Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Takajousi poikki, kaikki vaihtoon?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Takajousi poikki, kaikki vaihtoon?

    Auto on A3 1.8TQ -02. Katsastuksessa selvisi yllättäin, että oikea takajousi on poikki alhaalta. Tarkoitus oli, etten autoon laita yhtään ylimääräistä euroa ennen ensi kesää, mutta nyt on pakko jotain tehdä. Eka vaihtoehto oli ostaa vain yksi jousi rikkoontuneen tilalle, mut käyköhän niin, että kohta on joku muukin rikki. Luultavasti ostan kuitenkin eibachin kevyesti madaltavan setin ja vaihdan sen joka kulmaan. Tämä luonnollisesti vaatii enemmän työtä ja nelipyöräsuuntauksen eli 200e jouset + 250e työt. Tämä varmaan järkevä vaihtoehto, siis vaihtaa kerralla kaikki? Mites tuo eibachin sarja, onko kokemuksia? Missään nimessä ei saisi olla liian kova.

    Autosta löytyy nämä kaksi varustekoodia:
    1JV = rear shock absorption, sports design four wheel drive
    L19 = suspension range 19
    Voiko noista päätellä, että autossa on sport-alusta? Äkkiä pimeässä mitattuna maasta kaareen on n.66-67cm.

    Pro-Kit AUDIA 3 (8L) - 1.8 quattro, 1.8 T quattro, E10-15-004-02-22 - 30mm 25 mm - 209e
    Onko tuossa mainittu madallus 30mm eteen ja 25mm taakse verrattuna vakioalustaan vai sport-alustaan? Vai onko tuossa mallissa se sport-alusta vakiona?

  • #2
    Kukaan ei osaa kommentoida em. kysymyksiä?

    Comment


    • #3
      Jos autosi varustetaso on Ambition niin siinä on silloin tehtaan sport alusta joka on muistaakseni 25mm matalampi. Attraction ja Ambiente on perus korkeudessa.

      Comment


      • #4
        No jos kaipaat vastausta, niin eläeläelä. Laita orkkikset kuntoon vaan. Tämä tuhansien murheellisten kuoppien maa...
        Mullakin on väsätty oikeen vähän vaan sporttinen alusta ja on se kiva ajaa talliin, kun rytinä käy. Ja espooseen kun menee, niin kannattaa varata huoltoaika valmiiksi.
        Ja toisaalta, miksi maksaa ziljoona tosta laitosta, jos et alunperinkään ollut autoon sijoittamassa. Niistä et rahoja pois saa. Kyllä siitä jotain vierestä hajoaa kuitenkin, niin laitat sitten varaosiin noikin rahat.

        Comment


        • #5
          Kyllä jouset olis hyvä vaihtaa aina pareittain, eli vähintään taakse molemmin puolin.

          Comment


          • #6
            Kyllä jouset olis hyvä vaihtaa aina pareittain, eli vähintään taakse molemmin puolin.
            Ehdottomasti akseli kerrallaan, syynä lähinnä se että jos/kun vanhat jouset ovat hieman kuoleentuneet niin saattaa tulla mielenkiintoinen ajettavuus.

            Comment


            • #7
              Sitäpaitsi poikki se on kohta se toinenkin jos ei vielä ollut.

              Comment


              • #8
                Eibach Pro-Kit on hyvin lähellä Audin urheilualustaa. Se on korkeintaan sentin matalampi (madallus lasketaan vakioalustasta) ja kovuudeltaan hyvin samanlainen. Jyrkissä kaarroksissa kantaa kallistelut hieman paremmin. Mittaapa vanteen keskiöstä kaareen, 38-39cm on vakioalusta, sport n. 36cm.

                Koska olet jo harkinnut alustan vaihtoa, välttyisin turhilta kuluilta ja vaihtasin nyt kaikki jouset eibachiin.

                Comment


                • #9
                  Eibach Pro-Kit on hyvin lähellä Audin urheilualustaa. Se on korkeintaan sentin matalampi (madallus lasketaan vakioalustasta) ja kovuudeltaan hyvin samanlainen. Jyrkissä kaarroksissa kantaa kallistelut hieman paremmin. Mittaapa vanteen keskiöstä kaareen, 38-39cm on vakioalusta, sport n. 36cm.

                  Koska olet jo harkinnut alustan vaihtoa, välttyisin turhilta kuluilta ja vaihtasin nyt kaikki jouset eibachiin.
                  Kiitoksia! Tämä oli juuri se vastaus minkä halusin kuulla. Kävin eilen parkkihallissa mittaamassa ja jokainen pyörä on maasta kaareen 66cm ja keskiöstä kaareen 35-36cm. Myös se rikkinäinen jousi. Vähän kyllä epäilisin jousen rikkoontumista ellen olisi omin silmin nähnyt, että se todellakin on poikki.

                  Autossa on siis sporttialusta, jota kyllä epäilin jo alusta asti ihan perstuntumalla. Olisin tosin voinut vielä hieman laskea enemmän tuosta, mutta ehkä tuo eibach on järki ratkaisu. Vai päästäänköhän tässä käytännössä samaan lopputulokseen jos vaihdan vain sen yhden jousen... Pitääpäs miettiä asiaa. Orkkisjousi taitaa olla jotain 80-100e ja työt ehkä samanverran tai alle. Koko eibach setti olis yht. n.450e. Myöhemmin laitetaan autoon uudet ohjelmat, joten ehkä tuo eibachin setti olisi parempi lisääntyneen tehon kanssa?

                  Comment


                  • #10
                    Kannattaa kysellä monesta paikasta.Kun itselleni ostin nuo, niin hinnat heitteli 300?-450? välillä, ja ebaystä sais varmasti vielä halvemmalla.

                    Comment


                    • #11
                      Nyt on eibachin jouset laitettu alle. Jouset, vaihtotyö ja nelipyöräsuuntaus yhteensä 400e. Ei paha. Ajaa en ehtinyt kuin muutaman kilsan himaan, mutta kyllä se jo siinä ajassa tuntui olevan parempi kuin ennen. Vai oliko vain kuskilla kova usko asiaan :) Noh, 140tkm ajetut joista yksi poikki vs täysin uusi eibachin setti, niin ehkä sen pitääkin olla vähän parempi! Ainoa huono puoli oli, että takaa ei saatu Cambereita ihan kohdalleen. Loppui kuulemma säätövara. Noh, sen verran lähellä ollaan suosituksia, että ehkä mä sen kanssa pärjään.

                      Pitää vielä käydä mittaamassa, että muuttuiko auton korkeus johonkin suuntaan...

                      Niin ja nyt on tosiaan vanhat orggis jouset (3 kpl) myynnissä jos joku sellaisia kaipailee.

                      Comment


                      • #12
                        Kävin eilen parkkihallissa mittaamassa ja jokainen pyörä on maasta kaareen 66cm ja keskiöstä kaareen 35-36cm.
                        Ja pikaisen mittauksen tulokset eibachin sarjalla: 65-66cm ja 35-36cm edessä ja takana 63-64cm ja 33-34cm.

                        Olikohan mittaajassa vikaa vai miksi takapää on 2cm alempana kuin etupää?!? Ei kai jousissa ole mitään "sisäänajoa" jolloin mitat muuttuisi? Vai kuuluuko perän olla alempana tuolla sarjalla?

                        Comment


                        • #13
                          Eikös ne pirulaiset aina oo semmosia että perä lösöttää. :( Jos ei ota jotain esim. 35/30 madallussarjaa.. Miltä se silmämääräsesti näyttää?

                          Comment


                          • #14
                            Minä laitoin omaani kw:n säädettävät takatukivarret ja nyt voi säätää camberit semmoisiksi kuin huvittaa. Ei niitä nyt edullisiksi voi sanoa, mutta kannattaa ajatella asiaa niin että rengaskuluissa säästää sen jälkeen kun ei sisäreunat kulu kankaille hetkessä.

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja bonus Näytä viesti
                              Eikös ne pirulaiset aina oo semmosia että perä lösöttää. :( Jos ei ota jotain esim. 35/30 madallussarjaa.. Miltä se silmämääräsesti näyttää?
                              Eikös tässä ole vähän sama asia kuin uudessa RS3:sessa jossa on leveämmät eturenkaat kuin takana. Se, mikä silmään näytttä hyvältä ei välttämättä ole nopein.

                              Joskus silloin kun sain ajokortin ajeli porukka kaupungilla 14x volvoilla joissa oli korotettu alusta takana. Omaan silmään pe*se maassa makaava ascona tai escortti vain näytti silloin(kin) paremmalta. En edes haluaisi kokeilla vastaheiton vastaheittoa jolloin em. volvolla :)

                              Comment


                              • #16
                                Eiku sillä vaan että hyppääkö tuo parin sentin ero älyttömästi omistajan silmille, vaikka arvata saattaa että hyppäähän se..

                                Comment


                                • #17
                                  Olikohan mittaajassa vikaa vai miksi takapää on 2cm alempana kuin etupää?!?
                                  Eihän tuossa ole muuta kuin, että etukaaret ovat isommat kuin takakaaret. Tuo tyyli on valitettavasti melko monella valmistajalla ja autoa kun madaltaa niin kaarien ero hyppää silmille.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tuossa kuva huonolla kameralla, huonossa paikassa, mut näkee edes vähän tuota korkeutta:



                                    Ja tuossa vanhat jouset:

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mitähän tässä ohjeessa sanotaan? (tuli jousien mukana)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Täälä toinen keuliva Eibach sarja Audissa. Ottaa silmään ja aina alkaa vituttamaan, varsinkin kun on pitkä auto. Oon pitänyt noita laatujousina, mutta toi on kyllä ärsyttävä piirre. Toisaalta... Mustangissa toi Eibachin Pro-Kit sarja toimii kyllä upeesti ja madaltaa tasaisesti.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Perä on epätavallisen matalalla. Varmista, että saamasi jousisarja on todella E10-15-004-02-22 eikä E10-15-004-01-22.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mitä tosta kuvan tekstistä ymmärrän, niin siinä neuvotaan laittamaan 8mm paksut kumilätyt taka-akselin jousien päälle, kuvan osoittamalla tavalla.

                                            Varmaan nostaisi hieman...

                                            Comment


                                            • #23
                                              Perä on epätavallisen matalalla. Varmista, että saamasi jousisarja on todella E10-15-004-02-22 eikä E10-15-004-01-22.
                                              Ainakin paketin mukana olleen tuotetarran perusteella on ihan oikea sarja eli tuo 02 versio.

                                              Mitä tosta kuvan tekstistä ymmärrän, niin siinä neuvotaan laittamaan 8mm paksut kumilätyt taka-akselin jousien päälle, kuvan osoittamalla tavalla.
                                              Varmaan nostaisi hieman...
                                              Kävin eilen jälkitarkastamassa auton ja nuo kumilätkät oli sinne laitettu, joten kaippa asennus on kuitenkin tehty ihan oikein.

                                              Otin vielä tänään yhden kännykuvan. Tästä kulmasta kun katsoo, niin ei se nyt niin paha ole :)


                                              Pitää mitata uudestaan. Noh, oli miten oli, tuo taitaa olla vain visuaalinen haitta tarkkasilmäisille :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Omien kokemuksien mukaan uudet jouset asettuu vasta ajan myötä. Eibacheilla tuntui tippuvan noin 1cm puolen puoden ajojen jäkeen ja tippuminen loppui siihen kun H&Rillä tipahti noin 2cm samassa ajssa.

                                                Noi H&Rrät oli tuossa 100 Avant 2,5TDI ja Eibachit ovat tuossa A6qssa. Kummassakin jäi perse kylläkin liian ylös ja Eibacheilla melkein tuplaten mitä H&Rillä. Eli jouduin perää madaltamaan lisää alajousilautasta siirtämällä.

                                                Takanahan kuuluukin olla pienempi mitta kaaresta napaan lähes poikkeuksetta kun takakaari on melkeinpä aina pienempi kuin etukaari. Itse olen aina mittaillut helmasta tuota etu ja takapään korkeus eroa.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X