Ei oikein kuulemma (ja ihan nähtykkin) soodalla lähde se vaalea kori/saumamassa. Vaatii joitain muuta, esim tuon lasin. Käytetystä ajasta/materiaalista tosin on kyse. Piakkoin itselläkin menee projekti puhallukseen, tosin paljon pohjatyötä tehty ja esim. sisältä ja tärkeistä kohdin on massa/sauma-aine poistettu.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Soodapuhallus (puhdasta vai "puhallus")
Collapse
X
-
Noniin arvoisa väki. Nyt on koppa puhallettu (melkein). Eli pohjasta jäi vielä jonkun verran ottamatta koska auto oli sellaisen siirrettävän telineen päällä, ja auton ja telineen välissä oli vielä kuormalavat tukemassa. Niin ei saanu kunnolla pohjasta puhalettua.
Puhallusmatskuina käytettiin lasimurskaa (ruosteisiin ja maalinpoistoon) ja ruokasoodaa(massoihin ja maalinpoistoon).
Massat jäi aika moneen kohtaan. Varsinkin tehtaan omat massaukset Olisi kyllä lähtenyt isolla vaivalla, mutta saan kyllä ne raavittuakin. Mutta ruostekohdat + uudet reiät tulivat hyvin esiin ja oli minusta kyllä ihan hintansa väärti. Ja pääasia, että ehjät pellit säilyivät myös ehjinä ja koskemattoman näköisinä lukuunottamatta poistunutta massa- ja maalikerrosta.
Vähän alkuperäisestä hinta-arviosta mentiin yli.
Tarkoitus on puhaltaa auto loppuun jahka saan sen grilliin pyörimään.Viimeksi muokannut Quattro_4; 12.7.2012, 21:36.
Comment
-
Pienenä vinkkinä kaikille pirkanmaan alueella soodapuhallusta tarvitseville, kannattaa ottaa yhteyttä yritykseen nimeltä Tampereen Kuivajääpuhdistus Oy (www.puhdistus.fi). KP teki aivan loistavaa työtä noitten mun koottavien vanteiden kanssa.
Comment
-
onko kukaan testannu motonetin Nordblast Home Soodapuhalluslaitetta??
Vaatii jonkin verran ilmaa. Puhaltaessa olisi suotavaa olla jotkut silmäsuojat ja pölymaski (tai ainakin ilman oli aika mielenkiintoista puhaltaa...). Pölisee aika paljon, mutta pöly häviää itsekseen, joten siitä ei kannata huolta kantaa.
Ohuet maalikerrokset lähtee helposti, paksummissa menee aikaa. Ei ole kovin nopea, mutta pinnasta tulee hyvä, puhti ei riitä ruosteeseen.
Sopii pikkuhommiin ja on parhaimmillaan hankalissa kohdissa. Jos on jotain isompaa putsattavaa niin melkein maalinpoistoaine tai maalinpoistolaikka tai muut rälläkkäkapineet ja loput sitten hankalimmista paikoista tuolla puhaltimella.
Comment
-
Mitenköhän tuo motonetin kone pelais aluvanteissa? Siis et sais lakan irti alumiinista ja hapettumat pois?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jad Näytä viestiTyökaveri harrastaa vanteiden entisöintiä. Kohteena yleensä BBS tai Enkei. Nitromors on aine jolla lähtee lakat livakasti irti. Sen jälkeen vesihiontaa/ lumputusta, lopputulos on tähänasti aina ollut hyvä.
Comment
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja jugurtti Näytä viestiPienenä vinkkinä kaikille pirkanmaan alueella soodapuhallusta tarvitseville, kannattaa ottaa yhteyttä yritykseen nimeltä Tampereen Kuivajääpuhdistus Oy (www.puhdistus.fi). KP teki aivan loistavaa työtä noitten mun koottavien vanteiden kanssa.
Comment
-
Ostin biltemasta maalinpoistoainetta. Sitkeä liotus moneen kertaan niin lähti lakat pois. Joko hajuaisti on mennyt tai sit tuo ei haissut ollenkaan, verrattuna rk maalinpoistoon. Seuraavat projektivanteet taidan kuitenkin puhalluttaa;)
Comment
-
"Piipahdin" viemässä lisää projektin osia (ovet) puhaltamoon (lskuivajääpuhdistus) ja tällaista jälkeä oli jo projektin rungossa nähtävissä.
Erittäin positiivisesti yllättynyt jo tässä vaiheessa (hieman kesken, ohjaamo sisältä vielä puhaltamatta). Vain soodalla puhallettu, vielä ruostepaikat käydään läpi lasimurskeella.
Comment
-
Oman audin kylki kävi saamassa käsittelyä Karjalan Soodapuhalluksessa Lappeenrannassa. Kylkeen oli päässyt muodostumaan lähes kämmenen kokoinen ruosteläikkä pakkelin alle. Soodalla sai nätisti maalit ja pakkelit pois vaurion ympäriltä, olisi meinaan mennyt ikä ja terveys noita hioskellessa. Ei voi kuin suositella vastaaviin operaatioihin, niinkuin täällä on jo todettu että ruosteeseen sooda ei oikein tehoa, mutta ko. keississä se ei haitannut sillä audi saa uutta tervettä peltiä vaurion kohdalle. Palvelevat varmasti mielellään muitakin audisteja!
Comment
-
Jos ne vanteet on kilikalilla maalattu niin lähtee varmasti. Viime keväänä yksiä vanteita ei saanut puhaltamalla laisinkaan puhtaaksi millään menetelmällä kun puhallus komponentin osuessa maaliin muodostuu lämpöä jonka seurauksena maalista tulee räkämäistä ainetta ja se vaan rullaa eteen päin irtoamatta.
OEM vanteissa on monasti pirun kova maali ja näemmä myös repsuissakin.
Onhan nuo soodapuhalluskannut ihan hyviä vehkeitä mutta itse en lähtisi edes kokeilemaan vanteen puhallusta jos en jo valmiiksi omistaisi kyseisiä vehkeitä. Sooda on kuitenkin aikashintavaa tavaraa + puhalluskannu ~60€.
Comment
-
Ei se tuo paine siihen niin paljoa vaikuta, vaan ilman määrä.
Ite ostin Nordblasthome kannun ja paketilla lukee että kompuran tuotto pitäis olla n,180l/min.
Ite vähän vanteita puhaltelin, oli 10m 1/2" letkua eikä meinannu tulla mitään.
Velipoika puhalteli pakoputken lämpösuojia, joissa oli massaa paikoin 4mm, vaihto 5m 1" letkun niin kyllä rupesi irtoamaan. eli tuottoa vaatiipaljon etä ilmaa kulkee pistoolista läpi. Kompurana toimii voimavirta kone 200l säiliöllä.
Comment
-
Ostin hiljan tuollaisen sooda puhallus vehkeen.
Hieman huonot kokemukset verraten tohon videon huippu suoritukseen
En käytännössä saanut mitään irti oxigin "kromi" vanteista.
Ei tosin kyllä irronnu hiekallakaan....en kyllä tajua miksi ei...
Sitten kokeilin vanhaan olkkarinpöytään, liekö ollut mäntyä ja miten kävi?
Lähti väri ja puu siinä samalla. Jäi syyt törröttään ja pehmeä puu kaivautu pois sieltä välistä. Ja ei muuta ku käsin hiomaan....
Tarvii lienee harjoitella ja säädellä kalustoa.
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=KfT0iT1xQa4[/ame]
Comment
-
Olen itse muutamat vanteet ja autot puhaltanut soodalla, lasilla ja hiekalla. Pääasiassa itse puhaltaisin auton korin ja alustan hiekalla. Se on halvempaa kuin soodapuhallus ja hiekan teho on parempi kuin soodalla, nopeampaa ja halvempaa siis. Itse käytän puhalluksessa hienointa hiekkaa ja se ei vahingoita eikä väännä mitään metalliosia. Poistaa samalla nopeasti ruosteen johon sooda ei pysty. Alustassa oleva valkoinen purkkamainen massa on pahin kaikista kaikilla puhallusmateriaaleilla ja sen poistaminen vie aikaa. Sooda sopii hyvin esim. aluvanteille ja tietyille puuosille. Lasimurska ei myöskään ole niin tehokasta kuin hiekka. Sooda suojaa koria erittäin hyvin ruostumiselta, joten se on hyvä puoli kunhan muistaa poistaa emäksisen kalvon ennen maalausta.
Voin kertoa lisää eri tavoista puhaltaa ja mikä sopii millekin, jos kiinnostaa tietää lisää. Soodapuhallus Eliteblast Oy
Comment
-
Itse olen vähän näperrellyt tuollaisen pienen puhalluskannun kanssa. Tehokas tapa puhdistella pienempiä irto-osia mutta en kyllä tosiaan lähtisi mitään isompaa kokonaisuutta sillä suihkimaan.
Mutta esm. ryönäisen dieselkoneen kyljestä irroitetun syöttöpumpun sillä puhdisti "uudenveroiseksi". Lisäksi käytän tuota monesti kun vähänkään vanhempien autojen pyöränkoteloissa ja alustassa työskentelen niin saa pultin kannat äkkiä puhtaaksi sekä näkyvät kierteet puhdistettua rasvaisesta kurasta/ruosteesta. Lisäksi jarruremonteissa näppärä suhauttaa satulasta kuonat veks palojen kosketuspinnoilta. Lisäksi kun ei vahingoita muoviosia millään tapaa niin ei tarvitse varoa suojakumeja jne.
Ja koneremonttia tehdessä tuo on ihan ykkösvaihtoehto karstaisen männän puhdistukseen irrallaan. Niin männän laen kuin rengasurien puhdistukseen.
Tosiaan, riippuen käyttökohteesta, pinta pitää pestä heti vedellä tai se pintaan jäävä lähmä jytkähtää kiinni ja ei tosiaan varmaan irtoa kuin etikalla sen jälkeen :D
Comment
-
Mikä puhallus on kromin poistoon vanteista järkevin tapa? Lienee hiekka?
Mites sitten jos haluais ruiskulla maalata, niin taitaa jäädä pohjatöille aika paljon tekemistä?
Paljonkohan ees vannesetille kertysi hintaa? (omaa mietintää vaan, kun haluaisi pitää alphardit kromeina, mutta ovat niin ruhjossa kunnossa nii...)
Comment
-
Kai sitä vois tuon Nordblast Homen hankkia. Toki ei ilmainen ole kun motonetissä maksaa 69€ mutta saa siihen 5L puhallussoodaa mukaan kun on jokin kampanja päällä. Tuskin tuon kanssa mitään isoja pintoja tekee, mutta ei tee tälläkään (http://www.tecalemit.fi/tuotteet/pol...apuhallusimuri). Pienempiä juttuja kylläkin. On niissä vähän turhankin tehokas. Hintaluokka vaan on ihan eri dekadeilla kun tuo Nordblast. :D
Comment
-
Vein tuossa eilen alumiinivanteet Pohjanmaan hiekkapuhallus ja pinnoitus KY:lle soodapuhallukseen ja samalla jauhemaalataan samassa firmassa. Lupasi valmista ensiviikon aikana, joten kerron sitten myöhemmin minkälaista jälkeä tuli.
Hinta on mielestäni todella halpa, enkä ainakaan itse jaksa alkaa puhaltelemaan/hinkkaamaan maaleja vanteista tuohon hintaan johon nuo luvattiin.
Hiekkapuhallus.fi ja sieltä kyselemään hintoja jos kiinnostaa. Vanteista kuvia kunhan saan ne haettua kotiin.
Comment
Comment