Seatista kuuluu armoton ujellus maantieajossa. Renkaita vaihtaessani kiinnitin ensimmäisenä huomiota siihen, että laakereissa ei ole hitustakaan välystä ja tuntuvat laakerin rakenne huomioiden erikoisen jämäkiltä.
Ajolenkillä paikallistin laakeriäänen oikeaan takapyörään. Pyörä ylhäällä, vasen takapyörä pyörii normaalin oloisesti, mutta laakerista kuului lopun alkua enteilevä ääni.
Oikean puolen takapyörä pyöri todella takkuisesti ja takerrellen. Laakeriääni oli todella kova jo käsin pyöritettäessä.
Napamutterin kun irroitti, niin pystyi toteamaan, että ainakin oikealla puolella oli mutteri väännetty todella kovaa kiinni. Itse laitan mutterin turhan kovaa kiinni, mutta tuo oli vielä ainakin 45 astetta kireämmälle väännetty. -Se selittää takertelun.
Tähän saakka suht normaali kuvio. -Edellinen omistaja on ylikiristänyt vanhan laakerin ja siitä vaurio.
Mutta huoltokirjaa selaamalla selvisi, että molemmat takalaakerit on vaihdettu 10/-09. Ja oikean takapyörän laakeri uudelleen 02/-10. Noilla kohdin näyttää olevan myös oikea takarumpu vaihdettu, vaikka ei siitä mainintaa huoltokirjassa ollutkaan.
Tähänkin saakka vieläkin suht normaali kuvio. -Edellinen omistaja on ylikiristyksella pilannut laakerit.
Kysymysmerkkejä herättää se asia, että auto on vaihtanut omistajaa syksyllä -09. Eli edellinen omistaja on vaihdattanut molemmat takalaakerit ja uudempi omista uudelleen oikean puolen laakerin.
Myös käsiala huoltokirjassa oli vaihtunut. Erikoista, jos kumpikin asentaja tekisi samat virheet. Toki mahdollistahan se on.
Ja Motonetin sivuilta sellainen huomio, että he myyvät takapyörään napatappia. Lisäksi niitä tuntuu olevan hyllyt heillä täys.
http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=21-1437
Normaalisti laittaisin uudet laakerit ja sillä selvä, mutta tässä tapauksessa tuntuu olevan erikoisia piirteitä, jonka johdosta aloin miettimään, että onko Seatissa yleisestikin jotain ongelmaa takalaakereiden kanssa ja pitäisikö nyt osata kiinnittää huomiota joihinkin tiettyihin seikkoihin?
Auto on siis Seat Cordoba TDI, vm-99 ja korimalli farmari. Takana rumpujarrut. Ei ihan Audi, mutta samasta mukista kai nuo Seat-kuskitkin ovat hörpänneet.
Ajolenkillä paikallistin laakeriäänen oikeaan takapyörään. Pyörä ylhäällä, vasen takapyörä pyörii normaalin oloisesti, mutta laakerista kuului lopun alkua enteilevä ääni.
Oikean puolen takapyörä pyöri todella takkuisesti ja takerrellen. Laakeriääni oli todella kova jo käsin pyöritettäessä.
Napamutterin kun irroitti, niin pystyi toteamaan, että ainakin oikealla puolella oli mutteri väännetty todella kovaa kiinni. Itse laitan mutterin turhan kovaa kiinni, mutta tuo oli vielä ainakin 45 astetta kireämmälle väännetty. -Se selittää takertelun.
Tähän saakka suht normaali kuvio. -Edellinen omistaja on ylikiristänyt vanhan laakerin ja siitä vaurio.
Mutta huoltokirjaa selaamalla selvisi, että molemmat takalaakerit on vaihdettu 10/-09. Ja oikean takapyörän laakeri uudelleen 02/-10. Noilla kohdin näyttää olevan myös oikea takarumpu vaihdettu, vaikka ei siitä mainintaa huoltokirjassa ollutkaan.
Tähänkin saakka vieläkin suht normaali kuvio. -Edellinen omistaja on ylikiristyksella pilannut laakerit.
Kysymysmerkkejä herättää se asia, että auto on vaihtanut omistajaa syksyllä -09. Eli edellinen omistaja on vaihdattanut molemmat takalaakerit ja uudempi omista uudelleen oikean puolen laakerin.
Myös käsiala huoltokirjassa oli vaihtunut. Erikoista, jos kumpikin asentaja tekisi samat virheet. Toki mahdollistahan se on.
Ja Motonetin sivuilta sellainen huomio, että he myyvät takapyörään napatappia. Lisäksi niitä tuntuu olevan hyllyt heillä täys.
http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=21-1437
Normaalisti laittaisin uudet laakerit ja sillä selvä, mutta tässä tapauksessa tuntuu olevan erikoisia piirteitä, jonka johdosta aloin miettimään, että onko Seatissa yleisestikin jotain ongelmaa takalaakereiden kanssa ja pitäisikö nyt osata kiinnittää huomiota joihinkin tiettyihin seikkoihin?
Auto on siis Seat Cordoba TDI, vm-99 ja korimalli farmari. Takana rumpujarrut. Ei ihan Audi, mutta samasta mukista kai nuo Seat-kuskitkin ovat hörpänneet.
Comment