Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B6q pyöränsuuntauksesta - ohjearvot ja niiden sisällä pysyminen yms

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B6q pyöränsuuntauksesta - ohjearvot ja niiden sisällä pysyminen yms

    Vaihdettiin autoon etu- ja taka-apurunkojen etupuslat. Nyt sitten käytin auton pyöränsuuntauksessa paikassa x. Syynä puslien vaihtoon oli puslista kuuluva kolina ja auton vetely urissa. Nyt sitten ne hävisivät mutta pyöränsuuntauksen jälkeen auto haluaa hakea hieman oikealle, ei paljoa mutta ei kuitenkaan mene suoraan niinkuin sen pitäisi. Puslaremontissa apurungot irroitettiin autosta ja pyrittiin laittamaan takaisin samoille paikoille niin tarkasti kun on mahdollista. Lisäksi laitettiin taakse rs4-kallistuksenvakaaja jos sillä nyt tähän voi olla mitään osuutta.

    Liitteenä on kuva suuntausraportista ja äkkiseltään omaan silmään osuu vain ohjearvoista ulos menevä vasen camber edessä. Voiko se (tai joku muu noista arvoista) olla syyllinen tuohon auton hakemiseen oikealle? Joku asiasta tietävä osaa varmaan sanoa jotain?
    Attached Files

  • #2
    Mulla on kaikki autot puoltaneet hieman oikealle (muutama ihan uutenakin ostettu auto) ja alustan vaihdon yhteydessä säädätin tuosta omastakin A4B7Q kulmat kuntoon niin edelleen puoltaa oikealle...tosin hyvin miedosti. Luultavasti johtuu tien kaltevuudesta?

    Comment


      #3
      Kyllä sen auton pitäisi suoraan kulkea eikä puoltaa oikealle joka tiellä. :D Ainakin mulla kulkee.

      Niin ja puoltamiseen voi usein vaikuttaa jos vanne on kiero. Nykyään noita kieroja vanteita näkyy vähän väliä kun replica halpavanteita löytyy joka autosta ja sellaset paukauttaa yhteen monttuun niin homma on jo sillä selvä.

      Comment


      • #4
        Voihan ne kulkeakkin suoraan jos on tarkoituksella säädetty pyörän kulmat sellaiseksi...usein ohi tehtaan suosituksista. Vastapainoksi voi hyvinkin saada enemmän renkaan kulumista sisäsyrjältä.

        Resut vanteet tuntunee useinmiten täristyksenä ja vemputuksena...

        Comment


        • #5
          Eikai tuossa voi juuri muuta säätää kuin aurausta ja tasata camberia apurunkoa liikuttamalla. Antin kanssa noita lappuja vertailtiin, kun omastanikin juuri kulmat säädettiin. Samat aurauksen arvot löytyy elsastakin, eli ihan ne tehtaan suositukset.

          Tästäkin huolimatta, omani kulkee suoraan... Vanteet on melkeinpä pois suljettu juttu, kun nuokin vaihdettiin päikseen kokeilumielessä.

          Comment


            #6
            Alkuperäinen kirjoittaja Petri R Näytä viesti
            Voihan ne kulkeakkin suoraan jos on tarkoituksella säädetty pyörän kulmat sellaiseksi...usein ohi tehtaan suosituksista. Vastapainoksi voi hyvinkin saada enemmän renkaan kulumista sisäsyrjältä.

            Resut vanteet tuntunee useinmiten täristyksenä ja vemputuksena...
            Mulla kulkee suoraan JA renkaat kuluvat tasaisesti. Varmaan autoni on sitten ainutlaatuinen kerta tuollaista ei voi olla olemassa?

            Ja itelläni oli vanteet aikaisemmin mitkä ei pahemmin täristänyt mutta vetivät kyllä oikealle/vasemmalle. Pois ottaessa selvisi että 1 vanne kiero uusilla vanteilla temppuilu hävisi.

            Comment


            • #7
              Niin, valmistajan toleransseissa on pyritty useiden asioiden kompromissiin (suuntavakaus, herkkyys/kääntyvyys, renkaiden kuluminen, ohjaustuntuma jne) ja jos erityisesti haluaa jonkunlaista ominaisuutta lisää niin jotain toista "ei niin hyvää asiaa" voi tulla tilalle enemmän.

              Hienoa jos sattuu olemaan sellainen kompromissi kaikkien asioiden suhteen, että menee kaltevallakin tiellä täysin luotisuoraan :) VAG vehkeistä olen ajanut 2 x A4, A6 (ja muut autot siihen päälle) ja oma A4B7 sekä ennen että jälkeen säätöjen ja kaikki puoltaa sievästi oikealle normaalilla tiellä ja omalla kaistalla ajaessa.

              Kun säädätin pyöräkulmat Vianorilla niin siellä joku Audi guru sanoi, että Audin saa kyllä menemään suoraan ja urille tunteettomasti kun laittaa säätöjä (haritus?) yli toleranssien, mutta sit kuluu kumit enemmän (omaan Audiin hän oli säätänyt kulmat sellaiseksi). Minulle tuli säätö juuri sinne toleranssin reunalle...eikä minua todellakaan häiritse jo se sievästi pitkällä matkalla kaartaa oikealle...

              Comment


              • #8
                Eiköhän nuo valmistajan tekemät kompromissit tähtää juuri siihen, että saadaan ohjauksesta stabiili ja rauhallinen niin että autokin kulkee suoraan. Jos etuakselilla on haritusta, ohjaus on kyllä herkempi, mutta vastaavasti ohjaamaan joutuu enemmän. Näin siis ralliautoissa, siviiliautoissa lienee aina aurausta?

                Kyllähän se auto jossain vaiheessa eksyy tieltä, jos ratista ei pidä kiinni, mutta ei se sinne oikealle siltikään aina hakeudu. Tiestähän tuo paljon riippuu, mihin suuntaan lähtee.

                Jottei ihan OT:ksi mene, niin voisiko tuo ero casterissa vaikuttaa puoltamiseen?

                Comment


                • #9
                  Kyllä mulla meni viime kesänä sen verran luotisuoraan toi auto ettei tarvinnut kuin kurvin tullessa hakea uutta suuntaa. Moottoritiellä pitkiäkin siivuja rattiin koskematta :) (testimielessä tietty) Nyt kun on suuntauksen jälkeen taas vähän lisää tullut ajettua niin tuntuu että auto haluaa mennä tienpinnan muotojen mukaan, mutta silti se on halukkaampi menemään oikealle. Kyllä toi ennen on mennyt aika pitkälti suoraan tienpinnan muodoista välittämättä.

                  Ja tosiaan nää mun autossa nyt olevat vanteet+renkaat kun oli aakutosessa niin se kyllä meni niinkuin audin pitää mennäkkin.

                  Comment


                  • #10
                    Laitetaanpas tännekkin tämän homman lopputulos jos joku joskus kokee samanlaisia ongelmia. Autossa oli siis ensimmäisen pyöräänsuuntauksen jälkeen oikealle hakemisen lisäksi myös nihkeys vaihteiden päälle menemisessä. Ja oikealle hakeminen korostui rajusti jos sattui jarruttamaan uran oikeassa reunassa, auto suorastaa syöksähti oikealle.. ei ois ollu hyvä juttu huomata toi normaalissa ajossa, nyt tarkoituksella testasin.

                    No nyt sitten pyöränsuuntaus tehtiin uudestaan koska ensimmäisessä viestissä olevan suuntauslapun ennen/jälkeen camber tuloksista on nähtävissä ettei apurunkoja ole 'keskitetty' eli niihin ei oltu koskettu ollenkaan (erikseen mainittu että ne on irroitettu ja pitää säätää kohdalleen). Toisessa pyöränsuuntauksessa apurunkoja säädettiin niin että etu- ja takacamberit ovat fiftyfifty eli kummallakin puolella yhtä paljon. Lopputuloksena auto joka kulkee suoraan (tosin vähän vetelee siinä uran reunassa mutta 235 kesärenkaat..) ja on paras ajaa tähän astisen omistukseni aikana. Tottakai pitää ottaa huomioon asennettu rs4-takavakaaja. Lisäksi vaihteet menevät paremmin päälle kun aiemmin jopa se "B6:n nihkeä 2-vaihde", nyt pitää odotella tiukkoja pakkasia että miten vaihteet silloin menevät päälle. Aikaisemmin oli vähän nihkeää alle -20'c pakkasilla saada vaihdetta silmään parkkipaikalta lähtiessä.

                    Comment


                    • #11
                      Tulipa vaihdettua 1BE-alustan tilalle H&R -45mm -setti ja samalla luonnollisesti käytyä suuntauksessa. Ongelmana vain nyt on, että auto tempoo aivan tolkuttomasti pienissäkin urissa. Pientä hakemista oli ennen remonttiakin, mutta nyt on aivan järkyttävä ajettava.

                      Pistin tuohon liitteeksi suuntausraportin, viisaammat varmaan osaavat katsoa siitä onko arvot järkeviä.
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Näyttää jotenkin siltä että takapäätä ei oikein ole edes yritetty säätää. Takana saisi olla aurausta noin 15' ja tasaisesti. Tokihan se camber säätö on vähän hankalasti vanteen sisällä ylätukivarressa, mutta kyllä sen saa säädettyä. Varmaan tuo takapää voisi rauhoittaa kulkua.
                        Viimeksi muokannut LauriJT; 12.9.2014, 07:31.

                        Comment


                          #13
                          Tuossa vertailuun omani mikä myöskin Eibachin alustalla ~45mm laskettu. Ennen säätöä haki urista melko paljon, mutta nykyään menee kuin juna. A4 b7, mutta alustahan on sama kuitenkin.
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            Kiitän. Takapään kanssa tosiaan oli ollut vaikeuksia, mutta kuulemma saivat sen säädettyä. Ei sitten ihan täysin kuitenkaan...

                            Olisko suosituksia Turun seudulta minne tuon kotteron voisi raijata säädettäväksi? Ei viitsisi kovin monessa paikassa ravata kun ei kovin halpaa lystiä tunnu olevan.

                            Comment

                            Working...
                            X