Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B5 ja akun kiinnitys...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B5 ja akun kiinnitys...

    Taas tulvi akkukaukalo sateella ja ajattelin sit puhdistaa reiät ja otin akun irti. Mutta akun alla oleva "kehikko" oli ruostunu aivan paskas ja en saanu akkua sit enää kiinnitettyy.

    Saako tollasia ostettua uutena vai pitääkö etsii jostain romulta vai tehdä itse?

    #2
    Saa sen vaikka merkkitiskiltä tai tuolta: http://www.speed-autoteile.fi/

    Comment


    • #3
      Meinasin laittaa tyhmiin kysymyksiin, mutta otsikko on just eikä melkein sopiva, joten jatketaan tähän.
      Eli siis talvea vasten pitäisi saada isompi/parempi akku kiinni, joka vaatii semmosen toisenlaisen kiinnitysraudan, mikä ottaa akun kulmasta kiinni. Se siis jo hommattu, mutta siitä reiästä mihin se pitäis ruuvata, puuttuu joku semmonen kierreholkki tms. ks. kuva!
      Onko se ihan normi varaosa vai mistä mahtais semmosen saada?
      Attached Files

      Comment


        #4
        Sullahan näkyy tuossa kuvassa vasemmalla yksi kiinnityspiste vapaana, mikset käytä sitä ?

        Jos kuitenkin haluat kierteen tuohon reikään niin tällaisella onnistuu:
        http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Ka...tisarja-12953/
        Tosin sarjassa suurin koko on M6 jonka vaatima reikä on 9mm, tuossa kuvassasi saattaa olla isompi.

        Comment


        • #5
          Näköjään tuolla on semmoinenkin kuin "uusi akku" -topikki, jossa sivutaan samaa asiaa, mutta siellä on linkki: http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=268040, jossa näytetään tuo kiinnitysrauta.
          Mulla tuo ongelma siis on se että akku peittää nuo telineen reiät, joten siksi tarvitsen tuon toisenlaisen raudan. Vaimon passatissa on sama rauta, mutta siinä on myöskin tuo kierreholkki kiinnitystä varten. Vagcattia selailin, mutta en löytänyt mistään osiosta kohtaa jossa tuo holkki olisi näytetty.
          Pitäisikö marssia vain marmorille kyselemään?

          Comment


            #6
            Niittausmutteri M8 on se mitä tarvitset:
            http://www.wurthelektronik.fi/site/m...utlevyille.pdf
            Eri asia sitten mistä sopiva työkalu sen puristamiseen.

            Comment


              #7
              M8 niittimutteri vaatii 11 mm reiän, ainakin nuo "tavalliset" alumiiniset joita itselläni on. Voisin muutenkin auttaa tuossa asiassa, jos tarvis.

              Comment


              • #8
                Pitää varmaan marmorilla käydä kysäseen. Mielellään jonkun tommosen alkuperäisratkaisun tuohon ottasin, muuten pitää kallistua tuohon niittimutteriin.

                Comment


                • #9
                  Päivitetään tilanne miten akun sai lopulta kiinni. Alkuperäinen kiinnitystapa ei olisi ilman pientä hitsailua onnistunut, mikä selvisi kun romuttamolta kävin yhdestä passatista nakuttelemassa kierrelevyn irti. Kierrelätkä on alunperin pistehitsellä kiinni, joten helpompana vaihtoehtona sain Alpin avustuksella 10mm:n niittimutterin reikään jolla kiinnitys lopulta hoitui.
                  Kiitokset vielä Alpille, sinne se just ja just mahtu :)
                  Attached Files

                  Comment


                    #10
                    Jahas.. taitanee itelläkin olla todennäköisesti edessä niittimutterin laitto, että saa akun kiinni. Kävin jo hakemassa marmorilta tuon kiinnitysraudan, mutta en vielä ole ehtinyt vilkuilemaan onko kaukalossa jenka valmiina vai ei..

                    Timo/Alpi: Ilmeisesti muuta ei tarvitse kuin niittimutterin ja siinä pysyy?

                    Comment


                      #11
                      Ihan tukevasti se M10 siihen puristui. Aukon reunoihin voi sipaista vaikka koriliimaa, jos tartuntaa haluaa parantaa.

                      Comment


                      • #12
                        Tuo M10 niittimutteri tosiaan tuntuu olevan riittävän napakasti kiinni. Eiköhän se akku siinä tarvittavan tiukasti kiinni pysy...
                        Nimimerkki Noize (taisi olla projekti -osiossa) oli laittanut samalla tavalla M8 niittimutterilla, joten sekin kaiketi toimii, vaikkei ihan niin sopiva siihen reikään olekaan.

                        Tuosta niitin laitosta en osaa muuta sanoa, kuin että taitaa tarvita siihen tarkoitetun työkalun, millä sen paikalleen rutistaa? Alpi onnekseni sai semmoisen haltuunsa ja niitin myös :D

                        Comment


                          #13
                          Käytin töistä löytyviä Wurthin M8 niittimuttereita, materiaalivahvuus johon suositellaan painettavan on 0,5-3mm ja optimi reikäkoko 11,1. En mitannut paljonko se reikä oli mutta en edes yrittänyt M10 mutteria. Kai noi meidän on sitten jotenkin järeämpiä kuin Alpin käyttämät?

                          Multa löytyy töistä paineilmakone jolla noita saan puristeltua, yleensä ei vaadi edes mitään purkamista jos ei ole akkukaukalon muovisuojia päällä, muutaman minuutin homma.

                          Edit. Kävin mylläämässä varastoja ja löysin M10 muttereita, niiden kanssa reikä pitää olla minimissään 11,9mm, saisiko joku mitattua tuon reiän paljonko se on?

                          Molemmat koot pysyvät varmasti kiinni, M10 seinämä on paljon ohuempi eli se ei kestä kiristää ihan niin kovasti kuin M8.
                          Viimeksi muokannut Noize; 23.10.2012, 11:59.

                          Comment


                          • #14
                            Voi olla että nuo wurthit on järeämpiä, en tosin tiedä minkä valmistajan nuo Alpin oli. En itse noita kahta kokoa edes vertaillut, mutta saattaa olla että M8 voi olla järeämpi. Plussana vielä, voi käyttää akun kiinnityksen alkuperäistä M8 pulttia.

                            Reiän koko oli jotain 13-14mm. Akun ollessa paikallaan oli vähän ahdasta, niin en tarkempaa tulosta saanut.

                            Comment


                              #15
                              Kyllä se M10 mutteri oli melko järeä, vaatinee ~12 mm reiän. En nyt pääse mittailemaan, kun Timon autoon laitettu oli ainoa kappale joka löytyi :D

                              M8 tosiaan vaatii 11 mm reiän, ja se oli tuohon akkukaukalon reikään mielestäni liian holo. Vähän epäilytti tyssääntyykö mutteri tarpeeksi pysyäkseen reiässä.

                              Tuokin mutteri saatiin käsityökalulla painettua ilman purkamista. Enpä itsekään ollut tuota käsityökalua aikaisemmin käyttänyt, kun työpaikalta löytyy paineilmakoneet samaan tarkoitukseen. Eipä tuokaan sinänsä olisi ollut kuin puolen minuutin homma, jos työkalun käyttöä olisi harjoitellut etukäteen ;)

                              Comment


                                #16
                                Lainasin itse myös töistä työkalun niittausmutterille ja laittelin M8 mutterin paikalleen. Nyt on uusi kaukalo ja akku kiinnitetty "kynsi"kiinnittimellä. Ihmettelen tosin tuota kiinnityskynttä. Myytiinköhän/toimitettiinko minulle marmorilta väärän version kiinnike tai onko valmistuksessa käynyt pieni kämmi. Tuossa kiinnittimessä oleva pitkä "kynsi" sojottaa vasemmalle ilmastointiputkien suuntaan ja en kyllä ymmärrä mikä sen tarkoitus tuossa suunnassa olisi. Noita muita asennuskuvia kun katsoo niin kynsi näyttäisi tulevan ylöspäin akun viertä. Varaosakoodilla 8D1 803 123D pyysin osaa tilaamaan, mutta pussissa lukee 8D1 803 123C. Voiko tuossa C/D revisioissa olla tuommoinen ero? Kiinnike kyllä ottaa akun nurkista hyvin kiinni.

                                Comment


                                • #17
                                  En nyt osaa kummemmin tuohon väärään koodiin sanoa, mutta muistelisin, että ainakin tuossa minkä olen livenä nähnyt 98 B5:ssa oli tuollainen pieni lirpake ulospäin ihan vain varmaan siksi, että siitä saa otteen kun kääntää sivulle. Sitähän ei tarvitse irroittaa kokonaan, kun akkua vaihtaa.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X