Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pyörännavassa ongelmia - A4 B6

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pyörännavassa ongelmia - A4 B6

    Onnistuivat rengasliikkeessä renkaan vaihdon yhteydessä ilmeisesti hajottamaan rengaspultin kierteet pyörännavasta vasemmalta takaa. Lupasivat kyllä maksaa helicoil-korjauksen kierteille.

    Tuossa nyt kun tutkin kyseistä pyörännapaa niin huomasin, että kun pyörännapaa pyörittää käsin, niin napa tietysti pyörii, kuin myös jarrulevy. Mutta pyörännavan "sisäosa", eli se missä ne rengaspulttien vastakierteet varsinaisesti ovat, pysyykin paikallaan, ainoastaan ulkopuolinen osa pyörii. Kokeiltaessa samaa oikean puolisen navan kanssa pyörii koko paketti yhdessä. Täällä kuva, josta näkee miten pulttien kierteet eivät kohtaa ulompien reikien kanssa pienen pyörittelyn jälkeen.

    Onko tuo nyt siis ihan normaalia, vai mikä on vialla?
    Olisikohan tuo voinut myös aiheuttaa sen, että kierteet menivät pilalle, jos reiät eivät ole olleet kohdakkain, kun on pulttipyssyllä laitettu menemään?

    Edit: Kyseessä siis B6 A4 Avant 1.8T quattro.

    Mitä mieltä muuten olette tuosta helicoil-korjauksesta? Onko toimiva ratkaisu pyörännapaan?
    Viimeksi muokannut Fibo; 6.9.2011, 10:17. Perustelu: Kuvalinkki päivitetty

  • #2
    Juuri eilen oli tutun kanssa juttua siitä, että kun pyöränpulttien tai renkaan vaihdon kanssa on ongelmia, niin asiaan liittyy hyvin usein rengasliike. Samoin rengaspaineet on yleensä pielessä, jos ns ammattilaiselle on jätetty niistä huolehtiminen.

    Levy pääsee pyörimään joissakin autoissa navalla. Halvalla tehty rakenne ja samoin Audin taka-navat ovat melko pehmeää tavaraa ja syy sama.

    Helicoil-korjaus on kestävämpi kuin alkuperäinen, kun se tehdään kunnolla. Pyöränpultit on syytä uusia samalla kyseiseen napaan.

    Comment


    • #3
      Eikös tuo johdu nyt vain siitä ettei jarrulevy ole kiinni pyörän navassa vaan pääsee pyörimään vapaasti jos rengas ei ole kiinni. Näin tekee meidänkin B6:ssa ja jopa RiSassa. Toisella puolella sinulla on varmaan se jarrulevy tarttunut vain paremmin kiinni napaan. Jos tuossa pienessä viistetyssä reiässä olisi ruuvi, niin sillä se levy olisi kiinni navassa. Eli ihan normaalia on että levy pyörii, mutta ne 'pyöränpulttien kierteet' ei pyöri mukana.

      Comment


        #4
        Tuossa nyt kun tutkin kyseistä pyörännapaa niin huomasin, että kun pyörännapaa pyörittää käsin, niin napa tietysti pyörii, kuin myös jarrulevy. Mutta pyörännavan "sisäosa", eli se missä ne rengaspulttien vastakierteet varsinaisesti ovat, pysyykin paikallaan
        Olet siis pyörittänyt vain jarrulevyä, et varsinaista napaa.

        Omassani nuo orginaalipultit kyllä hapettuu/nappaa kiinni välillä oikein kunnolla (vaikka kierteille tulee laitettua kerran vuodessa oikeita aineita). Väkisin ja liialla voimalla saa kyllä navasta kierteet menemään, samoin "huonoilla tai vioittuneilla" pulteilla.

        Comment


        • #5
          Alkuperäinen kirjoittaja juutasqsa Näytä viesti
          Jos tuossa pienessä viistetyssä reiässä olisi ruuvi, niin sillä se levy olisi kiinni navassa. Eli ihan normaalia on että levy pyörii, mutta ne 'pyöränpulttien kierteet' ei pyöri mukana.
          Mikä ruuvi tähän viistettyyn pikku reikään kuuluu?

          Comment


          • #6
            Olisiko tällainen?

            Comment


            • #7
              Varmista vielä se kierre, että onko se autossasi 6mm ja oikea nousu. Veikkaisin, että ihan perus kilopultin nousua noissa on pääsääntöisesti käytetty. Itse olen paikallisesta pyytänyt auton tiedoilla ruuvin ja on aina ihan suoraan hyllystä löytynyt oikea. Ja tainnut olla joka kerta auton merkistä riippumatta tuollainen kuvan V-profiili kannalla oleva 6mm ruuvi.

              Comment


              • #8
                Kun tuon jarrulevyn lukitusruuvin laittaa paikalleen, niin kannattaa ehdottomasti laittaa sen kierteisiin jotain rasvaa, jos sen meinaa vielä joskus saada auki. Suomen talvella kun on ikävä tapa ruosteliimata tuollaiset osat pysyvästi paikoilleen. Tämän jälkeen jarrulevyjen vaihdosta tulee melko ikävä operaatio, kun pitää porailla tuo kyseinen ruuvi pois paikoiltaan.

                Comment


                • #9
                  Sanokaas nyt samaan hengenvetoon, että tarttuuko tuo jarrulevy oikeasti ihan sika tiukasti pyörännapaan näissä b6:ssa?? Pitäisi irroittaa 312mm etulevyt, eikä pikkuruuville löydy edes paikkaa (ETKA:n mukaan olisi, mutta...) ja levyt on kuin hitsattu paikoilleen :( Liotettu on ja moskaa annettu => EI IRTOA!!

                  Comment


                  • #10
                    Ainakin omassa tipahti melkein itsestään kun sen pikkuisen torx-ruuvin irroitin.

                    Comment


                      #11
                      Myös itsellä melko helposti pienellä kopautuksella irtosi.

                      Comment


                      • #12
                        Minun autossa tuolle kartiokantaiselle ruuville ei ole edes paikkaa (jota hieman ihmettelinkin), joten täytyy huomenna yrittää vielä uudelleen.

                        Comment


                        • #13
                          Ei ollu kartioruuville paikkaa minunkaan jarrulevyissä/navassa. Joka nurkassa levyt pyörii vapaana, kun renkaan irrottaa. Eli ainakaan mulla ei tartu mihinkään kiinni. Eiköhän tolle vähän kärsi lämpöä antaa, jos ei koputtelemalla irtoa. Tai sitte laita auto käyntiin ja vaihde päälle ja jarrulla levy irti navasta, kun rengas on ensin otettu irti :)

                          Comment


                          • #14
                            Markus, no niin minäkin muistelen, että "joskus" ne levyt ovat pyörineet vapaana. Ja nyt ovat kuin liimattu paikoilleen =D Tosin autokin olisi pukkien päällä joka nurkasta, eli tuota voisi yrittää, kunhan vain jo irroitetun satulan laitan kiinni. Takanakin näyttäisi olevan sama juttu, ei pulttia ja kiinni on =P

                            Comment


                            • #15
                              Jarrulevyjen kiinnikasvamisilla napoihin on useimmiten jotakuinkin suora syy-yhteys painepesurin käyttöön. Moukaria kehiin niin lähtee..

                              Comment


                              • #16
                                Juu etupää irtosi moukaroinnilla...nyt käkistää takapää ja moukarilla on taas asiaa ;D

                                E: Kaikki saatu irti riittävällä takomisella..
                                Viimeksi muokannut Murre; 3.9.2011, 12:09.

                                Comment

                                Working...