Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A100 2.8 Quattro '93 etupyöränlaakerin vaihto?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A100 2.8 Quattro '93 etupyöränlaakerin vaihto?

    Vasen etunen jurisee, tilasin laakerin ja jarruhilppeet (levyt, palat). Ennen kun alan purkamaan, olisi kiva vähän tutustua kohteeseen; minkälainen homma vaihtamisessa on?

  • #2
    Saman koriseen etuvetoon vaihdoin etupyörän laakerin joskus 5+ vuotta sitten. Mitään erityistä ei tule mieleen muuta kuin että prässissä taisi mittari näyttää yli 4 tonnin lukemia ennen kuin vanha laakeri lähti irti pesästä.

    Comment


    • #3
      aika töisevä homma.
      Ratas pois, alapallonivel irti, r-tangon pää irti, vetoaks irti, jarrusatula irti, sitten viellä konehuoneen puolelta ne 3 mutteria auki joiden varassa tolppa enää roikkuu!!
      Sitte vaan rässillä vanhat pois ja uudet tilalle!! Sovite on aika tiukka!
      Hankala tuossa hommassa on se että joutuu koko tolppaa käsittelemään ku on samaa limppua laakeripesän kans.

      Comment


      • #4
        Joiltakin korjaamoilta löytyy sellanen järeä "liukuvasara", jolla laakerit irrotetaan tolppa autossa pikallaan. Varmaan toimii sama homma tässäkin korimallissa. V*tullinen nujakointi siinä hommassa tietty on, mutta ei tarvii tolppaa irrotella ja kulmia säädellä. Ja lisäks tietty se ei sit oo TI-homma jos pajalle vie...

        Se on siis sellanen kahden miehen käsiteltävä työkalu, joka kiinnitetään pyörän napaan pyörän pulteilla ja sit riuhdotaan kahden miehen voimin 5-30 minuuttia niin että heikompaa hirvittää! Uusi laakeri painetaan paikalleen sellasella ruuvi-systeemillä.

        Comment


        • #5
          Vähän venähti toi vaihto, mutta tulipa tehtyä. Kiiitos avusta!

          Ei se niin vaikea homma ollut, mutta työläs tosiaankin. Kuus tuntia meni taukoineen, ajomatkoineen jne. Eli ehkä neljä tuntia työtä...

          Ohjeethan olikin hyvät, mutta tarkennetaan pikkusen kun on tuoreessa muistissa:

          -navan keskeltä pultti auki (rengas pitää olla maassa, oli aika tiukassa.... 80kg ukko metrin varren päässä hyppimässä niin lähti)
          -koko keula ylös (toinenkin puoli pitää nostaa vakaajan takia)
          -ABS anturi irti vetämällä, jarrupalavahdin piuha irti; katkeaa tolpan kiinnikkeessä olevasta töpselistä, käännä 90ast ja ota irti tolpasta.
          -satula ja levy irti
          -rt-pää irti
          -alapallo irti (samalla nykäisyllä lähtee se vetarikin). Paina rautakangella tukivartta alaspäin, niin lähtee.
          -konehuoneen puolelta tolppa irti: ne kolme ulompaa pulttia (siellähän on kaksi kolmen pultin sarjaa per tolppa)

          Sitten onkin tolppa kädessä.

          -Pyörännapa irti laakerista ulosvetäjällä vai sisäänpainajalla... mikäsenyt nimeltään onkaan. (tai prässillä)
          -Laakerin sisäkoolin puolikas irti navasta ulosvetäjällä (tai laikalla viilto ja taltalla poikki)
          -Laakerin ulkokooli irti pesästä lekalla naputtamalla (tai prässillä tai kierretankovirityksellä painamalla). Jos ei meinaa lähteä, niin laakerin ulkokoolin sisälle voi hitsata paksun sauman. Siitä kun se jäähtyy, niin supistuu. Pitäs lähteä helpommin.

          Purettu.

          -Uusi laakeri OIKEINPÄIN pesään prässillä (tai pultilla vetämällä... prässi näytti mulla 250kg, eli olis mennyt pultillakin helposti), PAINETAAN ULKOKOOLISTA! Vaikkapa vanhan laakerin ulkokoolia voi käyttää apuna kunhan sitä hioo pienemmäksi ettei jämähdä kiinni.
          -Napa kiinni laakeriin prässillä (tai pultilla vetämällä), alla on oltava laakerin sisäkooliin vastaava vaste. Muuten menee laakeri päreiksi. Vanha sisäkooli toimii vasteena.

          Sitten vaan hilut paikalleen ja valmista tuli.

          Comment

          Working...
          X