Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kuormantunnistin C4 Quattro

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kuormantunnistin C4 Quattro

    Olin eilen lempiasennossani audin alla vaihtamassa käsijarruvaijereita kun sattui silmään että kuormantunnistinventtiilin jousi oli aivan löysällä.
    Tuota sitten kun katsoi tarkemmin niin huomasin että käyttövipu oli tuosta murtunut irti. Eli venttiilistä tulevan varren päässä oleva silmukka on murtunut ja vipu jousineen irronnut.

    Varsi on kokonaan sisällä- järkeilin että tämä tarkoittaa että venttiili ei rajoita tehoja takajarruille , meneekö se näin?

    Onko kokemusta miten takapainoiset jarrut on jos tuo venttiili on tuossa maksimiasennossa?

    Katsastuksessa taitaapi tulla hylsy jos tuon huomaavat?

    Olis vain kiire saada tuo leimalle ja pelkään että osan hankintaan saattaa mennä aikaa ja lisäksi tietenkin aina vanhojen jarruputkien avaamisessa saattaa olla oma kuvionsa.....

    #2
    Löysällä se jousi on vaikka olisi vipu ehjä kun on renkaat ilmassa. Jos ei varsi oli juminut niin nousee sieltä kyllä jarruttaessa ylöspäin, ja nyt ei sitten ole mitään vastavoimaa sille, eli saattaapi olla aika hintsusti jarru voimaa takana ;)

    Urssilla on tullut kokeiltua "jämäkintä" asentoa, takajarrut osallistuivat kevyessä jarrutuksessa ihan toisella tavalla jarrutukseen. Reilummassa jarrutuksessa ilman kuormaa saattaa toki tilanne muuttua, mutta eiköhän absit sen perän kurissa pitäisi.

    Comment


      #3
      Jeps, pähkäilen juuri ihan saman ongelman kanssa tuon projektini kanssa. Se mokkula on mulla täysin jumissa. Tappi alhaalla ja sitä ei saa kiskottua mitenkään ylös. Uusiksi menee. Teppo myy tuota palikkaa karvan vajaa 200:lla (olikohan 198 euroa) halpaa lystiä...

      Motonet tarjoaa kuitenkin tällaista:

      Jarrupaineen säädin Audi 23-8518 100 83->94 Paineensäädin (jos on/ei Quattro) [1983 - 1994] 108.50 €

      Pitää käydä katsomassa onko samanlainen

      Kun tuo mulla nyt menee muutenkin uusiksi koetin avata sitä mötikkää. Ei onnistunut, sillä se mutteri joka siinä päällä akselissa on, meni pyöreäksi. 18v tuolla alhaalla tuntuu jumittavan kohtuu hyvin noita paikkoja...

      Comment


        #4
        Joskus tuon venttiilin on saanut purkamalla elvytettyä, uudet o-renkaat mäntiin ja jarrusylinterirasvalla kasaan.

        Comment


          #5
          Lötköstä olen minäkin yhden verrytellyt vastaavasti. Toistakin koitin, mutta se oli umpisyöpynyt yhdeksi möykyksi, jota ei voinut enää purkaa.

          Siellä ei ole siis mitään ihmeellistä. Männät, pari o-rengasta ja pölysuoja. Männät saa irti ruuvaamalla auki mutterista.

          Comment


            #6
            Mielenkiintoista tuossa on se että samanikäisessä , samalla tekniikalla olevassa 80 Avant q:ssa tuota venaa ei ole. Siinä on kyllä jarruputket vedetty sellaisille silmukoille ja lenkeille että oli jonkinmoinen homma tutkailla tuota. Onneksi oli pakoputki irti ja parin lämpösuojuksen irrottamisen jälkeen varmistui ettei siellä tuollaista venaa ole.
            Olisko sitten 80:sen takasatulat pienemmät kuin 100:ssa?

            Jos pistäis venttiilin tilalle vain jarruletkun .........

            Comment


              #7
              Pikkukorisessa ei syystä tai toisesta noita ole käytetty. Omassa ysikympissäkään ei sellaista ole.

              Comment


                #8
                Itse asiassa kun katselin varaosaluetteloita niin kyllä on käytetty B3 ja B4 koreissakin- lisähuomautuksena oli että "vain jos ATE jarrujärjestelmä" .
                Saattaapi siis löytyä tai sitten ei riippuen minkä valmistajan jarrujärjestelmä on kyseessä, tuossa mun B4:sessa on kyllä ATE;t edessä takajarruja en ole sen tarkemmin tutkaillut.

                Comment


                  #9
                  Onko tuo jarrupaineensäädin/kuormantunnistin pakollinen? Jos autossa on abs:t, niin nehän kuitenkin pitää toimiessaan huolen etteivät takajarrut ole lukossa? Tietysti kun abs:n napista painaa, niin tilanne on aivan toinen.

                  Comment


                    #10
                    ABSien kanssa ei ole tuota säädintä. Korkeintaan sellainen erittäin hämärä kurvaamisesta "aktivoituva" rajoitinvena oikean ja vasemman takapuolen välillä. Ei siis ole vitsi, vaan itsellä on sellainen oikeasti ainakin 200:ssa. Pieni säädin oikean takapyörän jarruputken välissä. Sisällä heiluva pallo tai jotain. Sen idea on estää sisäkurvin renkaan lukkiutuminen kovassa ajossa.

                    Erittäin erikoinen hökötys.

                    Comment


                      #11
                      Tuossa tq:ssa on takana vasemmalla tuollainen palikka, jonka kautta jarruputket kiertävät.

                      Comment


                        #12
                        Kyllä minulla kaikissa autoissa on ABSit , myös tuossa satkussa missä nyt kuormanrajoitusvena rikki.
                        On kuitenkin jarrutasapaino ja lukkiutuminen osittain eri asia. ELi tuo venttiili vaikuttaa jarrutasapainoon sillä alueella jolla ei pyörän lukkiutumista tapahdu. Eli esim rajoitetaan muutosta auton käyttäytymisessä ääritilanteissa kuormituksen funktiona. Onko tuolla käytännössä suurtakaan merkitystä jos järjestelmä muuten mitoitettu edes hehtaarilleen oikein on eri asia

                        Comment


                          #13
                          C4q satku/ässä on "aina" varustettu tuolla kuormavenalla. Tämä nyt 6 yksilön kokemuksella :)

                          Comment


                          • #14
                            -96 C4q A6 avantissa tuota jarrupaineen säädintä ei ollut...

                            Comment


                              #15
                              Ach so, taisinkin puhua läpi pääni. Nimittäin sittenkin taisi olla juuri 200:sen säädin se, minkä o-renkaat vaihdoin. Eli kyllä ne sieltä löytyy.

                              Comment


                                #16
                                C4q A6 omaa jo ihan toisen ABS yksikönkin kuin satku, C4q A6 kun pystyy jarruttelemaan erikseen taka-akselin pyöriä, satkussa taka-akseli on yhden linjan takana.

                                Comment


                                • #17
                                  80 -86 typ 89 ainakin kuormantunnistin löytyy, itse sain tingattua 120 ? läheisestä tarvikeliikkeestä.. ei quattro ja rummut takana

                                  Comment

                                  Working...
                                  X