Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 "lintuparvi" vikisee etupäässä 70km/h-> vauhdissa

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• A4 B5 "lintuparvi" vikisee etupäässä 70km/h-> vauhdissa

Mahtaakohan tuollainen nyt jostain pakkasesta johtua, vai jokin muu vika? Muutaman päivän kuulunut ja eilen illalla kiinnitin huomiota tarkemmin ja ajelin salilta kotiin (5km) radio pois päältä. Kun vauhti nousi aika tarkkaan 70km/h, niin siitä eteenpäin vauhdin kasvaessakin kuulosti kuin lintuparvi olisi pitänyt siritystä/tsirptsirp ääniä etupäässä. En osannut erottaa kummalta puolelta olisi tullut, eli yleisesti ottaen vain "edestä". Kun vauhti laski alle 70km/h, ääni hävisi. Tuon tarkempaa kuvausta en osaa antaa. Auto tuntui normaalilta, eikä mitään muuta ollut havaittavissa kuin tuo ääni.

Voiko olla jostain ihmeen syystä joku pakkaskelien ajoviima tms.? Ei kai.

Minä oon huomannut kans vastaavaa näin talvipakkasilla. Toinen talvi jo menossa kun vikinä kuuluu samasta paikkaa. Oon tullut siihen lopputulokseen että vetonivel vikisee. Syyt: vikinää kuuluu vasemmasta etukulmasta, saman kulman nivel rapsuttaa tosi herkästi pakkasilla, vikinä ja rapsutus lakkaa kunhan auto lämpiää ja ne osat siellä lämpiää. Kesällä ei taas kuulu yhtään mitään, ihan sama mihin kellonaikaan lähtee ajamaan.

Comment

En tiiä, mutta pakkasten aikaan alkaa kuulua jos jonkinlaista pikkukitinää, ujellusta, kevyttä räminää, hankausääntä, ikkunoitten narinaa ja sen semmosta. Näin on ollu jokaikisessä konsernituotteessa, mikä mulla on ollut.

No toki nämä minun laitteet on aina olleet sieltä iäkkäämmästä päästä, mutta silti: mielestäni kylmyys on varmaan suurin osatekijä näihin outoihin äänimaailmoihin, eikä niistä kannata sen suurempaa huolta ottaa.

PS. keväällä kaikki on toisin.

Comment

Tuolla toisessa osiossa joku olikin käsitellyt saman kaltaista ongelmaa. Jarruja olen itsekin alkanut jo epäilemään, että laahaisivat kun ovat jäässä. 10-15 minuutin ajon jälkeen kun kitinä nyt on kovilla pakkasilla hävinnyt. Ja pariin otteeseen tullut jo pienemmissäkin nopeuksissa kuin 70->.

Jostain viskosta oli ilmeisesti kyse tuossa toisessa topicissa. Itse en siitä tiedä, tekniikan ihmelapsi kun olen.
        Täytyy seurailla tuota toista topicia jos sieltä ratkaisua löytyisi. Tai sitten ne jarrut on vaan jäässä ja kuluneet...

Comment

Pakkanen aiheuttaa myös välillä täälläpäin pieniä paskahalvauksia, kun auton check control keksii arpoa milloin minkäkinlaista herjaa. Tänä aamuna oli jarruvalopoltin ja jarrut huonossa hapessa järjestelmän mukaan. Perjantaina oli joku jarrupainevaroitus. Tuo siis menee ohi buuttaamalla kone uudelleen.

Pakkasnarinat on pysyneet toistaiseksi melko vähissä.

Comment

No joo, tuosta tulikin mieleeni, että itselläni myös on auton käynnistyksen yhteydessä tullut se punainen huutomerkki mittaristoon ja piipittänyt kolme piippausta. Täytyy myöntää etten ole noteerannut tuota mitenkään, sillä kaikki on muuten vaikuttanut normaalilta. Liekö pakkasen aiheuttamaa sekin?! Vai oisko jossain oikeasti ollut jotain aihetta olla lähtemättä liikenteeseen. Pari kertaa koitin sammuttaa ja uusiksi käynnistää ja ei ainakaan noilla kerroilla enää uudestaan piipannut. Kerran kyllä piippasi toisellakin starttauskerralla, mutta lähdin liikenteeseen.

Comment

Tämä ongelma mietityttää vieläkin. Tarkennetaan sen verran, että oireet ovat seuraavankaltaiset:
              Kun vauhti nousee yli 40-50km/h etupäästä kuuluu auton ohjaamoon siltä, kuin pikkulintuja olisi parveilemassa äänekkäästi konehuoneessa. Eli vikinää, kimeää ulinaa, vihellystä, miten sitä nyt sitten sanoin kuvailisi. Kun vauhti kasvaa, ääni himean vaimenee, mutta "nopeutuu". Tämä on ollut talven kylmillä keleillä nyt normaalia toimintaa. Mitä enemmän auto on jäässä, sitä enemmän ääntä kuuluu.
              Ääni kuuluu riippumatta kiihdytyksestä, jarruttamisesta, vapaalla liukumisesta, kytkin ylhäällä kytkin alhaalla jne, kunhan vauhti vain on yli 40-50. Huomiota herättävä seikka on se, että kun rattia kääntää ajaessa 5cm tai enemmän kumpaan tahansa suuntaan, ääni loppuu! Eli vain lähes täysin suoraan ajettaessa yli 40-50 vauhdissa ääni kuuluu.

Jarruremontti autoon tehtiin juuri, eikä se vaikuttanut suuntaan tai toiseen tuon äänioireen suhteen. Onko tuo nyt sitten jokin yleinen vika/ominaisuus, ja tulisiko tuo perinpohjaisesti tutkia ettei koko auto kärsi pidemmän päälle liikaa?
              Silloin tällöin aivan jäisenä käynnistettäessä tuo mittariston punainen huutomerkkivalokin sanoo kolme kertaa PIIP, ja vilkuttaa valoa. Ei tietoa mistä syystä herjaa...
              Apuja kiitos :)

Comment

Punainen huutomerkkivalo viittaa jarru- tai ohjaustehostimen nesteen vähyyteen. Mulla kuului ekoilla pakkasilla kovaa kitinää, oli ohjaustehostimen nesteet lopussa. Ei tosin vilkutellut mitään valoja vielä. Mulla kitinä lakkaa etupäästä, kun ajaa auton lämpimäksi.

Comment

a3

Mulla a3:sessa kanssa on lintuparvi konehuoneessa jossain +80km/h vauhdissa. Itsekkin miettinyt että mistä voisi johtua. Vähän kuulostaa siltä että ilmanvastus jotenkin sen aiheuttaisi.

Comment

http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=48776

tuolla myös jutustelua samantyyppisistä ongelmista. Itsellä tuntuu että se tulisi sisältä se ääni, mutta ääntä on kyllä aina todella vaikea paikallistaa mistä tulee. Kaarrettaessa oikealle ääni häviää mutta vasemmalle kaarrettaessa ei häviä. ei inise kokoaikaa eikä aina mutta kylmällä ilmenee helpommin.
                    Ääni alkoi sen jälkeen kun vaihdoin mankan ja silloin kävi myös ratin alustamuovi ja hanskalokero irti. En tiedä liittyykö näihin mitenkään mutta taas ensi viikonloppuna jotain ratkaisua etsiskelemään.
                    Juurikin tuo ajoviima voisi olla jotenkin kytkyksissä siihen niin ajattelinkin koittaa pahvia keulaan vähentämään viimaa. Palaillaan.

Comment

Ääni on toistaiseksi paikallistettu tulevaksi käsijarrukahvan alta ja liittyy jotenkin käsijarruun. Ajossa vedettäessä kahvaa ylös niin että vaijeri alkaa kiristymään, ääni häviää! hiphurraa.

Auto kävi käsijarruvaijereiden vaihdossa ennen äänen ilmestymistä joten suurella todennäköisyydellä liittynee jotenkin tähän. Huomenna käyn pyörähtämässä pajalla ja kirjoitan tarkempia hommia sen jälkeen. Hauska kauppareissu kun vaimoke ajoi ja itse pyörin autossa paikallistaen äänen lähdettä.

Comment

Nyt kun oli nollakeliä, niin sirinä todellakin on kovasti vaimeampi kuin kovilla pakkasilla. Lähes poissa, kun auto vähän vielä ajossa lämpiää. Ei todellakaan mitään hajua mistä vois tulla. Päällimmäisenä ajatuksissa on että se jostain alustanosista tulisi. Joku hiertää jossain jäisenä tms.

Comment

Minulla on aivan samat oireet B5:ssa. On ollut jo useamman talven. täytyy sanoa, että osaa se hermoja koetella ja kun ei tahdo syytä löytää.

Lisäksi A6 C5:ssa on myös ilmennyt vikinää, se tulee pääsääntöisesti oikealle kääntäessä ja vähän vaimeammin suoraan ajettaessa. Vasemmalle kun tie vie niin hiljaisuus saapuu hyttiin. Kylmänä ei kuulu mutta kun kone lämpenee... Ei ole väliä liikkuuko auto.

Pienestä se on kiinni mutta hermot tahtoo välillä mennä.

Comment

Kahdella työkaverilla on kolmoskoppanen Golffi ja molemmissa autoissa kiekaisee "lokki" aina kun vauhti menee yli 60km/h. Kuuluu sieltä pellin alta ja vain kerran.
                            Hauskaa on se, että molemmissa autoissa on tämä "ominaisuus" ja ei johdu edes kelistä.

Comment

Samanlainen(?) ääni ilmestynyt 3BG Passattiinkin. Ääni häviää myös jarrua painamalla. Täytyy huomenna tutkailla. Jarruja tai laakeria epäillään. Pirullisia nää ei kartiorulla laakerit, kun voivat olla loppu, mutta välystä vaan ei tunnu.

Comment

Eipä oikein mitään erikoista löytynyt. Jarrukilvessä oli lievä kosketuksen jälki, josta en ole sata varma tuliko tuossa kikkaillessa vai olisiko äänen aiheuttaja. Suopa nähä, ääni kyllä sopis tuohon levyn ja kilven hienoiseen koskettamiseen.

Comment

Joo eli käytin auton pajalla ja sanoivat että oli toinen vaijeri päässyt jotenkin irti että onneksi vein ettei ehtinyt tarttua mihinkään. Todennäköisesti jokin lumipaukku ottanut siihen. Korjasivat sen ja varmistivat kiinnityksen, aikaa meni 20 min ja veloituksetta. Kiitos Kti Service Kuopio.

Comment

Working...
                                  X