistuttava.
Comment
-
Jos jotakuta kiinnostaa, niin liitteenä saksankieliset ohjeet RS6-ledien rakenteluun. Sähköjen osalta oletuksena on se, että on ohjainlaitteen loppukirjain K. Tämä ohjainlaite maksaa muistaakseni noin 150€ ja on uudemmissa vuosimalleissa jo vakiona. Veikkaisin, että ohjeet pätevät myös facelift-valojen osalta.
Comment
-
350mA Osram Dragoneja mainitussa LW W5SG -tyypissä olen toistaiseksi ajatellut käyttää ja vaihtaa kaikki. Nuo mainitut ovat Elfassa ~4 euroa pala, joten 12kpl ei vielä muodostu erityisen isoksi kustannukseksi. Pasi sitten varmaan tutkii myös vähän sitä tehtaan kytkentää, jos löytyisi joku syy miksi noita paukkuu. Tarvittaessa rajoitetaan virtaa tai käytetään jotain muita ledejä.
RS6-kytkennässä tulee varmaan ainakin yksi haaste tilalle vaikka led-ohjauksen saakin duunattua kuten tehtaalla. Nimittäin oma suunnitelmani ei sisällä H7-kaukovalovilkkua laisinkaan, joten siitä saisi varmaan seuraavan herjan poistettavaksi. Siihen tilalle on tulossa kiinaksenonia, jonka ohjaus tulee suoraan haaralla linssisolenoidilta. Sen syöttö on muuten Sakari sähkökaavionkaavion mukaan 0,35mm2 johdolla, joten ehkei ole oikein paras idea olla releyttämättä. Elektroniikan olen siis ajatellut pitää nykyisenä ja koodauksen myös ellei parempaa ideaa ilman merkittäviä kustannuksia ilmene.
Onko ideoita mistä keksisi tehtaan käyttämät kirkkaudensäätö-pwm:t eri tilanteisiin? Parkki/TFL -käyttö ja vilkun kanssa molemmat tilanteet. Mahdollisesti siis 4 eri kirkkautta on olemassa. En tiedä yhtään.
Comment
-
Tätä aihetta tullut seurattua erityisellä mielenkiinnolla. Itsellä on jo pitkään kytenyt ajatus 8L A3:n linssiyksikön vaihtamisesta bi-xenoniksi. Onko Sakarilla tai jollakin muulla mittoja esimerkiksi juuri tuosta D2S-linssiyksiköstä? D2-kanta taitaa olla ainoa, johon saa tällä hetkellä "jälkiasennus" xenon-sarjan kiinni?
Comment
-
Oletteko kattoneet ebay:n ? Täynnä erillisiä pwm-pohjaisia tfl-moduuleja- useiten 50% ja 100% kirkkaudella ja parhaissa tuo 100% säädettävissä. Itävallasta jos hakee niin on sikäläisenä erikoisuutena kolmiportainen säätö- eli alkuperäinen sumari 100%, TFL jotain väliltä ja sitten vielä parkkitoiminto erikseen.
Itävallassa kun ovat hyväksyneet himmennetyt alkuperäiset sumarit päiväajovaloiksi..
Joissain noissa vielä coming home valoja ajastimella yms
Vai oliko joku muu hakusessa?
Comment
-
Sen syöttö on muuten Sakari sähkökaavionkaavion mukaan 0,35mm2 johdolla, joten ehkei ole oikein paras idea olla releyttämättä.Viimeksi muokannut sakarivo; 30.1.2011, 19:59.
Comment
-
Kyselin ennen tämän projektin aloittamista merkkarilta että minkälainen homma olisi ajovalot vaihtaa noihin uudempiin, sanoivat pitkän listan kamaa mitä menee uusiksi. "Jos jotenkin onnistut saamaan valot toimimaan niin puskurin joudut kuitenkin vaihtamaan uudempaan", eipä tarvinut. Jostain on tuollainen huhu pantu alkujaan liikkeelle kun joillain ulkomaisilla palstoillakin ovat sitä mieltä ettei uudet valot passaa vanhaan puskimeen, mistähän moinen? Liekö tuo maahantuojan propagandaa ettei noita tehtäisi vai kateellisten paneskelua..
Comment
-
Missäs vaiheessa porkkiksen cp-ohjain on? Ei muuten mutta kun viikolla pimeni molemmat ledirivit. Hienosti pelasivat tuon puolivuotta, mittailin helpommalta (vänkärin) puolelta kaikki liitokset, virtaa tulee ja himmennysrele naksuu kun vilkkua käyttää. Ajattelin nyt sitten hommata paremmin virtaa sietäviä ledejä ja tuli vain mieleen että josko poikain ohjainpurkki olisi valmis niin menisi sekin kokeeksi paikalleen kun lamput joutuu avaamaan.
Comment
-
Itsellä pamahti 2009 vuoden A6:sta kuskinpuolen ledivalot. Mukavaa kun autolla ikää alle 3 vuotta ja slogani, että ledit kestää auton eliniän lukee audin sivuilla.
Onko kukaan sovitellut ns. uudempia osramin teholejeä vanhojen kavereiksi? Vanhaa mallia ei ole jäljellä kuin pari hassua kpl elfalla ja uudempi malli on tupla tehoinen valovoimassa (virta kuitenkin sama kuin vanhassa). Ei huvittaisi kaikkia vaihtaa kerralla molemmille puolille jos uudemmat ovat paljon kirkkaammat.
Comment
-
Tehdas lupasi tulla vastaan umpiossa, joten nyt ei Osrameja tarvitse ostaa tai vaihtaa. Uuden hinta on kyllä suolaiset 790€ marmorilla ja muutaman tunnin vaihto päälle.
Nyt syksyn tullessa alkaisi houkuttelemaan H7:n kytkentä pitkien rinnalle. Googlella yritin kaivaa tietoa, että saisiko koodaamalla mutta ei löytynyt.Kukaan ei varmaan täällä tiedä tuosta? Johtoja kytkemällä homma onnistuu, mutta vähän ahdasta touhua. Jotain täytyy tehdä asialle kun H7:t aika hyvin auttaisivat pitkiä valoja.
Comment
-
Olen tuon xenon-pitkät + H7:t yhtä aikaa päällä -muutoksen ohjetta yrittänyt metsästää omaa autoani varten, toistaiseksi tuloksetta :-(
Jos vain ohjeet löydät, niin olisin enemmän kuin kiinnostunut tekemään tuon muutoksen. Viime talvena ajelin pitkät pätkät pitämällä vasenta viikseä taaksevedettynä, jolloin molemmat pitkät palavat. Aika kömpelöä vaan on ajaminen noin...
Comment
Comment