suattaapa olla viiksessäkin vikaa, niinkun on villkujenkin vioissa monesti
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A4 B6 ongelma pyyhinten kanssa
Collapse
X
-
Jatketaan sivuavalla aiheella, kun otsikko oli yleispätevä.
Pistin uudet pyyhkijänsulat, mutta eipä tuntunut auttavan mitenkään. Autoon on vaihdettu aikanaan tämä aero-muutossarja, ja nyt hain siis uudet sulat marmorilta, kun tuntuivat entiset huonoilta.
Ongelmana on se, että kuskin pyyhin jättää ison 15x20cm alueen pyyhkimättä keskeltä lasia. Ongelma johtuu siitä, että sulka painuu (tai oikeammin nousee) >50km/h vauhdeissa varren alta vinoon lähemmäs kuskia, jolloin lasi ei puhdistu.
Onko mahdollista saada tuota vartta lähemmäs lasia, jolloin sulka ei pääsisi lipsahtamaan varren ali?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Ahistaa Näytä viestiMitäs diagnoosia annatte sellaseen hommaan kun ei tosiaan jumita nuo pyyhkijät vaan pyyhkivät ihan omiaan.. eli kun näpäytän pyyhin viikseä alaspäin ja pyyhkäsee kerran mut sen jälkeen jää päälle tihkutoiminto.
Tätä on tapahtanu välillä, ei aina. Välillä tihkutoiminto lähtee itekseen pois ja jossei ni heittää pissapoikaa tuulilasiin ni loppuu tihkutoiminto.. prkl :) eli oisko kellään ollu vastaavia ongelmia? vai onko tässä nyt kyseessä toi sama vivusto ongelma? kun ei tosiaan jumita nuo pyyhkijät vaan pelaa vähän liiankin hyvin..
paikallisessa Bosch car service mestassa tutkivat ja syynä oli jumiutunut vivusto. Nyt herkistetty ja pelaa kun unelma. Ei olis kyl noitten ekojen oireitten perusteella luullu vian olleen juuri vivustossa..
Comment
-
Oli täälläkin B6:ssa pyhkijät hidastetut eli ihan jumissa joten tutkintojen ja ensiapurasvauksen jälkeen ostin marmorilta uuden vivuston 8E1955603D, hinta 139 eur.
Pyyhkijän varret oli kans niin rumat jo, maalia irronnut molemmista, että päätin nekin uusia. Marmorilla tarjosi myyjä sitä AeroTwin-vaihtosarjaa 8E1998401 (varret+sulat) hintaan 80 eur, joten otin senkin. Antoi vielä hyvän vinkin että ennenkuin kiinnität varret akseleihin niin hipaise viiksestä moottori käyntiin ja se asettuu lepoasentoon ja sitten vasta laita varret kiinni.
Asennus onnistui hyvin, vaikka ahdasta sen vivuston irroittaminen tosiaan on. Mutta pahus, uudet sulat ei keskikohdalta osu lasiin, siinähän on välissä 1-2 mm rako ja varsinkin kuskin puolella pyyhkii huonosti. Sulkien vaihto ristiin ei auttanut ja sulat oli kyllä oikein kiinnitetty. Syyksi paljastui että sulka ei päässyt kiinnitystapissaan kääntymään tarpeeksi koska sulan "kiinnitysluisti" kiinni työnnettynä toppasi liian aikaisin. Siis sulan alaosa oli lasissa tiiviisti, yläosa ei.
Pienellä metallin työstöllä homma olisi hoitunut. Menin kuitenkin ensin takaisin Espoon AD:lle kyselemään. Varaosamyyjä ihmetteli eikä löytänyt ongelmaan varsinaista syytä. Pyysi sitten asentajan paikalle ja tämä irrotteli sulat, pyöritteli niitä eri päin ja laittoi lopulta ihan samoin takaisin, mutta runttasi ja väänsi sulkien kiinnitysmekanismia aika voimalla. Varsia ei taivuteltu.
Sitten ongelma oli pois ja pyyhkijät toimii kuten pitääkin. Kysyin asentajalta että mitä sä teit. Tämä vaan hymyili ja sanoi "en mä oikein tiedä". No kiitin avusta ja ajelin tyytyväisenä pois, ihan hyvää palvelua ja uudet sulat on tietysti hyvät Mutta vähän ihmettelen että noin paljon voimaako AeroTwin-sulan vaihtoon tarvitaan jatkossakin. Vanhanmalliset sulat asettui ihan heittämällä kun vaan keksi sen erikoisen kiinnitysmekanismin.
Comment
-
B7:aan vaihdoin tuossa taannoin kanssa sulat (Aerot), ja niitä piti myös vääntää keskikohdalta jotta tavoitti lasiin kokomatkalta. Ei se nyt niin kauheasti voimaa tarvii jos tämmönen toimistotyöläinen noiden kanssa pärjäs. Muuten jäi keskelle 5 senttiä pitkä rako. Syytä en alkanu siinä pimeässä ja pakkasessa sen enempää tutkimaan.
Comment
-
Lainataan vähän tätä ketjua, kun alkoi temppuilemaan A6 4f (2009) pyyhkimet. Reilu viikko sitten olin nostanut pyyhkimet ylös ja kun auto oli lämmitetty, oli lasin alareunaan muodostunut jääpaakki. No pyyhkimet eivät sitten päässeet oikealle paikalleen, vaikka sitä vähän väliä yrittivätkin. Sulateltiin auto seuraavana päivänä parkkihallissa ja ongelma poistui.
No tänään sitten taas reilummassa lumimyräkässä alkoi sama temppuilu. Pyyhkimet jäivät tällä kertaa keskelle lasia. Taas ne yrittävät vähän väliä mennä oikealle paikalleen, mutta eivät siinä onnistu. Nyt siinä ei ole edes lunta eikä jäätä edessä. Onkohan tuossa joku asentotunnistimen ongelma vai mikähän mahtaa mättää. Osaisiko joku vinkata?
Comment
-
Otsikkoon viitaten sama ongelma A6 C5 2002 autossa. Liikkui hitaasti ja jopa jumittui puoleenväliin. CRC:tä hetki sitten reilusti kahteen tappiin (pyyhkijät) ja kahteen niveleen niiden välissä. Pelaa toistaiseksi suhteellisen normaalisti, tällä kuitenkin vain ostetaan lisää aikaa. Kommenttien perusteella en varmaan pura ja tee perusteelista rasvausta, koska silläkin vaan päästään jonkun aikaa. Viisainta ostaa uusi vivusto jos makssa vaan 130 ekua ja asennus itse niin ei tule työkuluja.
Comment
-
Ei tullut kovin kauan ostettua aikaa. Eilen purin viivuston ja puhdistin. A6 C5 facelift:ssa ei mahtunut tulemaan moottorin kanssa ulos paikoiltaan, vaikka otin sähkökeskuksen kannen irti. Tuulilasin pyyhkijöiden moottori irti kolmella pultilla ja moottorin akseli irti. Sen jälkeen vivusto mahtui tulemaan ulos kolostaan. Vänkärin puolen akseli oli aika hyvä, pikkuisen jopa väljä joten se ei ollut jumissa. Kuljettajan puoli oli todella tiukka. Muutaman päivän ajan suihkuteltu irroitusaine oli vaikuttanut ja kohtuudella kuitenkin lähti irti. Puhditus ja uudelleen voitelu sekä kamat kasaan.
Joillakin täällä oli aiheuttanut päänvaivaa moottorin akselin irroituksen jälkeen uudelleen paikalleen kohdistaminen (jotta pyyhkijät ovat oikeassa asennossa). Itsellä meni tämä vaihe kerralla oikeaan paikkaan. Merkitsin ennen irroittamista tarkat paikat varteen ja akseliin, jotta menee oikealle kohdalle.
Comment
-
Jepulis, mietin itsekin että laitan moottorin akselin takaisin ns. kuolonkohdassa. Käyttää pyykimiä päällä ja antaa pysähtyä, silloinhan se on oikeassa kohdassa ns. pyyhkimet alhaalla asento ja vivuston takimmaiset vivut ovat vaakasuorassa (osin päällekkäin). Tässä asennossa moottorin akselin mutteri on myös vivun alla, mahtuu sen varmaan myös siinä kohtaa kiristämään. Tämän vuoksi kuitenkin irroitin/kiinnitin itse akselin ns. väliasennossa. Sitten vinkkareiden käyttö päällä ja katsottiin mihin jää, silmämääräisesti kuolon kohdassa kaikki vivuston osat ja olivat siinä asennossa kuin missä ne olivat olleet ennen irroitusta. No, seuraavalla kerralla se on alle 30 min kun vivusto on pöydällä, ei tarvitse turhaa miettiä ja ihmetellä mitä kokeilisi seuraavaksi.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja masademasa Näytä viestiOtsikkoon viitaten sama ongelma A6 C5 2002 autossa. Liikkui hitaasti ja jopa jumittui puoleenväliin. CRC:tä hetki sitten reilusti kahteen tappiin (pyyhkijät) ja kahteen niveleen niiden välissä. Pelaa toistaiseksi suhteellisen normaalisti, tällä kuitenkin vain ostetaan lisää aikaa.
Comment
-
Tuulilasin alareunan muovi ei minulla vikuroinut vastaan, itseasiassa lähti pois suoraan yläviistoon vetämällä, totesin että irti tämä oli, joskin kuitenkin oli kiinni urassa jonkun verran vuosien aikana kertyneen lian tiivistämänä. En tiedä olisiko tuo pitänyt olla paremmin kiinni, tuollalailla se ei kyllä tiivistä reunaa ainakaan kunnolla. Toisaalta valuuhan vesi akku kaukaloon ja tuonne tilaan tuon vuovilevyn yli, pyyhinten reijästä jne. Pitäisikö se tuulilasin alareunan muovi olla tiiviimpi? Nyt paikalleen laitettaessa tuulilasin alareunan muovi ei mene tiiviisti lasia vasten, puhdistin kyllä muovin huulloksen ja tuulilasin uran imurilla. Onko joku tuohon laittanut jotain "kasaus" ainetta?
Comment
-
Niin
Onko tässä nyt vivuston irki ottaminen edessä vai tä?
Muuten pelaa hienosti mutta pysähtyvät tuohon keskelle lasia..
Comment
-
Kyllä se Tommi minullakin pysähtyi keskelle lasia, mutta toiminta oli myös suuren vivuston kitkan kanssa paljon hitaampaa. Jos muuten pelaa normaalisti, niin olisiko sitten rele puolella vika.
Asentelin itse tuota tuulilasin alareunan tiivistettä (muoviosaa uudelleen). Mietin voisiko vesi mennä tuulilasin alareunan ja tämän muoviosan välistä esim. raitisilmasuodattimen kautta sisätilaan, tästä oli juttua toisessa ketjussa? Tuulilasin alareunassa kiinni olevan tiivisteen alapuolella on se ura, johon tämän muoviosan huullos tulee. Sen alapuolella on pieni peltinen kouru, jota pitkin mahdollisesti muoviosan välistä tihkunut vesi valuu molemmille sivuille, josta purkaa sen välitilaan, sieltä akkukaukaloon ja sieltä edelleen ulos. Tämän perusteella tulin siihen johtopäätökseen, että muoviosan ja tuulilasin väli ei tarvitse olla aivan vesitiivis. Jos sen nyt haluaisi aivan tiiviiksi, pitäisi laittaa jotain liimamassa ja sitä en halunnut tehdä. Laitoin silikoonia vähän täytteeksi, on siinä ehkä vielä pieni rako tuulilasin pinnasta katsoen. Seurataan tilannetta ja katsotaan tuleeko vettä raitisilmasuodattimen kotelon vaahtomuoheihin jne.
Itsellähän ei alunperinkään ollut tässä mitään vedenvuoto-ongelmaa, vaan jouduin irroittamaan nuo muoviosat tuulilasin pyyhinten vivuston puhdistamiseksi ja uudelleen rasvauksen vuoksi.
Comment
-
Menee sopivasti otsikon alle ainakin omasta näkökulmasta.
Siis, saako A4 B6:sta ohjelmoitua pyyhkijät niin, että ne pyyhkivät lasipesunesteen tuulilasista kerran. Nyt pyyhkiii lasinpesunesteen tuulilasista sen pari kertaa, jonka jälkeen pitää noin 5 sekunnin tauon ja sen jälkeen pyyhkäisee vielä kertaalleen jo puhdasta ja kuivaa tuulilasia -> naarmuttaa ja natisee.
ps. joku voi ilmoittautu yv:llä kyseiseen operaatioon. :)
Comment
-
Jaa katastushommat käsillä ja olisi jo aika alottaa hajotus ;D
Onko tuolla kartio/ poorit vai pelkkä kartio?
Ei ole sopevaa ulosvetäjää niin jossei ole pooreja niin kopsuttelis sivusta nuita pyhkijöitä, mutteri löysälle ja naputtelin siihe päähä samalla rekkarilla vääntäen ja ei elettäkään..
Comment
-
A4 B6. Yhtäkkiä pyyhkijät alkoi pyyhkiä hitaammin kuin normaalisti. Nopein vaihde oli lähes sama kuin "normaalisti" toimiessaan hidasvaihde. Kaiken kukkuraksi pyyhkijät jäävät pysähtyessään keskelle tuulilasia. Kun pyyhkijät laittaa päälle, niin ne käyvät ensin alhaalla ja sitten ylös. Noh aloin ensiksi etsimään pyyhkijöiden relettä. Sen pitäisi olla ilmeisesti siinä ratin ja sulakeboksin välissä olevan paneelin takana. En löytänyt. Sitten tutkin pyyhkijävivuston. Pyyhkijöiden varsien hammastus lähes täysin pyöristynyt. Tämä selittäisi hitaan toimivuuden --> varsi ei pysy akselin juuressa kiinni, joten se ei pyöri samaa vauhtia kuin akseli. Akselisto ihan hyvässä rasvassa. Ainoastaan noissa varsien vastakappaleessa oli skeidaa jonka teräsharjalla sai pois. Laitoin vivuston takaisin paikoilleen ja kokeilin ilman pyyhkijöitä sen toimintaa. Selkeästi viiksestä säätämällä vivusto liikkuu eri nopeuksia. Eli uskon sen olevan kunnossa. Nyt täytyy ostaa nuo varret. Ja saada nuo pysähtymään ala-asentoon. Onko muita keinoja kuina rele? En ehtinyt tutustumaan tarkemmin vivuston ja moottorin toimintaan.
Ohessa kuva tilasta, jossa releen tulisi sijaita. Jos joku osaa kertoa mikä se noista on jos on?
Comment
-
Vastaan itselleni tässä, kun sain kaivettua tietoa.
Pysähtyvätkö pyyhkijät niin, että ne ensiksi käyvät alhaalla ja nousevat sitten ylemmäs ja pysähtyvät? Jos näin on, niin pyyhkijät lepoasentoon ja moottorin päästä mutteri irti, vipu boorilta irti, pyyhkijöiden kääntö sopivaan paikkaan, vipu boorille ja mutteri takaisin.
Comment
-
A4 B5:ssa pyyhkimet alkoivat hidastumaan. Onnistunut pyyhkimen varsien akselien putsaus ja rasvaus palautti nopeuden normaaliksi.
Nyt vaan pitäisi saada liikerataa hieman pidemmälle yläpäästä, alapää ok.
Miten tällainen säätö tehdään? Pyyhkijänmoottorin vaihteiston kyljessä on pikku syvennyksessä valkea muoviruuvi, mitä tällä voi säätää?
Comment
-
Täytyy vastata tähän kun tuli eriskummallinen kokemus pyyhkijöiden kanssa vastaan.
Auto: A6, 2001, sedan, 2,4 AML ja Multitronic FNW, 285tkm
Pyyhkijät alkoivat toimia sikäli kummallisesti, että välillä ne pyyhkivät koko ajan vivuston asennosta riippumatta ja kun ehkä lopuksi pysähtyivät niin sitten ei ollut mitään väliä mihin asentoon vivun laittoi, niin ei lähtenyt päälle. Toisaalta sitten välillä tuntui siltä, että toiminta korjaantui kuin itsestään. Varsinkin tihkuasennolla tuntui toimivan parhaiten, sikäli kun toimi. Joskus myös kävi niin, että kun auton käynnisti, niin vivut pysyivät paikallaan, mutta jos kerrankin pyyhkäisi niin sitten pyyhkijät jäi päälle. Pysähtyminen täysin satunnaisiin paikkoihin oli myös aika normaalia. Harvemmin meni oikeaan paikkaan parkkiin.
No, tutkin palstaa ja joitakin kokemuksia oli toisilla, että tihkureleen (tässä autossa 4B0 955 531E) kun vaihtaa uuteen niin alkaa toimia. No tässä tapauksessa siitä ei ollut apua. Toinen oli että epäiltiin pyyhkimien moottoria (tässä kulkuneuvossa Valeo 8D1 955 113C). Irroitin vivuston ja moottorin (on muuten hankalaa kun tila on ahdas, mut onnistuu se kun värkkää). Vivuston purku, puhdistus ja rasvaus samalla. Näyttää ne ~5cm akselit ryytyvän kun sieltä rasvat loppuu. Liikkuivat kankeasti. No sitte moottorin kimppuun, eli liittimessä 1 (rus) oli gnd, 2 (vihr/harm) jatkuva 12V, 3 (must/harm) normaali nopeus ja 4 (vihr/kelt) kaatosade nopeus. Koska tuolla tavalla ei ilmennyt että miten tämä tulisi kuntoon niin ajattelin, että sama se on avata moottorin kulmavaihteen kansi kun ihan tx20 ruuvit näyttää olevan. Vika paljastui sitten sieltä. Pyyhkijöiden akseli näyttää heiluttavan kuparista klipsiä joka mittausteni mukaan välillä maadoittaa tuon jatkuvan 12V. Laittaisin kuvan kulmavaihteen sisätiloista mutta pitänee harjoitella kuvan lisäämistä näihin satuihin. Klipsi ja sen pohja olivat vihreässä tökötissä mikä lienee kuparille normaalia pitkän ajan altistumisen jälkeen. Liottelin ja raaputtelin pinnat puhtaiksi, laitoin vähän kuparitahnaa (ei oikein johda sähköä, mut maltillisesti vaan) ja kulmavaihteen koppa kiinni. Tuossa putsauksessa olisi ollut kova sana lasikuituharja joka lienee tuttu elektroniikkapuolella toimiville. Tuon operaation jälkeen moottori paikalleen ja toiminta oli täysin normaalia. Vivustojen huolto ja kaiken kasaus. Uus moottori olisi maksanut 96€ Motonetissa mutta en nyt sitte hakenut kun sain vanhan toimimaan.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Calikka Näytä viestiA4 B5:ssa pyyhkimet alkoivat hidastumaan. Onnistunut pyyhkimen varsien akselien putsaus ja rasvaus palautti nopeuden normaaliksi.
Nyt vaan pitäisi saada liikerataa hieman pidemmälle yläpäästä, alapää ok.
Miten tällainen säätö tehdään? Pyyhkijänmoottorin vaihteiston kyljessä on pikku syvennyksessä valkea muoviruuvi, mitä tällä voi säätää?
Comment
-
Mulla oli oma auto huoltamossa pyyhkijöiden hitaan liikkeen vuoksi. Eli välillä toimii normaalisti ja välillä liikkuu todella hitaasti. Oletin vian olevan tuossa vivustossa, mutta oli auottu ja rasvailtu ja toimii kuulemma todella herkästi kädessä. Epäilivät vian olevan jossain boksissa joka ohjaa pyyhkijöitä ja muutakin sähköä? Oletteko samaa mieltä? En löytänyt yhtään viestiä äkkiseltään liittyen tähän boksiin.
Comment
Comment