Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Seat Cordoba syö takapyörän laakereita

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Seat Cordoba syö takapyörän laakereita

    Seatista kuuluu armoton ujellus maantieajossa. Renkaita vaihtaessani kiinnitin ensimmäisenä huomiota siihen, että laakereissa ei ole hitustakaan välystä ja tuntuvat laakerin rakenne huomioiden erikoisen jämäkiltä.

    Ajolenkillä paikallistin laakeriäänen oikeaan takapyörään. Pyörä ylhäällä, vasen takapyörä pyörii normaalin oloisesti, mutta laakerista kuului lopun alkua enteilevä ääni.
    Oikean puolen takapyörä pyöri todella takkuisesti ja takerrellen. Laakeriääni oli todella kova jo käsin pyöritettäessä.

    Napamutterin kun irroitti, niin pystyi toteamaan, että ainakin oikealla puolella oli mutteri väännetty todella kovaa kiinni. Itse laitan mutterin turhan kovaa kiinni, mutta tuo oli vielä ainakin 45 astetta kireämmälle väännetty. -Se selittää takertelun.

    Tähän saakka suht normaali kuvio. -Edellinen omistaja on ylikiristänyt vanhan laakerin ja siitä vaurio.

    Mutta huoltokirjaa selaamalla selvisi, että molemmat takalaakerit on vaihdettu 10/-09. Ja oikean takapyörän laakeri uudelleen 02/-10. Noilla kohdin näyttää olevan myös oikea takarumpu vaihdettu, vaikka ei siitä mainintaa huoltokirjassa ollutkaan.

    Tähänkin saakka vieläkin suht normaali kuvio. -Edellinen omistaja on ylikiristyksella pilannut laakerit.

    Kysymysmerkkejä herättää se asia, että auto on vaihtanut omistajaa syksyllä -09. Eli edellinen omistaja on vaihdattanut molemmat takalaakerit ja uudempi omista uudelleen oikean puolen laakerin.
    Myös käsiala huoltokirjassa oli vaihtunut. Erikoista, jos kumpikin asentaja tekisi samat virheet. Toki mahdollistahan se on.

    Ja Motonetin sivuilta sellainen huomio, että he myyvät takapyörään napatappia. Lisäksi niitä tuntuu olevan hyllyt heillä täys.
    http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=21-1437

    Normaalisti laittaisin uudet laakerit ja sillä selvä, mutta tässä tapauksessa tuntuu olevan erikoisia piirteitä, jonka johdosta aloin miettimään, että onko Seatissa yleisestikin jotain ongelmaa takalaakereiden kanssa ja pitäisikö nyt osata kiinnittää huomiota joihinkin tiettyihin seikkoihin?

    Auto on siis Seat Cordoba TDI, vm-99 ja korimalli farmari. Takana rumpujarrut. Ei ihan Audi, mutta samasta mukista kai nuo Seat-kuskitkin ovat hörpänneet.

  • #2
    normirakennehan siellä on.

    kunhan muistaa vaihtaa napaan sisäkoolin ja rumpuun ulkokoolin uudesta laakerista + naputella molemmat valmiiksi tarpeeksi syvälle jo valmiiksi.. en näe hommassa epäonnistumisen mahdollisuutta. ellei sit unohda takastefaa.

    tarkista vain onko navan pinta ok + se ulkokoolin pinta rummussa ok -> jos ei pyörimisen jälkiä niin eiku uusilla laakereilla kiinni. jos näyttää että on pyörinyt niin sitten väliin laakerilukitetta.

    Comment


    • #3
      Varmaankin ulkokooli pyörähtänyt aiemmin, kun on se uusi rumpu vaihdettu.
      Taaemman laakerin sisäkooli ei halunnut tulla normaalilla vetämisellä rummun mukana, niin jätin homman nyt siihen, että löysäsin napamutteria ja tarkistin, että rasvaa on riittävästi. -Mitään ylimääräistä metallimujua ei näkynyt.
      Auton haltija kertoi, että tuon jälkeen laakeriääni oli jonkin verran hiljentynyt ja madaltunut.

      Täytyy hommata uudet laakerisarjat ja perehtyä paremmissa olosuhteissa uudelleen asiaan. Se tässä minua ihmetyttikin, kun rakenne on ihan perinteinen, mutta tuo vaihtoväli laakereille ei ihan normaalilta vaikuta.
      Ja siihen päälle se, että miksihän Motonetilla on kassillinen noita napatappeja varastossa, kun hyvin harvoinhan sellaisia joutuu vaihtamaan.

      Kiitos neuvoista!

      Comment


      • #4
        napatappeja voi olla sisaruussuhteiden takia hyllyssä paljonkin - joissain noissa kun käy sopivasti niin se laakeri kiinnileikatessaan repii navan irti.

        sisäkoolin saa irti kun rälläköit/vingulla katkaisulaikalla halkaiset sen pituussuunnassa ja sitten napauttaa talttapäämeisselillä sen halki. ei sen sieltä periaatteessa mitenkään pitäisi tullakaan helpolla, muutenhan se voisi ruveta vaihdissa pyörimään ihan normiajossakin..

        Comment


        • #5
          Sen verran selvisi vielä lisää, että noiden kahden oikean puolen laakerivaihdon välissä on vaihdettu vielä yksi laakeri ja sillä kertaa myös se rumpu.
          Laakerin vaihdon syy oli kuulemma hajonnut rumpu, mutta eiköhän se todellinen syy ole juuri se, että ulkokooli on lähtenyt pyörimään.
          Ja ilmeisesti jokainen laakeri on ajettu täystuhoon asti.

          Kahdella viimeisellä kerralla asentaja on ollut sama, eli eiköhän ne kaksi ole samalla tavalla ylikiristämisellä tuhottu.
          Jää mysteeriksi ensimmäisenä oikealle puolelle vaihdetun laakerin ja vasemmalla puolella olevan laakerin hajoaminen, mutta syy voi selvitä vielä, kun ottaa vasemman puolen auki ja tarkistaa mutterin kireyden.

          Laitetaan taas uusi kierros laakereita ja luotetaan siihen, että aiemmat ongelmat ovat johtuneet asennusvirheestä. Kiitos neuvoista!

          Comment

          Working...
          X