Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mistä näkee xenon polttimon värilämpötilan?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mistä näkee xenon polttimon värilämpötilan?

    Autossani on xenon valot. Toinen valo on palanut
    ja kohta varmaan palaa toinenkin.
    Ajattelin ostaa ja vaihtaa kummatkin polttimot yhdellä kertaa. Haluaisin saman sävyiset xenonit mitkä nyt on autossa, mutta, mistä tiedän mikä on autossani olevien xenon polttimoiden värilämpötila?
    Näkeekö sen polttimosta?
    Kiitos vastauksista jo etukäteen.

  • #2
    Jos on alkuperäiset niin 95% varmuudella värilämpötila on 4300K.

    Comment


    • #3
      Minusta tuntuu että ovat jälkiasennetut xenonit, edellinen omistaja laitattanut tai ainakin
      sellaisen käsityksen olen saanut.

      Comment


      • #4
        Polttimosta näkee sen. Juuri itse vaihdatin kanssa xenonit.

        Comment


        • #5
          Jos on jälkiasennus niin ei näe mistään, toisinaan jälkiasennuksissa polttimon tiedot on tarralapussa joka on kiinni johdossa.

          Comment


          • #6
            Maksimaalista valotehoa haettaessa kannattaa pysyä 4300K tai 5000K polttimoissa. Suuremmalla värilämmöllä varustetut näyttävät aina jälkiasennetuilta tai tuottavat myös vähemmän valoa.

            Comment


            • #7
              Jep, kiitos tiedoista. Ei näkynyt johdossa mitään tarraa. Enkä rupenut irrottamaan polttimoa, kun on niin
              tuhannen ahtaassa paikassa. Irrotin umpion mutta se ajovalon suojakansi oli ihmeen tiukassa, enkä sitten viittinyt alkaa väkisin riuhtomaan sitä, että olisin saanut sen polttimon irti. (Irrotan sitten vasta kun vaihdan polttimot.) Jos sitä sitten laittaisi tilaukseen tuollaset 5000k polttimot. Passaako nuo nyt ihan varmasti mun autoon? Kysyn kun en ennen ole tilannut/vaihtanut xenon polttimoita :)
              Onko ehdotuksia mistä paikasta kannattaa netistä tilata?

              Comment


                #8
                Melko varmasti polttimon malli on tuos D2S. Malli siis ratkasee sopivuuden, ei värilämpö. Itellä on 4300K D2S polttimot eikä näkemisen kans oo ongelmia.

                http://www.xenonkauppa.fi/ on yks vaihtoehto.

                Comment


                • #9
                  Selvitä nyt alkuun onko ne jälkiasennukset vaiko oem. Jälkiasennetut on H-kannalla ja oem D-kannalla. H-kanta on se halogeenin "perinteinen" jonka tunnistaa vaikka silmät ummessa.

                  Comment


                    #10
                    Itsellä polttimo on D1S -04 B6 ja xenonplus -valot.

                    Comment


                      #11
                      Anssi ja Jukka: Turhaan arvailette. B6 originaalixenoneita on D2S ja D1S polttimoilla. Päälle tulevat vielä jälkiasennusxenonit, jotka ovat luultavasti (laittomat) H7:t, varmuuden saa vain katsomalla suojakannen alle. Orkkisxenonien osalta tyyppi selviää umpion päällä olevasta tarrasta ja muutenkin umpion merkinnöistä. Kaupasta saa myös D1R, D2R, D3S yms. polttimoita, joten arvalla tilaamalla onnistumistodennäköisyys on ehkä 20%.

                      "Passaako varmasti mun autoon"-kysymykseen ei siis kukaan voi vastata jos ei tiedä mitkä autossa ovat ja mitä ollaan tilaamassa. Värilämpötila on vain yksi muuttuja. 4300K on originaalivalojen värilämpötila, tilaa sellaiset jos haluat saman valotehon ja värisävyn. Kaikki siitä ylöspäin, varsinkin yli 5000K, näyttää tuningilta, ja valoteho on huonompi.

                      Suojakansi voi olla hieman jumissa, koska siinä on tiivisteet välissä - tai tietysti jos joku on tehnyt oman viritelmän.

                      Comment


                      • #12
                        Okei, pittää sitten vain ottaa uusiksi tuo polttimon selvittämien ja selvittää mikä on minun auton xenonvalojen poltinmalli.

                        Comment


                          #13
                          Näin kannattaa toimia. Ja tosiaan se suojakansi voi olla yllättävän tiukassa jos ei ole hetkeen avattu. Aukeaa kyllä kunhan klipsi on auki (ja kukaan ei ole laittanut liimaa väliin...)

                          Comment


                          • #14
                            No niin, nyt sitten selvisi tuo xenon polttimon malli, löysin sellasen tarran siitä johdosta, kun oikein tarkkaan tutkailin. Siinä tarrasssa oli näin 35w 6000K H7X. Eli ymmärtääkseni poltinmalli on sitten tuo H7 ja värilämpötilan arvo 6000K.

                            Comment


                            • #15
                              Todnäk valot on niin vanhat, että kun vaihdat uudet niin väri on erilainen kuin vanhoissa. Tuo värilämpötila kun muuttuu korkeammaksi kun valo ikääntyy. Itse suosittelisin tilalle, että vaihdat molemmat ja värilämmksi 4300 tai 5000K.

                              Comment


                                #16
                                Juurikin näin, 4300 tai 5000 on järkevin, ja H7 polttimon tyyppi. Näin ollen autossasi on siis jälkiasennusxenonit. Ongelma tuossa on se, että liittimien tyyppi voi olla erilainen eri jälkiasennussarjoissa. Täältä esim. AMP:n tekeleitä: http://www.katuauto.fi/product_info....roducts_id=140

                                Katsastukseen joudut laittamaan halogeenipolttimot tai toivomaan että on harvinaisen sokea katsastusmies. 4300K polttimoissa, kuten sanottu, värilämpötila on sama kuin alkuperäisxenoneissa. 6000K on niin sininen että jopa poliisi voi kiinnittää huomiota, katsastusmiehestä puhumattakaan. H7 setti on määräysten vastainen, myös automaattisen korkeudensäädön ja pesureiden kanssa. Häikäisyä tuskin tulee paljon alkuperäisiä enempää kunhan valot on hyvin suunnattu.

                                Comment


                                • #17
                                  Nyt on tilattu polttimot 5000K, tuolta dumon laittamasta linkistä.
                                  Tuosta katsastuksesta vielä, ovat ainakin ennen menneet läpi katastuksesta, miksei menisi nytkin,
                                  umpioissa on kumminkin merkinta xenonlähivaloista. (Tiedän että ovat määräysten vastaiset) Poliisi on kerran syynnännyt valoja, mutta se jäi siihen, ei aiheuttanut toimenpiteitä tms..

                                  Comment


                                  • #18
                                    Umpiot voi olla hyväksytyt xenoneille mutta -99 jälkeen rekisteröidyssä pitää olla automaattinen korkeudensäätö, eli katsastuksessa ei yleensä huomata tuon puuttumista/ voida sitä edes testata.

                                    Comment


                                      #19
                                      No siis, kuten sanottu, katsastusmies ei välttämättä huomaa - rikos on kuitenkin kohtalaisen pieni kun on kyse linssivaloista. Se että on aiemmin mennyt läpi, ei tarkoita että tulevaisuudessa menisi. Mistä näistä tietää...

                                      Syitä hylsyn antamiseen on kaksi, joista ensin mainittu vähintäänkin pätee tässä:
                                      1) B6:n umpioissa on kyllä muoviosaan kirjoitettu D2S/H7 tai D1S/H7 iästä riippuen, mutta umpion päällä olevassa tarrassa merkintää ei ole. Se, että muoviosat ovat samat, ei tarkoita että koko umpio olisi hyväksytty xenoneille. Ja vaikka olisikin, xenonpolttimon pitäisi olla merkattua tyyppiä eli D2S tai D1S. H7-xenonpolttimot ovat lähtökohtaisesti määräysten vastaiset. Nämä on niitä juttuja joita katsastusmies tuskin huomaa.
                                      2) Xenoneissa pitää aina olla automaattinen korkeudensäätö. Tuo on ainakin omassa autossani molemmilla kerroilla katsastuksessa myös tarkistettu. Samoin kuin valopesureiden toiminta, jotka myös ovat pakolliset. Voihan autossasi olla jälkiasennettu korkeudensäätöautomatiikka toki...

                                      Sakari: Automaattisen korkeudensäädön olemassaolo ja toiminta on erittäin helppo testata. Kuten sanottu, ainakin täkäläinen A-katsastus ja pieni yksityinen asema molemmat kyllä nostivat auton keulaa ja katsoivat että valot kääntyvät mukana.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kävinpähän mielenkiinnosta turisemassa Klaukkalan katsastuskonttorilla ja inssi kävi ihan tarkastamassa, että ENNEN 07/2000 ensirekisteröidyssä autossa riittää xenoneille MANUAALINEN korkeussäätö. Ja 08/2000 alkaen tarvitsee automaattisen.

                                        Miten meillä Klaukkalassa voi olla eri lait kuin muualla tuntuisi olevan :-D

                                        Comment


                                          #21
                                          Hohhoijaa, ihan samat lait siellä Jarno kyllä on. Tässä ketjussa on puhuttu A4 B6:sta, joka on on esitelty 1.10.1998 jälkeen.

                                          "Toiminnaltaan automaattinen xenon-ajovalojen suuntauksensäätölaitteen tulee olla uusissa autotyypeissä 1.10.1998 lähtien ja 1.10.2000 lähtien kaikissa käyttöönotetuissa autoissa." "Ajoneuvohallintokeskus muistuttaa, että xenonajovaloilla on aina oltava pesulaite."

                                          Lisäksi, H7 tyyppinen xenonpolttimo ei ole tyyppihyväksytty, joten on määräysten vastainen.

                                          Comment


                                          • #22
                                            No niin, nyt on sitten xenonit asennettu paikoilleen. Ihan hyvännäköiset nuo 5000K,
                                            ovat väriltään oikeastaan valkoiset, tai ainakin vielä tässä vaiheessa. (Jostain luin että ovat valko-sini sävyiset/väriset).

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kertokaas joku mistä nyt näen xenon polttimon värilämmön kun hukkasin paketin. Eli uusi polttimo on philips d2s 35w 85122+ 03v dot 13k17t näkeekö sitä mistään? Pitäisi toinen vielä tilata ja onhan se tyhmän näkönen jos eri värilämpö. Tuo on joko 4000k , 4300k tai 5000k. Selviääkö merkinnöistä?

                                              Comment


                                                #24
                                                Google antoi tällaisen tiedon:

                                                Teho: 35W
                                                Valoteho: 3200lm
                                                Värilämpö: 4300K
                                                Tuotekoodi: Philips D2S 85122
                                                Made in Germany

                                                Tuotetietoja Xenonkaupasta siis.

                                                Ihan yleisesti tuollaisessa ongelmassa kannattaa katsoa juurikin nuita tuotteen merkintöjä, etsiä tuotekoodia muistuttava merkintä ja googlettaa se.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  No niin. Kiitos vastauksesta. Tuossa hätäpäissäni lykkäsin googleen kaikki numerot pötköön niin ei google antanut tulosta. Täälä mettässä niin huono netti muutenkin niin tuottaa tuskaa surffailla. Valokuitua odotellessa. Mutta pääasia kun selvisi.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Xenon polttimoita saa nykyään suomestakin jo 20€/kpl hintaan, joten ei varmaan kenenkään taloutta kaada ostaa paria kerralla :)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Niinhän niitä saa, mutta ei ainakaan tuollaista philipsin d2s:ää. Siksi ensiksi tilasin yhden kun piti toisessa umpiossa olla lähes uusi polttimo mutta ei ollutkaan. Saksasta äsken tilasin polttimon hintaan 28€+5€ toimitus. Täältä kun kysyin niin 65€ kappale

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X