Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kitkarenkaista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kitkarenkaista

    Vaikka talvi onkin ohi, niin mulle tuli ajankohtaiseksi talvikumien hankinta jo nyt.
    Alle tulisi kitkarenkaat.
    Tällähetkellä olen rajannut mallit kahteen.

    Nokian RSi tai Michelin X-ice.

    Onko kellään kokemuksia noista?
    Oon kuullu että misukka olisi äänekäs vaihtoehto??

    Koko olisi se vakio 205/55-16, mikä tuossa A4:ssa olisi.

    #2
    Michelinin Maxi Icet on olleet alla muutama talvi sitten..ei tosin Audissa, mutta kuitenkin. Pidin niistä kovasti ja kokemukseni mukaan ne ovat kitkarenkaiksi suhteellisen jämäkät (eli voisi kai sano "sporttiset" ) ja sitä kautta ajo-ominaisuudet miellyttivät ainakin minua.
    Minusta ne eivät melutasoltaan erottuneet millään lailla muista kitkoista joilla olen ajanut, pitoa riitti niinikään varsin mukavasti verrattuna mihin tahansa ajamaani kitkaan..eli uskallan hyvillä mielin suositella Misukkaa.

    Nokian RSi:tä ei ole sitäkään itsellä Audissa ollut alla..sen sijaan perheessä oli viime talvena sellaiset Mersun alla..ja sen vähän perusteella mitä viime talvena ko Mersulla ajoin niin enpä oikein niistäkään moitittavaa keksi..muuta kuin sen että Nokialaiseen tapaan ne olivat hieman löysähköt (meikäläisen makuun ainakin)..mutta toisaalta useimmiten "löysyy" asfaltilla tarkoittaa hyvää pitoa lumella, eli makuasia häiritseekö Nokialaisille kitkoille tyypillinen pieni löysyys vaiko ei.

    Työkaverilla oli myös viime talvena alla RSi:t..ja niistä pistin sivusilmällä merkille sen että huomattavan nopeasti näyttivät kuluvan!! Jo 5-6tonnin ajon jälkeen näyttivät selvästi melkoisen kuluneilta! Asia pisti sen vuoksi silmään että omassa Audissa on RSi:n edeltäjät..eli Q:t..alla ja ne ovat tällä hetkellä pinnaltaan edelleen uuden veroiset vaikka ajettu niillä on jo ehkä noin 15t kilsaa.

    Itseasiassa kun kevään korvalla yksi rengas sai sellaisen pultin tiestä läpi ettei siitä enää saanut ajokuntoista..ja jouduin ostamaan uuden tilalle niin liikkeessä mitattiin kulutuspintojen ero (neliveto kun ei kait kovin suuria eroja salli..), niin eroa kokonaan uuden ja alla olleiden pinnoissa oli kokonaiset 0.1- 0.2mm!

    Eli sitä taustaa vasten RSi:n kuluminen silmin nähden jo 5-6t kilsan jälkeen herätti huomiota..

    Comment


    • #3
      Nokiat ja michelinit ollu molemmat ja Michelin Maxit kyllä vei voiton, tosin Nokiat eivät olleet nuo vaan muistaakseni mallia Q?, mutta hyvin pelitti nekin.

      Comment


      • #4
        Menneen talven ajoin RSi 225/45/17 kummeilla. Ei 5000 km:n jälkeen silmällä havaittavaa kulumista.
        Eivät pidä mitään meteliä ja tuo Kärjen maininta löysyydestä pitää paikkansa.
        Mutta matalalla profiililla ei häiritse juurikaan. Pito on huippuluokkaa joka suhteessa.
        Minä suosittelen, joku muu voi laittaa eriävän mielipiteensä. Mutta ainakin RiSaan nuo käyvät hyvin.

        Comment


          #5
          Just out of curiosity: Miksi talvirenkaita kesäkuussa?

          Comment


          • #6
            continental

            toimii myöskin erittäin hyvin. Talvi ajettu, ei mitään valittamista, ei kulumista. Ehkä hieman löysä sulalla, mutta muuten mukava ja pitävä. Varma valinta.

            Comment


            • #7
              Kitkarengas on varmasti mukava kesällä, mutta eikö voi olla lämpimällä vaarallisen notkea ja pinta kuluu tosi nopeasti. Tietty, jos ajattelee sijoitusta toiseen rengaskertaan, jossa on kesikset alla, tuo voi olla taloudellisesti järkeväkin ratkaisu, talvellahan kitkat kuluvat varsin hitaasti. Itsekin joskus ajelen kitkoilla pitkälle kesään.

              Comment


                #8
                Ei kai Markku ollut kitkarenkaita kesäkäyttöön hankkimassa vaan ilmeisestkin näin off-seasonilla tekemässä hyviä talvirengaskauppoja ensi talvea varten. Näin ainakin itse ymmärsin tuon ekan viestin.

                Comment


                • #9
                  X-Ice:t oli kans viime talven ajossa Volvo 740:ssä ja joku tuhat tuli ajettua. Hyviksi ne osoittautui ja pitoakin tuntui ole hyvin, ku tuli välillä jätettyä jarruttelut aikalailla viime tinkaan. Kyllä ne hiljaisilta vaikuttivat tai sitte traktori oli vaan niin hiljainen. Koko oli 195/65x15. Voi olla et nastat vaihtuu ens talveks X-Ice:hin.

                  Comment


                  • #10
                    Kitkat kesällä

                    Minulla on tuontiautossani kitkat alla.Renkaat oli jo ostetaessa alla,merkki on Ecotrac Matrix 195x65x15.Renkaat ovat olleet jämäkät ajaa,mutta alle 50km/h ne humisee.Kovemmissa esim.200km/h ne ovat olleet jämäkät.yhteen veto kitkat ok myös kesällä ja vaivattomat talven tullessa.Minun renkaat on ranskalaiset,autohan oli tuotu ranskasta Viroon.

                    Ehkä paras olisi sellainen järjetys kitkarenkaille.

                    Osta talven tullessa ja aja seuraavaan syksyyn ja taas uudet alle.

                    Comment


                    • #11
                      Jos hiukankaan ajattelee omaa turvallisuuttaan niin ei ajele kitkoilla yhtään muutakuin on pakko, eli talvella. Jääpito ja märkäpito kun ovat kaksi sellaista asiaa mitä ei voi yhdistää samaan renkaaseen, sotivat melkein täysin toisiaan vastaan. Mm. RSi:n ominaisuus on jarrutettaessa että lamellit täyttävät renkaan koloja aika tehokkaasti, sateella tämä aiheuttaa pienelläkin vesimäärällä/nopeudella vesiliirron. Joskushan lehtitestejä varten testattiin myös talvirenkaiden märkäpitoa, mutta parina viime vuotena sitä ei ole enää tehty. Todettu järjettömäksi testiksi, koska yleisesti mitä parempi talvipito sitä huonompi märkäpito.

                      Jos verrataan RSi:tä ja X-Icea, niin tuskimpa normaalikäyttäjä huomaa mitään eroa käytännössä. Ainoastaan noiden kahden välillä voi huomata sen että X-Ice on hieman jämäkämpi.

                      Comment


                        #12
                        X-Ice täälläkin viime talven oli, ajoa tuli reilu 10 tuhatta niillä ja voin suositella.

                        Comment


                          #13
                          Joo..tuosta RSi:n kulumisesta vielä sen verran tarkennan että vaikka siis tuolla kaverillani alla olleet RSi:t kuluivat silmissä jo muutaman tonnin ajon jälkeen niin se tuskin johtuu itse renkaan kulumisherkkyydestä..vaan mieluummin kyseisen kuskin "hieman" renkaita kuluttavasta ajotavasta..
                          Joten ei RSi:tä ainakaan kulumisherkkyyden pelossa kannata ostamatta jättää..tuskin ne edeltäjäänsä Q:ta kovemmin kuluvat normaaliajossa.

                          Comment


                          • #14
                            Terve taas,

                            En ole hommaamassa noita kitkakumeja kesäkäyttöön, joten huoli pois =)
                            Siksi hommaan ne nyt, koska myin vanteella olevat kesäkumit pois, niin samalla vaivalla sitten pyöräyttää vanteille talvikumit.

                            Tein päätöksen ja Micheliniin päädyin.
                            Olihan Nokialaisen ja Misukan välillä 110 euroa hintaeroakin ;)

                            Aikasemmin mulla oli Nokian Q:t primeran alla ja kaksi talvea niillä ehdin ajaa, vailla mitää murhetta.
                            Hyvin pelittivät etuvetoisella.
                            Nyt on quattro alla, niin voisi luulla etä pelittää vielä paremmin.
                            Noh, talvea odotellen. (kerrankin näinpäin)

                            Comment

                            Working...
                            X