Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 quattro & alustan korottaminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 quattro & alustan korottaminen

    Olisi tällainen hieman erilainen pähkinä purtavaksi: Auto on A4 2,5TDi Quattro (8E), ja madaltamisen sijasta pitäisi saada korotettu alusta. Onko tähän olemassa mitään valmista laillista ratkaisua. Korotuksen tarve olisi n. 20-30mm. Nykyinen alusta on vakioalusta. Eli tarjoaako mikään valmistaja alustan korkeutta lisääviä jousia? Vaimentajiksi tuollaisille jousille varmaan kelpaa mitkä tahansa vakiojouset?

    #2
    Jotkut tämän näköiset läpyskät sinne varmaan pitäis saada.

    http://www.slamit.net/product/6665/w...6-4b-passat-3b

    Comment


      #3
      Yksi vaihtoehto on teettää halutunlaiset jouset esim. Vallilan Takomossa (Pitäjänmäellä), viimeksi pari vuotta sitten uusi jousipari maksoi siellä 140e. Tämä vaatii alkuperäisen jousen malliksi ja lopullinen korotuksen määrä on vähän arpapeliä. Ja jouset eivät sitten ole progressiiviset. Noin pieni korotus tosin voisi onnistua alkuperäistä jousta venyttämällä (samassa paikassa, maksanee muutaman kympin), mutta en tiedä painuvatko sellaiset kuitenkin ajan myötä kasaan.

      Comment


        #4
        Varmasti laillinen ratkaisu olisi Audin oma tehdaslisävarusteena saatava "Huonontienvarustus, normaalia korkeampi maavara" jonka lisävarustekoodi on 1BR. Nopeasti tsekattuna eroa vakioalustaan löytyy vain iskunvaimentimista, jouset ovat samat vakiossa ja korotetussa. Lähimmältä Audin jälleenmyyjältä löytynee tarkempaa hintatietoa.

        Comment


        • #5
          Olikos joku nostanu B5:sen maavaraa. Itellä yksi Quattro hakuluis hiukan maavaraa lisää. Eteen löytyy noita paloja, jotka laitetaan iskarin yläpäähän, mutta entäs takapää? Syksy ja talvi tulee, joten ois kiva saaha mehtuureissuille hiukan maavaraa lisää.

          Comment


          • #6
            A4 B7 S-line quattro alustan korottaminen

            Olisikohan tällä foorumilla tietoa / mielipiteitä miten kyseiseen menopeliin kannattaisi lähteä hakemaan lisää maavaraa. Auto tuntuu muuten olevan mukava ajettava ja omalle käytölle juuri sopiva, mutta ei jaksais joka mökkireissun jälkeen alkaa pohjamuoveja vaihteleen.

            Autohan on normi A4 verrattuna jo 30mm matalampi, eli normi alustan alle nakkaamisella saisi tietenkin jo vähän korkeammaksi. Mitähän tämä sitten käytännössä tarkoittaa? Riittääkö että vaihtaa pelkät jouset, vai tuleeko vaihtaa myös iskarit, tukivarret ja kallistuksen vakaaja??

            Sitten jos näitä hiluja alkaa vaihtamaan, niin silloinhan mielestäni kannattaisi ottaa kaikki irti ja korottaa niin korkealle kuin mahdollista, mistä tuleekin kysymys, mitkä on ne rajoittavat tekijät kuinka paljon maavaraa voi lähteä havitteleen kyseiseen menopeliin, esim pelkillä jousien ja iskareiden vaihdolla?

            Muita vaihtoehtoja mitä tullut tähän mennessä vastaan :

            Korotuspaloja saa ainakin taakse joilla saisi nostettua maavaraa 20mm.
            Rengastusta vaihtamalla vakio talvirengas 215/55 16” vaihtamalla 215/60 16” (mikä taitaa olla maksimi tähän autoon?), saisi noin 10mm lisää.
            Näillä toimenpiteillä saisi sen 30mm lisää korkeutta, mutta eihän se riitä, koska silloin maavaraa olisi vasta saman verran kuin normi A4:ssä.

            Tavoitteena olisi saada maavaraa saman verran kuin A4 allroad mallissa tai mielellään enemmänkin. Eli vaihtoehdoksi taitaa jäädä alustan osien vaihto?
            Olisin hyvin kiitollinen mielipiteistä ja kommenteista mitä kaikkea tässä projektissa kannattaisi ottaa huomioon, ja kaikkein parasta olisi tietenkin, jos joku olisi jo törmännyt tällaiseen viritykseen aiemmin?

            Comment


              #7
              S-line on 25mm matalempi tarkalleen ottaen. Halvin tapa on etsiä käytettynä vakio alusta(jouset ja iskarit). Kallein on vaihtaa alle säädettävä alusta. S-line iskareita ei välttämättä kannata vakio jousien kanssa laittaa, saattaa olla liian jäykät.

              Itse laittaisin säädettävän, niin saa sitten niin ylös kun lystää. Laadukkaan saa 800-900€, toki edukkaampiakin löytyy.

              Comment


              • #8
                Marmoritiskin sijaan mm. jousituksen osia saa hyvin myös nettikaupoista saksasta - sivut ovat usein suomenkielisiä. Orkkiskamaa alustaan on mm. Sachs, Bilstein ja Vogtland. Niillä tekisin itse ja itse asiassa olen parhaillaan tekemässä - olipa hieno lause :)) Jousen progressiivisuus on merkittävä asia ajotuntuman ja auton alustan toimivuuden kannalta, progressiiviset jouset ovat tehtaan ihan tietoinen ja harkittu valinta. - ja ne toimii hyvin mm. Audeissa. A4 B6 / 2001 -alustaan löytyy esim. Bilsteiniltä valikoima jousia eri pituisina ja eri akselimassoille, tod. näköisesti myös uudempiin autoihin. Jos on tiedossa vastaava auto halutunlaisella alustalla, niin sen ohjekirjan varustetarrasta kannataa ottaa kuva, siellä on ne OY- ja OJ- alkuiset kolmikirjaimiset alustakoodit. Akselimassat löytyy rek.otteesta (etuakselimassa / pyörä on luonnollisesti puolet ilmoitetusta etuakselimassasta. Pohjaanlyöntikumit saattaa myös olla erilaiset eri korkuisissa alustoissa, riippuu tapauksesta. Iskunvaimentimien kanssa on sama homma. Tehtaan alustoissa on se hyvä puoli, että joku muu on jo testannut eri kombinaatioita, joista sitten on valittu parhaiten toimivat. Toki esim. Eibach -alustat toimii hyvin, nekin on huolella testattuja. Tiedän tapauksen jossa harrastaja oli kokeillut 14 kpl erilaisia alustoja Golfiin, ennen kuin sattui mieleinen. No, lienee ääritapaus, mutta kuitenkin. Jos marmorilta löytää riittävän palveluhaluisen henkilön, niin saattaa saada tarvittavien osien varaosakoodit sieltä - tosin minulle tuli yhdellä kerralla kolmesta käynnistä toiseen päähän 20mm madaltavat ja toiseen normikorkuisen alustan jousikoodit.
                Viimeksi muokannut hifijussi; 18.10.2017, 20:29.

                Comment


                • #9
                  http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=157866

                  Comment


                  • #10
                    Kiitoksia kaikille hyvistä vinkeistä.

                    Tätähän minä pelkäsinkin että jousia sekä iskareita löytyy vaikka millä pituudella ja jäykkyydellä. Itellä ei kyllä aika taida riittää ihan 14 kertaa vaihtaan eri palikkaa alle ennen kuin sopiva setti löytyy :D

                    Tuo säädettävä alusta voisi tietenkin olla ihan kätevä ja valinnan varaakin tuntuu olevan vähintäänkin riittävästi.. Ennen tällaisen ostoa tulisi tietenkin selvittää, minkä mittaset iskarit ja jouset tässä tällä hetkellä on?
                    Miten se näissä säädettävissä alustoissa tuo ajotuntuma muuttuu kun ruuvaatki sen niin korkealle ku mahollista? Eikös se mene melekoseksi pompottajaksi, vai miten tuo säätö noissa toimii? Varmasti tyhmä kysymys, mutta mitäs näissä meinaa yleensäkin tuo säätöalue esim. -40mm-80mm? Ihan heti ei pistäny silmään alustasarjaa jossa olis esim. +60mm-80mm…

                    Eli lähtökohtaisesti pitäisi löytää mahdollisimman pitkät jouset ja iskarit jotka sopii tähän kulkineeseen. Jouset saisi varmaan olla asteen pari jäykemmät että ei ihan nokka taivasta kohen menis kiihyttäessä ja mutkissaki pysyis etes jollaki lailla suorassa. Harmi että nuo jousien mitta ja jäykkyys tiedot tuntuu olevan melko kiven alla. Melkonen salapoliisi pittää vissiin olla että saa selville mitkä olis pisimmät mahdolliset palikat tähän pirssiin.
                    Taitaa olla ainoa vaihtoehto että löytää jostain käsiin hyvä ryhtisen B7 koppasen ja sen rekkarin perusteella lähtee kyseleen marmorilta, mitä osia se sisältää? Sitten siihen jos vielä jonkulaiset korokepalat nakkais, niin saishan siihen pikkusen huonojen teiden ominaisuuksia lisää..

                    Eihän kellään sattuis oleen tietoa käykö tähän esim 2010 allroadin palikat? Onkohan siinä mahdollisesti pidemmät kepit ja iskarit vai liekkö muuten toteutettu korkeampi maavara?

                    Comment


                    • #11
                      Audi A4 B6 farmari quattro alustan korotus?

                      Olen tässä vaihtelemassa Audiin etupyörän laakereita ja samalla huomasin että tukivarsien kumit alkavat tulla tiensä päähän ja mietin jospa samalla korottaisi hieman alustaa, kun tukivarsien vaihto tulee ajankohtaiseksi.

                      Selailin foorumia ja muutaman viestiketjun löysin missä asiaa oli sivuttu, mutta ajattelin vielä avata uuden ketjun, jos viesti tavoittaisi jonkun asiaan vihkiytyneen henkilön. Aiemmista viestiketjuista oppiineena, tuntui järkeväksi tavaksi tehdä korotus on korotuspalat, jäykemmät jouset ja todennäköisesti iskaritkin ovat kohta vaihtokunnossa, niin ne samalla.

                      Onko asiassa mitä kaikkea huomioon otettavaa? Tukivarret foorumin mukaan lemförder tai trw, käykö vakiomittaiset?

                      Onnistuneista korotuksista kuulisin mielelläni kokemuksia ja linkkejä tarvittaviin varaosiin kaipailisin myös.
                      Viimeksi muokannut Killeri; 6.8.2018, 12:47. Perustelu: Ei allekirjoituksia, kiitos.

                      Comment


                        #12
                        käykö vakiomittaiset?
                        Ei ole tarjolla kuin yhden mittaista tukivartta, jos ei ala itse turaamaan säädettäviä varsia.

                        Linkkejä tukivarsiin ja muihinkin alustan osiin löytyy tuolta jo mainitsemastasi tukivarsikeskustelusta;
                        http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...t=52667&page=7

                        Esim. ojanpera.net, varaosat24.fi, ebay...
                        Viimeksi muokannut vV8m5; 6.8.2018, 14:02.

                        Comment


                        • #13
                          Moi

                          Kysyn korottavia iskaria ja jousia , niin minulle tarjottiin seuraavia:

                          Etuiskari 311017 Sachs
                          Takaiskari 312783 Sachs
                          Etujousi 4004247 Lesjofors
                          Takajousi 4204233 Lesjofors

                          Myyjä ei osannut sanoa paljon tuo setti autoa korottaisi, niin arvelin kysellä täältä, että ymmärtääkö joku noiden päälle ? Saisi jotain osviittaa, että kannattaisiko nuo hankkia.

                          Comment


                            #14
                            Ei nouse vakiota korkeammaksi;
                            https://www.autonosat24.fi/2259992-l...auton-jousitus
                            Alustarakenne:
                            Autoihin ilman Sport-jousitusta

                            Comment


                              #15
                              Slamitilla on korotuspaloja myynnissä 3bg 4-motion passattiin.
                              B6 alusta hyvin pitkälle sama.
                              http://www.slamit.net/category/840/muut-alustan-osat

                              Kuvassa Ex-passatti, missä oli korotuspalat ihan tehtaan jäljiltä.
                              Attached Files

                              Comment


                              • #16
                                Laitoin Passattiin vahvistetut jouset ja korotuspalikat, nousi 3cm.
                                autotarvike.fi, siellä oli tietämystä ja osat.

                                Comment


                                • #17
                                  Kiitoksia vinkeistä ja kommenteista. Taitaa olla järkevin tosiaankin laittaa jäykemmät jouset ja nuo korotuspalat alle. Edellä mainitut korotuspalat tulee jousen alle, niin kahtelin autoa purkaessa että siihen etuiskarin tolpan ja korin väliin vois vielä jonkin korotuksen laittaa, jossain törmäsinkin valmiiseen ratkaisuun, mutta en nyt enää löytänyt linkkiä siihen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    A4 B8 alusta s-line -> allroad

                                    Hei.

                                    Tuli ostettua tuommonen A4 3.0 tdi quattro S-line alustalla.

                                    Oli jo hakiesssa vähän semmonen fiilis että niinköhän tuon kanssa pärjää, ku edellinen auto A4 B5 quattro huonontien alustalla.

                                    No nyt on kohta talvi kärvistelty, ja täytyy todeta että sais se ehkä vähintään vakion korkuinen olla, mutta sama jo sitten laittaa huonontien alusta.


                                    Kysymys kuuluu, riittääkö iskareiden ja jousien vaihto? Nämä taitaa olla oleellisimmat erot, mutta onko jotain muuta oleellista?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Veikkaan että pitää vaihtaa ainakin ylemmät tukivarret, koska etupäässä ei tietääkseni ole camberille mitään säätöjä. Maalaisjärkeilemällä tuntuisi että jos s-linesta nostetaan allroadiksi, menee camberit todella pahasti pakkaselle jos asiaa ei kompensoida pidemmillä ylätukivarsilla? Mutta sehän ei ole suuri kustannus, jos sillä selviää?

                                      Comment


                                      • #20
                                        pitää vaihtaa ainakin ylemmät tukivarret
                                        Ongelma lienee siinä että ei ole tarjolla kuin yhden mittaisia tukivarsia.

                                        Comment


                                          #21
                                          Aika iso ero on B8 kopan maavarassa S-Line vs. allroad. Osanumeroita vertailemalla selviää alustan komponenttien eroavaisuus näiden mallien välillä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Etupään pyöräntuenta on sama(=samat osanumerot). En taka-akselia viitsinyt tsekata.

                                            Comment


                                              #23
                                              Eli periaattessa S4:sesta voisi tehdä SAllroadin?

                                              Comment


                                                #24
                                                Eikös Allroad-korotus ole tehty (ainakin osaksi) apurunkoja laskemalla? Tämä siis täysin dummy-arvaus Ur-Allroad-mieheltä...

                                                Comment


                                                • #25
                                                  https://www.audizine.com/forum/showt...sion-Reference

                                                  Tuosta kattomalla en kyllä paljon muuta eroa löytänyt kun jouset, iskarit ja pohjaanlyöntikumet. Näin oli myös b5 koppasen s-line vs huonontien alusta.

                                                  Ja mitä pikaisesti vilkaisin niin allroad kun on eri automalli kokonaan niin siihen saa aftermarkettina jouset ja iskarit, ja löytyy aika helposti ainakin sachsin jouset ja bilsteinin iskarit.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mulla A4 B8.5 1BE alusta ja lisäks H&R madallusjouset. Mitähän osia pitäisi vaihtaa, että saisi normaalin A4 1BA korkuisen? Iskarit ja jouset? Helpommalla varmaa pääsis, kun vaihtas autoa, mutta ei ultra nelikko ja adbluut kiinnostas.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Sumu, iskarit ja jouset.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X