Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

tasa/takapainoisemmat jarrut A4B7?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • tasa/takapainoisemmat jarrut A4B7?

    Elikkä kun jarrupalojen vaihto lähenee ja talviliukkaatkin on tulossa niin onko foorumilaisilla kokemusta siitä, että saako jarrubalanssia muutettua tasapainoisemmaksi muutamalla jarrupalojen keskinäistä "kovuutta" (eteen vs taakse)? Eli tyyliin eteen "kovemmat" kuin taakse niin takana pehmeämpi purasee kiinni helpommin/nopeammin, jolloin jarrubalanssi muuttuu normaalista "etupainoitteisesta" neutraalimmaksi (tuskin nyt kuitenkaan takapainoiseksi)?

    Vai tuleeko tässä enemmän haittoja kuin hyötyjä? Kovemmat palat syö levyjä ja/tai takana suhteellisesti pehmeämmät palat kuluu hetkessä finaaliin...?

  • #2
    Eikös nyt kuitenkin ABS hoida sen "puraisun" ESP:n ja torsenin avustuksella, tai tuosta torsenista nyt en osaa sanoa vaikuttaako se jarruttaessa mitään.
    Luulisin kuitenkin että se ABS on kyllä viritetty kohdilleen eikä niillä jarrupaloilla sitä saa huijattua eikä liene tarviskaan. Olen ihan koe mielessä sateesta märällä jäällä, mykevällä tiellä 80 vauhdissakin koettanut sen ABS:n luotettavuutta ja täytyy sanoa että ei "puraise", ei ole yrittänytkään vetää minnekään, tosin täytyy myöntää ettei kyllä vauhtikaan hidastunut kun on tavannut käyttää kitkoja.
    Ns. hätäjarrutus näissä uusimmissa heebeleissä kyllä sitten taitaa lyödä pyörät jumiin, olen nimittäin sellaisenkin tehnyt ihan pakosta ja kyllä helvetillinen parkaisu lähti niistä samaisista kitkoistakin kuivalla asvaltilla...
    Eli tuskin on mitään mieltä alkaa pelaamaan niiden palojen kanssa, ainakaan itselle ei ole koskaan tullut edes mieleen, orkkispaloja on tullut vain laitettua ja aina on saanut seisahtumaan...

    Comment


      #3
      Jos sinulla on takana 245 levyt, menee 255 "heittämällä" tilalle. Ainoa ero on satulan kannake. Vaan eipä tuo jarrubalanssia "sotkisi" haluamallasi tavalla.

      Jarrubalanssi on väkisinkin etupainotteinen: Autosi painajakauma kun on etupainotteinen. Lisäksi ihan fysiikan lakien mukaisesti etujarruja tarvitaan enemmän, koska auto pyrkii jatkamaan liikettä eteenpäin jarrutuksen aikana, jolloin taka-akseli "kevenee". Minäkään en ihan täysin tajua mitä tässä haetaan.

      Comment


      • #4
        niin...varsinaiseen "pysäytystehoon" tai hätäjarrutuksen tehoon/käytökseen ei kaivata muutoksia...enemmän kiinnostaa tilanne ENNEN kuin ABS joutuu/alkaa irroittamaan lukkiintuneita jarruja.... Ja tämä jarrubalanssi-pohdinta liittyy auton käytökseen erityisesti mutkan aikana...esim. mutkaan tulossa pieni jarrun hipaisu => mielummin vähän perää irti kuin se, että keula meinaa lähteä alta...ja samoin kesken kurvin sivuluisussa jos joutuu käymään jarrulla niin kiva olisi, että käytös on neutraalia eikä taas keula karkaa alta...

        Comment


        • #5
          Hiot etujarrupaloista leveyttä pois. Ajat ilman abs jarrja.

          Sen verran mitä joudut ottamaan pois lisäät jatkossa about leveyttä taakse. Sitten eteen uudet palat ja abs päälle.

          Takapainoset jarrut varsinkin ilman abs on huonot:). Karkasi ex ex ex avovaimon Mitsu tolppaan kun risteystä läheni:).

          Kovuus hommista en tiedä mitään.

          Comment


          • #6
            Ainakin tuttu joka ajaa historic rallia kertoi että balanssi muuttui kun vaihtoi taakse pehmeämmät palat, en tiedä muuttaako abs tilannetta.

            Edit: en siis kehoita kokeilemaan :)
            Viimeksi muokannut sonikk; 1.10.2010, 23:36.

            Comment


            • #7
              Eikös se ESP hoida ne "sipaisut"? Kun ne kurvit siellä ei nyt tunnu tulevan yllätyksenä niin ESP:n voit harhauttaa tekemään mitä tahansa. Tosin se ei oikein salli sitä sudittelua...
              Sanoisin kuitenkin että toivoisin että emme satu sitten samalle tielle jos tarkoitus on vetää noin kireää kyytiä, eli kaino toivomus että vain radalla harrastellaan moista...
              Omissa autoissa ei ole vielä "keula karannut" alta ja toivon samaa muillekin...

              Comment


                #8
                Mielenkiintoista, aloituksessa puhutaan ensin talvi liukkaudesta ja heti perään saisiko jarrut siihen kuntoon että perse pyrkii vierelle kun jarruttaa...
                Ei siis todellakaan hyvä idea, vaikka autossa ABS,ESP sun muut, niin ei kannata yrittää josko saisi autoa pyörähtämään jarruttelemalla..

                ja samoin kesken kurvin sivuluisussa jos joutuu käymään jarrulla niin kiva olisi, että käytös on neutraalia eikä taas keula karkaa alta...
                Ja sitten kun mutka ajossa painat jarrua niin löydät itsesi ojasta.
                Jos meinaa olla hankaluuksia saada auto luisuun, niin softan puukottajan pakeille mars. Jos ei softa jelppaa niin sitten autokauppaan hakemaan tehokkaampi auto. Mielestäni ei kannata tosiaankaan leikkiä käyttis auton kanssa jarru balansseilla yms. Nousee niskakarvat pystyyn kun kuulee/lukee näitä tee-se-itse ralliauto tms juttuja.

                Comment


                • #9
                  Niin tosiaan paljon ovat aikoinaan säädelleet jarrubalanssia noilla eri kovuuksisilla jarrupaloilla N-ryhmän 4wd ralliautoissa kun ei ole saanut käyttää jarrupainetta säätäviä "pedal-boxeja"...siitä se ajatus lähti tähänkin asiaan.

                  Tuskin nyt kuitenkaan alan hiomaan kulutuspintaa pienemmäksi, ihan vaan bolt on muutoksia/jarrupaloja jos onnistuu. ESP tietenkin hoitaa normaaliajossa turhat sladit/luisut pois, tämä pohdinta koskee lähinnä tilanneta kun ajetaan ESP poissa päältä...

                  "Metsässä" nimimerkille...ei tarvitse turhaa jännittää vaikka joku joskus tarkoituksellisesti haluaakin auton sivuluisuun...tai haluaa auton käytöksestä mieluista omalle tyylille. Jokuhan voi vaikka harjoitella ääritilanteita suljetulla harjoitteluradalla tai vaikka ajaa leikkisästi kilpaa jääradalla kelloa vastaan? Muita varten onkin onneksi ESP ja ABS olemassa ;)

                  Auton puskeva käytös on vaan niin vastenmielistä, että mukavahan näitä vaihtoehtoja on pohtia.

                  Comment


                    #10
                    Mitenkäs RS4 takavakaaja, sillähän pitäis saada autoa yliohjaavammaksi. Itelle se laitettiin vajaa viikko sitten alle ettei vielä ole kerennyt testaamaan luisuun lähtemistä :) Eihän tää nyt tietty jarruihin liity mutta ajo-ominaisuuksiin kyllä. Liukkaita odotellessa ;)

                    Vasemman jalan jarrutuksen aiheuttaman puutumisenkin saa osaava bittinikkari poistettua, jos siis haluaa kelloa vasten ajaa siellä jääradalla. Yleisellä tiellähän ajetaan kuitenkin aina ESP päällä liikennesääntöjen mukaan joten noille virityksille ei siellä ole tarvetta, eikös.

                    Comment


                      #11
                      Kyllä IMO ollaan hieman oudolla tiellä, jos yritetään vakioauton aliohjaavuutta korjata jarrubalanssin kanssa kikkailemalla. Jäykempi vakaaja taakse ja lisää potkua koneeseen kuulostavat paljon järkevämmiltä. Satunnaista jarrulla perän kevennystä varten löytyy myös käsijarru (toki teholtaan rajallinen).

                      Comment


                      • #12
                        RS4 vakaaja on vasta laitettu ja tehojakin vähän entrattu, mutta tehoja on vieläkin liian vähän testata luistoja näin kesäkelillä ;) voi olla että em. asiat tuovat jo vähän lisää "mukavuutta" talviliukkaille. Käsijarrua voi käyttää sopivissa erikoistilanteissa, mutta järjestelmälliseen/säännölliseen auton "ohjaamiseen" se ei ole hyvä ratkaisu.

                        Jarrupalojen vaihto tulee vain ajankohtaiseksi pikapuolin...hmm. Mites noi erilaiset ns. sporttiseen ajoon tarkoitetut jarrupalat...mikä niistä tekee enemmän "urheilulliset" kuin vakiot? Kestääkö ne siis paremmin kuumutta/pitkiä jarrutuksia kulumatta vai onko ne jarruteholtaan/kitkaltaan vaan parempia vai sekä että?

                        Comment


                          #13
                          "Metsässä" nimimerkille...ei tarvitse turhaa jännittää vaikka joku joskus tarkoituksellisesti haluaakin auton sivuluisuun...tai haluaa auton käytöksestä mieluista omalle tyylille. Jokuhan voi vaikka harjoitella ääritilanteita suljetulla harjoitteluradalla tai vaikka ajaa leikkisästi kilpaa jääradalla kelloa vastaan? Muita varten onkin onneksi ESP ja ABS olemassa ;)
                          Jäi muuten lisäämättä "ei herneitä" perään :)
                          Omaan korvaan tämä vain kuulostaan enemmän näiltä "laitan pässin tilalle dumpin niin saan 40heppaa lisää" ja todellisuus on jotain ihan muuta.
                          Mutta jos toteutat ko. idean niin ihan uteliaisuuttani pyydän infoamaan, että oliko hyötyä :)

                          Comment


                          • #14
                            Jos sitä autoa pitää ohjata perä eellä, niin suosittelen vaihtamaan takapäästä raapivaan autoon ;)

                            Mut hieman ihmetyttää, kun yleensä autoa kummiskin ensi jarrutetaan ja vasta sen jälkeen käännytään mutkaan, jolloin se puskeminen ei todellakaan johdu jarruista. Niin miksi mennä sotkemaan hyvin tarkkaankin suunniteltua jarrujärjestelmää. Ei ne turhaan ole tehneet siitä etupainotteista niinkuin aikasemmin jo mainittiin.

                            Varsinaiseen kysymykseen en nyt kyllä vastannu ollenkaan :D

                            Comment


                            • #15
                              Niin...totuushan on se, että quattro ei kyllä ole luonteeltaan mitenkään näppärä/notkea kääntymään, pikemminkin tosiaan hidas ja puskeva (siis liukkaista keleistä ja vauhdikkaammasta ajosta puhuttaessa). Eli sellainen tyyli, että tulee vaan kurviin ja kääntää reilusti ei johda miellyttävään ajokäytökseen.

                              Jarruahan on joskus pakko painaa ennen kurvia...muuten voi mennä pitkäksi :) Ja miksi muuten käyttää jarrua ennen kurvia niin edes aavistuksen takapainoisella jarrulla saisi paremmin hallittavissa olevia vastaheittoja eli siis auton sopivaan luisukulmaan hieman ennen kurvia...se ei paljoa tarvisi kun sopivasti heitättää ja pieni hipaisu jarrua niin perä irtoaa juuri sopivasti ja sit kaasulla/teholla ja ratilla loput. Kysymyksessä ei siis todellakaan ole tarve ns. "käsijarrumaiseen" jarrujen käytökseen...

                              Normaaliajossa tietenkin ajonvakautus estää ylimääräiset luisut tai perän irtoamiset...ehkä se ABS saattaa estää nämä pienetkin toiveet jarrubalanssin muutoksista, sitä kun ei saa napista pois päältä kuten ajovakautuksen...

                              Comment


                                #16
                                Ei se abs kerkeä reagoida, niin nopeasti tilanteeseen etteikkö takapainoisista jarruista olisi "hyötyä".

                                Comment

                                Working...
                                X