Kuinkahan mahtaa lähteä 4F kutosesta umpionlasi irti? Kuumailmapuhaltimella kokeilin varoen lämmitellä mutta muovi pehmenee ennemmin kuin liima. Meneekö rälläkällä pilkkomiseksi? (sitä tuossa jo vähän alottelin;). Muut umpion osat ilmeisesti puretaan takapuolelta?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Led ajovalon korjaaminen 4F C6 + Valotehon parannus
Collapse
X
-
Itse itselleni vastaten:
Lähtökohtana siis tuollainen -09 mallisen a6:n led drl ajovalo josta ledirivistö pimeänä. Näitä on ebay pullollaan ja halvalla, itsekin luulin ehjät valot ostaneeni kun en tuota tiennyt. Kuitenkin ajattelin nuo laittaa kutosen keulalle kun niissä on tuo h7 kantainen lisäpitkä xenonin vieressä. Lasin irroitus kävi loppujenlopuksi aika kätevästi joskaan jälkiä jättämättä sitä ei pystynyt tekemään. Ensin leikkasin tuon reunuksen pois joka peittää tiivistys uran? miten tuon nyt selittäisi, tuossa kuva ja leikattuna näkyykin jo lasin reuna. Sitten vain kuumailmapuhaltimella lämpöä varovasti ettei muovi liikaa pehmene ja samalla varoen vääntelin lasia irti pohjasta, noin. Sitten onkin lasi kädessä, tuo ledien kehys jää lasiin kiinni mutta heijastinpinnat on piirilevyssä. Eipä muuta kun piirikortti irti (muutamalla tx10 ruuvilla kiinni) ja ledejä tutkimaan. Kuusi kappaletta tuollaisia smd ledejä joista kaksi on pimeänä, sitten seuraakin kysymys: Minkä tehoiset ledit tuossa on, 0.5W, 1W ? Ajatuksena tuon korjaamiseen olisi laittaa uudet ledit vastuksineen ja käyttää tuota piirilevyä vain asennusalustana, virrat ottaisin nykyisten valojen parkeilta. Mitä mieltä asiasta paremmin tietävät ovat?
-
Vielä kun pistää kuvat tänne liitteenä niin olisi aika hyvät ohjeet...tuppaa nuo kuvat katoamaan.
Nuo ledit on todennäköisesti jotain OSRAMin dragoneja (pitää googlata että löydän oikeaa tietoa) ja hintaa noilla on jotain 8-12 euroa kappale.
edit:
Oisko se tollanen ledi:
http://catalog.osram-os.com/catalogu...02529300090023
Comment
-
Pahasti samannäköinen diodi kyseessä. Mikähän tuon teho mahtaa olla? (en jostain syystä saanut noita pdf:iä auki). Hellahan on noiden valojen valmistaja, vois kuvitella että heidän jälleenmyyjät tietäisi mistä noitä saa?
Edit:
https://www.elfaelektroniikka.fi/elf...de=18735;id=1;
Ja eikun tilaukseen
Comment
-
Menikö se nyt näin että auton jännite 12V miinus ledin 3.7V = 8.3V, jaettuna ledin syöttövirralla 350mA (8.3/0.35=23.7) eli vastus olisi 24 ohmia? Samalla kaavalla 14 Voltilla laskettuna sain 30 ohmia. Kumpaa nyt käytetään vai jotain siltä väliltä? Oletan siis että jännite vaihtelee tuolla välillä (12-14V). Tietysti pitäisi ekaksi käydä mittaamassa mitä tuonne kutosen parkki kantaan tulee ennen ja jälkeen käynnistyksen, mutta näillä keleillä on mukavampi spekuloida tuvassa lämpimässä;)
Comment
-
Parkille tulee luultavasti se noin 14V. Laskelmasi muuten oikein jos tuo 3.7v/350mA on kerran valitun ledin toimintapiste. 27ohmia taitaa löytyä lähimpää vakioarvoista... Vastukseen jää sitten useita watteja tehoa (P=UI), joten ihan pienintä laatikosta löytyvää tehonkestoa ei kannata tarjota, ja muistaa vielä että normaalisti muutaman watin tehovastuksien tehonsieto speksataan jollekin järjettömälle (esim. 300 astetta) pintalämpötilalle.
Ennemmin lähtisin tekemään tehonsyötön vaikka jostain tämmöisestä kahden euron kikkareesta kuin tehovastuksen avulla. http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13555
Comment
-
Eiköhän noissä käytetä vakiovirtaledejä, joissa tarvitaan erillinen controlleri.
Noita on tullut myytyä jo jokusen vuoden. Meiltä löytyy mm. Ostar, Luxeon, Dragon, Ariche, Avago, Barthelme, Seoul...
Kyllähän ne toimii jonkun aikaa myös sarjavastuksella, mutta en suosittelisi.
Comment
-
Kannattaa myös testata nuo ledit ensin, Osramin Golden Dragonit eivät ihan herkästi kärähdä maksimivirtahan niille on 1000mA ja päiväajovalokäytössä niitä ajetaan alle 400mA.
Itse ajattelisin että ledit ovat ehjiä ja poweri sökö.
Kokeile vaikka kahdella AA-alkalipatterilla ledejä suoraan.
Jos ledit ehjät ja poweri sökö niin johdottaa ledit kolmen ledin sarjaan(jos eivät jo ole) niin tarvittava vastusarvo esim 350mA virralla on noin 14ohmia.
Noita STP.n linkittämiä powereita ei kannata autoon laittaa, voipi olla ettei radio kuulu.
Comment
-
Kaksi lediä kuudesta oli pimeänä kun niitä testailin 3V paristolla. Yksikään ei syty jos virrat syöttää valojen liittimeen. Selitä maalaisjärelle ymmärrettäväksi tuo kolmen sarjaan kytkentä, eli mikä etu erikseen kytkettyyn nähden? Jääkö 14ohmilla lämpökuorma pienemmäksi vai mitä tuolla hait?
Comment
-
Tästä voisi olla apua kytkennän hahmottamiseen: http://ledcalc.com/
Veikkaan tarkemmin ko kytkentää tuntematta, että pelkkä jännitteen kytkeminen ehjän lampun liittimelle ei riitä, vaan tarvitaan vielä jokin ohjaussignaali sytyttämään valot.
Ainakin A4:ssä Ledien ohjaus ei ole ON/OFF tyyppinen vaan valoa voidaan himmentää esimerkiksi vilkun toimiessa.
Comment
-
Olikohan tuossa kutosen valossa tuota dimmaustoimintoa? Kolme nastaa on jokatapauksessa siinä liittimessä mikä piirissä on kiinni. Ruskea, punainen ja valkoinen on johtojen värit jotka näistä lähtee ja ruskea haarautuu useampaan paikkaan ollen ilmeisesti maa. Olisi jonkinverran helpompaa vaihtaa vain vialliset ledit (mikä kuitenkin lienee toiveajattelua) kuin mitä koko virtapuoli tehdä uusiksi, ei kuitenkaan mikään ongelma kunhan oikeat komponentit löytyy. Sähkötekniikan tuntemus rajoittuu ihan perus juttuihin mutta intoa ja rohkeutta kyllä löytyy;)
Comment
-
Eiköhän siellä jossain ole joku ohjausboksi. Uskoisin, että ne ledit myös himmenevät vilkun ollessa käytössä, kun se on minun ymmärryksen mukaan sallittua ja vaadittua jos DRL on samassa umpiossa riittävän lähellä vilkkua.
Voisiko tuo kytkentä olla samalla tavalla kuin yhdistetyssä jarru ja takavalossa?
Comment
-
Tänään tuli driverit ja vastukset postista, ledejä ei vielä ole kuulunut. Pitää kokeilla minkäverran nuo tehovastukset kuumenee siellä 14V jännitteellä, jos kytkentä noilla on mahdoton eli jos paikat kuumenee liikaa niin suunnitelma b käyttöön. Plan b on siis driverin kautta virransyöttö ledille, lähinnä tuo radiohäiriö mahdollisuus mietityttää mutta se on sitten sen ajan murhe. Ledirivinhän voisi myös sammuttaa vilkun ajaksi jos tuo dimmaus ei ota onnistuakseen, voisin ainakin kuvitella että driverillä kytkettynä ei jännitettä auta pudottaa kun alle 12V virrankulku katkeaa
Comment
-
Tuossa linkissä taitaa olla ratkaisu tuohon himmennykseen: http://www.youtube.com/watch?v=-NLY7ez5Gu8
Ei muuta kun rele väliin ja vilkkuviikseltä ohjaus. Tänään tuli ledit ja tuossa niitä kokeilin sekä vastuksella että driverillä. Auton virralla testattua: akun jännite 11.8V, auto käyntiin niin 13.7V, hieman kaasua ja jännite nousee 14V eikä tuon yli sitten juuri menekkään. Ledin katodi auton maahan ja anodi vastuksen kautta +napaan, ledille tulee 3.38V jännite joka pysyy noin 0.5V toleranssissa moottorin kierroksista riippuen, AUTS!!! onpas tämä vastus kuuma, tuumasin;) . Toinen testikikkare käyttöön joka on siis tuollainen 350mA led-driver, kytkennät napaisuuksien mukaan ja kas, ledille tuleva jännite on tasan tarkkaan 3.28V, ei heilu eikä huoju eikä myöskään aiheuta häiriötä radiolle. Josko sitä huomenissa alkaisi tinailemaan noita kasaan niin pääsisi taas uusien ongelmien kimppuun.
Comment
-
Mitä jos vaan laittaisit ne ledit sen orkkispiirin syötettäväksi? Vastaava vakiovirtalähde siellä varmaan kuitenkin on ja luultavasti samoilla tonteilla virran tarve korvausledeilläkin. Käyttöjännitteenhän se säätää käsittääkseni aina oikein, koska on vakiovirtalähde. Vai oliko se piirikin ottanut itseensä eikä pelkät ledit?
Kosteus muuten syö noita pintaliitostyyppisiä teholedejä. Kai mallikohtaista, mutta osa ei tykkää kosteudesta yhtään. Nähty ledityövilkuissa tämä ilmiö.
BTW, 3V nappiparistossa ei riitä potku moisen teholedin sytyttämiseen, eli jos sillä testasit, niin ei välttämättä kerro mitään. Koita ajaa vanhoja ledejä vaikka sillä 350mA uudella lähteellä.
Comment
-
Kokeiltu 3V paristolla ja sillä myös löysin nuo rikkinäiset eli ehjät loistaa patterillakin, toki kokeilin kaikki myös noilla uusilla komponenteilla. Kokeilin laittaa rikkinäisten ledien tilalle uudet mutta eipä vaan valot syty, en tietystikään tinaillut niitä vielä kiinni mutta kontaktit vastakkain testasin. Sellainen havainto että tuo alkuperäinen virtapiiri on sarjaan kytketty, silloinhan sammuu koko rivi jos yksikin lamppu on pois pelistä. Mietin vain että mikä on voinut särkeä kaksi lediä ? (ite rikoin kolmannen, onneksi ostin 12kpl uusia) Jos on mahdollista että tuo ajovalon oma virtalähde on kärvähtäessään aiheuttanut virtapiikin ja särkenyt pari lamppua niin onko vielä toimivat leditkin saaneet siipeensä vai onko tämä vain huonoa mielikuvitusta. Netistä tutkittuani yksi mahdollinen seikka joka noita ledejä särkee on riittämätön jäähdytys, tuohan ei ole kuin ohuen kuparikerroksen päällä piirilevyssä kiinni. En näin äkkipäätään löytänyt tietoa että kuinka kuumana tuollainen 1W ledi käy mutta epoksilla ajattelin nuo uudet kiinnittää ja piitahnalla siirtää lämmön ledistä pois.
Comment
-
Toinen palanut ledi oli aivan maskinpuoli reunassa ja toinen toiseksi laitimmainen vilkun alla.
Otin sitten jasson neuvosta vaarin ja juotin uudet ledit rikkinäisten tilalle ihan kokeilumielessä kun tuo mainitsemani testaus alkoi epäilyttää itseänikin, piitahna alle ja pari tippaa tinaa sekä kolvia. Kas kummaa valothan toimii eli tässä päästiin sittenkin pelkällä ledin vaihdolla. Sellainen erikoisuus vielä täytyy selvittää että kun yhden nastan maadoittaa ja kahteen kytkee virrat niin valot toimii, jos jommankumman virtanastoista jättää tyhjäksi niin ei sano mitään. Voikohan syynä olla että nyt en kokeillut auton virralla vaan 12V muuntajalla ja tuo toinen nasta olisi se dimmauksen liitin jolla ledit palaa himmeämmin mutta vaatii sen 14V? Noh täytyy tuohon vielä perehtyä päivänvalolla paremmin. Alla muutama kuva järjestyksessä: alkup. ehjä ledi, uusi dragoni, testaus, ja valmiina kasattavaksi.
Comment
-
Homma etenee pikkuhiljaa nyt ledit palaa auton johtosarjaan kytkettynä. Sellaisen kytkennän tein että sekä parkkien että halogeenipäivävalon johdot menee molemmat ledeille, ne kun ei koskaan pala yhtäaikaa mutta jompaan kumpaan tulee virta kokoajan. Nyt pitäisi löytää vilkun signaali jostain että saisi ledirivin sammumaan vilkuttaessa, ajatuksena käyttää aika/viive relettä tuon ohjaukseen jos jatkuvaa signaalia ei löydy. Hieman tuossa joutuu värkkäämään mutta vaihtoehtona on että pitäisi vaihtaa mukavuusohjainlaite ja valojen johtosarjat -09 vastaaviksi... Xenon pitkät(solenoidi) toimii samoista johdoista kuin vanhatkin mutta lisäpitkän johto puuttuu kokonaan, tämän kai voisi kytkeä niinkuin normi lisäpitkät eli omilla virroilla ja pitkien solenoidilta heräte.Viimeksi muokannut sakarivo; 7.12.2010, 17:39.
Comment
-
Isyysloma meni sopivia komponentteja etsiessä mutta nyt alkaa homma olemaan asennusta vailla. Linssivalot joutuu siirtämään vanhoista umpioista koska noiden -09 mallisten mukana ei tullut ballasteja, syy tähän on siis se että vanhemmissa d2s ja näissä uusissa d3s polttimot.
Koitan raapustaa enempi aiheesta kun saan nuo asennettua, kuitenki lyhyesti kytkennästä: Vaihtava rele, jota ohjataan vilkun virralla, saadaan pysymään vedettynä viivepiirin avulla jotta ledien himmennys ei syki vilkkujen kanssa vuorotellen. Video selventäköön.
Comment
-
Noniin jatketaanpa siitä mihin tuolla aiemmin jäätiin.
Ledit kun oli korjattu niin oli aika kasata lamput. Umpion reunan otin niin puhtaaksi kuin vain sain ja sen jälkeen tiivisteliimaa uraan reilusti ettei jää reikiä. Ennen kuin lasin laittaa paikoilleen niin ledien töpseli pitää muistaa kiinnitää ja liu'uttaa omaan koloonsa, sen jälkeen lasi paikoilleen ja kunnon puristus että liima tursuaa jokapuolelta.
Seuraavaksi asennuksen pariin.
Ajatuksena oli että alkuperäiset valot on ja pysyy koskemattomina ja toiminnaltaan muuttumattomina, jos vaikka joku näistä jälkeenpäin kytketyistä (lisäpitkät tai ledit) hajoaa. Ihan ekana pitää saada vanhat lamput irti, siispä puskurin kimppuun jonka irrotin näillä ohjeilla. Ei kuitenkaan kannata ottaa turhaan ihan irti asti kunhan vain lampun kiinnitykset saa näkyviin, eli suurinpiirtein tasan tuon verran. Ajovalo on kiinni kolmella 10mm pultilla tuollaisissa säätömuttereissa (kuvassa kolme isoa pyöreää) joista kannattaa pitää kiinni kun auki ruuvailee, niillä säädetään umpion asentoa ja ne pyörivät herkästi pultin mukana.
Sitten onkin valaisin pöydällä ja alkoi d3s->d2s swappi, tämä siis siksi koska tuo d3s umpio oli puutteellinen (ei ballastia eikä polttimon kiinnikkeitä). Projektoriumpio on neljällä t20 torxilla kiinni ja kun ruuvit sekä johto on irrotettu niin tuon voi ujuttaa ulos lampusta. Tuossa linssin kehällä on tuollainen muovirengas jossa on kaksi koloa, ilman noita koloja ei tuo kompleksi mahdu pois kehikostaan. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Sitten olikin tuon lisäpitkän vuoro joka näissä uudemmissa on h7 kannalla, tuohan ei siis ole mikään lisäpitkä alunperin vaan käsittääkseni nuo toimii vain kun valoja väläytetään? sangen typerää... No mutta hyvä paikka lisäpitkälle tuossa on ja laitoinkin siihen ollo merkkisen xenon polttimon , ballastille on hyvin tilaa tuossa ulkopuolella. Virta lisäpitkälle tulee tuosta orkkis pitkien johdosta, siinäpä se sitten noiden osalta olikin.
Comment
-
Sitten vielä nuo ledit.
Tuossa aiemmin jo mainitsin että en aio valojen ohjainlaitetta uusia enkä johtosarjoihin kajota, siksi päädyin sitten tällaisiin komponentteihin. Kuvassa on siis tehovastuksia, viivepiiri ja vaihtava rele. Kytkentä on tämännäköinen, viivepiiri joka viivästää signaalin kytkentää 2sek, ohjaa vaihtavaa relettä. Kun vilkku kytketään niin rele päästää virran vastusten kautta ledeille jollion nämä palavat himmeämmin, kun vilkku kytketään pois niin n. 2sek kuluttua rele vaihtaa taas normaalitilaan ja ledit kirkastuu. Kytkentä on aika yksinkertainen mutta niin on tekijäkin;) koko komeus mahtuu vielä jopa lampun sisälle (kuvassa näkyy myös tuo lisäpitkän ballastin sijainti).
Lopuksi piti vielä asentaa tuo d2s ballasti tuohon uuteen umpioon ja eihän se siihen sitten käynytkään, johdot ja asennusaukko sekä kiinnitykset oli tietysti erilaiset. Uudemmassa umpiossa on iso pyöreä reikä tuossa ballastin alla ja vanhemmassa pienempi ja soikea. Tein tuohon isoon reikään sopivan kumitulpan ja siihen aukon tuolle d2s ballastille ja yllättävän hyvin se siihen istui. Kiinnitykset kun ei sattuneet kohdilleen niin laitoin uudet ruuvit uusiin kohtiin, on siellä kuitenkin sitä tilaa;) Ballastin liitin piti vielä muuttaa kun oli erilaiset, kuvassa vasemmalla d3s ja oikealla d2s, nips naps irti ja tinalla toiseen kiinni. Lopuksi sitten vaan lamput autoon kiinni ja puskuri paikalleen, thats it.
Siinäpä tuo nyt sitten oli, ei mikään hankala homma mutta suunnittelu kesti tovin;) tai lähinnä tuo viivepiirin löytäminen. Tuossa hämärä kuva jonka näppäsin kun illalla tulin tallilta. Täytyy vielä nuo valot säätää kun hieman lisäpitkät näyttivät yläkanttiin, mutta mitä nyt lyhyen testilenkin jälkeen pystyy sanomaan niin valoteho parani ihan reippaasti. Koko alueelle läheltä kauvas tuli lisää valoa ja oli mielestäni vaivan väärti.Viimeksi muokannut sakarivo; 15.1.2011, 01:19.
Comment
-
Pitää vissiin ruveta suunnittelemaan jotain samansuuntaista. Viivepiirirakennelmatko on ainoastaan sitä varten että lediä himmennetään vilkuttamisen ajaksi? Eli voi jättää duunaamatta, jos ei ko. himmennys kiinnosta? :)
Oliko autossa bixenonit tehtaalta eli niiden elektroniikka on nyt käytössä kaikkineen?
Pitkille valoille kuitenkin löytyy umpion sisältä ihan +12v? Tuntuu oudolta bixenonin-tapauksessa ja luonnolliselta vain halogeenien kanssa.
Xenon pitkät(solenoidi) toimii samoista johdoista kuin vanhatkin mutta lisäpitkän johto puuttuu kokonaan
Comment
-
Suoraan pitkien johdosta otin, oli tarkoitus releyttää mutta aika ahdasta tuolla umpiossa on jo noilla nykyisillä komponenteilla johtoviidakkoineen joten noilla nyt mennään. Sellanen jäi tuosta vielä tekemättä että alkuperäisen parkkivalon johdon väliin pitäisi laittaa myös vastus jotta ledirivi himmentyy pimeänaikaan. Nyt palaa kokoajan kirkkaana ja himmenee vain vilkuttaessa.
Tuon kytkiksen jos tahtoo tehdä ilman himmennystä niin sen kun tinaa nuo päivävalon ja parkin johdot yhteen niin ledit saa pelaamaan. Pitkien toteutus sitten oman mielikuvituksen mukaan.
Eilen illalla vähän enempi ajelin ja säädin valot oikeaan korkeuteen, täytyy sanoa että ei tuossa valoja aiemmin tainnut ollakkaan... liekö parkeilla tullut ajeltua;)
Comment
-
Onkohan linssivalojen kiinnityksis mitenkä paljo eroa? Meinaan ku oon seurannu TM:ää ni järjestään tuntuu AL tekevän helvetin hyviä xenonvaloja. Esim yhes Alfan mallis oli helvetin hyvät valot. Jos jostain AL:stä sais napattua linssiyksikön ja sovitettua sen johki sopivaan umpioon? :)
Comment
Comment