Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6:ssa jarrupalassa valmistevika?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6:ssa jarrupalassa valmistevika?

    Oireet: Täristää autoa ja rattia 90 km/h ja kovemmasta vauhdista jarrutettaessa. Tärinä tulee mielestäni edestä ja vasemmalta puolelta. En tiedä vaikuttaako tuntemuksiin, kun kuskina istuu vasemmalla puolella. Alle 50 km/h vauhdista jarrutettaessa tuntuu ettei ihan tasaisesti jarruta, mutta ei kuitenkaa täristä ollenkaan.

    No eikun vasen etujarru levälleen ja kappas vaan sisemmässä jarrupalassa on symmetrinen parin millin ulkonema. Vastaavasti jarrulevyssä sisäpuolella parin millin kuoppa tasaisesti levyn ympäri. Tässä vielä kuva:



    Ymmärtääkseni levyt ja palat pitäisi olla ihan tasaiset? Levyillä ja paloilla ajettu 20 tkm ja palat näyttäisi olevan TRW:n. Levyistä en osaa sanoa.

    Oikealta etupuolelta en ehtinyt vilkaista missä kunnossa levyt ja palat ovat, mutta uusiksihan ne menee joka tapauksessa jos nuo vasemmanpuoleiset on vialliset.

    Käväisi myös mielessä että voisiko ulkoreunasta melkein täysin kuluneet takarenkaat olla syynä tärinään, mutta ilman jarruttamista ei tärise niin en jaksa itse siihen uskoa. Luultavasti vaan aurauskulmat on pielessä, kun vanteen sisältä lähtenyt painoja irti. Pitäisi myös uudet kesäkumit tilata kun vaan kerkeisi.

    #2
    Kannattaa tsekata, ettei ole väljää ripustuksissa. Sellainen voi täryyttää jarrutuksissa.
    Tietysti levyt voi olla myös kierot.

    Tuollanen levyn kuluminen on tietysti vähän outoa. Aivan kuin levyssä tosiaan olisi kovempaa tavaraa keskellä. Urille nuo levyt vanhemmiten kuluu, mutta ei ne tollen kyllä mulla ole koskaan menny. Palassa olevaan vikaan en oikein usko.

    Comment


    • #3
      Pitäiskös tuo väljyys ripustuksissa tuntua tärinänä ratissa sivu- vai pystysuuntaan? Sivusuuntaan tärinää ei tunnut vaan enemmänkin pystyyn.

      Sormilla kokeilin vänkärinpuolen levyn sisäpuolelta ja siinä ei ainakaan vastaavaa koloa levyssä tuntunut.

      Pitänee varmaankin ne levyt ja palat vaihtaa. Jos jarrut ei jumita niin kannattaako samalla edes aukaista satulaa ja tarkastaa liukutappien ja kumien kuntoa?

      Comment


        #4
        Pitänee varmaankin ne levyt ja palat vaihtaa. Jos jarrut ei jumita niin kannattaako samalla edes aukaista satulaa ja tarkastaa liukutappien ja kumien kuntoa?
        Aina olisi suotavaa tarkistaa liuku tapit ja kasata niin että laittaa kupari tahnaa tappien seuraksi. Se että nyt ei jumita ei tarkoita sitä etteikö niitä voisi huoltaa, menee jarru remppa osittain ketuiksi jos parin kuukauden päästä aloittaa jumittamisen....

        Comment


          #5
          Kyllä se voi täryytellä vähän miten vain, mutta jotenkin kuvausten perusteella saattas levyissä se vika kuitenkin olla.
          Varsinkin kun tuon tärytyksen pystyy mieltämään vasemmalle eteen, missä tuo kuvan levykin on.

          Joskus voi avittaa asiaan myös levyjarruilla, että reippaasta vauhdista tekee "lukkojarrutukset", eli levy kunnolla kuumaksi, muutaman kerran

          Comment


          • #6
            Renkaat?

            itsellä juuri noin kunnes vaihdoin kunnollisiin

            Comment


            • #7
              Eikös toi ura tule juuri siitä kun kivi menee väliin sorvaamaan levyä, tietysti pala kuluu sitten jarrulevyn muotojen mukaan. Urallahan ei ole mitään tekemistä tärinän kanssa eikä aiheuttajaksi yleensä paljastu kierot levytkään, väljät nivelet ja puslat sen täristyksen saavat aikaan tai epätasaisesti kuluneet renkaat.
              Viimeksi muokannut sami; 6.8.2010, 21:45. Perustelu: Korjattu epätarkka sanamuoto

              Comment


                #8
                Urallahan ei ole mitään tekemistä tärinän kanssa eikä yleensä kieroilla levyilläkään
                Siis kyllähän kiero levy tärisyttä/vatkaa kun jarruttaa, ura ei aiheuta tärinöitä, mutta jarrujen vinkumista saattaa aiheuttaa.

                Comment


                • #9
                  Siksi kirjoitinkin yleensä, aina sanotaan että "levyt kierot" kun täristää. Sen verran löytyy kuitenkin kieroutta tai pintaan palanutta materiaalia että väljillä puslilla tai nivelillä alkaa täristää. Yllättäen voi puslajumpalla vatkaus loppua kokonaan vaikkei levyjä vaihdakaan. Tämä kommentti lähinnä siitä syystä että automyyjät ja muut vähemmän käsiään likaavat aina "tietävät" levyjen olevan kierot, sillä saa kuulostamaan ongelman pieneltä ja halvalta.
                  Viimeksi muokannut sami; 6.8.2010, 21:47.

                  Comment


                  • #10
                    Tuo meikäläisen tuontibiili tekee hieman samaa kuin alkuperäisessä viestissä on kuvattu. Jarruremppa eteen tehty vajaa 10 tkm sitten. Tuosta kympistä olen kolme tonnia ehtinyt nyt itse ajaa ja alusta asti on tärrännyt kun kovemmasta vauhdista jarruttaa. Renkaat on kuluneet, kelvollisen rajamailla tai jo tuolla puolen sitä, varsinkin edestä.

                    Comment


                    • #11
                      Sotasuunnitelma huomiselle: Talvirenkaat alle ja niillä testiajo. Jos ei auta niin etujarrut levälleen ja putsaus. Jos ei auta sekään niin uudet palat ja levyt eteen.

                      Joka tapauksessa pitää huomenna tilata uudet kesärenkaat, kunhan saan ensin varmistettua että vannekoko on se mitä oletankin, koska meinasin päivittää renkaat 205/50/17 --> 225/45/17.

                      Comment


                      • #12
                        TRW:n levyissä on ollut viime aikoina kieroutumisvaivaa ihan autosta riippumatta.

                        Ostokuitti kannattaa säilöä, onhan niissä takuu.

                        Comment


                        • #13
                          Talvirenkailla oli tärinät tallella. Siitä tympääntyneenä ei jotenkin usko riittänyt pelkkään jarrujen putsaukseen, joten hain uudet levyt ja palat eteen ja eikun vaihtamaan. Samalla putsasin liukutapit ja tarkistin tiivisteet, jotka olivat molemmat kylläkin varsin ok kunnossa jo entuudestaan.

                          Toinen jarrumäntä meni puristimen avulla nätisti takaisin sisään. Tuolta viallisen jarrupalan / levyn puolelta piti pihdeillä tarjota aluksi väkivaltaa ja sitten puristimen avulla meni sekin onneksi sisään kun aikansa taisteli. Olisi tehnyt mieli purkaa samalla se mäntä pois ja puhdistaa, mutta kun ei ollut sitä mäntätyökalua ja kaupatkin sopivasti kiinni niin en ruennut enää urheilemaan illan päätteeksi. Tiukassa ne männät oli, mutta kaitpa niiden kuuluukin olla, jos ei nesteitä päästä ulos?

                          Tuossa vasemmassa etuvanteessa oli muuten sisäpuolella huomattavasti enemmän paskaa kuin kolmessa muussa, jotka olivat lähes puhtaat verrattuna siihen. En tiedä onko tällä nyt sitten yhteyttä vialliseen palaan / levyyn.

                          Kuitenkin lopputulemana tärinät poissa kovemmasta vauhdista jarrutettuna ja hiljaisesta vauhdista oli oikein nautinto jarrutella, kun niin tasaisen pehmeästi jarrutti. Jotenkin sitä kai oli jo ehtinyt tottua tuohon tärinään ja epätasaiseen jarrutukseen.

                          Sain samalla vielä vanteen koonkin varmistettua niin nyt voi pistää uudet renkaat tilaukseen.

                          Kiitoksia kaikille kommenteista.

                          Comment

                          Working...
                          X