Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 2.8Q '93 käsijarru jää päälle toisella puolella

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 100 2.8Q '93 käsijarru jää päälle toisella puolella

    Vaihdoin vasemmalle levyn ja palat. Tämän jälkeen käsijarru jää tällä uusitulla puolella päälle. Ennen remppaa toimi moitteetta. Käyttöjarru toimii normaalisti.

    Ruuvasin männän pohjaan kärkipihdeillä, olisiko siinä pitänyt muutakin tehdä?

    En ole tämmöistä käsijarrua koskaan korjannut... mersumies edellisessä elämässä (siinon käkärille rummut levyn sisällä).

  • #2
    2.8:ssa (AAH) on levyt takana ja tyyppivika on tuossa jarrusysteemissä se että kässäri jumittaa. Jousipalautusvoima ei riitä. Moskaa menee sisäkaluihin ja vivut ei enää käänny jouhevasti. Varmista ensin ettei vaijeri ole menossa rikki (ottamalla se irti ja katsomalla kun apumies käyttää kässäriä liikkuuko vaivatta ja) suosiolla vaihda se jarrusatula takaa. Purkamalla ja korjaamalla ei tahdo saada kunnollista. Saa uusia tarvikkeena sopuhintaan pitkäilti alle satasella (esim. Biltema 74,-/kpl).

    Comment


      #3
      Bilteman satulat ei sitten sovi quattroon- ainakaan ne 2 mallia mitä heillä oli alkukesästä- ovat vajakkiin.
      Itselläni vaati käsijarruvaijerin uusimisen, oli tankin suojan alta murtunut kuori.

      Comment


      • #4
        Teeseitse-henkilö purkaa satulan ja putsaa sen käsijarrumekanismin. Tämän jälkeen jaksaa jousikin vetää, kunhan vaan vaijerit on kunnossa. Vielä kun laittaa rasvanipan, niin ei tarvi enää koskaa avata.

        Ohjeet: http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=132

        Comment


          #5
          Teeseitse-henkilö ei pysty korjaamaan enää toimivaksi riittävästi ruostunutta mekanismia, valitettavasti.
          Avaamalla selviää. Nykyhinnoilla ei enää tuntipalkoille pääse vaihto-osan kanssa kilpaillessa.

          Comment


            #6
            Custom Auto Craftilta saa satuloita myös.
            http://sites.internet.lu/folders/cus...LUS.htm#BRAKES

            Onko kukaan vielä muuten tesmannu noita?

            Comment


            • #7
              Bilteman jarrusatula

              Onko noiden Bilteman jarrusatuloiden kanssa ollut ongelmia ?
              Minulla oikea taka jarru oli jumissa. Hain Biltemasta uuden satulan, palat ja levyn. Herkistelin liukutapit ja kasasin ja ilmasin jarrut. Sitten kiskaisin käsijarrusta. Oli pehmeä ja kahva nousi liian ylös.
              Oletin että ongelma satulassa ja hain uuden Biltemasta, sovimme että voin palauttaa toisen. Uusi satula paikalleen ja testi.....sama juttu jarrukahva nousee liikaa. Kun oikeen kiskoo niin jää jopa se uusi satula jumiin, ei siis käsijarru palaudu.
              Voiko olla että molemmat Bilteman satulat on viallisia ?? Eihän siinä ole mitään säädettävääkään vaan pitäisi säätyä itse.
              Vasemman puolen remontin tein n. vuosi sitten silloin ei ollut ongelmia.
              Jarrutestissä myös huomasin että oikea puoli pitää hunonommin kuin vasen. Ei siis ole syytä epäillä vasenta puolta.

              Comment


                #8
                Hmm, mä olen muistaakseni nuo levyjarrrusatulat asentanut kunnostuksen/irroituksen jälkeen paikoilleen seuraavasti :
                - ennen vaijerin asennusta poljetaan poljinta niin kauan että mäntä painaa jarrupalaa levyä vasten.
                - ilmaus polkemalla poljinta ja kaveri ilmaamassa satulan päässä.
                - vasta kun on todettu että ilmaa ei enään tule, pyörä pyörii vapaasti ja jarrut toimii niin käsijarruvaijeri kiinni satulaan.
                Oman kokemuksen mukaan se käsijarru ei välttämättä toimi jos vetää suoraan vaijerin kiinni siihen ennen ilmausta.

                Comment


                • #9
                  Eihän siinä ole mitään säädettävääkään vaan pitäisi säätyä itse
                  Onhan siellä vaijerissa säätötanko vaijerin etupäässä,(erilliset vaijerit ja niiden välillä levy, joka vähän pääsee kääntyilemään). Jouduin löysäämään mutterista kun uuden vaihdoin toiselle puolelle. Huomenna vielä toinen puoli työn alle. Tässä välillä se puoli, jonka vaijeri vielä säätämättä tahtoo jumittua. Bilteman satulat vaihdoin pari viikkoa sitten. Tuon vaijerin pituuden suhteen tuntuu olevan tarkka, jos jää vähänkään kireälle niin ei palauta käsijarrua.

                  Comment


                    #10
                    Vaijeri kannattaa kytkeä palat heti kun palat ovat vielä kaukana auki. Siten saa satulan käsijarruvipua liikuteltuakin kunnon liikkeellä ja siten on liikkumavaraa pujottaa se vaijeri paikoilleen.

                    Vaijerihan säädetään seuraavasti:
                    1. Polje palat levyyn kiinni ts. räikkä on säätynyt oikein.
                    2. Kiristä vaijeria kunnes satuloiden vivustot juuri alkavat kääntyä irti pysäytintapistaan.
                    3. Löysää kiristystmutteria kaksi kierrosta.
                    4. Jos toisen satulan vipua painaa kohti pysäytintappia ja samalla vastapuolen satulan vipu pyrkii liikkumaan kireämmälle (irtipäin pysäyttimestä), löysää vaijeria hieman lisää.

                    Tuohon 4. kohtaan on vähän pelivaraa, jos ei meinaa onnistua. Pääasia, että molemmat puolet ovat mahdollisimman lähellä pysäytintappia, kun käsijarru on vapautettu. Jos et saa jarruja pitämään noin, eivät ne tule pitämään sen paremmin vaikka kuinka kiristelisit. Tässä tapauksessa korjaa satulat ja sen jälkeen uusi tarvittaessa vielä vaijerit.
                    Viimeksi muokannut jasso; 15.12.2013, 23:25.

                    Comment

                    Working...
                    X