paljonko tämä pumppu tekee painetta jarrutehostimen puolella? ohjaustehostimeen tekee kaiketi 150 bar.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Q44 - hydraulipaineet.
Collapse
X
-
Vanhemmissa onkin pienempiä pumppuja. Ainakin ohjaustehostin saa sen 150bar. Jarrutehostimesta en mene takuuseen, koska paineakun päässä on jonkin sortin paineventtiili.
Comment
-
Vahvaa mutua ja empiiristä havaintoa purettua pumppua tutkimalla: Ohjaustehostimelle menee kuudeltä männältä suuritilavuuksinen nestevirta, jarrutehostimelle paineen tuottaa kaksi pienihalkaisijaista mäntää pienellä nestevirralla.
Ohjaustehostimen nesteen tarve on esimerkiksi kaupunkiajossa jatkuvaa, jarrujärjestelmä taas varaa energiaa pommiin ja paineen tarve on hetkittäistä.
Eli jarrutehostin 150 bar, ohjaustehostin 75 bar.
Siitä sitten voi vetää johtopäätöksiä. Esitän väittämän että type44:sen ohjaus pelaisi normaalisti seuraavalla reseptillä; että siihen vaihtaa pienemmän 75bar pumpun ja jarrutehostuksen vaihtaisi kaksoiskalvotehostajaksi vanhemmasta tai uudemmasta vehkeestä.
Vanhemmissa on myös ollut tandempumppuja, esim. brittiversio 43:sta 200 5T:stä jossa ollut, self-levelling suspension ja hydraulisesti tehostetut jarrut ABSeilla. Siinä on kaksipiirinen pumppu isolla ja pienellä paineella.
Comment
-
Hyvin, koska tehostus ei liity ABSeihin tai ylipäänsä jarrujärjestelmään. Ainoastaa keventää polkimen painamista. Absit toimii ilman tehostustakin.
Jos poljinta pumppailee, niin periaatteessa alipainetehostin toimii paremmin, jos vain alipainetta riittää. Pommi puolestaan tyhjenee joka painalluksella ja ei välttämättä ehdi täyttyä uudestaan.
Pumppu tekee juuri noin kuin matrikkel on todennut. Kahdella männällä 150bar jarrutehostimella ja lopuilla 75bar hammastangolle. Ja 150bar puolen tuotto on todella pientä, minkä huomaa väljähtäneen pommin kanssa; poljin sykkii ja tehostusta tulee viiveellä kun polkimen survaisee pohjaan.
Comment
Comment