Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 1.8TQ, raidepääongelmaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B6 1.8TQ, raidepääongelmaa

    Mikä mahdollisesti voi rikkoa raidepääntangon (ulomman) jos kerta kaksi uutta palikkaa on paikalleen laitettu ja jälleen kolisee? Rattia kääntämällä sisälle kuuluu selvä naksuminen sekä kun raidetangosta pitää kiinni tuntuu käteen selvä naksahdus. Vika siis ainoastaan kuskinpuolella, vänkärin puolella ei ongelmaa. Ensimmäinen satsi kesti n. 500km, tämä uusi jopa 1000-2000km. Vai onko käynyt niin huono tuuri että on saanut kaksi maanantai kappaletta perä jälkeen...

    Ellei raidepää ole ongelma, mikä ihme tuolla voi lonksuttaa? Kaikki tukivarren osat on edestä vaihdettu.

  • #2
    Sisempi raidepää, ohjausvaihde?

    Comment


    • #3
      Sisempi raidepää on myös uusi ja vaihdettiin tuon 500km jälkeen myös uuteen. Ohjausvaihde kuulostaa kalliilta... onko noita mennyt paljonkin? Miten varmistan onko ongelma ohjausvaihteessa?

      Comment


      • #4
        Ohjausvaihde on noin 700-800 Euroa ja on vaihto-osa +työt. Mulle on vaihdettu (Kiitos Euromasterin tunaroinnin takia uusi!) ja kolinan huomasi hyvinkin selvästi.
        Nyt en muista aivan tarkalleen, että kummalta puolelta sen huomasi helpoimmiten.

        Eihän vaan ole raidetangon sisempi pää löystynyt auki? Onko ohjausvaihteen pultit kiinni kunnolla?

        Comment


        • #5
          Aiemmin kyllä lonksutus loppui kun raidetangonpäät (kummatkin vaihdettiin). Nyt ei enään kuulu niin pahaa ääntä kuin viimeksi, mutta välillä kuuluu samanlainen naksahdus. Liikkeessä vaihdettiin osat joten luulisin niiden olevan kiinni, en ole tosin tarkastanut. Pitääpä seurailla tilannetta.

          Miten Murrella meni ohjausvaihde? Olen nimittäin itsekin käynyt laittamassa kesärenkaat renkaat Euromasterilla alle ja lonksutus / väpätys alkoi tämän jälkeen.

          Comment


          • #6
            Euromasterin asentaja ei ollut avannut raidetangon suojakumin ulointa kiristyspantaa ja oli saanut pyöritettyä n. 6-7 kertaa kumin sisemmän raidetangon akselin ympäri (Jouduin asentajalle rautalangasta melkein vääntämään asiasta, kun ei ymmärtänyt.). Siis säätäessään aurauskulmia kohdilleen. Ei tarkastanut kumeja säätöjen jälkeen (Olivat uudet ja takuu varmasti olin asentanut ne oikein!) ja laittoi paikat nippuun.

            Noh, seuraava päivänä emäntä tuli sanomaan, ettei auto kääntynyt vasemmalle kunnolla.*Pään raapimista* Sitten vilkaisu pyöräkoteloon ja siellähän se repaleinen vasen suojakumi oli osittain sulloutunut ohjausvaihteen hammastangon mukana sisään. Molemmat suojakumit vaurioituneet ja ne vaihdettiin.

            Sitten rupesin ihmettelemään, että mistä kuuluu napsahtelu.. Auto halliin 3-4kk pukeille ja annoin pölyn laskeutua, kunnes alkoi taas kiinnostamaan. No, sitten huomattiin, että ohjausvaihde vaurioitunut.. Auto Hannulle ja varmistus siitä. Maksoin itse kulut ja osat, kun sen verran kauan aikaa ehti jo kulua. En jaksanut mennä kitiseen uudelleen, koska edellisellä kerralla oli jo sen verran sähköä ilmassa.

            Puoliväkisin kun oli pakko ajossa rattia kääntää tiellä pysymiseksi, niin hampaat sanoi sopimuksensa ohjausvaihteesta irti. Eli menettivät muotonsa, koska eivät ole ns. karkaistua yms sellaista kovaa metallia :(

            Hakalan Hannu vaihtoi ohjausvaihteen ja palvelu pelasi hienosti.
            Viimeksi muokannut okkim; 28.7.2010, 22:12.

            Comment


            • #7
              Vielä tuosta ohjausvaihteesta ja sen kulumisesta...kuskin puoli helpommin tuntuu välistyvän. Itse otin omasta -00 S6 koko hoidon lattialle ja ajattelin että joku sen on kasannut niin kyllä sen ainakin rikki saa:) pistin palasiksi ja syy kolinaan ja väljyyteen oli liian onnettomat ohjurit ohjausvaihteen päissä. sellaiset 3mm leveät pienet muovisormukset jotka tukivat sisällä liikkuvaa tankoa. otin nekin ehjänä irti ja sorvautin uudet POM nailonista ja sisäreiän halkaisija aksilan mukaan. kyllä tuli tivis ja kaikki kolinat loppui.

              Samalla tehtiin alatukivarsien kartioille uudet holkit pyöränpuolelle kun S6 ja a6 on eri kokoiset kartiot nivelissä. ja alkup.S6 alatuet olis maksanu 3kertaa enemmän kuin vakion. Eli kaikki on mahdollista korjata. tuo ohjausvaihteen korjaus tuli maksamaan 35euroa plus omatyö.
              niin joo ja ohjaus vaihteen alapuolelta löytyy "mutteri" plommien alta josta voi kiristää tuota vaihdetta.

              Comment


              • #8
                Timangi: Juu olen saanut nyt myös ymmärtää, että yksi heikoin lenkki on juurikin nuo ohjurit. Varasosien saanti heikkoa, ellei mahdotonta. Mutta sorvaamalla yms onnistuisi.
                Ihan mielenkiinnosta tekisi mieli purkaa tuollainen Audin ohjausvaihde.

                Comment


                • #9
                  Mulla kyllä tuo naksahtelu loppui uusilla raidetangon päillä mutta jälleen lotisee. Voiko olla niin huono mäihä että on sattunut kaks kertaa maanantai kappale? Pitääpä tarkastaa tuo ensimmäinen uusi osa että missä kunnossa se on ennen kuin vaihdettiin jälleen uuteen. Aluksi paikallaan oli ihan orkkis osa ja sen näkikin selvästi että oli jo löystynyt mutta ei kuitenkaan naksuttanut niin kuin tuo uusi osa.

                  Comment


                  • #10
                    Kyllä se taisi sittenkin olla tuo ohjausvaihde, mikä naksuttaa ja on hieman väljä. Taidan kuitenkin ajella tuolla vielä ensi talven ja päivittelen uutta osaa tilalle ensi kesäksi... ellei nyt ihan mahdottomasti ala kolisemaan.

                    Comment

                    Working...
                    X