Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audin alkuperäisen sport alustasarjan muutoskatsastaminen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audin alkuperäisen sport alustasarjan muutoskatsastaminen?

    Ostin tuossa käytetyn tehtaan sport jousisarjan C4-korimallin Audiin, täältä foorumin myyntipalstalta. Kuinka tuon sais muutoskatsastettua kun ei ole mitään dokumenttia? Vai tarviiko sitä muutoskatsastaa? Vai heitänkö jouset alle enkä puhu katsastuksessa mitään? Kuitenkin katsastusmies voi huomata että alusta on normaalia alempana, eikä rekisteriotteessa ole mitään tietoja alustasarjasta.

    Vai riittääkö esim ETKA:n tiedot että on audin sarja värimerkintöjen perusteella, ja lisäksi tietysti rengaskulmien tarkistuksesta/säädöstä kertova todistus?

  • #2
    Itse olisin tuossa tapauksessa hyshys-linjalla. Vakiojousten madalluksella autosi on vielä sen verran korkea, että menee helposti ilman ihmettelyjä. Eli konttorilla vaan hissunkissun asiasta.

    Nimim. itse 30mm madallettua, muutoskatsastamatonta 90:iä 3 kertaa leimauttanut.

    Comment


    • #3
      Eikai 94 autoa vielä tarvitse edes muutoskatsastaa madalluksesta?

      Comment


      • #4
        ??? Ainakin 83 vm. 100:en piti muutoskatsastaa muutama vuosi sitten, kun laitoin madallussarjan. Lisäksi aurauskulmien tarkastuksesta piti olla mustaa valkoisella esittää.

        Comment


        • #5
          Tarvitsee. Kaikki autot jotka ovat madallettu ennen vuotta 1993 eivät joudu muutoskatsastukseen, mutta muut joutuvat. Esim vaikka auto on 1985 mallinen, niin se pitää muutoskatsastaa jos se on madallettu 1993 jälkeen.

          Comment


          • #6
            Ai niinkös se olikin. No voisi itse kyllä skipata tuon ja talvella sitten vuosikatsastuksen yhteydessä jos itkevät. Ei ainakaan puhumalla mene läpi ettei olisi satsia alla :)

            Comment


            • #7
              Mun käsittääkseni niitä dokumenttejä kysellään vasta 98-> mallisissa autoissa.

              Itse maahantuontikatsastuksen yhteydessä sanoin että siellä on alla -40mm laskeva jousisetti ja madallusiskarit, inssi mittaili navan ja pyöränkaarien etäisyydet, merkitsi otteeseen että autoon
              on asennettu alustasarja + mitat siihen perään.

              Niin ja kaikki tämä tapahtui veloituksetta, mukaan lukien renkaiden/vanteiden merkkaamisen...

              Comment


              • #8
                Ei, kyllä muutoskatsastus tarvitaan 1993 eteenpäin tehdyissä madalluksissa. Se on sitten eri asia milloin tarvitsee olla joku hyväksyntäpaperi joka todistaa sarjan autoon sopivaksi.

                Noista kummastakin asiasta on kokemusta.

                M 1 - luokan ajoneuvon, jonka on ensi kertaa käyttöön otettaessa edellytetty täyttävän direktiivien 96/79/EY ja 96/27/EY etu- ja sivutörmäyslujuusvaatimukset, korkeutta saa muuttaa ja muutoksen muutoskatsastuksessa hyväksyä vain edellyttäen, että auto muutosten jälkeen täyttää etu- ja sivutörmäystestien vaatimukset.

                Eli tuo paperi tarvitaan ilmeisesti -96 eteenpäin, ainakin edelliseen autoon (-96) se vaadittiin.

                Comment


                • #9
                  No niin, eilen saapui jouset. Taakse tuli koko tolpat iskareineen, joten nopeasti nuo saa laitettua alle. Etujousien kanssa saa sitten tehdä vähän enemmän töitä. Kuinkahan hyvin nuo etujouset toimii ihan vakioiskarien kanssa?

                  Pitää varmaankin tehdä "Murtsit" ja kokeilla kepillä jäätä, eikä puhua katsastuksessa mitään, näin aluksi. Toki ei katsastus ole ajankohtainen kun vasta ensi vuoden puolella.

                  Comment


                  • #10
                    Laittaisin etupäähän uudet iskarit, jos ei ole varmaa tietoa vanhojen iskareiden kunnosta. Isakrinvaihto käy kätevästi siinä samalla, kun laitat uudet jouset etupäähän. Käy hakemassa vaikka Motonetista Sachsin Advantagesit, niin pääset suht. halvalla ja saat kohtuu hyvät iskarit tilalle.

                    Comment


                    • #11
                      Vaikea uskoa, että tehtaan tyyppihyväksyttyyn alustaan tarvitsisi muutoskatsastusta. Eli itse ainakin uskaltaisin ajella ilman katsastamista. Olipa vuosimalli mikä hyvänsä, jos sporttialustallakin olevia on tehtaan jäljiltä liikenteessä, niin vain täydellinen pykäläidioottikatsastaja voisi edellyttää muutoskatsastusta. Tosin perustelujen kanssa voisi olla niin ja näin. Sivutörmäyssuojat yms kun varmasti ovat identtiset riippumatta jousista ja iskareista.

                      Eli ei muuta kuin kovaa ajoa.

                      Samalla vaivalla kannattaa varmaan ne iskarit vaihtaa, kuten tuossa Ilkka jo mainitsikin.

                      Comment


                      • #12
                        Minä en tekisi muutoskatsastuksen suhteen yhtään mitään. Jos alusta on se tyypillinen -20mm tehtaan sporttialusta, niin pitää olla melkoisen noheva katastussetä joka sellaisen huomaa.

                        Comment


                        • #13
                          Spekuloidaan vielä, mistä se katsastussetä tietää että ne eivät ole alunperin olleet autossa alla, tuskimpa muistaa ulkoa lisävarustekoodeja. "Aina ne siellä on olleet"

                          Comment


                          • #14
                            Kyllä ainakin inssin mukaan tuohon -92 malliseen vaadittiin tuo muutoskatsastus, Tüv-paperi tarvitaan samaisen inssin mukaan 98-mallista lähtien.
                            Vähän tuntuu olevan katsastusmieskohtaisia nämä säännökset ;)

                            Ja tosiaan kukaan ei varmasti huomaa jos asentaa tehdastekoisen -20mm alustasarjan alle.
                            Eivät edes vakuutusyhtiössä voi olla noin tarkkoja, vai voiko?

                            Comment


                            • #15
                              Niin, vielä sen verran että, tuohan on on S4:sen sarja. Kuinkakohan paljon se madaltaa tätä normi 100 Q:ta, kun S4:nen on on jo alunperinkin matalampi (vai onko ässässä aina valmiina sport alusta jonka näihin muihin saa lisävarusteena?). Tai no, kokeilemallahan se selviää, kunhan vain pian ehtis ottaa työn alle.

                              Kyllähän tuo varmaan hyvä idea on ostaa uudet iskarit eteen...

                              Comment


                              • #16
                                Nyt tuli jouset vaihdettua. Pettymys oli suuri kun etupää ei laskenut ollenkaan, takapää sen sijaan laski n. 40 mm. Etujouset oli kylläkin lyhyemmät kuin vakiojouset, mutta ilmeisesti pikkuisen jäykemmät, joten etupään korkeys säilyi samana.

                                Takana itse tolppa oli lyhyempi ja lisäksi jousilautanen oli vähän alempana kuin alkuperäisessä.

                                Eturenkaan ja lokasuojan välissä on n. 100 mm rako, mielestäni en ole nähnyt missään muussa Audissa näin isoa rakoa lokarin välissä. Navasta lokasuojan reunaan on edessä n. 410 mm. Takana 350 mm. Renkaat on 17" 35x245.

                                No, nyt ajellaan keula pystyssä, tai no on auto lähes vaaterissa. Ajotuntuma muuten kyllä olevana parani jonkin verran, ja kallistelu väheni selvästi.

                                Comment


                                • #17
                                  Sedanissa -40mm sarjalla edessä 350mm / takana 340mm.
                                  Alunperin oli edessä 385 ja takana 370.

                                  Comment


                                  • #18
                                    S6-96, edessä 350mm, takana 340mm lokarin kaaresta napaan. Ja alustana Sachsin kaasut+Eibachin -30mm jouset.

                                    Comment

                                    Working...