Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 Xenon- ja halogeenipitkät palamaan yhtäaikaisesti?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 Xenon- ja halogeenipitkät palamaan yhtäaikaisesti?

    Noita A6:n faceliftin pitkiä on parjattu alan lehdissä huonohkoiksi ja samalla todettu, että jos halogeenipitkät palaisivat xenonpitkien kanssa samanaikaisesti olisivat pitkät valot hyvät.

    Nythän väläytettäessä pitkiä syttyvät sekä xenon-pitkät että halogeenit, mutta kun laitetaan pitkät ajovalot päälle, palavat vain xenonit. Haluaisin, että ajaessa molemmat pitkät palaisivat ja väläytyksen toimivan niin, että vain halogeenit välähtävät päivävaloilla ajettaessa, eikä xenonit ollenkaan. Tuo väläytys vie led-päivävalojen hyötyä kun suotta väläytellään myös xenoneja.

    Mutta, paikallinen Audi-huolto ei pystynyt asetuksia muuttamaan. Tarkistivat myös Audin teknisestä tuesta, mutta siellä vastattiin, ettei voi ja vaikka voisi, ei saa tehdä. Puhuivat jostakin umpion tyyppihyväksynnästä...

    Kysymykseni onkin, että onko kukaan VAG-COMilla yrittänyt / pystynyt tekemään moiset muutokset? Ainakin Golfiin olivat amerikan mantereella vastaavan muutoksen Comilla tehneet: http://forums.motivemag.com/showthread.php?4312355.

    Pystyn elämään tuon väläytyksen kanssa (en vain vilkuttele päivävaloilla), mutta tuo pitkien valojen palaminen xenonien kanssa pimeällä olisi aika tärkeä.

    Asiasta on käyty keskustelua myös ultimateww:n sivulla (http://www.ultimatevw.com/keskustelu...d=15531&sivu=7)

    #2
    Yksi kaveri ei keksinyt muuta vaihtoehtoa, kuin umpiot irti, rele sisälle ja oma suora virta syöttämään sitä halogenia. Sitten kasvoi nälkä ja teki koko homman vielä uusiksi siten, että korvasi H7n xenon muunnossarjalla. Nyt näkee, eikä tarvitse pelätä, että 55w halogeni lämmittäisi muoviheijastinta liikaa.

    Comment


      #3
      Huonothan ne originaalipitkät on.
      Itse ratkaisin tuon halvalla ja hyvällä tavalla eli FF200 lisäpitkillä. Kohtuuhelppo ratkaisu kun käyttää rekisterikilven alle laitettavaa telinettä. Lisätuet aika tarpeettomat.

      Comment


      • #4
        Yltioptimisti kyselee...

        Vielä pitää tarkistaa tilanne ennen lisäpitkien ostoa:

        Onko kukaan kuullut mitään ratkaisua noiden halogen-pitien päällesaamiseksi Xenon-pitkien kanssa?

        Comment


          #5
          Epäilen vahvasti, että jos ne saa palamaan, niin tulee lämpöongelma, kun sitä ei ole suunniteltu tuota tilannetta varten. Tuossa tilanteessa takuu ei varmasti korvaa uusia valaisimia, eli jos näin käy, niin se on aika kallista. Viisaampi ostaa ne lisäpitkät.

          Comment


          • #6
            Minkälaiset lisäpitkät saa laittaa (siis referenssiltään) 2004 vuosimallin A6 4F:ään? AInakin allroadeihin ovat laitelleet lisäpitkiä, mutta noissa normaalimalleissa on muista nähneeni yksiäkään. Pitkät valot ovat äärimmäisen onnettomat ainakin kun verrataan A4 B6, jossa oli lisäpitkinä Hellan FF1000 100W polttimoilla.

            Muistaako kukaan, mikä firma myy niitä merkkikohtaisia asennusrautoja, vai menisivätkö sujuvasti kilvenalustelineellä? Kilpihän on selkeästi etummaisena autossa, mutta selkeästi erottuvaa puskurin reunaa ei ole, joten asennussyvyys saattaa aiheuttaa ongelmia.

            Comment


              #7
              Rautoja Motonetistä tai Biltemasta. Pienet valot mahtuu kyllä hyvin.

              Comment


                #8
                Teknarin tuoreessa numerossa oli muuten lisäpitkien vertailu. Kannattaa vilkaista vertailu etukäteen ettei käy sitten jälkikäteen harmittamaan..

                Comment


                  #9
                  Hellalta saa merkkikohtaset asennusraudat. n. 40? maksaa. Ja paikalleen saa ilman puskurin irroitusta, mut vaaii hieman kärsivällisyyttä.
                  Kesäksi saa nätisti valot pois, ei jää mitään näkyville. Omaan kulkineeseen ei tuo rekisterikilpisydeemi oikein istunut millään nätisti, ainakaan ilman puukon käyttämistä.

                  Kuvasta näkee, paljonko jouduin purkamaan jotta raudat paikalleen meni.

                  Comment


                  • #10
                    Aika pienellä purkamisella näköjään pääsee. Täytyy perehtyä noihin asennusrautoihin, niin pääsee hommassa eteenpäin. Kiitos vinkistä.

                    Paljonko noissa lisäpitkissä saa olla referenssiä laillisesti? En oo vielä ollut kertaakaan auton lähellä valoisaan aikaan, niin en ole ehtinyt itse tutkia :-)

                    Comment


                    • #11
                      Onkos kukaan ratkaissut otsikon mukaista "ongelmaa"? Jos on ratkaissut, niin toimiko vai kannattaako unohtaa samantien? Xenoneita ajattelin laittaa halogeeni -polttimoiden tilalle, niin ei tulisi sitä lämpöongelmaakaan.

                      Comment


                        #12
                        Voisi tietty jotenkin ajatella, että tuo lämpöongelma ei välttämättä ole kovin akuutti Suomen pimeillä pakkasilla. Ehkä sitten, jos ulkona +28C ja auto on paikallaan ja kaikki polttimot palaa.

                        Comment


                        • #13
                          A6:sen "lisäpitkät"..?

                          Eli kyseessä 2010 A6:nen xenon valoilla,mallissahan on umpiossa myös "kaukovalovilkku"...kysymys:Saako ne palamaan pitkien kaa ja jos ni mitä pitää tehdä...ihan hölömö homma jos ne on siinä vaan ns.kaukovalovilkkuna...:O????

                          Comment


                          • #14
                            ...kukapa se niitä parkissa polttaa ja vielä kesällä...syyspimeet vesisateella..sillon niitä tarvii...talvella taas on lumi maassa ....:)!!

                            Comment


                            • #15
                              Entäs jos ne vaan tylysti releyttäisi? Ikäänkuin lisävalot mutta umpioiden sisällä. Voisi kaikki mahtua vieläpä umpion sisään.
                              Viimeksi muokannut LauriJT; 22.8.2012, 21:58.

                              Comment


                                #16
                                Tuosta oli TM:ssä juttua pari vuotta sitte ku A6 oli jossain testis mukana. Kerrottiin että umpion valmistaja on sanonu ettei umpio kestä sitä lämpökuormaa mitä siitä tulee. Aivan helvetin vammaisesti suunniteltu koska Audis olis ollu melkeimpä testin parhaat pitkät ku halogeenit paloi mukana.

                                Comment


                                  #17
                                  Vaikee sanoo, paljonko on plajon tuossa lämpökuormassa Kainuun pakkasissa. Etelän maissa varmaan eri asia.

                                  Comment


                                  • #18
                                    aika outo selitys, kun b6 bixenoneissa palaa halogeeni pitkä normaalisti xenonin mukana ja umpio on kooltaan pienempi. Silti se kestää sen lämmön mutta 4f umpio ei?

                                    Comment


                                      #19
                                      Kyseessä lienee pääosin polttimon kanta-alueelle syntyvä lämpö joka saa heijastimen sulamaan.
                                      Monessa autossa heijastimen häviävät hetkessä ylikokoisilla polttimoilla. Suunnittelupöydällä minimoidaan materiaalikustannus. Pitkiä valoja ei juuri käytetä kuin täällä autiossa pohjolassa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Eli umpion materiaali on erillainen ku esim.-07 A6:nen ilman xenoneita(ex),niin siinähän oli just tuo samainen valo kaukovalona,hyvin kesti umpiot ja heijastimet sen 2v.minkä se mulla oli...:O????..ja kukapa niitä parkissa ollessa poltaa pitkiä....!!!

                                        Comment


                                          #21
                                          On se auto parkissa tai ei, polttimon palolämpötila on sama. Umpiossa ei myöskään ole ajoviimatuuletusta. 2 vuotta voi hyvinkin kestää, vaikka 6, ken tietää. Valmistaja nyt on ilmoittanut ettei kestä, ei se jänkkäämällä muutu. Eikä edellisen mallin lyhty ole vertailukohta nykyiselle. piste.

                                          Comment


                                          • #22
                                            On laiteltu palamaan muutamaan autoon, vielä ei oo kukaan valittanu sulaneista umpioista. Pari relettä tarvii asennukseen.

                                            Comment


                                              #23
                                              55W xenon on hohkanu täällä kanssa tuossa lisäpitkässä rapiat 6kk ja mitään merkkejä sulamisesta ei ole ainakaan vielä, pitää kuitenkin seurata tuota. Ohjaus otettu siitä linssiltä releen kautta.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Nimenomaan tuo umpion 'sulaminen' ja sameaksi muuttuva pinta on se syy miksi ne toimivat vain kaukovalovilkkuna. Kyseisten A6 ja samoin B6 & B7 aanelkkujen kanssa ongelma että menee umpiot pilalle. Tehtaan suunnitelman mukaan on varmaan tarkoituskin että kestäisi nuo umpiot pidempään kun sen 'pari ekaa vuotta' kun se on ekalla omistajallaan...

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kahden vuoden kokemuksella: 50W muunnossarjaxenonit ei lämmitä liikaa, saati sitten sulata mitään. Litteätkään ballastit eivät mahtuneet sisälle vaan asensin ne umpion sisäsivulla olevaan "koloon".
                                                  Ei nämäkään mitkään Volvon valot ole, mutta 400% paremmat, kuin alkuperäiset. Heijastin antaa melko leveän, vaan ei pitkän valokuvion. Osaltaan vaikuttanee sekin, että nämä "lisäpitkät" on niissä 21W päiväajovalo umpioissa, kun aihio ei ollut tuo LED DRL umpio, vaan se vanhempi. Voipi olla, että xenoni ei ole ihan optimaalisessa kohdassa heijastimeen nähden. Mene ja tiedä...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Voitko kertoa lisää millaisen virityksen tuohon 21W DRL umpioon teit miten että sait siihen lisäpitkän? Aiemmin kun tätä pohdittiin epäilys oli että ei siitä saa minkäänlaista kunnon kuviota.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Koitetaan nyt vielä, eli kukaan ei ole saanut Audia/muuta korjaamoa ohjelmoimaan pitkiä toimimaan "kunnolla"?

                                                      On vaan niin kovin ärsyttävää, kun autossa olisi jo vakiona kunnon pitkät, mutta niiden käyttämiseksi on koko ajan vedettävä valovipua... :|

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ehkäpä sitä ei voi koodata. Tee perinteinen pitkävalo kytkentä releellä jonka herätteeksi bixenonin pitkä ja syöttö suoraan tuohon vilkkupitkän polttimon kantaan.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ongelmanahan tässä toki on se, että kysyjä (minä siis) on täysin kädetön tekemään sähkökytkentöjä, mutta osaa värkätä tietokoneiden kanssa vaikka ja mitä =)

                                                          Myös nivelet etc. osaan vaihtaa, mutta mikä on rele ja miten se toimii =)

                                                          Joten helpointa olisi, jos voisi vaan testerillä koodata. Toki helpoin ei ole aina mahdollisuus. Ehkä pitää opiskella hieman releytystä ;-)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Mulla on pirkkavolkkarissa ollut releet ja diodit kaverina.

                                                            Olikohan diodi pitkistä lyhkäsiin päin, että lyhyet saa sähkönsä pitkistä, niiden ollessa päällä.
                                                            Diodi esti sen, että pitkät ei syttynyt omine nokkinensa lyhkäsistä.
                                                            Toki nämä olivat ohjausvirrassa pelkistään.


                                                            Tarkempaa kytkentää en näin selvinpäin muista...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X