Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrupalojen vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Vaihda samalla liukutapit tai ainakin tarkista niiden kunto ja suojakumit.
    Juuri eilen illalla puhdistin ja rasvasin aivan juntturaan jumineen liukutapin (ja tietty muutkin samalla). Oirehti vinkumalla jo jonkin aikaa, mutta luin sen halpojen palojen piikkiin. Nyt sitten alkoi rohisemaan aina parissa ekassa jarrutuksessa liikkeellelähdön jälkeen, mikä sai lähtemään ti-hallille.

    Jahka levy/palajumppa tulee ajankohtaiseksi, pitää uusia nuo tapikin samalla. -Sprayvaseliinin keksijälle pitäisi antaa jokin sortin noobeli tms.

    Comment


      #32
      Mitä jasso tarkoitat jarruvaseliinilla? Jos ns. rubber greasea eli satuloiden kasausta varten tarkoitettua kumi vaseliinia, niin ei sekään ole minun mielesetä oikea aine sinne.

      Kuparitahnakin on aika huonoa liukuihin. Ihan tavan (musta) vaseliini on parasta.

      Comment


      • #33
        Alkuperäinen kirjoittaja turbokiisseli Näytä viesti
        Helppo homma ja onnistuu perustyökaluilla. Kulumisanturithan ovat vain edessä...
        Aijaa? Minulla tuo merkkivalo killittää kojetaulussa ja renkaavaihdon yhteydessä katsoin että etupaloissa on pintaa vaikka huru mykky, mutta takana on ihan finito. Pitääkö minun nyt kuitenkin vaihtaa ne etupalat...?

        Comment


          #34
          Tuo kulumisvaroitus laukeaa päälle ihan huonosta kontaktista, arvatenkin (etu) jarrupalojen läheisyydessä on varoitusjohto syöpynyt poikki. Nurkka ylös, pyörä pois, sivuleikkurilla johto poikki ja abico:lla päät yhteen. Sillä sain omani lopettamaan vinkumisen kun johdon pää ei enää ollut palassa kiinni.

          Comment


          • #35
            Tossa on A6 C5:n (2002) takapalojen ja -levyjen vaihtamisesta oikein videokin:

            [ame]http://www.youtube.com/watch?v=vIjvAUdSBzg[/ame]

            Tampereen Laakkonen myy paloja: eteen Teves eur115 ja taakse Girling eur67.

            Comment


            • #36
              Aloitin eilen itsekin jarrupalojen ja -levyjen vaihdon. Projekti hieman jumittui siinä vaiheessa, kun entinen omistaja tai joku huoltamo oli vääntänyt jengat takalevyn ruuvista. Ei paljoa availtu levyjä siinä vaiheessa. Pitänee porata se kanta pois. :P

              Comment


                #37
                Lekalla napautus levyn reunaan ulospäin niin se ruuvi antautuu.

                Comment


                • #38
                  Alkuperäinen kirjoittaja TDIq Näytä viesti
                  Lekalla napautus levyn reunaan ulospäin niin se ruuvi antautuu.
                  Tein Dremelillä uuden uran siihen ruuvin päähän ja sain väännettyä sillä ulos. Nyt on kaikissa päissä uudet palat ja levyt.

                  Comment


                  • #39
                    Tuossa viimme viikolla auto rupesi pitämään pientä hinkkaavaa ääntä edestä. Pari päivää sitten syttyi jarrupalojen merkkivalo näyttöön. Etupalat kuitenkin hyvässä kunnossa, takapalat enemmän kuluneet.
                    Mutta kysymys kuuluukin voiko tuo hinkkaava ääni olla syynä merkkivalon syttymiseen?

                    Olen molemmat renkaat irroittanut edestä ja yrittänyt katsoa että mikä olisi vikana, mutta en ole mitään normaalista poikkeavaa löytänyt.

                    Comment


                    • #40
                      Mulla alkoi valo palaa muutama tuhat kilsaa sitten.
                      Paloja vaihdettaessa vähän aikaa sitten niissä oli melkein puolet jäljellä.
                      Palojen merkistä en tiedä, mutta nyt on uudet muistaakseni Brembon.
                      Saa nähdä. miten ilmoittelee...

                      Comment


                      • #41
                        Alkuperäinen kirjoittaja NiGeRi Näytä viesti
                        Mutta kysymys kuuluukin voiko tuo hinkkaava ääni olla syynä merkkivalon syttymiseen?
                        Ainakin kun itse vaihdoin nuo palat, niin edessä oli ulkopuolella aika reippaasti jäljellä, mutta taas sisäpuolella oli aivan rajalla, että olis alkanut merkkivalo palamaan. Eli, jos ihan arvata pitäs, niin sulla on se sisäpuolen pala kulunut loppuun tai sitten se sensorin johto on muuten hajonnut. Sekään ei ainakaan A3:sta löydy kuin vasemmalta puolelta. Tieten, voihan olla huonolla tuurilla mäntä jumissakin.

                        Sitten taas oma kysymys: Vaikuttavatko ne satuloiden päälle tulevat "rautalanka"-lukot mihinkään? Huomasin, että toiselta puolen puuttui, niin en laittanut toisellekaan puolelle takaisin. Tuossa kotimatkalla kuitenkin huomasin, että ratti tärräsi välillä aikalailla (ei kuitenkaan koko aikaa). Tuli ensimmäisenä mieleen, että niistä lukoista johtuis. Jännä vain, ettei tuota ole tullut ennen vastaan, vaikka toiselta puolen uupui. Joka tapauksessa, voisin ostaa uudet kummallekin puolelle.
                        Viimeksi muokannut koroep; 19.8.2013, 14:30.

                        Comment


                        • #42
                          Itsellä kävi mielessä myös jos olisi vaan pinta irti jarrupalasta ja sen takia pitää ihme ääntä. Taidan ostaa eteen uudet palat ja vaihtaa jos ääni ei häviä sitten pitää keksiä jotain. Mites lähteekös tuo merkkivalo itsestään pois vai pitääkö kuittailla?

                          Comment


                            #43
                            Jos on pahasti "huulta" jarrulevyssä niin ottaa palan runko kiinni siihen "huuleen".

                            Comment


                              #44
                              Bilteman nettikauppa muuttanut rakennettaan, tässäpä uusi linkki:
                              http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...5-osaa-191255/

                              Comment


                                #45
                                Alkuperäinen kirjoittaja koroep Näytä viesti
                                Sitten taas oma kysymys: Vaikuttavatko ne satuloiden päälle tulevat "rautalanka"-lukot mihinkään? Huomasin, että toiselta puolen puuttui, niin en laittanut toisellekaan puolelle takaisin. Tuossa kotimatkalla kuitenkin huomasin, että ratti tärräsi välillä aikalailla (ei kuitenkaan koko aikaa). Tuli ensimmäisenä mieleen, että niistä lukoista johtuis. Jännä vain, ettei tuota ole tullut ennen vastaan, vaikka toiselta puolen uupui. Joka tapauksessa, voisin ostaa uudet kummallekin puolelle.
                                Jos ymmärsin kysymyksen oikein tarkoitat sitä "rautalankaa" joka tulee satulasta siihen kannakkeeseen, se auttaa siihen että satula ei joustaisi niin paljoa. Ilman sitä satula tahtoo kääntyä kun liukutapit antaa myöten, toimii varmaan ilman sitäkin mutta jarrupolkimesta voi tulla vähän kumipallomainen kun satula "joustaa"

                                Comment


                                • #46
                                  A6 Avant Quattro 2,5 TDI, AKE, 2002. Levyt ja palat vaihdettu illalla eteen ja taakse. Motonetista osat: kaikki yht. 230e. Eteen TRW levyt ja palat. Taakse Koivusen levyt ja Boschin palat. Sisäpalat tosi finaalissa, ulkopaloissa vielä varaa. Toinen etulevyn johto kulunut irtipoikki.

                                  Laakkosen tarjous osat+työt: 750e. Homma vei opetellessa 3,5 tuntia; tuntipalkaksi 150e. Tattista vaan.

                                  Takana ei tarvinnut edes irrottaa satulaa, levyn voi vaihtaa ilmankin. Helppo pujottaa paikalleen.

                                  Edessä (Ate) 21 mm pultit irrottaa sylinterin, 7 mm kuusiokolot satulan (1/2" räikkään Biltema 5e).
                                  Takana (Girling) 13 mm pultit irrottaa sylinterin (vastaan pidetään 15 mm avaimella), ilmeisesti 8 mm kuusiokolot irrottais satulan, mutta kun ei tarvinnut irrotella.

                                  Olennaiset mitat: Edessä halkaisija 312 mm , takana siis Girling, levyn syvyys 54 mm tai jotain, siis ei se pienempi 48 mm.

                                  Takasylinterien pyörittäminen syytä ottaa tosissaan, ei halua mennä vain vinkalla painamalla, itse hoidin ihan vaan vinkalla+boxtongeilla, kunhan ei riko suojakumipalkeita.

                                  Jarrunestesäiliöstä purskuttaa liikoja ulos, kun sylinterit painuvat taas uusille mitoille sisään. Korkki auki ja paprua ympärille imemään.

                                  Tai mitensenytmeni.

                                  Mutta, onpahan jyhkeetä tavaraa A6:n tukivarret, huh, ei ole pellistä taivutettua kuten joillain toisilla.

                                  Tosin nyt selkä vähän jumissa; mutta sitten saunaan ja vähä olutta.
                                  Viimeksi muokannut kariku; 24.8.2013, 02:17.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Kyllähän se satula TÄYTYISI irroittaa, helpottaa huomattavasti liukutappien sekä jarrujen "ikeen" puhdistusta ;) .

                                    Comment


                                      #48
                                      Nyt on menny miehillä puurot ja vellit sekaisin. Satula täytyy irroittaa mutta satulan kannaketta ei.

                                      Comment


                                        #49
                                        Jarrunestesäiliöstä purskuttaa liikoja ulos, kun sylinterit painuvat taas uusille mitoille sisään. Korkki auki ja paprua ympärille imemään.
                                        Ja tätä ei tapahdu, jos ei joku ole mennyt laittamaan lisää jarrunestettä säiliöön palojen kuluessa. Ei tarvitse lisäillä normaalisti.

                                        Comment


                                          #50
                                          Ylimääräinen jarruneste kannattaa päästää pois ilmaamalla jarruja. En missään tapauksessa antaisi jarrunestesäiliön tulvia yli.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Tuli eilen vaihdettua B7:skaan eteen uudet levyt/palat ja taakse vanhoille levyille uudet palat. Ainut virhe kävi kun ei muistanut avata jarrunestesäiliön korkkia ja neste pääsi paineesta pursuamaan korkin välistä, kun etujarrujen männät työnsi sisään. Jarrutuntuma muuttui vaihdon jälkeen pehmeämmäksi ja jarrut eivät ole enään niin pintaherkät, paitsi jos hieman pumppaa jarrua.

                                            Onkohan tuossa voinut esim. jarrutehostin vahingoittua vai onkohan sitten normaalia kunnes takapalat asettuu vanhalle levylle?

                                            Comment


                                            • #52
                                              Satku-avantiin vaihdoin tänään taakse palat ja hieman pehmeämmiltä aluksi tuntuivat. Luulen, että kuuluu asiaan ennen kuin löytävät paikkansa. Erikoistyökalua ei ollut, mutta puristimella kiristämällä ja putkipihdeillä kiertämällä männät sai helposti puristettua paikalleen. Käsijarru on jumittunut, sitä pitää vielä herkistellä, eli joudun vielä katsastukseen tekemään jarrujumppaa.

                                              Comment


                                                #53
                                                Audit (ja VW:t) on veikeitä autoja noiden palojensa kanssa, todella usein poljin tuntumasta tulee hieman outo ja pehmeä kun palat vaihtaa. Tasoittuu kunhan asettuvat.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Tuo pehmeys on outo tosiaan. Siellä tosin voi olla jumittavat satulat tai männätkin syynä.
                                                  Eli palat kun vaihtaa niin männät menee syvemmälle kuin missä ne on pitkää aikaan ollut.

                                                  Tälläiseen päätelmään itse tulin. Eihän sinne suojakumin alle likaa pitäisi päästä, mutta harva niitä mäntiä tarkistelee paloja vaihtaessa.
                                                  Ja olen ottanut tavaksi myös ilmata jarrut varmuuden vuoksi palojen vaihdossakin, kun ei ole kummonen homma. Kaikki ei varmaan näin tee.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja Metsässä Näytä viesti
                                                    Audit (ja VW:t) on veikeitä autoja noiden palojensa kanssa, todella usein poljin tuntumasta tulee hieman outo ja pehmeä kun palat vaihtaa. Tasoittuu kunhan asettuvat.
                                                    Kyllä vaan, se on ihmeellinen ominaisuus. Mutta kun ajelee pienen koeajon ja tekee pari kunnon jarrutusta, niin tuntuma palautuu tai viimeistään parin satkun jälkeen. Ei tunnu olevan eroa onko uusi vai vanha auto.
                                                    Tietysti jos uusii vain palat, niin menee hetki että palat kuluu levyn kanssa yhteen.
                                                    Ilmausta en kyllä koskaan tee palojen vaihdon yhteydessä, jos ei ole jarrunesteen vaihtoaika. Ilmaahan ei järjestelmään pääse, jos ei nestettä tule jostain ulos.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Eihän tota ilmausta tartte tehdä, eikä sinne ilmaa pitäisi päästä, kun kaikki on kunnossa, eli suurimmaksi osaksi varmasti turhaa hommaa.
                                                      Itse olen sen ajatellut niin, että vaihtuu edes osittain nesteet satuloilta samalla.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Mikä neuvoksi kun hain tollasen männänpyöritystyökalun ja se toimii kyllä ihan hyvin, pyörittää mäntää takaisin sisään mutta se kumi männän ympärillä ei pyöri. Eli kun pyöritän sitä mäntää sisään niin kumi menee ruttuun ja jos pyöritän tarpeeksi sisään niin se kumi menee enemmän ja enemmän ruttuun ja varmasti repeää? Mäntä on kohtuu ulkona koska edelliset palat oli ihan loppu ja vaihan nyt levyn samalla niin pitäis pyöritellä sisään melko paljon.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Irroitat sen kumin siitä männästä vaikka pienellä ruuvarilla.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Saako sitä sitten takaisin siihen enää kun männän on pyöritellyt sisään?

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Saa sen takaisin. Jos ei ole kova hätä niin suosittelisin satulalle samalla huoltoa, urssin jarrut tuntien ne on todennäköisesti aika heikossa hapessa sisäpuolelta.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X