Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 2,0Tdi Quattro 125kW -08 outo jarruongelmako?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 2,0Tdi Quattro 125kW -08 outo jarruongelmako?

    Tervehdys kaikille.

    Ajossa ensimmäinen Audi ja kohtuutyytyväisiä täällä ollaan oltu. Kohtuutyytyväisiä sen johdosta, että ihan ongelmitta tässä ei nyt matkaa ole taitettu. Auto on A3 2,0TDI Quattro sportback 125kW pannulla, vuosimallia 2008. Autolla on ajettu n.35tkm ja meidän toimesta viimeiset 10tkm. Ongelmat alkoivat siis jo aika lähellä tuota 25tkm lukemaa, joka mittarissa oli auton liikkeestä ostaessamme. Ensimmäisen kerran käväsimme lukemassa vikakoodit syystä että hehkuvalo syttyi kesken ajon. Purkkaista menoa hetkellisesti ja samantien pysähtyminen. Homma korjaantui pienen ventan aikana ja näin päästiin mökiltä kotiin. Seuraavana päivänä sitten audicenteriin jossa todettiin, että ei mittään feelua, hanaa vaan kun kiihdytät moottoritielle. Ok. Eipä ole uusinut ko. vika tuon jälkeen ja annettujen ohjeiden mukaan on toimittu...toisaalta, niin tehtiin kyllä ennen vikaakin.

    Seuraava, ja kämäsempi vika, tapahtunut kaksi kertaa:

    Seuraavaksi kippo ei suostunut lähtemään käyntiin. Ei sammuttanut hehkuvaloa ja mittariston näyttöön ilmaantui jarruihin viittaava kuva sekä isoin kirjaimin BRAKES. Jarruissa siis jottain, vaan mitä? Tämäkin vika korjaantui sillä, että koitti laittaa virrat päälle, ottaa pois ja tehdä näin muutaman kerran ja kas, niin sammuu hehkuvalo ja eikun tulille. Vika ilmaantui sellasessa tilanteessa, että autolla oli ajettu aamulla töihin, liikuttu sieltä toisaalle palaveriin auton seistessä parkkihalissa lähes koko päivän.
    Nyt sitten viikonlopun jälkeen autoa huuhdeltuani(pestyäni sen siis) ajelin rauhassa kohti kotia ja autotallia. Auto talliin yöksi ja aamulla vahva aikomus ehtiä ajoissa duuniin. Näin ei kuitenkaan käynyt, koska sama BRAKES teksti ja kuva ilmaantui näyttöön ja hehkuvalo paloi. Korjaantui samalla tavalla, joskin n. viiden minuutin venttailun jälkeen. Taas audicenteriin jossa vikakoodit luettiin. Todettiin, että ei varsinaisia vikoja, mutta satunnaisia sellaisia kyllä. Aika autosähkömiehelle siis varattu.

    Kysymys onkin seuraavnalainen...kohtuullisen pitkän alustukseni jälkeen:
    Mitä helvettiä tämä nyt on? Auto on aiemmin ollut yhdellä omistajalla, naisella, jolle soittelin ja rupattelin ennen ostopäätöstä aikoinaan. Sain sen kuvan, että varsin asiallinen autofriikki kyseessä, joka pitänyt kotteroa kuin kukkaa kämmenellä. Jälkeenpäin olen sattuman kautta saanut varmuuden vielä ko. asiasta. Auto on siis 2008 vuosimallinen ja sillä oli ed. omistaja ajanut ruhtinaalliset 25952km. Ei vikoja ja huollot tietenkin tehty. n10tkm lisää ja viat alkavat. Onko tämä tyypillistä ko. automerkille/mallille vai onko tässä nyt paskaa säkää mukana roppakaupalla. Onko kellään muulla ollut moista vikaa ja onko siihen löytynyt ratkaisu millä tavoin? Tokihan sähkömies sen löytää, mutta ilmaistahan se ei ole.

    Jos jollain on vastaavantyylisiä kokemuksia, jakakaa mieluusti niitä. meikäläinen kohtuu-uutena Audi-autoilijana on tässä nyt vähän ihmeissään, maltillisesti sanottuna.

    Pitkä juttu, mutta kiitos kun jaksoit lukea koko stoorin. Vielä lämpimämmät kiitokset sille, joka jotenkin valottavasti kykenee kommentoimaan tähän jottain.

    Kiitoksia jo etukäteen!

    T: Chrisu

    #2
    Kannattaa muistaa liikkeen vikavastuu, mikäli kauppojen tekemisestä ei ole hirveän kauaa.

    Ensimmäisellä kerralla auto on jostain syystä mennyt "limp modeen", eli varaohjelma on otettu käyttöön. Mahdollisia syitä on paljon, mutta vikakoodin pitäisi jäädä muistiin. Ihmettelen kovasti Audicenterin kommenttia ettei vikaa ole - ellei sitten ole vikakoodin todettu olevan harmiton. Harvoin tosin varaohjelmalle mennään ihan syyttä.

    Sinänsä hehkuvalo ja brakes-teksti voisi viitata esim. jarruvalokytkimeen, mutta sen ei pitäisi aiheuttaa auton hyytymistä tai estää käynnistämistä - ellei sitten Haldex-autoissa kytkimen toiminta ole jotenkin tärkeämpää. Ja jälleen: Vikakoodin pitäisi olla muistissa.

    Edellinen tai nykyinen omistaja tuskin auton vikaantumiseen on vaikuttanut. Anturi- yms. vikoja voi tulla uusiinkin autoihin. Lähinnä ihmetyttää Audicenterin kädettömyys.

    Comment


    • #3
      Kärjistetysti toi ensimmäiseen vikaan annettu kommentti taisi audicenteriltä tulla. Totesi ihan asiallinen kundi sieltä vaan että ko. kärryllä on taidettu körötellä aiemman omistajan toimesta ja joku (en nyt muista mikä helvetti) tukkiutuu moisesta toiminnasta. Nooh, nyt auto ei ole sellasta touhunnut ja homma on pelannut sen puoleen loistavasti.

      Mitä virhevastuuseen tulee, niin kuluttajasuojaan tässä ollaan vedottu. 5 kuukautta sitten about tehtiin autosta kaupat. Myyjäliike(isohko sellainen)on suhtautunut tähän ihan asiallisesti ja ollaan sovittu kulujen puolittamisesta mikäli homma on ns. tuore(tullut siis mun ajeluista). Vikamuistiin on jäänyt jotain, mutta niiden kohdalla luki kaikissa myös "satunnainen" liittyen tähän jarruihin viittaavaan vikaan.

      Mielenkiintoista tää kyllä on, auto toimii täysin moitteettomasti, ei nitise tai kolise ja tuntuu muutenkin kivalle(poisluettuna tietenkin nää kotkotukset) verrattuna aiempaan 15 vuotta vanhaan bemariin, jolla tuli köröteltyä. Se vaan toimi saatanan hyvin ja mittarissa oli vaan 260tkm enemmän. Toivottavasti se sähkäri nyt sitten löytää jotain feelua tuolta ja saa asian ratkeamaan. En nyt ihan heti viitsi lähteä viemään kotteroa mihinkään ihan huvin ja urheilun vuoksi tyyliin "jarruissa on ehkä jotain häikkää, viittittekste vähän tsiigata"...tai edes tiedä kelle sen veisin. Audicenteriin tohon se on menossa 11.10.
      Katostaan, sanoi tohtori.

      T: Chrisu

      Comment


        #4
        Viitannut varmaan hiukkassuodattimeen. Aino vaan, että sen tukkeutumisesta syttyy hiukkassuodattimen valo, ei hehkuvalo (paitsi jos on vikaa esim. anturissa). Kiihdyttelemällä ei niitä nokia poisteta, vaan pidempiaikaisella suuremmalla nopeudella ajolla, ääritapauksessa pykälää liian pienellä vaihteella.

        Seuraavan kerran kun (jos) tulee tuo sama vika, pistä ylös aika milloin vika iskenyt. Pääkaupunkiseudulta varmasti löytyy joku joka voi pientä korvausta vastaan katsoa vikakoodit. Audiclubiin liittymällä saa auki listan kavereista jotka pystyvät koodeja lukemaan.

        P.S. Täällä ei ole tapana laittaa allekirjoituksia

        Comment


        • #5
          Ok. Toi kun hehkuvalo alkoi vilkkumaan kesken ajon tapahtui tossa kesän aikana, aika pian sen jälkeen kun auto meille tuli. Hiukkassuotimeen se tosiaan viittasi se kaveri centerissä. Se ei siis syttynyt palamaan, vaan vilkkui. Nooh, mielenkiintoinen vika kaikenkaikkiaan. Outoa vaan, että kuitenkin näin tuore kippo ja aika vähäisillä kilsoilla rupee oireilemaan. Nooh, näillä nyt mennään. Kiitokset kuitenkin vinkeistä sieltäpäin!

          T: Chrisu

          Ai niin, vanha tapa toiselta foorumilta toi allekirjoitus. Muutenkin on tapana "allekirjoittaa" kaikki sähköiset sanomiset...ei tuu turhaan jauhettua paskaa foorumeilla josta joutuu mahd.kärsimään myöhemmin. Toivottavasti tämä on ok arvon foorumilaisille!

          Comment


          • #6
            Ei tuosta allekirjoituksesta ehkä suoranaisesti täällä lynkata mutta voit varautuu kuulemaan siitä tasaista huomauttelua. Säännöt kun täällä sen nimenomaan kieltävät. Sama tieto kuitenkin löytyy käyttäjätunnuksena.

            http://www.audiclub.fi/forum/showthread.php?t=30638

            Comment


            • #7
              dumo on osittain oikeassa - ensiksi tulee hiukkaskiihdyttimen kuva mittaristoon -> silloin motarille ajamaan käyttöohjekirjan mukaan !!

              jos ei noudateta ohjetta saattaa tulla tilanne kun palaa hiukkaskiihdyttimen && hehkun merkkivalo mittarissa --> huoltoon pakko-regenerointiin ja pian, maks. ajomatka kun molemmat valot palaa on ~300km ??

              jos suodin menee pilalle tulee >1500e lasku kertalaakista ilman valitusoikeutta, sillä kyllä auton omistajan kaiketi oletetaan lukevan auton käyttöohjeet (omistajan manuaalin).

              tuo BRAKES teksti viittaa jarrujärjestelmän vikaan (daa) mutta ilman sen kummempaa tietoa on todella vaikea sanoa missä voisi olla vika.
              harmi kun eivät ole sanoneet sulle sitä syytä mikä on ollut satunnaisen vian aiheuttaja, siitä voisi päätellä piakkoin enemmän.
              tietysti on huollon varmempi pelata satunnaisten vikojen kanssa varman päälle - ei heti vaihdeta satunnaisen vian aiheuttanutta anturia - voi pian olla _kalliskin_, mutta jos uusiintuu on syytä epäillä anturin olevan todellakin vikaantunut.
              jos jarrujärjestelmässä on oikeasti vika, siis semmoinen että auto ei oikeasti pysähdy ei niin millään, niin eikös se ole ihan turvallisuusseikka että auto ei näin ollen lähde käyntiinkään -> ei nopeutta -> ei onnettomuuksia ?
              Viimeksi muokannut repsa; 17.9.2010, 20:56.

              Comment


              • #8
                Njaahans. Kaara teki tossa jälleen tepposen just ennenkuin oli määrä viedä sähkömiehelle. Varattu aika oli 11.10 klo 7.30 mutta kärry ei halunnut lähteä liikenteeseen edeltävänä perjantaina aamulla. Sitten kun suostui lähtemään, kiikutin sen suoraan centeriin, jonne sai jäädä viikonloppua viettelemään. Nooh, auto työn alle ja ei aikakaan kun sieltä sitten ma aamupäivällä tärähti viesti, "auto nodettavissa". Vikakin selvisi aika nopeasti siis ja kaikki ihmeelliset sähköviat mitä tuossa oli taisivat nyt sitten selittyä sillä, että virtaluokon pohja oli riki. Vaihdettu on nyt ja taas mennään. Saa nyt nähdä josko tuo tosiaan selittää tuon mystisen vian, vai ilmeneekö se uudelleen. Kiitoksia kaikille kuitenkin vinkeistä ja spekulaatiosta ko. vian selvittämiseen liittyen!

                T:..ai niin.

                Comment


                • #9
                  Tervehdys pitkästä aikaa!

                  Juu, autoon siis vaihdettiin virtalukon pohja tuon viimeisen korjauksen aikana. Kolme viikkoa toimi kuin enkeli, mutta kas kas, sama vika identtisine oireineen ilmaantui kesken matkan.
                  Homman eteneminen seuraavassa lyhyesti:
                  Kaara hinurilla Audicenteriin, jossa majaili reilun 3 viikkoa. Sähkömies teki hommia n. 20h koittaen mm. provosoida ko. vikaa autoon. Eipä onnistunut. Siihen vaihdeltiin nyt sitten yhtä jos toistakin osaa ja loppujen lopuksi todettiin että moottorinohjausyksikkö oli sippi. Sekin vaihdettiin ja sen jälkeen tässä nyt ollaan menty varsin vaivattomasti eteenpäin. Auton korjaukseen liittyvät talodelliset seikat sujuivat mutkitta ja ainakin mulle jäi varsin hyvä fiilis sekä auton myyjäliikkeestä sekä autoa huoltaneesta porukasta/yrityksestä.

                  Ei siis jarruihin liittyvä vika missään nimessä, vaan jotain ihan muuta. Sähköviat on niin kivoja, näemmä...

                  Nyt vaan tiukkaa menoa kohti kesää & nautinnollisia kilsoja!

                  T: C..hups

                  Comment

                  Working...
                  X