Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Cabriossa on vakiona madallettu alusta ja painoerosta johtuen en ole alkuperäisistä jousista löytänyt yhteneväisyyksiä 80:n kanssa. Äkkiseltään (ja bilsteinin katalogia kurkaten) sanoisin, että Cabriossa ja 80 B4:ssa voi käyttää samoja etuiskareita.
Joo, on aivan vakioalustalla. Voin mitata illalla. Etuiskareiden yläpäänlaakereiden vaihdon jälkeen keula nousi ~sentin. Kuva otettu ennen korjausta, ehkä aavistuksen nyt keulii, mutta mitataan sekin samalla, siis kylkilinjan suoruus?
Jouset on käytetyt ja audi 80 1.8 -88 perus sedanista. Kuvaa ei taida olla, mut koitan jossain välissä keretä mittaamaan.
Varmaan madaltuu ja on mukavat, painoeroa kyseisillä autoilla varmaan 400kg. Ääritilanne käyttäytyminen voi olla vähintään mielenkiintoista, en kyllä itse lähtisi tuommoista swappia toteuttamaan, kun kyseiseen malliin solvetuvia vahvempia ja jäykempiäkin jousia on tarjolla. Temppua voi kokeilla vaikka lastaamalla autoonsa jokusen sataa kiloa rautaa tai vaikka betoni säkkejä, muuttuu vakio jouset aika alimitoitetuksi.
Etujousia on todella monta versiota riippuen cabrion moottorityypistä ja varusteista ts. painosta. Kannattaa olla tarkkana. Takajouset ovat cabriossa taas aivan omansa
Lainaan tätä vanhahkoa ketjua kysyäkseni mistä kokoonpanosta kasata vakio-alusta 2.3l Cabrioon? Pintakova, vauhdeissa kuitenkin löllöhkö alustasarja alkaa jo todella v*tuttamaan. Eikös V6-Coupen alusta ollut sama kuin Cabrioletissa? Ja perustuuko Cabrioletin jousitus Coupeen ylipäätään, vai 80 B3:een ja Coupeen, kumpaan vaan? Vai onko 80 B4:ssä myös soveltuvaa osaa?
Mitenkäs on helmojen kanssa? Ostin tuossa käytetyt Riegerin helmat kasikymppiseen ja taitavatkin olla cabrioletiin. Nopealla sovittelulla en kyllä niitä paikalle saanut... Kasikymppisessä kenties parisen senttiä pidemmät?
Onko kenelläkään tietoa käykö coupen takaiskarit cabrioon ? Etkan mukaan osanumerot ovat erit, jousilla on samat numerot. Etkasta katsottuna alakiinnike on sama, ja yläkiinnike on coupessa m10 mutterilla. ja cabriossa m12 mutterilla, eli ei sen suhteen ongelmaa.
Onko iskunvaimentimen rungon pituus sama ? Pienet heitot pituudessa ei haittaa. Akselimassat cabriossa samat kuin coupen alustan maksimi akselimassat, eli ehkä vain positiivista halpis alustan kanssa, ei ole nii järkyttävän kova.
Coupen ja cabrion etupää on täysin sama.
.. Ja miksei suoraan cabrioon tarkoitettua alustasarjaa ? Halvin cabrioon tarkoitettu säädettävä alustasarja reilu 1000€, coupeen löytyy 300€ hinnalla...
Edit: Olikos se Hanyen cabrion alusta on coupeen tarkoitettu ?
Mulla on kanssa tommonen 80/Coupeen speksattu halppissarja Cabrion alla nyt, niin siitä vois päätellä sen orkkiksenkin sopivan sinne. Takajouset on tossa sarjassa auttamattomasti liian löysät ja eilen tuli postissa Coupen jouset joita nyt meinaan koittaa alle josko korkeutta rupeaisi löytymään.
No täytyy käydä hakemassa alusta ja ruuvailla alle, sillähän sen selviää. Täytyy jossain vaiheessa tarinoida tänne autosta, kun tuntuu että saa niin paljon tehdä pioneerityötä.
Halppis alustat on yleensä hieman kompromisseja kun sama alusta speksattu kaikkiin malleihin, oli auto sitten 1.6 karvalakki sedan, tai 2.5 v6 tdi avant. Kevyessä luonnollisesti jämäkkä ja pintakova, painavammassa sitten löysempi. Painavin coupe näyttää olevan omamassaltaan 1305 kg ja kokonaismassaltaan 1735 kg, vertailun vuoksi oma cabrio (2,6 V6) 1490 kg / 1815 kg .
Edit:
Mika: Onko takajousi progressiivinen ? Ex-b5 farkun halppis alusta oli takaata aivan liian löysä, laski useita senttejä kun takapenkillä oli ihmsiä. Korjasin asian laikkaamalla progressiivisen osuuden pois ja laittamalla apujouset, ettei jousi pääse heilumaan. Tuli oikeasti hyvä, tai ainakin mukava ajella.
Edit:
Jos saan hyvin toimivan setin alle niin voin luopua nykyisestä alustasta, taitaa olla joku saksassa asennettu Eibahc tms.
Nyt täytyy kyllä sanoa, etten ihan satasella muista, mutta melko varmasti lineaarinen jousi oli kyseessä. Korjaan vielä myöhemmin, jos totean muistini vääräksi.
Jousilautasen kiinnityskohta on eri kohdassa cabrion takaiskarissa vs. kovakattoisiin. Cabriossa, muistaakseni, useita senttejä ylempänä. Iskarin rungon pituudet on samat.
Etupään alustan osat on samat kun kovakattoisissa.
Muistin muuten väärin. Halpisalustan mukana tullut jousi siis kuvassa ylempänä, alkuperäinen Coupen jousi alempana kahdella vihreällä täpällä varustettuna. Sen verran on jousien koossa eroa, että joutuu tekemään adapterin/jousilautasen jos aikoo käyttää coilin tolppia.
Comment