Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B5 quattro, vasemman takapyörän kolmioylätukivarsi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    B5 quattro, vasemman takapyörän kolmioylätukivarsi

    Käytin autoa katsastuksessa ja katsastusmies oli sitä mieltä, että vasemman takapyörän kolmion mallisen ylätukivarren uloin nivel on väljä. Ja olihan se kun sen itse näki. On kuulemma harvinainen vika, mutta kerta se on ensimmäinenkin. Onko kenellekään muulle tullut tutuksi?

    Tepolle on tilaus lähdössä tarvittavista osista, mutta saako tuohon pelkkää puslaa vaihdettua vai pitääkö hommata koko "track control arm"? Osanumeroksi perhealbumi tarjoaa 8D0 505 323 B mutta ilmeisesti 8A0 505 172 B + 8D0 505 185 A voisi olla vaihdettavissa erikseen. Tämän ohjeen mukaan olisi vaihdettavissa, mutta onnistuuko alkuunkaan ilman kunnollisia työkaluja?

    Pultit lienee syytä vaihtaa joka tapauksessa, onko ne erikoiset eli kannattaako tilata samalla vai kelpaako "mikä tahansa" sopivan kokoinen tilalle?

    Mikään kiire ei ole, mitä nyt Tepolle lupasin huomenna keskiviikkona laitella näitä osanumeroita...

    #2
    kyllä noita ylätukivarren puslia on vaihdeltu, lähinnä sisäpäähän tosin. tekee ajosta levotonta ja autosta yliohjautuvan

    Comment


      #3
      Kiitos Rolle. Nyt on aika tilattu Huoltorepille (kun LMS:llä ei sitä Helsingin sivukonttoria vieläkään ole) puslien vaihtoon. Voisiko joku perhealbumin omaava katsoa nuo sisäpuolen puslien numerot, ne kun kannattaa vaihtaa samalla. Oma albumi on kotikoneella ja menee iltaan ennen kuin ehdin ne sieltä katsoa ja laittaa Tepolle tiedon menemään. Vastauksen voi laittaa tähän ketjuun tai sitten privalla.

      Edit: taitaakin olla jo sisäpuolen puslanumero esillä, mutta en enää muista mitä eilen kirjoitin, joten voisiko joku varmistaa...

      Comment


      • #4
        Vanha topic, mutta kysynpä silti. Minkä hintasia nuo puslat oikein ovat? Pitäs kummallekkin puolelle vaihtaa ainakin nuo yläpään puslat. Ne on aivan tohjona ollu jo monta vuotta ja auto on kyllä todella levoton ajaa. Talvirenkailla tämä vasta korostuukin. Ihme että katsastuksessa eivät välitä noista taskulampulla aina vaan vilkasevat.

        Comment


          #5
          8D0 505 185 A, kotimaanhinta ~22€

          8A0 505 172 B, ~30€

          8D0 505 323 B, ~135€.

          e: täs kuvaa vähä helpottaan: http://www.pogea-racing.net/userpix/...dnungen2_1.jpg Puslat on samoja vaikka kuvas onki Risa.
          Viimeksi muokannut horch; 14.10.2010, 20:14.

          Comment


          • #6
            Kiitosta. Juu samallahan nuo kaikki kuvassa merkatut puslat vaihtaa, niin eipä jää ainakaan väljiä mihinkään. Varmaan pultit ja mutteritki pitää tilata samalla vai käykö jotku ihan normaalit?

            Comment


              #7
              En usko et ne kovuudeltaan on 8.8:a lujempia. Mut ei niitä vaihtaa tarvi jos ei pahoin ruostuneita oo.

              Comment


                #8
                Alatukivarren ulommissa puslissa on camber-säätö, niissä epäkeskopultit jotka melkein pitää hakea marmorilta. Voivat olla lujassa irrottaa, itse en ainakaan ole niitä ehjänä irti saanut ensimmäisellä kerralla, uusiin pultteihin olen laittanut kyllä sellaiset tervat ettei pitäisi heti ruostua kiinni.

                Comment


                • #9
                  Joo turhaapa noita kaikkia puslia alkaa vaihtelemaan vain pari löysempää puslaa löyty takapäästä, mutta suurin osa on erinomaisessa kunnossa. Eikä nuo huonoimmatkaan puslat kovin väljiä ollut, mutta kokeillaan vaihtaa jos auttas. Aiheuttaako väärä camber kulma tuota levottomuutta? Tuntus vaan että camber on kohdallaan kun uusista talvirenkaista ei ole reunoilta lähtenyt kumihapsut pois. Eikö ne hapsut irtoa ensinmäisenä jos camber on väärä? Puslien vaihon jälkeen vien 4-pyöräsuuntaukseen.

                  Comment


                  • #10
                    Alustasarjan vaihdon myötä jo joskus viime talvena alkoi kuulumaan kevyttä kolinaa oikealta takaa ja ylhäältä. Öljynvaihdossa tutkiskelivat asiaa ja vika olis kuulemma tuossa kolmiotukivarressa. Ääni kuuluu helvetin selkeästi, varsinkin mukulakivetyksellä ajettaessa, mutta ei meinannut väljää löytyä mistään. Saako noihin vaihdettua puslia vai meneekö uusiks koko tukivarsi?

                    Näyttäshän tuossa kuvassa jotain irtonaista olevan.

                    Comment


                      #11
                      Saa vaihdettua puslat. Itse laittelin sinne polyuretaanimalliset.

                      Comment


                      • #12
                        Löytyykö marmorilta vai teitkö itte? Jos teit itte, niin mitat on varmaan tallessa.

                        Comment


                          #13
                          En tehnyt itse tällä kertaa, vaan ostin ne Powerflexin myyjältä Englannista :) Marmorilta ei saa PU-puslia.

                          Comment


                          • #14
                            Ihan vaan tiedoks muille, että osanumerot Powerflexin puslille (A4, S4, RS4 B5 8D 95-01 quattro)
                            ovat seuraavat:

                            Control arm-upper, outer bush (pusla no.13) osanumero PFR3-208 2KPL (£14.25)
                            Control arm-upper, inner bush (pusla no.14) osanumero PFR3-209 4KPL (£14.25)





                            Hinnat powerflexin katalogista, verot vissiin päälle. Euroina 82.6€

                            E: tarkemman tutkimisen jälkeen noista joutuu maksamaan sen 130-140€
                            Viimeksi muokannut Pitkänen; 5.11.2010, 12:17.

                            Comment


                              #15
                              Ja asentamisessahan huomiot tietyt asiat sitten.

                              Comment


                              • #16
                                Asentaminen on ulkoistettu. Mutta haluatko kenties valottaa näitä asioita mitä tarkoitat.
                                Viimeksi muokannut Pitkänen; 5.11.2010, 16:47. Perustelu: typo

                                Comment


                                  #17
                                  Reilusti rasvaa etteivät käy narisemaan.

                                  Comment


                                    #18
                                    Noiden mukana tulee kuparitahnaa. Minulla ei ole ikinä narissut, ja nuo ovat olleet jo muutaman vuoden paikoillaan.

                                    Niin, ja tosiaan se tahna kannattaa sinne laittaa :)
                                    Viimeksi muokannut okkim; 5.11.2010, 16:00. Perustelu: Lisäystä

                                    Comment


                                      #19
                                      Juu tulee ja ne ainakin kannattaa sinne laittaa.

                                      Comment


                                        #20
                                        Se on ihan sama mitä tahnaa sinne laittaa jos tuon pultin vetää liian tiukkaan.
                                        Tuon kolmiotukivarren pitää muuten sitten liikkua asennuksen jälkeen, nihkeästi mutta liikkua kuitenkin.
                                        Pultin jos vedät liian tiukkaan niin se on yhtäpuuta sitten ja tuntuu ajossa.

                                        Tuommoinen huomio on tullut noitten asennuksessa.

                                        Tietty liian löysälle jätettäessä se alkaa kolisemaan.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Brittien eBaystä löyty nuo yllämainitsemani puslat postikuluineen 115€. Setti käsittää siis kolmioylätukivarren puslat molemmille puolille.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kaikki takapään puslat vaihdettu ja auto kulkee kuin luoti. Päällepäin puslissa ei ollut mitään vikaa, mutta kun ne irrotti niin olivat haurastuneet metallivaipasta pois. Kumi irtos metallivaipasta kun sormella tönäs.
                                            Helvetin työläs homma.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X